Christa
Förr så kunde man söka på många ord i sökmotorerna och på så sätt förfina sina urval. I Google fungerar inte det. Söker jag på fler än 2 ord så tar den inte med alla. Den jag använde från början klarade nog 6 ord. Minns inte exakt men det gjorde det mycket lättare att söka. Nu får man alldeles för många träffar.

När jag söker på flera ord i rad. Alltså delar av en mening så får jag oftast inga träffar alls i Google och det gick utmärkt i de sökmotorer jag använde från början. Förstår inte varför jag bytte...

Man skall ju inte behöva använda citattecken numera och det blir ingen skillnad om man gör det.

Känner ni till några sökmotorer som klarar många ord?

Finns det något trix med Google som jag har missat?
Piccante
använder du avancerad sökning när du söker på google? Går du in på avancerad sökning kan du söka på exakt fras där de orden du skriver ska finnas med.
KURT
Det är mycket sällan fel på sökmotorerna, bara användarna som inte kan använda dem optimalt:



http://www.google.com/support/websearch/bi...py?answer=35889
http://www.google.com/support/websearch/bi...py?answer=35890
http://www.google.com/support/websearch/bi...p;answer=136861
Platinum
Ett urval, http://www.immi.se/motorer.htm

Bara testa dig fram så kanske du hittar någon du tycker är bättre. Själv tycker jag google fungerar strålande att söka med.

pejori
Är också google-älskare men mina barn förkastar den och använder Alta vista istället. tummenupp.gif
Tobb
Testa att sätta " " runt det du vill söka på. ex "Jag kommer ihåg min sommar som igår" eller något smile.gif

Har har inte använt något annat än google sedan typ 99/00, då var det bara altavista som gällde, allt annat än google kan inte läsa tankar, lite så kände det när man upptäckte google då wink.gif
elleave
Kanske du kan hitta nånting här: http://www.catweb.se/

själv änvänder jag yahoo smile.gif
Myosotis
Förr brukade jag använda vivísimo, men sen blev det så dåligt. Testade nu igen, men det är ju helkasst!! no.gif
Den där sökmotorn där varje sökning räddar ett träd (vad hette den?) fick jag också överge, det var synd men den hittade ju aldrig någonting.
officinalis
Lätt att skylla på Google, men håller med Kurt.

Testa t.ex.

+kärleksört +sedum +skötsel
och
kärleksört sedum skötsel

Resultaten kommer antagligen skifta en del, när du söker på andra begrepp kanske resultatet är helt annorlunda.

"+" betyder att ordet _ska_ finnas med. Annars så kommer den söka på och/eller.
Alba
Jag vet inte om det beror på att jag inte har så höga krav....eller........ jag tycker Google är superbra.

Det beror ju helt på hur man söker.
Meriona
jag tycker Google är bra, och AOL likaså. Altavista var längesen jag använde, men inte vet jag varför.
Christa
CITAT (officinalis @ 14-11-2009, 14:16) *
Lätt att skylla på Google, men håller med Kurt.

Testa t.ex.

+kärleksört +sedum +skötsel
och
kärleksört sedum skötsel

Resultaten kommer antagligen skifta en del, när du söker på andra begrepp kanske resultatet är helt annorlunda.

"+" betyder att ordet _ska_ finnas med. Annars så kommer den söka på och/eller.



Som jag skrev när jag startade tråden så skall man inte behöva skriva in plustecken numera. Jag har också provat både med och utan plustecken och fått exakt samma resultat. Men 3 ord kan det gå lite sådär men tar man fler så funkar det inte alls oavsett om man tar plustecken eller inte. Förr kunde man skriva in massor av ord och få bättre urval ju fler ord man skrev. Om detta har ändrat sig pga att Internet vuxit så mycket eller pga sökmotorn är dock inte helt säkert.

Jag har också många gånger skrivit in flera ord i rad i avancerat läge och ej fått en enda träff. När jag sedan har hittat en sida med det jag sökte så står orden där i just den ordning jag sökte på från början och inte fick några träffar på. Detta har hänt hundratals gånger och jag blir så irriterad.

De gånger jag sökt på forskningsrapporter har det dock funkat att skriva in titel och författare. Kan undra om träffarna till viss del styrs av var på sidan i det sökta dokumentet som orden står.
officinalis
CITAT (Christa @ 14-11-2009, 19:00) *
Som jag skrev när jag startade tråden så skall man inte behöva skriva in plustecken numera. Jag har också provat både med och utan plustecken och fått exakt samma resultat. Men 3 ord kan det gå lite sådär men tar man fler så funkar det inte alls oavsett om man tar plustecken eller inte. Förr kunde man skriva in massor av ord och få bättre urval ju fler ord man skrev. Om detta har ändrat sig pga att Internet vuxit så mycket eller pga sökmotorn är dock inte helt säkert.

Jag har också många gånger skrivit in flera ord i rad i avancerat läge och ej fått en enda träff. När jag sedan har hittat en sida med det jag sökte så står orden där i just den ordning jag sökte på från början och inte fick några träffar på. Detta har hänt hundratals gånger och jag blir så irriterad.

De gånger jag sökt på forskningsrapporter har det dock funkat att skriva in titel och författare. Kan undra om träffarna till viss del styrs av var på sidan i det sökta dokumentet som orden står.

Du kan läsa detaljer här: http://www.google.com/support/websearch/bi...y?answer=136861
aanderss
jag gillar eniro
officinalis
CITAT (aanderss @ 14-11-2009, 20:02) *
jag gillar eniro

Eniro använder samma index som Google. De har något slags samarbete för webbsök.
Christa
Tack för alla tips. Skall kolla dem närmare i veckan. Imorgon skall vi ut i skogen och plocka tranbär.
KURT
CITAT (Christa @ 14-11-2009, 20:00) *
........

De gånger jag sökt på forskningsrapporter har det dock funkat att skriva in titel och författare. Kan undra om träffarna till viss del styrs av var på sidan i det sökta dokumentet som orden står.


I Google Scholar kan nog träffar i titeln rankas högre, men jag finner alltid dokumenten, oavsett vart i dokumenten sökorden finns. Dessutom kan man ju använda funktionen att inte ta med träffar som innehåller vissa ord, för att sortera bort ett ämnesområde man inte är intresserad av.
Pirum
CITAT (KURT @ 15-11-2009, 10:44) *
Dessutom kan man ju använda funktionen att inte ta med träffar som innehåller vissa ord, för att sortera bort ett ämnesområde man inte är intresserad av.


Det där är guld värt eftersom man då lättare kan sortera bort alla jävla länkar som bara handlar om att någon försöker sälja något. Ofta söker man ju information om en specifik produkt (typ, grafikkort) och är då inte intresserad av att de första 247 länkarna går till företag som säljer dessa saker.
officinalis
Sådant måste man specificera. En sökmotor kan inte läsa tankar.
Tänk
+grafikkort +review -shop -buy
+grafikkort +"technical specification"
osv
skånepåg
Bing goes the internet Microsofts egna sökmotor ^^
Men som andra har sagt man måste specifiera sina sökningar för google e ju hur stort som helst, men sen oxå de har tagit bort mycket från internet oxå de senaste 10 åren =(
Pirum
CITAT (officinalis @ 15-11-2009, 17:55) *
Sådant måste man specificera. En sökmotor kan inte läsa tankar.
Tänk
+grafikkort +review -shop -buy
+grafikkort +"technical specification"
osv

Nej, men de kan välja att prioritera sökresultaten annorlunda. Numera prioriteras forum och recenesioner lägre än försäljningsinformation vad det verkar. Ofta kommer rena tramssidur upp bland resultaten, sidor som bara länkar till andra sidor.
KURT
CITAT (Pirum @ 15-11-2009, 19:15) *
Nej, men de kan välja att prioritera sökresultaten annorlunda. Numera prioriteras forum och recenesioner lägre än försäljningsinformation vad det verkar. Ofta kommer rena tramssidur upp bland resultaten, sidor som bara länkar till andra sidor.



I bland kan man ju t ex välja bort alla träffar från .com domäner. Eller begränsa till endast vissa domäner.
officinalis
CITAT (skånepåg @ 15-11-2009, 17:58) *
Bing goes the internet Microsofts egna sökmotor ^^
Men som andra har sagt man måste specifiera sina sökningar för google e ju hur stort som helst, men sen oxå de har tagit bort mycket från internet oxå de senaste 10 åren =(

Vad är det Google har tagit bort?
Förutom att de har ett särskilt index till Kina då.
skånepåg
CITAT (officinalis @ 15-11-2009, 21:10) *
Vad är det Google har tagit bort?
Förutom att de har ett särskilt index till Kina då.

Jadu jag vet inte riktigt, men en hel del har försvunnit.. Men det mesta har ju varit sån olaglig verksamhet och propaganda och en hel del information de tycker e stötande... Anarkist bibeln finns inte längre typ, och en hel del forskningsrapporter om droger och kemiska formler men det e ju självklart i dagens samhälle biggrin.gif
officinalis
CITAT (skånepåg @ 15-11-2009, 21:15) *
Jadu jag vet inte riktigt, men en hel del har försvunnit.. Men det mesta har ju varit sån olaglig verksamhet och propaganda och en hel del information de tycker e stötande... Anarkist bibeln finns inte längre typ, och en hel del forskningsrapporter om droger och kemiska formler men det e ju självklart i dagens samhälle biggrin.gif

Har du tittat på pubmed och medline? Det finns många forskningsrapporter även om kontroversiella ämnen. Wikipedia brukar kunna ge noter med bra referenser också på flera ämnen (och Google indexerar även Wikipedia).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon