Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
pejori
Har precis kommit hem efter en vaknatt hos en gammal vän som höll på att dö av svält.
Personens värden var i samma nivå som de som överlevde konsentrationslägren.
Jag visste som frivillig kontaktperson att denne hade det svårt, men kunde inte för min vildaste fantasi föreställa mej hur svårt en Svensk medborgare lever när det verkligen är i missär.

Nu undrar jag, om det finns någon här på odla som vet och har kunskap i, hur man startar en hjälpfond/ ett konto för att hjälpa denna person att bli skuldfri.

Jag tänker att samla in pengar som en julgåva och behöver allmänhetens hjälp.
Hur får man pressen att ta upp saken?

Alla försök med myndigheter och fodringsägare, kronofogde och socialtjänst är att köra huvudet i en stenvägg.
Nu har jag bara pressens hjälp att tillgå. det behövs 100 kr, från fem tusen personer.

Hur gör jag, utan att lämna ut personen till allmän beskådan och samhällets spott och spe.
Det är inga missbruk eller annat självförvållat bakom dennes knipa, bara yrkesskada som inte godkänts och som gjort att personen nu lever på 1500 kr/mån. till mat kläder hygien toapapper och det vi tar för självklart.
Det finns otroligt ledsamma saker denna person fått göra, då ingen kunnat hjälpa personen och inga anhöriga finns, så hon har "bara mej" om något händer.

PM-a gärna om ni undrar något.

Har ni tips på hur jag ska gå tillväga??

En mycket trött och ledsen pejjan -cry-.gif

Nu orkar jag inte ta allt ansvar och jobb själv, men det är en gammal vän som står mej nära... -cry-.gif
Klura
Det är fruktansvärt att läsa att människor på 2000-talet lever så här fattigt.
Jag kommer inte på något just nu men är övertygad om att tips kommer droppa in under dagen.
Krama om dig själv och din vän från mig.
pejori
Att personen hade det knapert visste jag, men att bara kunna äta tre mackor utan något på¨och en tallrik makaroner naturell var tredje dag!!!!
Så illa trodde jag inte det var...
Personen försökte väl undanhålla armodet, för att slippa allmosor från vänner som inte alltid kunde låta bli att komma med dumma komentarer.
T. ex. vägrat gå ut av någon anledning och i natt fick jag veta att H*n saknar ett par skor... -cry-.gif -cry-.gif

Så har H*n haft det i ett halvår nu och har gett upp kroppsligt och mentalt, då alla försök med "ekonomisk sanering" inte fungerat.

(fordringsägare är rätt ovilliga att hjälpa till, om man inte kan betala en mindre klumpsumma för att få avskrivning på resten)

Ska försöka få lite sömn här, även om jag är för upprörd för att kunna sova just nu.
Gunilla T
pejori, kyrkans diakoniverksamhet och/eller Frälsningsarmen kanske kan hjälpa med det mest akuta.

Kommunerna förvaltar ett stort antal fonder som man kan söka medel ur, kommunen har informationsskyldighet ang. vilka fonder som kan vara tillämpliga i det här fallet. Men det tar tid förstås.

Skickar gärna en hundralapp bara jag vet vart...kan skicka i kuvert till dig kanske?
pejori
CITAT (Gunilla T @ 16-11-2009, 08:59) *
pejori, kyrkans diakoniverksamhet och/eller Frälsningsarmen kanske kan hjälpa med det mest akuta.

Kommunerna förvaltar ett stort antal fonder som man kan söka medel ur, kommunen har informationsskyldighet ang. vilka fonder som kan vara tillämpliga i det här fallet. Men det tar tid förstås.

Skickar gärna en hundralapp bara jag vet vart...kan skicka i kuvert till dig kanske?


Vi försökte med fonder då någon medlem länkade till en massa, bra fonder.
Vad jag min dumma idiot inte tänkte på när jag hjälpte med ansökan var att det behövdes PORTO som h*n inte hade pengar till.... slap.gif slap.gif slap.gif
Nu tänkte jag om man kan få någon tidning att skriva en artikel (snyfthistoria) utan att lämna ut personen med bild.
Hur gör man då?
Anma
Det man kan göra är att kontakta tidningarna, men tyvärr tror jag att det är ganska kört. sad.gif
Människor är så fruktansvärt dömande och det spelar i stort sett ingen roll varför skulderna upstått, "man får skylla sig själv ändå"!! -cry-.gif sad.gif

Jag är ganska insatt i detta med skulder och sådant, på grund av egna erfarenheter. Vad beror det på att personen fått leva så knapert?
Visst, jag förstår att personen har skulder, men kronofogdens förbehållsbelopp är något högre än socialens existensminimum.
Om personen har så lite kvar måste det bero på ett räknefel hos fogden. Eller att personen betalar på skulder utöver det kronofogden drar. Bästa är att endast betala det nödvändigaste räkningarna (hyra, el, med mera) och ha pengar kvar att leva för och söka skuldsanering hos kronofogden. Eller, i denna stituation är det den bästa lösningen.
Du får gärna PMa mig om du vill pejjan.
Anki på Öland
Kanske skulle behöva en god man som får full insyn i ekonomin och kan hjälpa henne/honom att få ordning på den.
Anki
Gita
Det är ju någonting som inte stämmer i din historia, socialbidragsnormen ligger ju på ca 4000 kr /månad, detta utöver kostnad för bostad.Denna summa räcker ju inte till några större utsvävning men nog räcker det till både mat och skor. Kronofogden tar inte av socialbidraget. I stället för att tigga pengar kanske du skulle se till att din vän fick hjälp med att sköta sin ekonomi, det verkar vara där det brister.
Gita
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 16-11-2009, 10:35) *
Det är ju någonting som inte stämmer i din historia, socialbidragsnormen ligger ju på ca 4000 kr /månad, detta utöver kostnad för bostad.Denna summa räcker ju inte till några större utsvävning men nog räcker det till både mat och skor. Kronofogden tar inte av socialbidraget. I stället för att tigga pengar kanske du skulle se till att din vän fick hjälp med att sköta sin ekonomi, det verkar vara där det brister.
Gita

Min tanke också, vi har trots allt ett gott socialt nätverk.
pejori
Nej det är inte socialbidrag hon har, hon har sjukbidrag, och där går kronofogden in och drar upp till existensminimum.
Vid kontakt med dom fick jag svaret,(det är jag som hjälper till med skuldsannering)
"Vi ser enbart till inkomst och hyra N.N får inte prioritera andra skulder före våra, så dom får hon stå för själv"

Den biten köpte jag, men sedan kom nästa grej.

Hyra 5700/-bostadstillägg 1000=4700
Sjukbidrag efter skatt 7950
Sjukbesök räknades till 800=frikort/12 mån.= 65 kr m,år. (kronofogdens slutsats.
När frikort går ut, kan man inte säga i kassan att man bara ska betala 65 kr. det går inte vårdcentralen med på.
Mediciner =1800/frikort, och med månadsräkning 150/mån.
hyresvärden kräver hemförsäkring om du ska få ha kvar kontraktet och minipriset är 99kr./mån
Ett banklån sedan-88 betalas med 300/mån och på den tiden hade hon familj och var frisk.
Vid försök att byta till mindre bostad blev svaret.
"du får inte byta fast du skött hyran då du har bet, anm."

Där sprack den idén.
Iofs. hade KF då höjt sitt indrivningsbelopp.

Alla företag går att förhandla med, utom CSN och kronofogden.
Andra har gått med på, att sänka skuld, frysa ränta och även ta en engångssumma för att skriva av resten.
Engångssumman fattas.
Så hur man än vänder sig, är det stopp.
Och hon har gett upp.
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 16-11-2009, 10:40) *
Min tanke också, vi har trots allt ett gott socialt nätverk.



Tänk...Det trodde jag med, tills jag såg hur hennes kylskåp och skafferi såg ut...
Vi har ett utmärkt socialt nätverk, men faller du mellan stolarna, är det tvärstopp.
Jag har försökt alla vägar jag kan men nu vet jag inte vad jag ska göra.
Det sliter på mej och vår vänskap, då ballansen rubbas och hon känner sig i underläge.
Därför har hon inte berättat HUR illa det var.
Elaka komentarer som,"hur har du råd att gå till frissan?" har hon fått höra.
Att det är jag som klipper henne gratis är det ingen som har med att göra, så hon och jag tiger bara.
Sådanna kommentarer kommer ständigt och hur långt ner måste en mäniska behöva förnedra sig/sjukna i vårat välfärdssamhälle?
Anma
CITAT (pejori @ 16-11-2009, 10:52) *
Nej det är inte socialbidrag hon har, hon har sjukbidrag, och där går kronofogden in och drar upp till existensminimum.
Vid kontakt med dom fick jag svaret,(det är jag som hjälper till med skuldsannering)
"Vi ser enbart till inkomst och hyra N.N får inte prioritera andra skulder före våra, så dom får hon stå för själv"

Den biten köpte jag, men sedan kom nästa grej.

Hyra 5700/-bostadstillägg 1000=4700
Sjukbidrag efter skatt 7950
Sjukbesök räknades till 800=frikort/12 mån.= 65 kr m,år. (kronofogdens slutsats.
När frikort går ut, kan man inte säga i kassan att man bara ska betala 65 kr. det går inte vårdcentralen med på.
Mediciner =1800/frikort, och med månadsräkning 150/mån.
hyresvärden kräver hemförsäkring om du ska få ha kvar kontraktet och minipriset är 99kr./mån
Ett banklån sedan-88 betalas med 300/mån och på den tiden hade hon familj och var frisk.
Vid försök att byta till mindre bostad blev svaret.
"du får inte byta fast du skött hyran då du har bet, anm."

Där sprack den idén.
Iofs. hade KF då höjt sitt indrivningsbelopp.

Alla företag går att förhandla med, utom CSN och kronofogden.
Andra har gått med på, att sänka skuld, frysa ränta och även ta en engångssumma för att skriva av resten.
Engångssumman fattas.
Så hur man än vänder sig, är det stopp.
Och hon har gett upp.

Hur mycket får hon behålla då efter KF dragit sitt? Låt banklån och csn också gå till KF.

Lägg undan 150:-/mån för nästa period utan frikort.
Gör en ordentlig budget.
Handla kläder från tradera.

Om inte alla fodringsägare går med på en uppgörelse så är det ganska kört att få till en sådan. Och om personen ändå har skulder som aldrig kommer att bli betalda så spelar det ingen roll om resten också går till fogden.

Skuldsaneringslagen kommer att förändras och det kommer att bli (förhoppningsvis) enklare att få skuldsanering.
Myosotis
-cry-.gif Jag blir fruktansvärt ledsen av att läsa sånt här och att det alltid finns folk som säger "skyll dig själv". Så enkelt är det inte. Och även om det hade funnits missbruk eller annat med i bilden är det fortfarande ingen anledning att låta en människa leva i sådan misär. Och så de förbannade politikerna med sina skyhöga löner och fallskärmar, de har ingen aning hur vanliga människor har det och hur fattiga vissa är. Jag har tyvärr ingen aning hur man ska lösa detta, är inte alls insatt, så jag kan bara skicka en stor kram till dig som bryr dig och hoppas att det finns ett sätt att lösa det här. Hälsa din kompis att det finns människor som inte skuldbelägger henne. Jag har full förståelse för att hon har gett upp men jag hoppas att hon får livsgnistan tillbaka. smiley_small_hug.gif
Anma
CITAT (pejori @ 16-11-2009, 10:58) *
Tänk...Det trodde jag med, tills jag såg hur hennes kylskåp och skafferi såg ut...
Vi har ett utmärkt socialt nätverk, men faller du mellan stolarna, är det tvärstopp.
Jag har försökt alla vägar jag kan men nu vet jag inte vad jag ska göra.
Det sliter på mej och vår vänskap, då ballansen rubbas och hon känner sig i underläge.
Därför har hon inte berättat HUR illa det var.
Elaka komentarer som,"hur har du råd att gå till frissan?" har hon fått höra.
Att det är jag som klipper henne gratis är det ingen som har med att göra, så hon och jag tiger bara.
Sådanna kommentarer kommer ständigt och hur långt ner måste en mäniska behöva förnedra sig/sjukna i vårat välfärdssamhälle?

Det där med elaka kommentarer känner jag igen! ush.
pejori
Ja...skylla sig själv har hon fått höra till leda, men hon valde inte att bli sjuk och hon har inget missbruk, och röker inte ens, så inte ens där kan man säga något...
Dom saker hon betalar, kan hon iofs, släppa också, men det blir inte mindre indrivning, snarare tvärt om.
Händer det något i lägenheten står hon utan bostad, då företaget har kö och inga outhyrda lägenheter, så då ryker hon snabbare än sjukbidraget tar slut. (så länge hon nu får behålla det)
herkules
det är fruktansvärt att folk att kan hamna mellan stolarna på det där viset. någonstans har jag för mig att jag hört/läst att kronofogden är nere på socnivå, stämmer det?
pejori
CITAT (herkules @ 16-11-2009, 11:19) *
det är fruktansvärt att folk att kan hamna mellan stolarna på det där viset. någonstans har jag för mig att jag hört/läst att kronofogden är nere på socnivå, stämmer det?


Dom är ungefär på samma nivå men har en värre mäniskosyn.
Dom skiter i om folk svälter eller begår självmord, bara dom kan driva in pengarna till sista blodsdroppen.

CITAT (Anma @ 16-11-2009, 11:04) *
Hur mycket får hon behålla då efter KF dragit sitt? Låt banklån och csn också gå till KF.

Lägg undan 150:-/mån för nästa period utan frikort.
Gör en ordentlig budget.
Handla kläder från tradera.

Om inte alla fodringsägare går med på en uppgörelse så är det ganska kört att få till en sådan. Och om personen ändå har skulder som aldrig kommer att bli betalda så spelar det ingen roll om resten också går till fogden.

Skuldsaneringslagen kommer att förändras och det kommer att bli (förhoppningsvis) enklare att få skuldsanering.


Problemet är CSN...
Har försökt få dom att skicka hela beloppet till KF...
Då kan hon få skuldsanering under förutsättning att inga nya skulder uppkommit inom tre år, (förut var det fem år)
Då hade hon varit "skuldfri" om ett par år
Men dom kommer kvartalsvis, så det blir nya skulder kvartalsvis, och därmed ingen skuldsannering. slap.gif
Solstorm
CITAT (Anma @ 16-11-2009, 11:04) *
Lägg undan 150:-/mån för nästa period utan frikort.
Gör en ordentlig budget.
Handla kläder från tradera.
Skuldsaneringslagen kommer att förändras och det kommer att bli (förhoppningsvis) enklare att få skuldsanering.


Helt rätt och förnuftigt att göra så. Men om hon inte har mat så går det ju inte att lägga undan pengar ens till det mest förnuftiga.
Tyvärr är denna person inte ensam, det finns fler som har det så. Personer som i det längsta sagt nej till sjukpension, när det väl är oundvikligt så beräknas sjukpensionen på sjukpenningen istället för på tidigare lön, och detta för att de inte velat ha pension utan istället hoppats på att bli friska och kunna gå tillbaka till sina jobb.
narran
Välkommen till verkligeheten jag kan tala om för dig att din bekant inte är ensam om att ha det så som du beskriver. Det enda hon kan göra är att låta de andra skulderna också gå till kronolle. Sitter i en liknande sits blev av med drygt en tredjedel av min nettoinkomst när jag blev arbetslös. Nu är alla besparingar slut och a kassan räcker inte ens till de fasta räkningarna som el tv licens hyra lån och studielån. Den här månaden får sonen och jag exakt 700 över till mat. Nästa månad ger jag upp och låter allt utom hyran och elen gå till kronolle. Eftersom a kassan inte täcker förbehållsbeleoppen så kan inte kronolle dra något. Däremot hamnar man i den situationen att det inte kommer att löna sig att jobba om man återigen hittar ett jobb. Man har en framtid på existensminimum att vänta sig. Som sagt din vänninna är inte ensam. De flesta som haft en ordnad ekonomi med långsiktiga åtaganden i form av lån som drabbas av sjukdom eller abetslöhet sitter i precis samma sits som din vännina. Trygghetssystemen i form av a kassa och sjukersättning har urholkats något enormt sedan 90-tals krisen. Ex har inte taket i a kassan höjt på mycket lång tid taket ligger på 80% av 18700 vilket ger en brotto a kassa på max 15 000. Medellönen i sverige ligger i dag på 23 000 så vi är många som inte får 80% i akassa.
*Stintan*
CITAT (pejori @ 16-11-2009, 10:52) *
Nej det är inte socialbidrag hon har, hon har sjukbidrag, och där går kronofogden in och drar upp till existensminimum.
Vid kontakt med dom fick jag svaret,(det är jag som hjälper till med skuldsannering)
"Vi ser enbart till inkomst och hyra N.N får inte prioritera andra skulder före våra, så dom får hon stå för själv"

Den biten köpte jag, men sedan kom nästa grej.

Hyra 5700/-bostadstillägg 1000=4700
Sjukbidrag efter skatt 7950
Sjukbesök räknades till 800=frikort/12 mån.= 65 kr m,år. (kronofogdens slutsats.
När frikort går ut, kan man inte säga i kassan att man bara ska betala 65 kr. det går inte vårdcentralen med på.
Mediciner =1800/frikort, och med månadsräkning 150/mån.
hyresvärden kräver hemförsäkring om du ska få ha kvar kontraktet och minipriset är 99kr./mån
Ett banklån sedan-88 betalas med 300/mån och på den tiden hade hon familj och var frisk.
Vid försök att byta till mindre bostad blev svaret.
"du får inte byta fast du skött hyran då du har bet, anm."

Där sprack den idén.
Iofs. hade KF då höjt sitt indrivningsbelopp.

Alla företag går att förhandla med, utom CSN och kronofogden.
Andra har gått med på, att sänka skuld, frysa ränta och även ta en engångssumma för att skriva av resten.
Engångssumman fattas.
Så hur man än vänder sig, är det stopp.
Och hon har gett upp.



Vad jag förstår så är det mer än garantibeloppet som vederbörande får i sjukersättning eftersom det blir 7.950:- kvar efter skatt. Bostadstillägget måste vara alldeles för lågt! Borde vara minst ett par tusen till. Kolla upp det. Existensminimum hos Kf efter utmätning ligger på drygt 8.000/mån så någonting låter fel i dina beräkningar. Varför inte låta banklån och csn gå till Kf också och bara betala det allra nödvändigaste.
Gita
Fribeloppet hos kronofogden är lika för alla, 4 549 kr /månad efter det att hyran är betald. Nu var ju hyran ganska hög för en ensamstående i det här fallet, kanske över normen. Men fortfarande, 4500 kr är ju ganska mycket mer än de 1500 kr som nämns här. Vart tar mellanskillnaden ca 3000 kr vägen?.
Gita
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 16-11-2009, 11:05) *
-cry-.gif Jag blir fruktansvärt ledsen av att läsa sånt här och att det alltid finns folk som säger "skyll dig själv". Så enkelt är det inte. Och även om det hade funnits missbruk eller annat med i bilden är det fortfarande ingen anledning att låta en människa leva i sådan misär. Och så de förbannade politikerna med sina skyhöga löner och fallskärmar, de har ingen aning hur vanliga människor har det och hur fattiga vissa är. Jag har tyvärr ingen aning hur man ska lösa detta, är inte alls insatt, så jag kan bara skicka en stor kram till dig som bryr dig och hoppas att det finns ett sätt att lösa det här. Hälsa din kompis att det finns människor som inte skuldbelägger henne. Jag har full förståelse för att hon har gett upp men jag hoppas att hon får livsgnistan tillbaka. smiley_small_hug.gif

Instämmer! Man blir så ledsen...
pejori
CITAT (*Stintan* @ 16-11-2009, 11:37) *
Vad jag förstår så är det mer än garantibeloppet som vederbörande får i sjukersättning eftersom det blir 7.950:- kvar efter skatt. Bostadstillägget måste vara alldeles för lågt! Borde vara minst ett par tusen till. Kolla upp det. Existensminimum hos Kf efter utmätning ligger på drygt 8.000/mån så någonting låter fel i dina beräkningar. Varför inte låta banklån och csn gå till Kf också och bara betala det allra nödvändigaste.



Vitsen var inte att öka skulden hos KF...
Vitsen med tråden var,
HUR SKA JAG FÅ NÅGON TIDNING ATT SKRIVA OCH HJÄLPA MEJ MED EN FOND.

Hittills har det gått bra under dagen...Ringt till företag och hittills lyckats bli av med banklånet och har 1300 kr över till att fylla kyl/frys för. tummenupp.gif
Totalt fått in 5800 kr i stöd. bravo.gif bravo.gif
Det finns godhjärtade mäniskor. smiley_small_hug.gif
pejori
CITAT (Gita @ 16-11-2009, 11:57) *
Fribeloppet hos kronofogden är lika för alla, 4 549 kr /månad efter det att hyran är betald. Nu var ju hyran ganska hög för en ensamstående i det här fallet, kanske över normen. Men fortfarande, 4500 kr är ju ganska mycket mer än de 1500 kr som nämns här. Vart tar mellanskillnaden ca 3000 kr vägen?.
Gita


Dom räknar på hyra med avdrag för el/värme med runt fem hundra/mån så den faktiska hyran är högre än den dom godkänner.
Det finns inga räkningar förutom hyra KF tar hänsyn till.

Men det löser sig nog utan tidning, för hittills har företag varit väldigt hjälpsamma, så nu ska jag jaga vidare.
Om inte skuldfri så åtminstånde lite andrum. är målet tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (pejori @ 16-11-2009, 13:11) *
Hittills har det gått bra under dagen...Ringt till företag och hittills lyckats bli av med banklånet och har 1300 kr över till att fylla kyl/frys för. tummenupp.gif
Totalt fått in 5800 kr i stöd. bravo.gif bravo.gif

Oj! bravo.gif Önskar att jag hade råd att skänka pengar, men jag klarar mig ju inte ens själv.

Har du testat att kontakta Sydnytt ( biggrin.gif eller vad det heter) eller en tidning?
Anma
CITAT (pejori @ 16-11-2009, 13:21) *
Dom räknar på hyra med avdrag för el/värme med runt fem hundra/mån så den faktiska hyran är högre än den dom godkänner.
Det finns inga räkningar förutom hyra KF tar hänsyn till.

Men det löser sig nog utan tidning, för hittills har företag varit väldigt hjälpsamma, så nu ska jag jaga vidare.
Om inte skuldfri så åtminstånde lite andrum. är målet tummenupp.gif

Bra jobbat pejori! tummenupp.gif
*Stintan*
Bra jobbat! Önskar det fanns fler människor som du Pejori.
pejori
CITAT (Myosotis @ 16-11-2009, 13:23) *
Oj! bravo.gif Önskar att jag hade råd att skänka pengar, men jag klarar mig ju inte ens själv.

Har du testat att kontakta Sydnytt ( biggrin.gif eller vad det heter) eller en tidning?



Tidningar har jag bara testat "expressen griper in" ännu, men där var det inget intresse.
Ska testa med fler tidningar om inte privata bidrag räcker.
Får stämma av med vännen också, så jag inte gör det värre för henne.

CITAT (narran @ 16-11-2009, 11:34) *
Välkommen till verkligeheten jag kan tala om för dig att din bekant inte är ensam om att ha det så som du beskriver. Det enda hon kan göra är att låta de andra skulderna också gå till kronolle. Sitter i en liknande sits blev av med drygt en tredjedel av min nettoinkomst när jag blev arbetslös. Nu är alla besparingar slut och a kassan räcker inte ens till de fasta räkningarna som el tv licens hyra lån och studielån. Den här månaden får sonen och jag exakt 700 över till mat. Nästa månad ger jag upp och låter allt utom hyran och elen gå till kronolle. Eftersom a kassan inte täcker förbehållsbeleoppen så kan inte kronolle dra något. Däremot hamnar man i den situationen att det inte kommer att löna sig att jobba om man återigen hittar ett jobb. Man har en framtid på existensminimum att vänta sig. Som sagt din vänninna är inte ensam. De flesta som haft en ordnad ekonomi med långsiktiga åtaganden i form av lån som drabbas av sjukdom eller abetslöhet sitter i precis samma sits som din vännina. Trygghetssystemen i form av a kassa och sjukersättning har urholkats något enormt sedan 90-tals krisen. Ex har inte taket i a kassan höjt på mycket lång tid taket ligger på 80% av 18700 vilket ger en brotto a kassa på max 15 000. Medellönen i sverige ligger i dag på 23 000 så vi är många som inte får 80% i akassa.



Ja..Vad ska man göra om man inte har något val. dunno.gif

Ingen sätter sig i den sitsen frivilligt och jag lider verkligen med alla som blir utförsäkrade/arbetslösa i dag.

Det värsta är att man blir låst till både händer och fötter med bet. anmärkningar.
Jag är överlycklig att jag inte har studielån i dagens läge, då dom ökar skulden med en viss % varje år.
Man blir ju aldrig av med skiten ju. thumbdown.gif
pejori
CITAT (*Stintan* @ 16-11-2009, 13:34) *
Bra jobbat! Önskar det fanns fler människor som du Pejori.



Det är mitt dåliga samvete som driver mej.
Att jag inte såg hur illa det verkligen var!!!
Men man har ju sitt eget liv att ta hänsyn till också dunno.gif
Att hon plötsligt inte ville komma över på fika fast jag skulle hämta henne med bil, borde fått mej att förstå att något var fel. blink.gif

Jag trodde i min enfald att hon släppt alla räkningar, men hon betalade några som hon sa var "hedersskulder" unsure.gif
Nu är akutkrisen över och en månads mat finns när hon kommer hem, än så länge...
Kanske fler företag hjälper till.

CITAT (Solstorm @ 16-11-2009, 11:34) *
Helt rätt och förnuftigt att göra så. Men om hon inte har mat så går det ju inte att lägga undan pengar ens till det mest förnuftiga.
Tyvärr är denna person inte ensam, det finns fler som har det så. Personer som i det längsta sagt nej till sjukpension, när det väl är oundvikligt så beräknas sjukpensionen på sjukpenningen istället för på tidigare lön, och detta för att de inte velat ha pension utan istället hoppats på att bli friska och kunna gå tillbaka till sina jobb.



Exakt så gjorde hon och nu riskerar hon dessutom att bli av med sjukersättningen.
Då om inte annat blir det soc. bidrag.
gnon49
Är det studieskulden som är den stora boven. En halv miljon är mycket pengar. Går man på sjukbidrag kan man aldrig bli skuldfri från ett sånt stort belopp utan skuldsanering. Har hon pratat med kommunens skuldrådgivare? Orkar du så stå på dig och hjälp henne i första hand med det akuta . Att få mer över när hyran är betald. Ingen kan ta ifrån henne förbehållsbeloppet. Att lösa problem går inte om man inte har mat på bordet. Att det finns översittare är inget att bry sig om. Att kämpa i underläge är inte en dans på rosor. Men det är ju hennes framtid det gäller, så kämpa på. Är själv sjukpensionär om än med acceptabel sjukpension. Men trolla med knäna får man allt göra ibland.
pejori
CITAT (gnon49 @ 16-11-2009, 13:57) *
Är det studieskulden som är den stora boven. En halv miljon är mycket pengar. Går man på sjukbidrag kan man aldrig bli skuldfri från ett sånt stort belopp utan skuldsanering. Har hon pratat med kommunens skuldrådgivare? Orkar du så stå på dig och hjälp henne i första hand med det akuta . Att få mer över när hyran är betald. Ingen kan ta ifrån henne förbehållsbeloppet. Att lösa problem går inte om man inte har mat på bordet. Att det finns översittare är inget att bry sig om. Att kämpa i underläge är inte en dans på rosor. Men det är ju hennes framtid det gäller, så kämpa på. Är själv sjukpensionär om än med acceptabel sjukpension. Men trolla med knäna får man allt göra ibland.


Jag kämpar på, i första hand för att kunna fylla kyl/frys som överraskning när hon kommer hem. tummenupp.gif
Kämpa för de svaga som är i underläge orkar jag.
Tänker kämpa så mycket jag orkar, för får jag bort KF, så kanske man kan få CSN att sänka månadsbeloppet, till en nivå hon klarar av.
Utan KF skulle hon klara studielånet på 1500/mån i dom 28 år hon har kvar till folkpension. tummenupp.gif
Aqvakul
Bra jobbat Pejan - blir det insamling så ställer jag klart upp!
netaave
Hon kan inte få hjälp att sanera sin ekonomi med Bluestep? Dom ger lån även om man har betalningsanmärkning. Det bästa är ju att lösa studielånet med ett vanligt banklån då tar det ju slut nån gång. Jag löste mina när vi köpte huset och det är det bästa jag gjort.
Hjälp o tips kan du även få här http://www.insolvens.se
KRT
CITAT (netaave @ 16-11-2009, 15:38) *
Hon kan inte få hjälp att sanera sin ekonomi med Bluestep? Dom ger lån även om man har betalningsanmärkning. Det bästa är ju att lösa studielånet med ett vanligt banklån då tar det ju slut nån gång. Jag löste mina när vi köpte huset och det är det bästa jag gjort.
Hjälp o tips kan du även få här http://www.insolvens.se


Det skulle jag vilja råda personen att tänka mer än en gång på. Det är absolut mer fördelaktigt att omvandla CSN till banklån så länge räntorna är låga, men stiger de till 5-6 % är det en annan sak.
Fågan är snarare när personen i fråga tog sina CSN-lån. Det finns nämligen minst 3 olika system för återbetalning som används idag, och de skiljer sig åt ganska mycket. Absolut värt att kolla upp alltså! Ju nyare banklån ju mindre generös återbetalningsplan. CSN-taget för 01 (tror jag) har en annan typ av avbetalning (generösare) än senare lån, och de som är tagna ännu tidigare har en annan återbetalningsplan.

Vad gäller Bluestep och andra kreditgivare som ger lån även då man har betalningsanmärkningar - deras räntor brukar vara ganska höga (de tar ju en större risk jämfört med anda lånegivare som inte lånar ut lika generöst)!
Gossen Ruda
Att försöka aktivera media är knappast någon idé om hon vill vara anonym även för dom. Det är öppna kort som gäller där men sen kan dom göra en historia av det hela utan att röja identiteten.
pejori
CITAT (KRT @ 16-11-2009, 16:43) *
Det skulle jag vilja råda personen att tänka mer än en gång på. Det är absolut mer fördelaktigt att omvandla CSN till banklån så länge räntorna är låga, men stiger de till 5-6 % är det en annan sak.
Fågan är snarare när personen i fråga tog sina CSN-lån. Det finns nämligen minst 3 olika system för återbetalning som används idag, och de skiljer sig åt ganska mycket. Absolut värt att kolla upp alltså! Ju nyare banklån ju mindre generös återbetalningsplan. CSN-taget för 01 (tror jag) har en annan typ av avbetalning (generösare) än senare lån, och de som är tagna ännu tidigare har en annan återbetalningsplan.

Vad gäller Bluestep och andra kreditgivare som ger lån även då man har betalningsanmärkningar - deras räntor brukar vara ganska höga (de tar ju en större risk jämfört med anda lånegivare som inte lånar ut lika generöst)!



Hon har två gamla system, (ett före 98 och ett efter -98) som slagits ihop till det nya där räntan höjs årligen med fyra% av kvarvarande belopp.
Nu när hon inte kan betala, stiger lånet varje år.
Det är min tanke, att om KF försvinner, kan den summan hon nu får avdragen, gå till CSN tills pricken är borta och hon kan ta ett banklån.
Men då bör hon vara i jobb, annars får hon inget banklån utan säkerhet.

CITAT (netaave @ 16-11-2009, 15:38) *
Hon kan inte få hjälp att sanera sin ekonomi med Bluestep? Dom ger lån även om man har betalningsanmärkning. Det bästa är ju att lösa studielånet med ett vanligt banklån då tar det ju slut nån gång. Jag löste mina när vi köpte huset och det är det bästa jag gjort.
Hjälp o tips kan du även få här http://www.insolvens.se



Tackar för den länken och ska läsa in mej på den... smiley_small_hug.gif
AndersKbg
Det är så fruktansvärt svårt att få folk att öppna plånboken.
Innan fonden öppnats så lovas det vitt och brett om att man ska bidra, men sen är det inte lika intressant.
Rent praktiskt så går du bara in på bankkontoret och öppnar ett bankgirokonto.
Därefter gäller det att få uppmärksamhet i media, bara det är en utmaning i sig.

Jag var själv med och hjälpte en familj som blev skyldiga ett ganska stort skadestånd i ett väldigt uppmärksammat rättsfall, och inte ens där hjälpte media till. Det blev en liten blänkare här och där men inget mer. Totalt gav det drygt 40000 kronor. Nu funderar ju du på att hjälpa en privatperson med skulder. Det finns massor med folk i samma sits. Jag kan säga direkt att media kommer att vara totalt ointresserade av din fond. Glöm att du ska dra in pengar till jul.

Jag vill inte slå undan benen för dig, men var beredd på att du får jobba stenhårt för att få ut budskapet själv.
Det du får in kommer knappt vara värt mödan.

Hjälp människan med ev skuldsanering och bjud på lunch ibland. Det ger mer.
pejori
CITAT (AndersKbg @ 16-11-2009, 18:09) *
Det är så fruktansvärt svårt att få folk att öppna plånboken.
Innan fonden öppnats så lovas det vitt och brett om att man ska bidra, men sen är det inte lika intressant.
Rent praktiskt så går du bara in på bankkontoret och öppnar ett bankgirokonto.
Därefter gäller det att få uppmärksamhet i media, bara det är en utmaning i sig.

Jag var själv med och hjälpte en familj som blev skyldiga ett ganska stort skadestång i ett väldigt uppmärksammat rättsfall, och inte ens där hjälpte media till. Det blev en liten blänkare här och där men inget mer. Totalt gav det drygt 40000 kronor. Nu funderar ju du på att hjälpa en privatperson med skulder. Det finns massor med folk i samma sits. Jag kan säga direkt att media kommer att vara totalt ointresserade av din fond. Glöm att du ska dra in pengar till jul.

Jag vill inte slå undan benen för dig, men var beredd på att du får jobba stenhårt för att få ut budskapet själv.
Det du får in kommer knappt vara värt mödan.

Hjälp människan med ev skuldsanering och bjud på lunch ibland. Det ger mer.


En skuld är löst redan och kommer det in mer,(vilket verkar lovande) så kan jag förhandla om en engångssumma till andra fordringsägare om ett engångsbelopp.
Termen "osäkra kundfordringar", som företag använder sig av, gör att det är ren vinst dom får in vid engångsbelopp så det ser ljust ut för dom som ligger hosKF...Kvarskatten är värre, men det ska nog lösa sig med god vilja och en massa jobb.
narran
Har hon lån tagna före 2001 har non rätt att få månadsbeloppet nedsatt om inkomsten minskat med om jag inte minns fel 15%. Betalar hon 1500 i månaden måste hon ha jättebra inkomster. Är lånen tagna efter 2001 är det i stort sett omöjligt att få nedsättning såvida man inte lever på försörjningsstöd dvs socialbidrag. Det kluriga är att a kassa och sjukersättningar ofta ger det samma efter skatt. Vi som är sjuka eller arbetslösa betalar ju mer i skatt procentuellt sätt än rika höginkomstagare. Sverige är dt enda land i världen som har det så. I många andra länder är det tvärs om att aarbetslösa, pensionärer och sjukskrivna har en lägre skattesats.
netaave
Jo visst har Bluestep högre ränta på sina lån jämfört med banken, men jämfört med inkassobolag och andra "björnar" är den låg. Dom ser dessutom till att ta över allt, även studie och bostadslån tills alla skulder är klara. Allt för att man ska ha det samlat på ett ställe under saneringstiden.
Vi var på gränsen att ta hjälp av dom men behövde aldrig då banken gjorde en deal med oss i stället och tog huset som säkerhet. Men hur många i den sitsen har ett hus?
För oss gick det åt fanders när vi båda var sjukskrivna under lång tid med dottern. Det behövdes inte mer. Nu är vi helt skuldfria förutom huslånet sen ett par år. Men det var en kämpig resa dit med bl.a. 3-4 år då vi levde under existenminimum. Eget val men nog så kämpigt.
pejori
CITAT (narran @ 16-11-2009, 19:26) *
Har hon lån tagna före 2001 har non rätt att få månadsbeloppet nedsatt om inkomsten minskat med om jag inte minns fel 15%. Betalar hon 1500 i månaden måste hon ha jättebra inkomster. Är lånen tagna efter 2001 är det i stort sett omöjligt att få nedsättning såvida man inte lever på försörjningsstöd dvs socialbidrag. Det kluriga är att a kassa och sjukersättningar ofta ger det samma efter skatt. Vi som är sjuka eller arbetslösa betalar ju mer i skatt procentuellt sätt än rika höginkomstagare. Sverige är dt enda land i världen som har det så. I många andra länder är det tvärs om att aarbetslösa, pensionärer och sjukskrivna har en lägre skattesats.



Sorry men CSN räknar på vad du ska betala efter inkomsten du hade för två år sedan. (-07 års deklaration)
DÅ hade hon fortfarande jobb.
Nästa årkan beloppet beloppet rejält, då det är sjukresättningen som gäller som gäller.

När jag lämnade henne nu ikväll, såg jag en liten strimma av hopp, när jag berättade vad som höll på att hända. bravo.gif
Det går framåt, bättre än jag trott, då vänner kontaktar släkt, som tar sina vänner till hjälp o.s.v. yahoo.gif
Rose
CITAT (pejori @ 16-11-2009, 21:42) *
Sorry men CSN räknar på vad du ska betala efter inkomsten du hade för två år sedan. (-07 års deklaration)
DÅ hade hon fortfarande jobb.
Nästa årkan beloppet beloppet rejält, då det är sjukresättningen som gäller som gäller.

Om din inkomst idag har sjunkit kraftigt i jämförelse med den inkomst dom räknar på kan man begära nedsättning. Det har jag fått när jag gick från arbete till sjukersättning. Kan vara värt att kolla upp.
ängsvädd
CITAT (pejori @ 16-11-2009, 21:46) *
......

När jag lämnade henne nu ikväll, såg jag en liten strimma av hopp, när jag berättade vad som höll på att hända. bravo.gif
Det går framåt, bättre än jag trott, då vänner kontaktar släkt, som tar sina vänner till hjälp o.s.v. yahoo.gif

Underbart att höra yahoo.gif Du har nog räddat hennes liv!
pejori
CITAT (ängsvädd @ 16-11-2009, 22:17) *
Underbart att höra yahoo.gif Du har nog räddat hennes liv!



Njae,,,men kanske gjort hennes framtid lite ljusare och den akuta svälten är bortmotad fram till årsskiftet ialla fall. blush.gif
Just nu är 1500/mån utbytt till 3000/mån. och ett lån helt borta. yahoo.gif
Myosotis
bravo.gif blomma.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 16-11-2009, 22:37) *
Njae,,,men kanske gjort hennes framtid lite ljusare och den akuta svälten är bortmotad fram till årsskiftet ialla fall. blush.gif
Just nu är 1500/mån utbytt till 3000/mån. och ett lån helt borta. yahoo.gif

Kan du trolla? tummenupp.gif bravo.gif
pejori
CITAT (Aqvakul @ 16-11-2009, 22:44) *
Kan du trolla? tummenupp.gif bravo.gif



nej, men jag har ett par riktigt goda vänner, som har stor släkt och alla bidrar med något...
Dom i sin tur har sina vänner och arbetskamrater, så det går över förväntan. tummenupp.gif
Min "bästis" är grek och dom ärr alltid storsläktade och godhjärtade... giggle.gif
Klarar mej det nog med mun till munmetoden och några större företag som lägger en nolla till hundringen. tummenupp.gif
Så nu ska det förhandlas om dom "enskilda målen" med KF.
Dom "allmäna målen" är skatten och den är inte förhandlingsbar, men det ser ut som det ska gå att lösa den biten med.
Då är det "bara" CSN kvar att förhandla med, som rose sa.
Få dom att gå med på, att räkna på nutid och inte efter dåtid. tummenupp.gif
Tackar för det tipset Rose.

Men hjälp vad papper man ska gå igenom...
Hade lagt sig en barmärtig glömska över hur mycket pappersjobb det är. slap.gif
Klura
Du är fantastisk Pejori rose.gif
Berith
Är bara nyfiken på om "vem som helst" får ta på sej jobbet som skuldsanerare? Nervärderar inte! utan undrar bara om privatpersoner är godkända?
Anma
CITAT (Berith @ 17-11-2009, 06:38) *
Är bara nyfiken på om "vem som helst" får ta på sej jobbet som skuldsanerare? Nervärderar inte! utan undrar bara om privatpersoner är godkända?

Det är upp till var och en att ta tag i skulder. Det enda som behövs är vilja och förmågan att förstå och läsa papper och ett plus i kanten är förmåga att förhandla. Oftast är den som har skulderna alldeles oförmögen/ovillig att ta tag i stituationen, helt enkelt för att den inte ser en lösning och det är väldigt jobbigt att ta tag i en sådan sak själv. Det är då sådana som pejori är guld värda som ställer upp och hjälper till. När den skuldtyngda fått lite hopp om framtiden brukar denne att orka med själv också. I vissa stituationer behövs en fullmakt av den skuldtyngde.

Men en regelrätt skuldsanering genom kronofogden kan ju så klart bara kronofogden godkänna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon