Solstorm
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6138304.ab

Att ett sådant här ärende blir liggande får mig att undra vem de eventuella köparna var, politiker eller andra höjdare? Ungdomarna som sålde flickan, går de fria? I så fall så undrar jag om deras föräldrar var några höjdare.
KRT
CITAT (Solstorm @ 17-11-2009, 14:58) *
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6138304.ab
Ungdomarna som sålde flickan, går de fria? I så fall så undrar jag om deras föräldrar var några höjdare.


Föräldrarna är nog knappast några höjdare, snarare tvärt om.....
LasseB
Vet inget om just detta fall men generelt ska vi nog vara tacksamma för att vi vet så lite. Smygande politiker och poliser kombinerat med båligt pålästa journalister är ingen bra kombination.
Tar mig för pannan varje dag när jag läser ekonominyheterna
Aqvakul
Tragiskt!
Solstorm
Du har rätt KRT. Läste just på flashback att ungdomarna som sålt henne var zigenare.
Det är så otroligt slappt att ett sådant ärende blir liggande. Varför skyddas köparna?
KRT
Länk till annan tidning ang samma historia;
http://sydsvenskan.se/malmo/article567146/...ar-sex-mal.html
Gunilla T
Så tragiskt och man kan bara hoppas att de vuxna män som gjort sig skyldiga till detta kan identifieras.

Polisen har så begränsade resurser idag så tusentals ärenden blir liggande och i polisens arbete är det så mycket som är prioriterat men resurserna räcker inte ens till det.

Är någon anhållen eller häktad så måste detta prioriteras eftersom detta är tisbegränsat, annars får de släppa ut buset igen så det är inte lätt.
Solstorm
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6129932.ab

Ungdomarna som sålde hamnar i rätten i alla fall, men köparna verkar gå fria.
andersen
CITAT (Gunilla T @ 17-11-2009, 15:19) *
Polisen har så begränsade resurser idag så tusentals ärenden blir liggande och i polisens arbete är det så mycket som är prioriterat men resurserna räcker inte ens till det.


Var kommer dom uppgifterna ifrån Gunilla, Polisens resurser har ökat mycket.

Regeringen ang ökade polisresurser.
Gunilla T
Från mig.... tongue.gif

Ja, jag vet att alliansen gett större anslag till alla rättsvårdande myndigheter, det var ju ett av deras stora vallöften, men det är många som skall dela på resuserna och det tar tid innan investeringarna ger synliga resultat . t.ex. utbildning.

Polisen har alltid varit duktig att marknadsföra sina bristande resurser men visst är det ett faktum att de har svårt att klara av sina åtaganden. För att hela kedjan skall fungera krävs att även andra delar i kedjan fungerar och Åklagarmyndigheten har länge haft det svårt.

Nya typer av brottslighet ser ju också dagens ljus...
andersen
CITAT (Gunilla T @ 17-11-2009, 17:34) *
Från mig.... tongue.gif

Ja, jag vet att alliansen gett större anslag till alla rättsvårdande myndigheter, det var ju ett av deras stora vallöften, men det är många som skall dela på resuserna och det tar tid innan investeringarna ger synliga resultat . t.ex. utbildning.

Polisen har alltid varit duktig att marknadsföra sina bristande resurser men visst är det ett faktum att de har svårt att klara av sina åtaganden. För att hela kedjan skall fungera krävs att även andra delar i kedjan fungerar och Åklagarmyndigheten har länge haft det svårt.

Nya typer av brottslighet ser ju också dagens ljus...


OK, Ja så är det nog.
Jan Lindgren
Hej!
Det hela är en vidrig historia. Jag anser att polisen ofta är tvungen att prioritera fel. Ungdomsbrott av alla slag borde få första prioritet. Ska man minska brottsligheten så måste man ta ungarna innan de hamnat för djupt i brottslighet. Man kan inte låta barn i början av tonåren fortsätta bara för att de inte är straffmyndiga.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
Fast ungdomsbrottslighet ärsedan länge prioriterat hos polisen, en del polismyndigheter har egna utsedda kriminalare som enbart handlägger och utreder ungdomsbrottslighet.

Men ungdomsbrottslighet innefattar ju en hel del, snatterier, stölder, rån, vapen, narkotika, klotter, vandalisering, sexbrott, häleri, trafikbrott, ekonomisk brottslighet, databrott och som här koppleri och en hel del till...
Jan Lindgren
Hej!
Enligt Sydnytt så är den polisgrupp som ska ta hand om ungdomsbrottslighet underbemannade och flera är sjukskrivna. Poliser i gruppen slutar för att de inte orkar.
Ungdomsbrottslighet måste prioriteras i verkligheten inte bara i en handlingsplan. Det får inte ta sex månader innan ett svårt övergrepp tas upp i rätten.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
Nu behöver jag inte stå upp som någon polisförsvarare, försökte bara ge en hint om hur komplicerad verkligheten kan vara ibland. Naturligtvis bör ett ärende som dethär snabbt utredas men verkligheten är troligtvis så att ännu mera behjärtansvärda ärenden har gått före.
narran
Tydligen har alla tre ungdomarna varit fall hos socialtjänsten och trots det har det hela kunnat inträffa.
Ralf
Och en av tjejerna var inblandad i ett kidnappningsdrama i somras av en 17-årig tjej.
Meriona
Iallafall så är det oerhört synd om den utnyttjade flickan, säkert vet många vem det är när det skrivs om det på nätet. Så jag tänker inte grotta ner mig i omständigheterna utan bara beklaga att det har hänt. sick.gif
pejori
CITAT (narran @ 17-11-2009, 18:44) *
Tydligen har alla tre ungdomarna varit fall hos socialtjänsten och trots det har det hela kunnat inträffa.


Tja. dom var väl PAS -förespråkare och ansåg att barnen "bara" var påverkade av sina föräldrar.
narran
Pejori du vet verkligen inte vad PAS står för det visar du tydligt. Det var kriminella ungdomar inte mer med det. Se finns det mycket ickepolitiskt korrekta omständigheter när det gäller vilken typ av ungdomar det var.
Ralf
CITAT (pejori @ 17-11-2009, 21:11) *
Tja. dom var väl PAS -förespråkare och ansåg att barnen "bara" var påverkade av sina föräldrar.

Vet ej vad PAS har att göra med detta, dom gjorde ju ett ganska grovt brott i somras. Jag undrar om dom blev mildare behandlade för att dom var tjejer.
KRT
CITAT (Ralf @ 17-11-2009, 21:50) *
Vet ej vad PAS har att göra med detta, dom gjorde ju ett ganska grovt brott i somras. Jag undrar om dom blev mildare behandlade för att dom var tjejer.


Jag skulle gissa det, samt att de ä "så" unga.....

Hoppas verkligen att detta andra brott visar att det är fullfjädrade brottslingar vi har att göra med, inga små vilsekomna dunungar, och behandlar dem därefter. Självklart ska de ha ett rejält straff, ibland (inte ofta men ibland) tycker jag det är synd att vi inte har sama system som i USA. I Sverige får man ju "rabatt" om man döms för flera saker, i USA får man strängare straff om man begår flera brott....

Ralf
Jag vet inte om detta med kidnappningen i somras gått till domstol ännu.... polis och åklagare prioriterar ju de fall där en person är frihetsberövad.
I detta fall kanske man till och med litade på att Socialen skulle ta han dom dessa tjejer. Man får hoppas det utreds vad som gått fel med socialen.
Dock få man inte hoppas för mkt. I Göteborg där den 15-åriga pojken begick våldtäkter när han satt på ett hem, ansågs det ju att varken hemmet eller socialen gjort nåt fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon