Ent
Hej!

Min kärlek har så torra händer att hennes hud spricker av sig själv! Det är speciellt händerna och nu när det är så kallt och tort här i Umeå på vintern som det är ett problem för henne.

Jag tänkte överaska henne med någon slags kräm eller något som trollar bort problemet... ni vet rolleyes.gif.

Är det någon som har något bra tips? Kanske någon Aloe grej hade kunnat fungera?

Hjälp mig hjälpa henne snälla! wub.gif
Ti bee
Har länge haft problem med torra händer p g a mitt yrke och har lite olika lösningar till dig. Det beror lite på hur allvarligt hennes problem är? Om händerna inte bara är torra utan också har börjat klia så borde hon söka läkare och få salva + kräm utskrivet där (i värsta fall gäller bomullshandskar och ljusbehandling). Om hennes händer inte nått det stadiet så köp krämen Fenuril på apoteket, den rekommenderas av expertisen och har hjälpt mig mycket. För oljiga krämer är inte alltid bra, den här krämen går in i huden. Men särskilt 'lyxig' är den inte, mest bara nyttig för händerna. rolleyes.gif smile.gif
Om du vill ge henne något mer luxuöst och charmigt så har jag faktiskt ingen aning, men vill du helt sonika få hennes händer på rätt spår igen så är det här ett bra sätt! smile.gif
*Felix matte*
Olivolja har varit min mirakelkur biggrin.gif
Smörj in händerna med rumsvarm olivolja
ta på ett par engångshandskar i plast och gärna ett par vantar ovanpå dem.
Låt oljan verka i 20 -30 min.... torka av händerna med papper.
Så gjorde jag ett par ggr i veckan och efter det är självsprickorna borta smile.gif
Ewa L
Har tyvärr inget bra tips men måste få påpeka: Vilken underbar present!! wub.gif

Jag älskar genomtänkta, personliga presenter. Gärna billiga, men med mycket tanke!! Jämför den gåvan du ger med att istället skicka sekreteraren till guldsmeden för att "köpa något".

Jo, nu kom jag på att när min son var "bebbis" var han precis som jag väldigt torr. Jag fick rekommendation att smörja hans händer och fötter med jordnötsolja, som tydligen skall vara väldigt bra — men fett!

När jag gick på strålbehandling fick jag också "order" att smörja med Aloe. Bäst var tydligen att helt enkelt köpa växten och använda växtsaften.

Kanske alltså en Aloe med söt rosett. tongue.gif
Mariann
jag tänkte genast på Ringblomssalva, den ska ju vara så himla bra till mkt. man kan säkert söka på ordet o få fram bra info på nätet
Ingrid på Västkusten
www.shenet.se för recept
elelr maila mig *LOL* obs reklam för min egen hemkokta Blixt & Dunder :-)

Hälsar Ingrid
Posse
Om jag inte försöker förebygga det, så vill det gärna spricka och trassla främst runt nagelbanden. Därför smörjer jag varje kväll efter sänggåendet in framförallt de områdena, samt hela händerna, med kroppslotion (CCS). Finns i halvlitersflaskor på apoteket. smile.gif
Mariann
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 27-11-2003, 08:40)
www.shenet.se för recept
elelr maila mig *LOL* obs reklam för min egen hemkokta Blixt & Dunder :-)

Hälsar Ingrid

Vadå Blixt & Dunder, Ingrid? Om du har ett bra recept på ringblomssalva kan du inte lägga den under recept här eller på "Häx avdelningen"?
Ingrid på Västkusten
www.geocities.com/mandelmazza
Obs megareklam.
Receptsiter finns det gott om den bästa på svenska är ju www.shenet.se

Hälsar Ingrid
Ent
Ooo... tack för alla hjälpsamma svar biggrin.gif! Jag hade inte tänkt mig något som känns speciellt lyxigt, utan istället något som verkligen fungerar. wub.gif

Tyvär är det så att det börjat klia på de värsta torra ställena på hennes händer sad.gif. Ifall man försöker sig på en sammanställning av det ni skrivit så borde det bli då:

* Salva utskriven av läkare
* Aloe vera från växten
* Fenuril
* Rumsvarm olivolja
* Blixt & Dunder

Men ifall man skulle rangordna vilket som fungerar bäst, vad tror ni då? Eftersom vintern är lång och varken jag eller hon har så mycket pengar så spelar priset en liten roll, men samtidigt är det viktigaste att problemet försvinner så mycket som det kan (så att t.ex. köra med Aloe vera ifrån växt kanske kommer bli lite väl dyrt i längden kanske?).

Vad tror ni?
Mariann
Du glömde Ringblomsalvan, men du kanske redan bestämt dig för att den är inte bra?. Nedan hittade jag på nätet

Ringblomsalva.
2½ dl fin olja (mandel,solros eller olivolja)

ca: 1 liter ringblomsblad

1 liten bit bivax ( 30-50 gr)

Plocka blommorna i soligt väder.

Mitt på dagen är innehållet av verksamma ämnen högst.

Hetta upp oljan och låt blommorna sjuda med en stund utan att bli bruna.

Låt blandningen svalna under lock över natten.

Värm blandningen igen så att den precis blir flytande och kan silas genom silduk.

Krama ur duken och värm blandningen i vattenbad

med en bit vax för att få en hård men smidig salvkonsistens och fin doft.

(Ev. honung) Låt svalna under omrörning. Häll över i små mörka burkar.

Förvara i kylskåp.

Salvan fungerar bra på torra läppar, spruckna hälar, nariga händer,

annan narighet och eksem m.m.


Det brukar finnas sådan salva i hälsokostaffärer att köpa
Adri-Anne
Om salvan Blixt & Dunder är lika bra som Ingrid´s tvålar. slår den allt det andra med hästlängder.
Ti bee
Salvan hon får utskriven av läkare är ett cortisonpreparat inte bara en hudkräm, men det får hon också utskrivet. Om det har börjat klia så tyder det på att hon fått (förhoppningsvis en lindrig) släng av något som heter handeksem (inga eksem egentligen, det bara heter så) som innebär att huden förlorat för mycket fukt och inte längre kan återställa balansen. Ofta hjälper då inte endast fuktkräm tyvärr, utan huden behöver mer hjälp än så!
Ta med henne till läkare istället, få cortison och bjud henne på en hejdundrande middag eller lunch efteråt! laugh.gif
hustigern
Jag håller på ringblomssalva, alla gånger. Om man inte redan har samlat kronblad går det bra att använda kamomillblommor (finns att köpa som "löste"). Lägg i olja. När det dragit några veckor; blanda med bivax, ung 85 ml olja (tex mandel- eller jojoba) till 15 gr bivax. Bara att smälta samman och röra, röra tills det svalnar och man häller det i burk. Lätt som en plätt! Står sig gör det också eftersom det inte är något vatten i.

Vill man inte balta eller inte har tid att vänta på att växtdelar drar i oljan säljer Crearome extrakt av både ringblom och kamomill (förutom bivax, burkar och en massa annat kul).

Lycka till
/Anneli
Annki
Självsprickor fixar jag med att bränna lite bivax (och saknar jag det, skalar jag av en bit av ett bivaxljus). Eldar så att det smälter och droppar ned i självsprickan. Får sitta som skydd över natten. Läkt på morgonen!!

Om man kanske ska tillåta sig att vara lite lyxig ibland, tycker jag Lancome Nutri-Source är härlig, och doftar gott. Men den är DYR... Ringblomssalvan är lika bra, även om den inte doftar lika härligt.
Ti bee
Ringblomssalvan är toppen, har använt den mycket till diverse saker!
Pröva den! Det finns folk som tillverkar och säljer lokalt.
Och så luktar den gott också!

Mot självsprickor har jag en bra metod: Tag ett plåster (helst ej plast) och sätt en klick salva/kräm på det mjuka som ska vara mot såret och sätt på som vanligt. Låt sitta några dagar (ca 4, byt plåster vid behov, samma procedur), sedan är självsprickan läkt. Till detta fungerar ringblommesalvan bäst!

Kanske köpa en ringblommesalva och en fenuril, den första som punkthjälp mot självsprickor, den andra till insmörjning? Då får du god hjälp! smile.gif Skulle det inte bli bli bättre på ett tag, så inskaffa recept på cortison.
Annki
Vem orkar vänta i fyra dagar på att självsprickor ska läka? Testa bivax, det går på 8 timmar! Har även testat på fötterna vid behov. Fungerar bra, om man inte "sparkar" av bivaxet under natten. laugh.gif
Ti bee
Ja, för mindre sprickor kanske en natt räcker, men för lite djupare sprickor krävs nog några dagars behandling. Det är i alla fall min erfarenhet. Då är plåster bra! Men man kan ju ha bivax i plåstret om man vill också! biggrin.gif
Ent
Ringblomssalvan låter toppen, men det kanske är lite svårt att ordna med det nu så hära 1 liter blommor så sent i november?

Cortison får det väl bli nu... men sedan i preventivt syfte - skall det bli olivolja då?
*Felix matte*
CITAT (Ent @ 27-11-2003, 22:29)
Ringblomssalvan låter toppen, men det kanske är lite svårt att ordna med det nu så hära 1 liter blommor så sent i november?

Cortison får det väl bli nu... men sedan i preventivt syfte - skall det bli olivolja då?

Varför börja med Kortison?
Testa Olivoljan först smile.gif
Betty
Blir man inte "tunnhudig" av kortison... tror jag har läst nåt sånt nånstans.
Ringblomssalva brukar finnas på hälsokostaffären, man måste inte göra den själv. smile.gif
Ti bee
Hej. Jo man blir tunnhudig av cortison, därför ska man bara använda medicinen en kortare period för att försöka stävja ett handeksemangrepp. Läkaren kan ju ordinera lagom dos.
Jag skulle inte rekommendera oljor mot handeksem, om det är nu är det hon har, men det låter onekligen som om hon utvecklat någonting sådant. Oljor är "fel" sorts fukt för att bota handeksem, tyvärr. De kan t o m förvärra tillståndet. Det gjorde de för mig.
Men men, du gör som du vill Ent, nu har jag i alla fall delat med mig av mina erfarenheter. smile.gif
Ett sista gott råd: ta kliningarna på allvar, handeksem är svårt att bli av med när det brutit ut.
Lycka till! smile.gif
Tesa
Jag har haft handeksem i 15 år och provat alla möjliga salvor. Kortisonsalvor stillar klådan, ett stift som heter Ker-Ice kletar jag full självsprickorna med (sprickorna sluter sig över natten) och så brukar jag använda helosansalva.
Så här år brukar jag bli väldigt torr i ansiktet och alla krämer jag provat bara svider och gör det värre men häromdagen så köpte jag en tub Barnängens barnsalva, avsedd att smörja barnrumpor med och smetade på i ansikte och på händer. Den var helt underbart mjuk och len och go och jag blev som en barnrumpa i ansiktet tongue.gif och händerna som varit ordentligt irriterade det sista är ganska mjuka och fina också efter bara 2 dar. Helt otroligt!! 27 kr i vilken mataffär som helst. Det här är det bästa jag har provat hittills smile.gif
Ti bee
Ja, usch, visst är det jobbigt att det aldrig släpper riktigt!?! Och värst är det på vintern! sad.gif
Då ska jag pröva Barnängens barnsalva! Den innehåller inte zink då, eller det kanske det bara är deras zinkpasta som gör?
smile.gif
Cilla
Jag tror det ska vara lite olika smörjningar för händer med självsprickor och händer som är torra av köld. Självsprickor och långvariga hudproblem tror jag också kan ha med näringsbrist att göra - fråga på apoteket vilka vitaminer, mineraler etc som kan avhjälpa. Sedan köper man ett fång grönsaker eller frukter som innehåller det man behöver - de brukar vara bättre sammansatta än pillrena.

Självsprickor har jag hittills inte haft, men torra händer alltid på vintern av allt båtkörande. Jag använder olivolja som hjälper en del, men säkert kan ringblomssmörjor, zinkpasta och annat vara ännu bättre.

Bäst är ändå att försöka hålla händerna varma och att hålla rumstemperaturen fuktig där man vistas längsta tiden på dagen. En luftfuktare kanske kan vara en idé so present?

Liksom blomstren vill ha dusch varje dag
behöver handen fukt för sitt behag...
Mariann
BÖRJA INTE MED CORTISON, det tar man till i yttersta nöden! Salvan borde finnas på hälsokost affärer att köpa eller här
http://www.ortblomman.com/prodinfo/ringblom.html
ringblommesalva Örtblomman Vi säljer handgjorda naturcremer och läkesalvor. Råvaror enbart från växter och örter. EJ DJURTESTAT. ...
Detta var det enda jag hittade, men det är möjligt att det finns fler som har försäljning på nätet. CORTISON DÖDAR CELLERNA!!!
ohmy.gif sad.gif
Ingrid på Västkusten
Barnängen innehåller mestadels mineraloljor :-( ugh de är bra att täppa till huden med och fungerar inte i längden tyvärr, och jag kan inte mer än hålla med Mariann av egen erfarenhet att kortison skall man akta sig för i det längsta.
Handexem har vi lyckats få bort hemmavid genom egenkokad salva samt tillskott av Omega-3 fettsyror -> kallpressad linfröolja och lecitin blandat i en ltien slurk på morronen.
Mkt utslag beror också på torr hud inte fet hud, men orsakerna bakom är ofta mkt komplexa och det som stämmer för en person stämmer inte för en annen. Men Linfröoljan är VÄL värd att testa.

Och ringblomssalva, jag köper ett CO2 extrakt av den så man kan göra hele året runt elelr så torkar man ringblommor så man kan göra en infusion mitt i vintern.

Hälsar Ingrid
Mariann
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 28-11-2003, 07:48)
men orsakerna bakom är ofta mkt komplexa och det som stämmer för en person stämmer inte för en annen.

Därför är det inte fel att behandla orsaken och inte verkan(besvären). T.ex. gå till en bra Homeopat. sleep.gif smile.gif
Ralf
Silonsalva använder jag.
Kanon, MEN jag lägger på ett relativt tjockt lager och sätter över plåster som skydd.
Ent
Oj vad mycket bra så många har att säga om saken. Nästan så jag blir förvirrad över vad som är bäst att göra, men om jag förstått saken rätt så är det så att torra händer kan komma av olika anledningar och att det då krävs olika sorters bot. Hon äter bra av allting och problemet släpper mot sommaren men återkommer i och med den torra och kalla vintern; så jag gissar att det är just det sistnämnda som skapar problemet.

Överlag verkar det som om Ringblomssalva verkar som det bästa alternativet. Problemet med min tjej är att hon är allergisk mot bivax och jag har för mig att det ingår i salvan eller hur?!

Eftersom hon är allergisk mot bivax kan hon inte smeta in det i sprickorna och hjälpa dem att läka heller, men jag skall tipsa henne om Ker-Ice (om det nu inte också innehåller bivax... "peppar peppar").

Jag pratade med henne om cortison salva och det visade sig att hon hade fått det utskrivet till sig förra vintern (men glömt bort tuben) och att det fungerade rätt hyfsat då. Fast i längden tror jag som er att det är bättre med något annat bivax-fritt alternativ. Precis som det vekar vara för Cilla så verkar min tjejs problem som sagt ha med torrhet och köld att göra och då kanske olivolja kan vara något att använda när hon fått bukt med värsta problemen med hjälp av sin cortison salva - eller vad tror ni (hon har ju inte exem utan det är mer bara jäkligt torr hud alltså)?

Tack för alla kommentarer och hjälp som jag redan fått !!!! wub.gif
Ralf
kom på en sak till, det gäller att gå på sprickorna så tidigt som möjligt o inte vänta tills det blir försent. Jo det går ju att behandla då oxå men blir ju bara plågsammare. Bättre att hålla efter dem så fort som möjligt.
*Felix matte*
Viktigast av allt är att ALDRIG gå ut barhänt, höst och vinter ... inte ens för att hämta tidningen!
Gör du det så kommer strax Herr Nar och hälsar dig välkommen och han är svår att skippa sad.gif
Gossen Ruda
Jag kan bidra med ett par goda råd som jag hittat i Svenska husmödrarnas omtyckta, billiga hjälpreda, ett lustigt litet häfte tryckt i Osby 1946. Pris 1 kr. Ca 240 olika råd från vettiga via inte fullt så vettiga till tveksamma och kanske skadliga.

Bra medel mot spruckna händer är en salva bestående av fin grankåda, lite socker samt tjock grädde. Man kokar det en stund samt låter det kallna, varefter det är färdigt att användas.

Frostskador på händer och fötter: med tjock terpentin fuktas en yllelapp, pålägges det kylskadade stället. Ett annat bra medel att rekommenderas är svingalla blandad med sprit.

Så långt denna lustiga skrift. Vill bara påtala att råden lämnas helt utan garantier från min sida. Själv har jag problem med sprickor på fötterna. På höger fot får jag ofta tjocka hudlager som bara växer och växer, särskilt på hälen och stortån. Då och då får jag avlägsna flera mm tjocka lager. Enklast med en vass kniv. Missar jag detta bildas lätt djupa sprickor i lagren som ofta går så djupt att det blöder. Läkningen går dåligt eftersom huden rör sig hela tiden, särskilt på hälen.

Botemedlet heter Nobecutan sårplast. Flytande akrylplast i sprayform som tidigare tillverkades av Nobel. Först sprutar jag över ett tunt lager som sedan armeras med gasbinda. Över detta ett par lager till. Varje lager torkar på nån minut. Detta sitter sen i ca 5 dagar innan det lossnar och då har sprickan hunnit läkas. Tyvärr tillverkas denna nyttiga produkt inte längre.
cissi i onsala
Yllelappen är nog kanske inte så konstig ändå - ull innehåller lannolin, ett slags fårfett. Berättade min kompis man som är "fårbonde", det funkar bra att klappa får. Han sa att jag skulle kolla på alla salvor när jag kom hem, och det stämmer, massor innehåller just lannolin.

Lustigt med kådan - så luktade ju salvan jag rekommenderade.


Hm efter detta inlägg, så bläddrade jag snabbt igenom och hittade inte mitt inlägg, måste skrivit det under fel ämne.

Blått stift finns på vissa apotek, det luktar tallbarr och hjälper snabbt mot självsprickor.
Dessutom tipsade jag om att inte använda gummihandskar det kan förvärra exem utan ha plasthandskar finns blå som ser ut som gummihandskar - på apoteket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon