Full version: host host host
Fny
Vaknade här i morse med en enorm hosta som riktigt spränger i bröstet. Och så rinner snoret. Suck... det får bli jobb hemifrån idag, jag står inte ut med tanken att åka till jobbet och sitta där i ISKALLA lokaler med den här hostan som river och sliter i mig... Men jag är lite förvånad över att det gått så fort, annars brukar man ju vid hosta först ha ytligare hosta som mest känns i halsen, som sen övergår till hosta som känns nere i bröstet. Den här gången kom det nerifrån lungorna direkt. =( thumbdown.gif

Jag är så jäääääkla trött på alla dessa förkylningar jag haft den här hösten! Jag har på grund av en medicin jag tar problem med svettningar på nätterna (och nej, jag är inte i klimakteriet. 24 år är jag!), så jag ligger och fryser hela nätterna under fuktigt och kallt täcke. Vilket jag tror är anledningen till att jag vaknar med halsont typ hela tiden och knappt hinner bli kvitt en förkylning innan nästan drabbar mig... Men den här hostan var något nytt. Suck... Vill bli av med den här skiten! ranting.gif
KRT
CITAT (Fny @ 19-11-2009, 07:17) *
Vaknade här i morse med en enorm hosta som riktigt spränger i bröstet. Och så rinner snoret. Suck... det får bli jobb hemifrån idag, jag står inte ut med tanken att åka till jobbet och sitta där i ISKALLA lokaler med den här hostan som river och sliter i mig... Men jag är lite förvånad över att det gått så fort, annars brukar man ju vid hosta först ha ytligare hosta som mest känns i halsen, som sen övergår till hosta som känns nere i bröstet. Den här gången kom det nerifrån lungorna direkt. =( thumbdown.gif

Jag är så jäääääkla trött på alla dessa förkylningar jag haft den här hösten! Jag har på grund av en medicin jag tar problem med svettningar på nätterna (och nej, jag är inte i klimakteriet. 24 år är jag!), så jag ligger och fryser hela nätterna under fuktigt och kallt täcke. Vilket jag tror är anledningen till att jag vaknar med halsont typ hela tiden och knappt hinner bli kvitt en förkylning innan nästan drabbar mig... Men den här hostan var något nytt. Suck... Vill bli av med den här skiten! ranting.gif


Förkylningar får man av virus, inte av att frysa smile.gif
Men visst kan det påverkar allmäntillståndet om man ständigr fryser, eller också kanske tillståndet som gör att du tar medicin påverkar dig?

Hosta är inte alls kul - har själv "djup" hosta sedan någon vecka, inga symptom någon annan stans ifrån, bara hosta.... Sitter långt ner i lungorna och så fort man drar ett djupt andetag rosslar det till och man börjar hosta. Irriterade är det minsta man kan säga, speciellt som äldste sonen också har fått det och vi hostar i kapp på nätterna sad.gif
netaave
Här har vi också hostat i flera veckor håller med om att det är hopplöst. Krya på er!
Christa
CITAT (Fny @ 19-11-2009, 07:17) *
Vaknade här i morse med en enorm hosta som riktigt spränger i bröstet. Och så rinner snoret. Suck... det får bli jobb hemifrån idag, jag står inte ut med tanken att åka till jobbet och sitta där i ISKALLA lokaler med den här hostan som river och sliter i mig... Men jag är lite förvånad över att det gått så fort, annars brukar man ju vid hosta först ha ytligare hosta som mest känns i halsen, som sen övergår till hosta som känns nere i bröstet. Den här gången kom det nerifrån lungorna direkt. =( thumbdown.gif

Jag är så jäääääkla trött på alla dessa förkylningar jag haft den här hösten! Jag har på grund av en medicin jag tar problem med svettningar på nätterna (och nej, jag är inte i klimakteriet. 24 år är jag!), så jag ligger och fryser hela nätterna under fuktigt och kallt täcke. Vilket jag tror är anledningen till att jag vaknar med halsont typ hela tiden och knappt hinner bli kvitt en förkylning innan nästan drabbar mig... Men den här hostan var något nytt. Suck... Vill bli av med den här skiten! ranting.gif


Hosta som snabbt går ner i lungorna. Kan det vara svininfluensa?
Aqvakul
Jag har också hostat ( och snorat) i typ två månader, lite till och från - dock ingen feber...
Motti
Jag tror det är något som går !pratade med en granne som hostat i tre månader och varit snorig också.
skogstroll
mm samma här, känner mig som ett gammalt vrak. får väl sparken snart för jag jämt är sjuk... i morse halsont, huvudvärk å feber. blä. Är väl för att alla går sjuka till jobbet och smittar ner
Maggan H
Läste någonstans häromdan att lakritsrot i te skulle dämpa hostan bra. Annars finns beprövade hostmedicner-jag använder Desentol, som är jättebra som slemlösande. Dock receptbelagt. Bisolvon och Nipaxon funkar också, fritt. Mollipect har jag hört många som sagt att de inte kan sova av, och det gör ju saken ännu värre när man bara vill somna från hostandet, antingen det är man själv eller någon annan som håller på.
pejori
Hostan går här med.
Min "bästis" har hostat i två veckor och misstänkte lunginflammation.
Men det var det inte, så hon fick hostdämpande medicin (cokiliana???) inte slemlösande, då det var torrhosta.
Åter om en vecka för att kolla upp lungorna igen.

ÄSCH!!! glömde ju varför jag svarade ju...
Krya på dej FNY... smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Amaryllis
CITAT (KRT @ 19-11-2009, 09:44) *
Förkylningar får man av virus, inte av att frysa smile.gif


Men att frysa kan hämma på immunförsvaret.
Farbror Blå
Stackars Fanny och er andra, krya på er!! kram1.gif
Fny
tack alla!!! kram2.gif
KRT
Nu har jag och sonen hostat oss genom ännu en natt, denna natt även ackompanjerad hos mig av feber... Jag får ALDRIG feber - vilket är tur eftersom jag mår så risigt, men vad ska man göra. Känner mig som ett vandrande apotek nu, med tanke på vad jag kränger i mig för mediciner för att kunna stå upprätt. Börjar tom snegla på sonens medicin mot falsk krupp (receptbelags hostmedicin) smile.gif

Börjar fundera på kikhosta, hur vet man om man fått det????

Hoppas du kryar på dig snart!!!!
zissi
Krya på er Fny och alla ni andra som är sjuka!

wub.gif smiley_small_hug.gif rose.gif sos.gif trostar.gif
Solstorm
CITAT (KRT @ 20-11-2009, 09:05) *
Börjar fundera på kikhosta, hur vet man om man fått det????


När man har kikhosta så ökar hostningarna och blir värre och värre i 6 veckor, sedan tar det 6 veckor att klinga av. Man hostar så man kiknar, ofta hostar man så man spyr. Hostattackerna avslutas med att man får upp slem. Titta på slemmet. Om det är tunt och flyter ut så är det inte kikhosta, om det ligger i en hög som inte flyter ut pga att det är så tjockt så är det troligt att det är kikhosta.

Det var fruktansvärt jobbigt när sonen hade kikhosta när han var tre år. Han spydde ner flera omgångar sängkläder varje natt, till slut orkade jag inte bädda om utan bredde ut stora handdukar istället. När man hörde honom hosta och hostattacken tog tvärslut så var jag tvungen att titta varje gång ifall det var en slemklump som kommit upp eller om han hade kvävts.
12 veckors hosta och man fick vara hemma en vecka utan läkarintyg. Läkare sjukskrev inte eftersom han var relativt frisk på dagarna. Jag jobbade på som vanligt men till slut så svimmade jag på jobbet. Orkade helt enkelt inte mer utan fick sjukskriva mig själv istället.
Fny
låter hemskt... trostar.gif

själv är jag mycket mindre hostig idag, men är desto mer snuvig och känner mig allmänt utmattad.
Biggan_
Det är min tredje vecka med hosta nu. Det har blivit bättre men det går långsamt!
Krya på er alla ni som är sjuka! smiley_small_hug.gif
KRT
Jaha, så har jag varit hos läkare då - hostan blev inte bättre utan sämte och när jag inte fick luft i more insåg jag att det nog var dags att gå.... Lunginflammation tydligen, konstaterat när de skulla ta sänkan och fick de ta om provet eftersom det låg för högt sad.gif

Nåja, hoppas bara det inte är något multiresistenta dagis pneumokocker jag fått utan att det snällt ger sig med kåvepenin *håller tummarna*
Solstorm
Togs det några prover ifall det var svininfluensa? Den sätter ju sig på lungorna.
KRT
CITAT (Solstorm @ 24-11-2009, 12:23) *
Togs det några prover ifall det var svininfluensa? Den sätter ju sig på lungorna.


Nej inga prov för h1n1, men det är inget konstigt alls. Jag hade redan uteslutit det själv och läkaren sade samma sak. Symptom och anamnes stämmer inte med det.
Det är helt enkelt en vanlig luftvägsinfektion som gett en sekundär bakteriell infektion. Däremot borde jag nog inte vaccinerat mig när jag forfarande hade en luftvägsinfektion i kroppen, även om jag var bättre då... *lätt att vara efterklok* slap.gif
Berith
CITAT (KRT @ 24-11-2009, 12:31) *
Nej inga prov för h1n1, men det är inget konstigt alls. Jag hade redan uteslutit det själv och läkaren sade samma sak. Symptom och anamnes stämmer inte med det.
Det är helt enkelt en vanlig luftvägsinfektion som gett en sekundär bakteriell infektion. Däremot borde jag nog inte vaccinerat mig när jag forfarande hade en luftvägsinfektion i kroppen, även om jag var bättre då... *lätt att vara efterklok* slap.gif

Behövde dom alltså ta prover för att konstatera lunginflammation, men inte för att avskriva svininfluensa?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon