Christa
Plockade tranbär idag. De var väldigt mörka i färgen så om det är mer antioxidanter i mörka bär så borde de här vara fina.

Det är ju ganska tidsödande att plocka tranbär men kul att ha ett mål när man går i skogen. Hittade fina trattisar också.

Min sambo och jag har plockat jättestora tranbär på en pytteliten mosse några helger. Han har dem i sin frukost.
Meriona
Jag vet inte ens om tranbär finns här, är de goda att äta naturella alltså? Tranbärtssaft är ju gott.
Myosotis
Jag plockar ibland, men nu var det några år sen. Brukar koka marmelad.
*Stintan*
Det har inte funnits tranbär någonstans där jag bott tyvärr no.gif
RitRat
Där jag bor, finns tranbär på flera små myrplättar inom 1-2 km hemifrån. Jag har plockat vissa höstar, och även ibland på våren just när snön lämnat lite öppet så man ser bären.

Det är ju såååå tidskrävande, och man fryser väldigt om fingrarna. Men de är goda, syrliga och nyttiga, så visst är det värt det. Jag har bara strött dem på fil eller gröt, som de är. För fina, och för lite för att kokas, tycker jag. Lyxigast är att fukta dem och rulla dem i florsocker, och äta som godis. Man riktigt känner antioxidanterna... :-)

Det har inte blivit av denna höst. Ajabaja, borde bättra mig! Nu blev det barmark här igen, så när min lindriga förkylning ger sig, ska jag nog ut.
Jan Lindgren
Hej!
Om du gillar tranbär så gör ett tranbärsland. Amerikanska tranbär är större och mer lättplockade. Tranbärssaften som säljs brukar vara gjord av de amerikanska. (Vaccinium macrocarpum)
MVH
Jan Lindgren
netaave
Ja vi har gott om tranbär på en mosse inte långt härifrån, tycker dom blir bäst torkade då kan man göra vad man vill sen.
KURT
Tranbären finns på den del av myren som är alltför blöt för hjortron. De kommersiell tranbärsprodukterna kommer från odlade tranbär, där man skördar genom att svämma över myren och samla upp de flytande bären

http://www.youtube.com/watch?v=ENaPmfJtdcE
blomkronan
CITAT (KURT @ 17-11-2009, 06:41) *
Tranbären finns på den del av myren som är alltför blöt för hjortron. De kommersiell tranbärsprodukterna kommer från odlade tranbär, där man skördar genom att svämma över myren och samla upp de flytande bären

http://www.youtube.com/watch?v=ENaPmfJtdcE

WAAO det har jag aldrig sett eller hört talats om förut... otroligt! att dom kom på att göra på det sättet.
Jan Lindgren
Hej!
Amerikanska tranbär vill inte har det alltför blött. Kommersiella odlingar har grundvattnet minst 30cm under ytan. Tranbäret tål att stå i vatten under vintern så man fyller ofta dammarna med vatten som frostskydd. Det går också att plocka vissa sorter av amerikanska tranbär med lingonplockare. Sk dry picking. Ska du sätta amerikanska tranbär hemma så kräv att säljaren vet vilken namnsort som säljs. Jag har provat att odla både hjortron och amerikanska tranbär i upphöjda bäddar i ren okalkad torv.
MVH
Jan Lindgren
Christa
CITAT (Jan Lindgren @ 17-11-2009, 09:24) *
Hej!
Amerikanska tranbär vill inte har det alltför blött. Kommersiella odlingar har grundvattnet minst 30cm under ytan. Tranbäret tål att stå i vatten under vintern så man fyller ofta dammarna med vatten som frostskydd. Det går också att plocka vissa sorter av amerikanska tranbär med lingonplockare. Sk dry picking. Ska du sätta amerikanska tranbär hemma så kräv att säljaren vet vilken namnsort som säljs. Jag har provat att odla både hjortron och amerikanska tranbär i upphöjda bäddar i ren okalkad torv.
MVH
Jan Lindgren


Vad blev resultatet av dina odlingar av hjortron och tranbär?
Jan Lindgren
Hej!
Jag är fortfarande på försöksstadiet. Hjortronen har gett bär men plantorna är för unga ännu. Jag har Nyby. Tranbären ger bär men jag tar för många sticklingar. Vi testar nu nästan alla amerikanska sorter. Så småningom hoppas jag kunna se vilka som är bäst för Sverige. Det finns kommersiella tranbärsodlingar i Tyskland så det bör gå bra även i Sverige. Än så länge kan jag säga att alla amerikanska tranbär är mycket lättodlade och bra marktäckare i surjord. Problemet med alla låga växter är ogräs.
MVH
Jan Lindgren
LasseB
Japp jag plockar tranbär
Gör som med lingon, blir en lite skarpare smak bara skitgott
Mitt ställe ligger löjligt nära bebygelse men det verkar inte vara någon som bryr sig om att plocka vilket jag naturligtvis är tacksam för
Jan Lindgren
Hej!
Jag har skrivit lite i Alternativs wiki för självhushållning. Den är inte öppnad ännu. Jag har tänkt att rapportera resultat av mina odlingar där också så att alla ska kunna ta del av våra erfarenheter.
MVH
Jan Lindgren
Christa
CITAT (KURT @ 17-11-2009, 06:41) *
Tranbären finns på den del av myren som är alltför blöt för hjortron. De kommersiell tranbärsprodukterna kommer från odlade tranbär, där man skördar genom att svämma över myren och samla upp de flytande bären

http://www.youtube.com/watch?v=ENaPmfJtdcE


Det var häftigt att se. Tack för länken!
skogstroll
jag har satt tranbär vid dammen i torv. De verkar trivas men har inte hunnit ge så mkt bär än. Men de verkar trivas i alla fall och växer smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon