Eva i Skåne
Mina söner bor i en stor lägenhet och båda är näst intill omöjliga att väcka.
Brandvarnare ska det vara i varje sovrum, men det här med seriekopplade - hur funkar det? Tjuter båda/alla brandvarnarna om det är rök i bara ett rum? Lite tryggare isåfall om det finns chans att en till kan vakna.
Och hur är dom kopplade, undrar en teknikdummer. Knappast med sladd... blush.gif

Tror ni det är möjligt för friska ungdomar med god sömn att missa oljudet av en brandvarnare???
pejori
Har aldrig hört talas om det, men det borde väl brandkåren kunna svara på...
Ring och hör med dom... tummenupp.gif
andersen
brandvarnare
pejori
HA!!!Där ser man... tummenupp.gif
andersen
brandvarnare kopplas samman utan sladd
Lady Hamilton
Jag har brandvarnare som är trådlöst sammankopplade. Anledningen är att uterummet är väl isolerat och vi har sovrummen uppe. Även i pannrummet är det väl isolerat och det ligger också på nervåningen. Så jag har 5 st brandvarnare i huset som är seriekopplade och jag lovar att de HÖRS Ger ena utslag så larmar genast de andra 4 sweatingbullets.gif går inte att missa. Nu har jag som tur är inte haft brand i huset men jag älskar att tända ljus i uterummet när jag är där och pysslar och ett par gånger har jag råkat ha haft ljusen placerade så att de hamnat under brandvarnaren och så har den larmat Barnen o gubben har blivit vansinniga över att larm som jag råkat utlösa av misstag. -MORSAN!!! SLÄCK DE FÖR*****E LJUSEN SÅ VI FÅR LUGN!!!!! har de skrikit åt mig när frenetiskt försökt och vifta bort "rök"/"värme" under den varnare som har utlöst för att få tyst. Så jag lovar att de fungerar garanterat!
(Naturligtvis så har jag testat så att det fungerar lika bra från vilken av de varnare de än är som utlöser)
Eva i Skåne
Tack för era svar. Inköp ska snart ske!!!
Biggan_
CITAT (Lady Hamilton @ 09-11-2009, 21:37) *
(Naturligtvis så har jag testat så att det fungerar lika bra från vilken av de varnare de än är som utlöser)


Varning för luciatåg!!! giggle.gif
Lady Hamilton
rotfl.gif Ja jag får passa mig för att tända ljusen under någon "varnare".........överrasknings momentet skulle ju per automatik då försvinna
Myosotis
Jag har haft brandvarnare som började tjuta så det gjorde ont i öronen varje gång man kokade spaghetti, öppnade ugnsluckan eller släckte ett ljus. Man vågade inte göra någonting till slut och jag vill minnas att jag till slut slet ut batterierna/struntade i att byta dem för jag höll på att bli tokig.
pejori
CITAT (Myosotis @ 10-11-2009, 11:01) *
Jag har haft brandvarnare som började tjuta så det gjorde ont i öronen varje gång man kokade spaghetti, öppnade ugnsluckan eller släckte ett ljus. Man vågade inte göra någonting till slut och jag vill minnas att jag till slut slet ut batterierna/struntade i att byta dem för jag höll på att bli tokig.



Så gjorde min också, då den satt precis utanför köksdörren.
Tänk dej när jag stekte pannkakor... giggle.gif
Jag flyttade min en bra bit ner i hallen och det hjälpte, men det kan ju inte du göra...
Sedan kan jag tycka att hallen är fel, för när den tjuter, är ytterdörren redan blockerad.
Nu blir det seriekopplade i sovrummen istället. tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (pejori @ 10-11-2009, 11:09) *
...men det kan ju inte du göra...

Det är lugnt där jag bor nu, här har den aldrig gått igång. tummenupp.gif Det var i en lägenhet och den satt i hallen en bra bit från köksdörren.
pejori
CITAT (Myosotis @ 10-11-2009, 11:16) *
Det är lugnt där jag bor nu, här har den aldrig gått igång. tummenupp.gif Det var i en lägenhet och den satt i hallen en bra bit från köksdörren.



giggle.gif giggle.gif Tänkte på din öppna planlösning där du bor nu... giggle.gif
Inte lika känslig varnare tydligen..
Tror en del är för snabba med att lösa ut. crying.gif
Min går igång när jag rökar i närheten crying.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon