Full version: Kolla in ljuset !
tepa
Hej

Vad tycks ?

Hälsn Tepa
ängsvädd
Jag tycker det är lite svårt att se för bilden är så mörk. Är ljuset i ett glas? Vad är det för dekorationer?
Myosotis
bravo.gif Fint!
tepa
Hej

Det är oasis först. Sen tygblommor istoppade. Sen dekorationsgrus. Så vatten och ett färgpulver avsett för detta. Sen matolja och en veke nedstucken i vätskeblandningen.

Hälsn Tepa

Den lilla vekestumpen på 1,4 cm har en brinntid på tio timmar.
Peztis
Matolja! Va lattjo!

Är det någon speciell typ av veke eller vanlig ljusveke?

Fint var det!
tepa
Tja, ett långt snöre veke följde med, så man ska klippa en bit på 1,4 cm.

Hälsn Tepa
pejori
CITAT (tepa @ 14-11-2009, 17:25) *
Hej

Det är oasis först. Sen tygblommor istoppade. Sen dekorationsgrus. Så vatten och ett färgpulver avsett för detta. Sen matolja och en veke nedstucken i vätskeblandningen.

Hälsn Tepa

Den lilla vekestumpen på 1,4 cm har en brinntid på tio timmar.



Snyggt!!! bravo.gif
Lite anorlunda till dom standardljus som finns i butik.
Trodde ett tag att du fixat extra belysning till guldfisken... giggle.gif
Meriona
Vad fräsigt! Men är det matoljan som är bränslet då alltså? unsure.gif
tepa
Jo, Meriona. Det är det. Inget stearin.

Hälsn Tepa
Meriona
Så spännande! Har du kommit på detta själv? yahoo.gif
Chamomille
Snyggt tepa!
Det finns att köpa ett kit någonstanns... Skitfinurligt. Brinner länge gör de också. Själv hade jag små glas som jag fyllde med någonting som gav färg på oljan också. Smart och vackert.


Edit: Flugor i tangentbordet.
tepa
CITAT (Meriona @ 14-11-2009, 19:52) *
Så spännande! Har du kommit på detta själv? yahoo.gif


Nej, Meriona. Maken köpte det idag. Alltså paketet med långt veke-snöre, påsar med färgämnen och en grej som man sätter vekbiten i att flyta på matolja/vattenblandningen. Resten hade vi hemma.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Blommorna syns nog bättre nu när vi slutat ruska på glaset och vattnet klarnat.

Skrev i rubriken "senaste ljusdekoration". Menade inte senaste nytt utan senaste hemma hos oss.

Hälsn Tepa
Meriona
Hur snyggt som helst! Men inte har jag sett såna "kit" att köpa här inte, vi är nog för långt efter.... sad.gif
Olle A
CITAT (pejori @ 14-11-2009, 18:02) *
Trodde ett tag att du fixat extra belysning till guldfisken... giggle.gif


Lite miljöskadad trodde jag också först att det var någon ny sorts nanokar (miniakvarium) som någon hade hittat på. Skönt att det inte var det, det ser ju riktigt fint ut! tummenupp.gif

Olle
Myosotis
CITAT (pejori @ 14-11-2009, 18:02) *
Trodde ett tag att du fixat extra belysning till guldfisken... giggle.gif

laugh.gif
Jag brukar ibland sätta några flytljus och några dahlior eller rosor i en stor genomskinlig glasskål med vatten, det är snyggt. Min kusin föreslog att jag skulle ha i lite grodyngel, plantera näckrosor osv... giggle.gif
pejori
Det var nog den orange saken som ställde till bilden för mej.. giggle.gif
Är nog lätt miljöskadad jag med unsure.gif

Har inte sett det här heller, men ska på ljusjakt jag. tummenupp.gif
titti49zon6
Snyggt Tepa! bravo.gif
Kit till dessa ljusinstallationer som innehåller veke, flythållare för veke och färpulver
har jag köpt på en mässa för några år sedan. Man kan använda sig av vinglas och alla andra slags
glas eller burkar, skålar och dekorera med stenar, blommor.....bara fantasin som sätter gränser.

På min förpackning står adress och tel till företaget som säljer i Sverige

Sableline Sweden AB
Phone 0325-71995
SE 514 11 Limmared


Klura
Här kan man köpa Crea-light
netaave
Har också en sån plasthållare för veke som flyter och brukar göra med stenar i martiniglas ibland. Använder billig matolja som bränsle. Har dock aldrig använt färgat vatten.
Biggan_
Blir det inte äckligt kladdigt och fett på insidan av skålen eller glaset, och luktar det inte matos när veken är tänd?
netaave
CITAT (Biggan_ @ 16-11-2009, 15:10) *
Blir det inte äckligt kladdigt och fett på insidan av skålen eller glaset, och luktar det inte matos när veken är tänd?


Man har nån mm olja ovanpå vattnet, och det är klart det blir fett men man får ju ha ett kärl man kan diska. Viktigt är dock att vekstumpen man ska tända på är oljad. Nej det luktar inte matos.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon