Full version: Delfinslakt
Alexander-VG-zon3
Hejsan

vet inte om ni har hört om delfinslakten, men såg det på tv och tycker det är fruktansvärt och det så hemskt ut.

(inget klipp bara en bild och lite text)
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/dju...-i-japan-341836

det var ju en som sa att delfiner har ju funnits länge i haven och än har dom inte ätit så stora mängder att det skulle skada fiskindustrin och därför meningslöst att slakta dom så, dock så ser jag ingen mening alls med det vilket som, men det är kanske nåt jag har missat ? för jag kan inte förstå hur man kan slakta delfinerna så här. det är ju ingen trevlig död.
Piccante
Såg det med på tv igår ranting.gif sos.gif först säljer de så många delfiner de kan och sen slår de ihjäl resten.
*Stintan*
Usch va hemskt. Hoppas verkligen att det går att få stopp på detta. ranting.gif
Christina i Taxinge~
Jag kunde inte titta! Vidrigt!!!!!
Men jag hörde och det lät som om delfinerna "visslade" i dödsångest?!

....och valjakt ägnar de sig också åt!

mad.gif sick.gif devil.gif ranting.gif
Chamomille
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 15-11-2009, 18:54) *
Men jag hörde och det lät som om delfinerna "visslade" i dödsångest?!

Det gjorde dom också... -cry-.gif
Gudrun i Göteborg
CITAT (Chamomille @ 15-11-2009, 18:59) *
Det gjorde dom också... -cry-.gif

-cry-.gif
Delfiner är de mest intressanta djur som finns. Vi har mycket att lära av dom.
-cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif
Nauti
Vad löjliga ni är. Det här är ju bara skräckexempel och engångsföreteelser. Såhär ser det ju inte ut egentligen. Det är bara några miljömuppar som blivit hysteriska över något nyhetsinslag.

Sedan kan jag inte låta bli att undra, vad gör det om några delfiner dör? Det gynnar ju någon annan.
Nauti
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 15-11-2009, 19:04) *
-cry-.gif
Delfiner är de mest intressanta djur som finns. Vi har mycket att lära av dom.
-cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif
Vad skulle vi ha att lära av dessa ointelligenta känslolösa primitiva djur?
ängsvädd
Jag tror Nautis nick är hackad - kan inte tänka mig att han skulle skriva något sådant sad.gif
Gudrun i Göteborg
CITAT (Nauti @ 15-11-2009, 19:12) *
Vad löjliga ni är.
blink.gif
CITAT (Nauti @ 15-11-2009, 19:12) *
Sedan kan jag inte låta bli att undra, vad gör det om några delfiner dör? Det gynnar ju någon annan.
confused.gif


CITAT (ängsvädd @ 15-11-2009, 19:24) *
Jag tror Nautis nick är hackad - kan inte tänka mig att han skulle skriva något sådant sad.gif


Pust! Men är det kul att hacka?
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 15-11-2009, 19:24) *
Jag tror Nautis nick är hackad - kan inte tänka mig att han skulle skriva något sådant sad.gif
Nej, det är så olikt mina åsikter som det kan vara. Jag har bara svårt att förstå att så många skiljer på djur och djur och reagerar så olika från fall till fall.

När det gäller de kossor, grisar och kycklingar o.s.v. som man mer eller mindre dagligen lägger på tallriken så behöver man inte ägna dem en tanke. Men när det kommer till någonting sådant här då är det så synd om dem. Jag tycker lika synd om alla djur som lider och dör på grund av oss utan någon för mig uppenbar anledning.

Givetvis tycker jag att detta är bedrövligt men jag tänker ändå ägna min tid och energi till att motverka den systematiska tortyr och död som dagligen sker som en direkt effekt av våra matvanor framför att reagera på att delfiner som levt sitt liv i frihet dör, även om jag tycker att det också är hemskt.
Piccante
CITAT (Nauti @ 15-11-2009, 19:28) *
Nej, det är så olikt mina åsikter som det kan vara. Jag har bara svårt att förstå att så många skiljer på djur och djur och reagerar så olika från fall till fall.

När det gäller de kossor, grisar och kycklingar o.s.v. som man mer eller mindre dagligen lägger på tallriken så behöver man inte ägna dem en tanke. Men när det kommer till någonting sådant här då är det så synd om dem. Jag tycker lika synd om alla djur som lider och dör på grund av oss utan någon för mig uppenbar anledning.

Givetvis tycker jag att detta är bedrövligt men jag tänker ändå ägna min tid och energi till att motverka den systematiska tortyr och död som dagligen sker som en direkt effekt av våra matvanor framför att reagera på att delfiner som levt sitt liv i frihet dör, även om jag tycker att det också är hemskt.

du har uppenbart inte sett inslaget. Det r inte delfiner som lever i frihet som dör naturligt. De jagar in delfiner och stänger in dom i en vik för att sälja dom till delfintränare och djurparker sen slår de ihjäl de som blir över eftersom "de hotar fisket" säger iaf lokala fiskare. att fisken tar slut i havet beror på mänsklig rovdrift inte på enskilda arter. Det är bara ett dåligt försvar för att klubba ihjäl dom.
Nauti
CITAT (Markus_H @ 15-11-2009, 19:33) *
du har uppenbart inte sett inslaget. Det r inte delfiner som lever i frihet som dör naturligt. De jagar in delfiner och stänger in dom i en vik för att sälja dom till delfintränare och djurparker sen slår de ihjäl de som blir över eftersom "de hotar fisket" säger iaf lokala fiskare. att fisken tar slut i havet beror på mänsklig rovdrift inte på enskilda arter. Det är bara ett dåligt försvar för att klubba ihjäl dom.
Nej, jag har inte sett inslaget. Jag kollade bara artikeln som det länkades till och lade märke till folks reaktioner i tråden sad.gif

Dock har jag inte sagt att de lever i frihet och dör naturligt. Vad jag sade är att de lever i frihet innan de dödas/tillfångatas.
Chamomille
Nauti. Är det inte bra att sådana här program visas i tv så att folk får reda på hur det verkligen är, hur vissa djur lider, vare sig det gäller gäss, grisar, kor eller delfiner t.ex? Eller ska du fortsätta att fjanta dig i massa trådar heeela tiden?
Gudrun i Göteborg
CITAT (Nauti @ 15-11-2009, 19:19) *
Vad skulle vi ha att lära av dessa ointelligenta känslolösa primitiva djur?
Så det var du, Nauti, som skrev? Trist. Vad vet du om delfiner? Antagligen nada.
"Primitiva" "känslolösa" ranting.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 15-11-2009, 19:28) *
Nej, det är så olikt mina åsikter som det kan vara. Jag har bara svårt att förstå att så många skiljer på djur och djur och reagerar så olika från fall till fall.

När det gäller de kossor, grisar och kycklingar o.s.v. som man mer eller mindre dagligen lägger på tallriken så behöver man inte ägna dem en tanke. Men när det kommer till någonting sådant här då är det så synd om dem. Jag tycker lika synd om alla djur som lider och dör på grund av oss utan någon för mig uppenbar anledning.

Givetvis tycker jag att detta är bedrövligt men jag tänker ändå ägna min tid och energi till att motverka den systematiska tortyr och död som dagligen sker som en direkt effekt av våra matvanor framför att reagera på att delfiner som levt sitt liv i frihet dör, även om jag tycker att det också är hemskt.


jag skiljer inte på djur och djur, hade man samlat en grupp med grisar, kor och totalt slaktat dom hej vilt så att det rinner floder av blod och organ så hade jag mått lika dåligt av att se det som att se delfiner som simmar i ett blodbad och gör allt för att komma ifrån.

hade man nu fött upp delfiner på ett BRA sätt som inte skadar dom och sedan slaktat dom lugnt och sansat och så snabbt som möjligt och sedan ätit köttet hade inte jag brytt mig. för då är det ju delfiner som är uppfödda och som dessutom lever ett bra liv och sedan slaktas snabbt och enkelt.

vad jag har förstått så var väl inte detta engång händelse ? det var väl bara att detta blev filmat. delfinkött är väl ändå nåt som man äter mycket av i Asien ? men jag slutade med frågetecken av att jag inte vet och kan ha fel.

hur som så tyckte jag det var äckligt att se och det skär i hjärtat av att se det.
Nauti
CITAT (Chamomille @ 15-11-2009, 19:39) *
Nauti. Är det inte bra att sådana här program visas i tv så att folk får reda på hur det verkligen är, hur vissa djur lider, vare sig det gäller gäss, grisar, kor eller delfiner t.ex? Eller ska du fortsätta att fjanta dig i massa trådar heeela tiden?
Jo, det är jättebra, men det borde väl öppna ögonen för andra djurs lidande än just de som programmet man för stunden kollar på handlar om? Eller? Det kanske som vanligt är lättare att knyta näven i fickan än att agera?

Det här lidandet som de tar upp är någonting som vi har mycket liten chans att påverka. Däremot bestämmer vi varje dag genom hur vi konsumerar om de andra djuren lider eller inte och där har vi en mycket stor chans att påverka.

Ja, jag tänker fortsätta i all oändlighet, eller tills djuren i fråga slutat plågats och dödats, vilket jag hoppas inte är samma sak smile.gif

CITAT (Gudrun i Göteborg @ 15-11-2009, 19:41) *
Så det var du, Nauti, som skrev? Trist. Vad vet du om delfiner? Antagligen nada.
"Primitiva" "känslolösa" ranting.gif
Jag skulle inte påstå att jag är någon delfinexpert precis, men jag vet åtminstone att de varken är primitiva eller känslolösa.

CITAT (flaxss @ 15-11-2009, 19:41) *
vad jag har förstått så var väl inte detta engång händelse ? det var väl bara att detta blev filmat. delfinkött är väl ändå nåt som man äter mycket av i Asien ? men jag slutade med frågetecken av att jag inte vet och kan ha fel.

hur som så tyckte jag det var äckligt att se och det skär i hjärtat av att se det.
Jag menade inte att det var en engångshändelse, allting jag skrev i början var sarkastiskt. Förmodligen är det inte det men man kan väl alltid hoppas :/ Jag tycker att det är jättebra att sådant här kommer ut.

Jag tycker också att sådant här är hemskt och jag ser ofta exempel i stil med detta på att våran djurhållning inte är så bra som vi tror, därför tycker jag att folk även borde rikta sin uppmärksamhet åt det hållet och konsumera så etiskt som möjligt.
Aqvakul
Förstår inte problemet: Det faktum att vi berörs negativt när man behandlar delfiner illa, innebär väl inte att vi beröras mindre negativt när andra djur misshandlas?
Gudrun i Göteborg
CITAT (Nauti @ 15-11-2009, 19:19) *
Vad skulle vi ha att lära av dessa ointelligenta känslolösa primitiva djur?
Varför skrev du det då????
Aqvakul
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 15-11-2009, 19:53) *
Varför skrev du det då????

Nauti körde lite ironi....
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 15-11-2009, 19:47) *
Jag tycker också att sådant här är hemskt och jag ser ofta exempel i stil med detta på att våran djurhållning inte är så bra som vi tror, därför tycker jag att folk även borde rikta sin uppmärksamhet åt det hållet och konsumera så etiskt som möjligt.


de som i sverige behandlar djuren illa i uppfödning/djurhållning tycker jag är lika illa. alla är inte änglar i sverige heller men många sköts nog på ett bra sett, jag skriver NOG för jag har ingen erfarenhet av köttindustrin. de som gör djuren illa även i sverige bör man ju fixa.
Gudrun i Göteborg
CITAT (Aqvakul @ 15-11-2009, 19:56) *
Nauti körde lite ironi....
giggle.gif Alltid lika kul här på odla.
gnon49
Går inte att jämför våra husdjur med vilda djur. Vår husdjur gjorde att vår civilisation skapades och utvecklades. Vi är beroende av dom, och dom är beroende av oss. Trots att vi befinner oss i en tillvaro som saknar motsvararithet i historien ser vi dom vilda djuren som konkurenter om födan. Och därför måste dödas.
Våra husdjur är högproduktiva och kan förse oss med det vi behöver flera gånger om. Även haven om vi inte överfiskar. Visst är vi primitiva. Förresten så föredrar jag kött framför korv av sojabönor eller vad det nu är dom stoppar i den. Smakar blää. Nu stack jag väl ut hakan.

Delfiner är mycket intelligenta varelser.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 15-11-2009, 19:28) *
Nej, det är så olikt mina åsikter som det kan vara. Jag har bara svårt att förstå att så många skiljer på djur och djur och reagerar så olika från fall till fall.

När det gäller de kossor, grisar och kycklingar o.s.v. som man mer eller mindre dagligen lägger på tallriken så behöver man inte ägna dem en tanke. Men när det kommer till någonting sådant här då är det så synd om dem. Jag tycker lika synd om alla djur som lider och dör på grund av oss utan någon för mig uppenbar anledning.

Givetvis tycker jag att detta är bedrövligt men jag tänker ändå ägna min tid och energi till att motverka den systematiska tortyr och död som dagligen sker som en direkt effekt av våra matvanor framför att reagera på att delfiner som levt sitt liv i frihet dör, även om jag tycker att det också är hemskt.


Som vanligt bara ute efter att provocera och bråka wacko.gif
Nauti
CITAT (Aqvakul @ 15-11-2009, 19:53) *
Förstår inte problemet: Det faktum att vi berörs negativt när man behandlar delfiner illa, innebär väl inte att vi beröras mindre negativt när andra djur misshandlas?
Fast är det inte lättare att man blundar och ignorerar det hela när man egentligen vet att man själv är en anledning till att det skedde än om det är på andra sidan jorden och man själv inte har någon del i det hela?

CITAT (flaxss @ 15-11-2009, 19:58) *
de som i sverige behandlar djuren illa i uppfödning/djurhållning tycker jag är lika illa. alla är inte änglar i sverige heller men många sköts nog på ett bra sett, jag skriver NOG för jag har ingen erfarenhet av köttindustrin. de som gör djuren illa även i sverige bör man ju fixa.
Kan det inte vara så att man intalar sig själv att den svenska djurhållningen är bra eftersom man inte vill ändra på sin egen livsstil som man trivs och är bekväm med? Förändring är ofta jobbigt och energikrävande, så då är det lättare att helt enkelt blunda.

När jag startade vegantråden kunde man lätt få intrycket av att alla som skrev i tråden köpte ekologiskt och KRAV-märkt kött från grönbetande kossor på någon lokal bondgård. Men hur många av dem är det som faktiskt gör det eller tänker på vad de äter eller vilket lidande det kan bidra till? Det är som sagt lätt att man blundar och intalar sig att allting är bra när det gäller någonting som berör en själv och så fungerar vi nog alla mer eller mindre. Men det är dags att man tar tag i sådant när andra blir lidande av det anser jag.
Nauti
CITAT (gnon49 @ 15-11-2009, 20:14) *
Går inte att jämför våra husdjur med vilda djur. Vår husdjur gjorde att vår civilisation skapades och utvecklades. Vi är beroende av dom, och dom är beroende av oss. Trots att vi befinner oss i en tillvaro som saknar motsvararithet i historien ser vi dom vilda djuren som konkurenter om födan. Och därför måste dödas.
Våra husdjur är högproduktiva och kan förse oss med det vi behöver flera gånger om. Även haven om vi inte överfiskar. Visst är vi primitiva. Förresten så föredrar jag kött framför korv av sojabönor eller vad det nu är dom stoppar i den. Smakar blää. Nu stack jag väl ut hakan.

Delfiner är mycket intelligenta varelser.
Jag har ingenting emot att vi lever tillsammans med djur eller att vi lever i symbios med varandra. Men jag har någonting emot att vi exploaterar djuren som vi gör i dag där målet är storskalighet och profit och inte djurens välmående.

Vi är beroende av dem på ett sätt, men inte genom att vi behöver kött, mjölk och ägg utan för att bygga ett hållbart samhälle där vi utnyttjar alla möjliga resurser och möjligheter på ett optimalt sätt.

Köttätandet är ett stort miljöproblem i dagens läge och i och med att den extremt omiljövänliga kött- och animalieindustrin i sin tur bygger på ett lika absurt och ineffektivt jordbruk så blir den negativa miljöeffekten tiofaldigt värre. Det system vi har nu måste avvecklas förr eller senare. När du säger att de är högproduktiva så vet du nog inte riktigt vad som ligger bakom, för då ser man det inte som någonting positivt. Om du kollar på energi in och energi ut så ser man ganska snabbt hur dumt uppbyggt systemet är. Det går åt tio kalorier fossilt bränsle för varje kalori vi får i oss via köttet om jag inte missminner mig.

De är högproduktiva på grund av att vi utnyttjar fossila bränslen för att driva upp grödorna som skall föda djuren, använder fossila bränslen för att frakta dem och så vidare i hela ledet från gröda till matbord.

Vad du eller jag föredrar rent smakmässigt är egentligen irrelevant. Även jag och många veganer med mig gillar smaken av kött, men att jag tycker att någonting är gott rättfärdigar inte att någon annan skall behöva lida och dö för att tillfredställa mina smaklökar. För övrigt är väldigt mycket vad gäller smaker en vanesak, så alla de som säger "jag skulle aldrig klara mig utan kött"(vet några sådana som blivit vegetarianer/veganer) skulle mycket väl kunna vänja sig och t.o.m. gilla en vegansk kost och därmed minska lidandet här i världen samtidigt som de inte påverkar klimatet ens i närheten av samma utsträckning som innan.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 15-11-2009, 20:28) *
Som vanligt bara ute efter att provocera och bråka wacko.gif
Jag reagerar och agerar på saker jag tycker är fel helt enkelt. Skulle det vara någonting negativt?
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 15-11-2009, 20:40) *
Jag har ingenting emot att vi lever tillsammans med djur eller att vi lever i symbios med varandra. Men jag har någonting emot att vi exploaterar djuren som vi gör i dag där målet är storskalighet och profit och inte djurens välmående.

Vi är beroende av dem på ett sätt, men inte genom att vi behöver kött, mjölk och ägg utan för att bygga ett hållbart samhälle där vi utnyttjar alla möjliga resurser och möjligheter på ett optimalt sätt.

Köttätandet är ett stort miljöproblem i dagens läge och i och med att den extremt omiljövänliga kött- och animalieindustrin i sin tur bygger på ett lika absurt och ineffektivt jordbruk så blir den negativa miljöeffekten tiofaldigt värre. Det system vi har nu måste avvecklas förr eller senare. När du säger att de är högproduktiva så vet du nog inte riktigt vad som ligger bakom, för då ser man det inte som någonting positivt. Om du kollar på energi in och energi ut så ser man ganska snabbt hur dumt uppbyggt systemet är. Det går åt tio kalorier fossilt bränsle för varje kalori vi får i oss via köttet om jag inte missminner mig.

De är högproduktiva på grund av att vi utnyttjar fossila bränslen för att driva upp grödorna som skall föda djuren, använder fossila bränslen för att frakta dem och så vidare i hela ledet från gröda till matbord.

Vad du eller jag föredrar rent smakmässigt är egentligen irrelevant. Även jag och många veganer med mig gillar smaken av kött, men att jag tycker att någonting är gott rättfärdigar inte att någon annan skall behöva lida och dö för att tillfredställa mina smaklökar. För övrigt är väldigt mycket vad gäller smaker en vanesak, så alla de som säger "jag skulle aldrig klara mig utan kött"(vet några sådana som blivit vegetarianer/veganer) skulle mycket väl kunna vänja sig och t.o.m. gilla en vegansk kost och därmed minska lidandet här i världen samtidigt som de inte påverkar klimatet ens i närheten av samma utsträckning som innan.


Tråden handlar om delfinslakt! Och ja vi andra reagerar också på det vi tycker är fel som du ser.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 15-11-2009, 20:51) *
Tråden handlar om delfinslakt! Och ja vi andra reagerar också på det vi tycker är fel som du ser.
Japp, det ser jag och det tycker jag är väldigt bra. Men frågan är varför man blundar för lidande som man själv kan påverka medan man reagerar starkt på lidande på andra sidan jorden som man inte kan göra någonting åt. Det är både intressant och synd tycker jag.
*Stintan*
Det är ingen som blundar men du är bara så otroligt tjatig med ditt vegantänk som du bara MÅSTE predika så fort du ser minsta chans. Att du sen går in och hånar oss andra för att vi tycker som vi gör om delfinslakten tråden handlar om är så j...a lågt så du borde skämmas.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 15-11-2009, 20:32) *
Fast är det inte lättare att man blundar och ignorerar det hela när man egentligen vet att man själv är en anledning till att det skedde än om det är på andra sidan jorden och man själv inte har någon del i det hela?
Kan det inte vara så att man intalar sig själv att den svenska djurhållningen är bra eftersom man inte vill ändra på sin egen livsstil som man trivs och är bekväm med? Förändring är ofta jobbigt och energikrävande, så då är det lättare att helt enkelt blunda.


fast dom som försöker stoppa denna delfinjakt skiter väl inte i andra djur, och blundar. och hjälper enbart andra ''exklusiva djur''. dock så har jag hellre fler delfiner än hönor. och jag tycker detta är väldigt fel både får inköp till zoo/träning och till kött. hellre delfiner i havet än på zoo och hellre uppfödda delfiner än fånga in vilda till kött. men hållning av uppfödda delfiner är väl inte heller så bra medtanke på laxodlingarna.

som sagt jag har ingen stor erfarenhet av djurhållning, men den lilla jag har av djurhållning har de djuren sett ut till att ha haft det bra och då tänker jag på kor, får, grisar m.m.
Monaxe
Fruktansvärt hur man kan hanskas med djur på detta sätt! Jag såg bara lite grann på TV, fick byta kanal sedan för jag mådde så dåligt.
Måtte det kunna bli ett slut på detta nu sedan folk fått upp ögonen på hur det går till!



Ja Nauti, nu lyckade du kapa en tråd och nu har du verklgen avslöjat hur patetisk du är. Du är endast ute efter att skapa bråk i olika trådar genom att slänga ur dej kontroversiell rappakalja. Jag har alltid trott att man som vegan är mån om djuren, att de ska ha drägliga levnadsvilkor och inte exploateras på olika grymma sätt.
Så var det med det. Du är låg Nauti, riktigt låg. I forsättningen kommer jag att blocka dina inlägg, jag tänker inte lägga mer tid på att läsa ditt svamlande eller tillåta mej själv att bli upprörd över dina klumpiga inlägg.
Jan Lindgren
Hej!
Det är en mångtusenårig tradition att jaga valar och äta dem. Delfiner är inte utrotningshotade.
MVH
Jan Lindgren
Ralf
CITAT (Monaxe @ 15-11-2009, 21:23) *
Ja Nauti, nu lyckade du kapa en tråd och nu har du verklgen avslöjat hur patetisk du är. Du är endast ute efter att skapa bråk i olika trådar genom att slänga ur dej kontroversiell rappakalja. Jag har alltid trott att man som vegan är mån om djuren, att de ska ha drägliga levnadsvilkor och inte exploateras på olika grymma sätt.
Så var det med det. Du är låg Nauti, riktigt låg. I forsättningen kommer jag att blocka dina inlägg, jag tänker inte lägga mer tid på att läsa ditt svamlande eller tillåta mej själv att bli upprörd över dina klumpiga inlägg.

Instämmer till fullo!
Nauti
CITAT (Monaxe @ 15-11-2009, 21:23) *
Fruktansvärt hur man kan hanskas med djur på detta sätt! Jag såg bara lite grann på TV, fick byta kanal sedan för jag mådde så dåligt.
Måtte det kunna bli ett slut på detta nu sedan folk fått upp ögonen på hur det går till!
Ja Nauti, nu lyckade du kapa en tråd och nu har du verklgen avslöjat hur patetisk du är. Du är endast ute efter att skapa bråk i olika trådar genom att slänga ur dej kontroversiell rappakalja. Jag har alltid trott att man som vegan är mån om djuren, att de ska ha drägliga levnadsvilkor och inte exploateras på olika grymma sätt.
Så var det med det. Du är låg Nauti, riktigt låg. I forsättningen kommer jag att blocka dina inlägg, jag tänker inte lägga mer tid på att läsa ditt svamlande eller tillåta mej själv att bli upprörd över dina klumpiga inlägg.
Jag har kapat många trådar angående veganism så då är jag förmodligen väldigt patetisk tongue.gif Jag är inte ute efter att skapa bråk, jag tar upp saker jag anser vara viktiga.

Jag tycker inte att man skall behöva vara mån om djuren, att de skall ha drägliga levnadsvillkor eller att de inte skall exploateras i den form som de lever i dag, jag tycker inte att kött- och animalindustrin skall existera över huvud taget. Det jag vill se är djur och människor leva i symbios i ett system där vi utnyttjar resurser och möjligheter optimalt som jag skrev tidigare. Där skall de givetvis behandlas med den respekt de förtjänar.

Såg nu att jag var blockerad så det kanske var litet meningslöst att svara på inlägget men nu är det redan gjort tongue.gif

CITAT (*Stintan* @ 15-11-2009, 21:07) *
Det är ingen som blundar men du är bara så otroligt tjatig med ditt vegantänk som du bara MÅSTE predika så fort du ser minsta chans. Att du sen går in och hånar oss andra för att vi tycker som vi gör om delfinslakten tråden handlar om är så j...a lågt så du borde skämmas.
Ja, det kan tyckas, men jag har svårt att tycka synd om dig för att du tycker att jag är tjatig när jag ställer det i förhållande till vad jag "tjatar" om. Jag hånar ingen, jag tycker bara att det är underligt och det mesta jag formulerat hittills har varit i frågor och funderingar.

CITAT (flaxss @ 15-11-2009, 21:09) *
fast dom som försöker stoppa denna delfinjakt skiter väl inte i andra djur, och blundar. och hjälper enbart andra ''exklusiva djur''. dock så har jag hellre fler delfiner än hönor. och jag tycker detta är väldigt fel både får inköp till zoo/träning och till kött. hellre delfiner i havet än på zoo och hellre uppfödda delfiner än fånga in vilda till kött. men hållning av uppfödda delfiner är väl inte heller så bra medtanke på laxodlingarna.

som sagt jag har ingen stor erfarenhet av djurhållning, men den lilla jag har av djurhållning har de djuren sett ut till att ha haft det bra och då tänker jag på kor, får, grisar m.m.
Nej, det säger jag inte. Men det är inte ovanligt att folk reagerar starkt på när sådana saker händer men inte reagerar särskilt starkt på när 30 kossor dött av svält hos en bonde i Sverige, då glider det bara förbi och nästa gång man köper köttfärs i affären så har man inte en tanke på att köttet kan komma från ett djur som lidit hela sitt liv och i slutändan fått dö för att man skall ha biff till middag.

Zoo för underhållningssyfte, cirkusar med djur och dylikt tycker jag är så sjukt och det förvånar mig att folk fortfarande betalar för sådant.

Jo, om det såg ut så överallt så vore det givetvis bättre ur den etiska aspekten, men de skulle ändå existera och dö enbart för människans skull, helt enkelt för att vi gillar smaken. Det tycker jag som sagt är litet sjukligt. Men om man ser till miljöaspekten så kvarstår ju problemet.
Chamomille
CITAT (Jan Lindgren @ 15-11-2009, 21:36) *
Hej!
Det är en mångtusenårig tradition att jaga valar och äta dem. Delfiner är inte utrotningshotade.
MVH
Jan Lindgren

Det är möjligt. Men är det speciellt snällt att hugga och sticka ihjäl djur på det viset så att djuren blöder ihjäl sig och drunknar? Fy fasiken!

Edit. Skrivfel
Nauti
CITAT (Chamomille @ 15-11-2009, 21:47) *
Det är möjligt. Men är det speciellt snällt att hugga och sticka ihjäl djur på det viset så att djuren blöder ihjäl sig tills de drunknar? Fy fasiken!
Är det viktigt att vi är snälla mot djuren nu också? Jag trodde bara att det handlade om att vi bara fick vara elaka mot dem till en viss gräns.
Ralf
Nauti är en patetisk lögnare oxå.
Nauti
CITAT (Ralf @ 15-11-2009, 21:55) *
Nauti är en patetisk lögnare oxå.
Okej. En sak tycker jag är litet smårolig. Det är hur du(med flera) alltid dyker upp i samma trådar som jag skriver i även fast du tycker att allting jag säger är skitprat och hur du sedan börjar rikta otrevliga och mer eller mindre hatiska inlägg mot mig som sedan övergår i PM om du inte får någon respons i tråden.
Ralf
CITAT (Nauti @ 15-11-2009, 22:00) *
Okej. En sak tycker jag är litet smårolig. Det är hur du(med flera) alltid dyker upp i samma trådar som jag skriver i även fast du tycker att allting jag säger är skitprat och hur du sedan börjar rikta otrevliga och mer eller mindre hatiska inlägg mot mig som sedan övergår i PM om du inte får någon respons i tråden.

ytterligare lögner
Nauti
CITAT (Ralf @ 15-11-2009, 22:06) *
ytterligare lögner
Jaja, om du säger det så.

Nu kan ni återgå till att berätta hur hemskt ni tycker att det är med delfinerna så låter jag tråden vara ifred tongue.gif
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 15-11-2009, 21:44) *
Jag har kapat många trådar angående veganism så då är jag förmodligen väldigt patetisk tongue.gif Jag är inte ute efter att skapa bråk, jag tar upp saker jag anser vara viktiga.


Ja, det kan tyckas, men jag har svårt att tycka synd om dig för att du tycker att jag är tjatig när jag ställer det i förhållande till vad jag "tjatar" om. Jag hånar ingen, jag tycker bara att det är underligt och det mesta jag formulerat hittills har varit i frågor och funderingar.


Ja du är väldigt patetisk. Skapa egna trådar istället för att kapa andras som du bara förstör.

Du behöver inte tycka synd om någon. Tragiskt dock att du inte inser själv hur illa du beter dig.
Ralf
CITAT (Nauti @ 15-11-2009, 22:08) *
Jaja, om du säger det så.

Nu kan ni återgå till att berätta hur hemskt ni tycker att det är med delfinerna så låter jag tråden vara ifred tongue.gif

Du har lovat såna saker tidigare.
Chamomille
CITAT (Nauti @ 15-11-2009, 22:00) *
Okej. En sak tycker jag är litet smårolig. Det är hur du(med flera) alltid dyker upp i samma trådar som jag skriver i även fast du tycker att allting jag säger är skitprat och hur du sedan börjar rikta otrevliga och mer eller mindre hatiska inlägg mot mig som sedan övergår i PM om du inte får någon respons i tråden.

Vad är det som är fel? Får Ralf (med fler) inte dyka upp i trådar? Vad gör du där då? Och ja, mycket av det du skriver tycker många är skitprat.
Och du tror inte att Ralf får någon respons i trådarna... Läs igen.
gnon49
Nauti.
Jag reagerar lika stark på om det är kor eller grisar eller höns som far illa. Alla djur som lider på grund av människan reagerar jag på. Skall vi ha heliga kor som går på gatorna kanske? Våra djurstallar har vi för köttet, mjölken mm. Och dom flesta djurstallar är bra. Min svägerska äger en hälsokostbutik och har bjudit på s.k veganmat. Inte ville jag vara ofin mot henne men någon höjdare i smakupplevelse var det inte. Trots allt är kött, ägg och mjölk det bästa om man vill få i sig allt det kroppen behöver. Tillsammans med bröd och annat av våra sädesslag. Att korna fiser metan är nog inte hela världen. Och sen glömmer du att i stort sett all produktion sker med konstködsel.

Vad jag längar till julskinkan.
Orkidétjuven
Jag tror man behöver titta och inte blunda hur hemskt det än är. Det är enda sättet att få upp ögonen för något och kunna göra något åt det.

Ngn sa delfiner är inte utrotningshotade? Det är inte riktigt sant
Med ca 40 arter uppdelade på 17 släkten så är några av dessa akut hotade för utrotning.
Maui´s delfin och hectors delfin ligger individantalet runt 125 st.
Håller man på som de gör så ökar det risken för utrotning.

Nu framgår det inte vilken delfin art de jagar i Japan, men det spelar ingen roll.
Delfiner är hög intelligens djur och jag kan mycket väl tänka mig att de förstår vad som händer.
Nästan samma sak med apor som gorillor och schimpanser.
När ska vi börja föda upp människor för att äta dessa? Det är nästan på samma nivå.

För er som inte sätt inslaget de hade i tv så rekommenderar jag att se den här. http://nyhetskanalen.se/1.1333105/2009/11/...blodig_industri
skogstroll
CITAT (flaxss @ 15-11-2009, 18:41) *
Hejsan

vet inte om ni har hört om delfinslakten, men såg det på tv och tycker det är fruktansvärt och det så hemskt ut.


jag såg det på tv och kunde till slut inte titta mer. Helt sjukt hur det får gå till i "moderna" tider. ett hyfsat modernt land som Japan borde väl veta bättre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon