Eva i Skåne
På 70-talet köpte jag 4st stora tekoppar och dom är/var så goda att dricka ur. Nu finns det bara en kopp kvar crying.gif , men fyra tefat - stora som dessertfat.
Har du möjligtvis några bamsekoppar liknande denna gömda i nåt skåp och kan tänka dig att skiljas från dom? Just nu finns det en kopp i denna modell ute på Tradera, men det är enda gången jag sett en.
Det är ett av mina vuxna barn som så gärna skulle vilja ha sådana koppar.
[attachment=44198:DSC00466___Kopia.JPG]

Denna kopp är 9,5cm hög och har en diameter på 11cm upptill. Den rymmer en dryg halvliter. Det är ungefär denna modell jag är intresserad av. Inga låga koppar och inga frukostkoppar i tjockt klumpigt porslin.

OM du har får du gärna skicka mig ett pm.
Grå
Hittar du inga fler av den sorten så har höganäs en serie med lika stora tekoppar. Jag började samla på dem med gav upp ganska snart eftersom jag stötte sönder dem när jag diskade.
*Stintan*
Åhh, jag har letat jättelänge efter stooooora tekoppar utan att hitta några passande. Precis som du Eva vill jag inte ha så tjocka klumpiga. Ska kolla vad Höganäs har fast har för mig att det brukar vara rätt tjockt gods.
Grå
CITAT (*Stintan* @ 11-11-2009, 13:25) *
Åhh, jag har letat jättelänge efter stooooora tekoppar utan att hitta några passande. Precis som du Eva vill jag inte ha så tjocka klumpiga. Ska kolla vad Höganäs har fast har för mig att det brukar vara rätt tjockt gods.


Nej de här är tunna. Vänta ska jag se om jag kan ta kort på en, jag tror jag har någon kvar som kruka... blush.gif

Här är den. Den säljs i set med fat. Godset är väl ca 3 mm tjockt.

[attachment=44207:H_gan_s.JPG]
aanderss
CITAT (Eva i Skåne @ 11-11-2009, 13:03) *
På 70-talet köpte jag 4st stora tekoppar och dom är/var så goda att dricka ur. Nu finns det bara en kopp kvar crying.gif , men fyra tefat - stora som dessertfat.
Har du möjligtvis några bamsekoppar liknande denna gömda i nåt skåp och kan tänka dig att skiljas från dom? Just nu finns det en kopp i denna modell ute på Tradera, men det är enda gången jag sett en.
Det är ett av mina vuxna barn som så gärna skulle vilja ha sådana koppar.
[attachment=44198:DSC00466___Kopia.JPG]

Denna kopp är 9,5cm hög och har en diameter på 11cm upptill. Den rymmer en dryg halvliter. Det är ungefär denna modell jag är intresserad av. Inga låga koppar och inga frukostkoppar i tjockt klumpigt porslin.

OM du har får du gärna skicka mig ett pm.

hörde du kanske på radio kristianstad i dag. de provade te där
Fny
Nej jag har tyvärr inga sådana att skiljas från men jag kan bara hålla med om att JA, stora tekoppar ska det va!
*Stintan*
Något sånt här hittade jag, hum 4,5dl undrar om det är tillräckligt stort.
Länk: http://www.spb-shop.dk//home.asp?page=over...&from=M7100 där kan man även hitta återförsäljare.

[attachment=44208:tekopp1.jpg]
Christina i Småland
Finns det ingen märkning på dina koppar. På nätet kan man hitta det mesta om man vet vad man ska söka efter.
Inga från Närke
Googla efter engelskt porslin finns mycket att köpa där de är oftast lite större koppar än vad vi har här i Sverige.
Margith
Nåt liknande har jag haft, fast med stora röda blommor på. Tyvärr slängde jag kopparna i senaste flytten, annars hade du gärna fått dem. De var helt oanvända tongue.gif
Men av nån konstig anledning minns jag att de kopparna kom från Mique.
Kanske det fortfarande finns nåt liknande där??
skogstroll
jag såg idag några jättestora fina tekoppar med guldigt handtag på... fast jag kommer inte ihåg vad butiken heter whistling.gif tror säkert det finns på nån shoppingsajt på nätet om man letar lite
gunvor
Höganäs största heter Höganäs Jumbo -finns några på tradera - en ganska ful grön färg

kollade på tradera - sökte på "ryskt porslin" - där finns några otroligt vackra Lomosov koppar!
160kvm stort hus
Indiska har stoora koppar i ala möjliga färger. Sen... åh va sjutton hette dom nu då.
Home nånting tror jag. Finns i sahlen huset ( sthlm ) vid systembolaget.

ganska många affärer överlag i sthlmsområdet. Bor du inte där så borde ju större städer ha "samma lika" affärer...?


edit: Mique kommer jag ihåg. ( har lagt ner här nu ) . Hade tom stora vinglas a 75 cl.

jag ahr baaara tagit två glas vin. *hick*
Cathis
CITAT (160kvm stort hus @ 11-11-2009, 20:17) *
Indiska har stoora koppar i ala möjliga färger. Sen... åh va sjutton hette dom nu då.
Home nånting tror jag. Finns i sahlen huset ( sthlm ) vid systembolaget.

ganska många affärer överlag i sthlmsområdet. Bor du inte där så borde ju större städer ha "samma lika" affärer...?
edit: Mique kommer jag ihåg. ( har lagt ner här nu ) . Hade tom stora vinglas a 75 cl.

jag ahr baaara tagit två glas vin. *hick*



Var det i dom där stoooora glasen flirting.gif
Myosotis
CITAT (160kvm stort hus @ 11-11-2009, 20:17) *
jag ahr baaara tagit två glas vin. *hick*

giggle.gif
Peztis
Jag har också några stooora tekoppar som jag fick när jag var tonåring.

Jag skulle nog rekommendera dig att kolla på second hand-affärer, loppis osv.
blomkronan
På tal om te... Så vill jag informera smile.gif

När jag hade min butik så sålde jag te på lösvikt. Jag fick då veta/lära mig en yrkeshemlighet när man brygger te räcker det med en tesked med löste för att brygga en hel kanna flirting.gif det vill inte televerantören berätta igentligen!!! för då får han sälja mindre mängd te...
Eva i Skåne
Efter en vecka utan forumet läser jag lite nya trådar och när jag läste om att säga Tack eller ej fick jag genast dåligt samvete.
Tack alla snälla som kommit med olika tips och idéer smiley_small_hug.gif
Jag får ge mig ut på en runda i stan och titta i lite butiker. Höganäskopparna är nog inget dåligt alternativ, men jag får se vad jag kan hitta.

Just en sådan kopp som min 70-talskopp såldes i annan färg på Tradera i veckan. Jag hade ingen aaaning om att dom betingar ett sånt värde, men så har jag inte heller sett nån till salu tidigare.
Den gick på 245:- + porto på 60:-. fear.gif . En hundralapp hade jag kanske gissat på.
Et speciellt tack till Margith som varit beredd att ge bort sina, om hon haft dom kvar. kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon