Full version: Aktier
LasseB
Kanske en något annorlunda fråga här på odla men jag tänker som så
Att nu när det inte växer något i trädgården allt har gått i vila så kanske jag ska ägna mig åt att få mina små besparingar att växa till sig. Vet vad jag vill och det är att gå ut alla mina fonder, bankerna tjänar kopiöst med pengar på våra små fonder. Tänker gå in i direktägande så jag är ute efter en som tar låga avgifter även vid låg omsättning. Någon som har förslag?
KRT
Ingen aning om hur de är m aktier, men vi har Avaza till att sköta om PPM och ett långsiktigt sparande till barnen.... Är nöjda med hur de sköter sig.
RibesRubusVitis
Googla på "lägst courtage"; eftersom du finns på forumet har du ju också internet. Då blir det i regel mycket billigare med en nätmäklare, jämfört med att stå vid bankdisken. Courtaget, mäklarens provision, brukar på banken vara uppåt en halv procent på köpesumman. Ofta är minimiavgiften också ett par hundra kronor. Om du sköter det själv från datorn, kan provisionen vara så låg som 0,05-0,15 procent, och lägsta avgift kanske 50 kronor.
Däremot kan du givetvis fråga på banken om deras nättjänster, och kostnaderna för dessa.
KURT
CITAT (KRT @ 20-11-2009, 09:55) *
Ingen aning om hur de är m aktier, men vi har Avaza till att sköta om PPM och ett långsiktigt sparande till barnen.... Är nöjda med hur de sköter sig.


Avanza eller Nordnet, har nog största utbudet.
LasseB
Tror mig ha hittat att SHB (via internet) har lågt coutage och inget krav på minimiaktivitet som t.ex. Swedbank de har 500:-/halvår
KURT
CITAT (LasseB @ 20-11-2009, 11:56) *
Tror mig ha hittat att SHB (via internet) har lågt coutage och inget krav på minimiaktivitet som t.ex. Swedbank de har 500:-/halvår



Titta på Avanza och Nordnet, jag tror att de har lägre courtage, och betydligt större utbud av fonder, eller om det bara är aktier t ex Etrade

http://www.finansportalen.se/natmaklarguiden.htm
http://www.aktiespararna.se/artiklar/Repor...Anatmaklartest/
ängsvädd
Fonder o aktier är inget jag vågar mig på - jag vågar inte riskera att pengarna försvinner. För mig är det högsta obundna sparräntan som gäller.
Margith
Jag använder Avanza.
Nu handlar jag med aktier, inte fonder, men kolla den här länken:

Avanza

Kan det kanske vara nåt för dig?

Villkoren får du alltså bedöma själv, men jag tycker att Avanza fungerar alldeles utmärkt.
Christina i Taxinge~
Jag använder också Avanza och är verkligen nöjd!

Så kan det gå när man slutar röka och får pengar över..... biggrin.gif
Huggorm
CITAT (ängsvädd @ 20-11-2009, 12:41) *
Fonder o aktier är inget jag vågar mig på - jag vågar inte riskera att pengarna försvinner. För mig är det högsta obundna sparräntan som gäller.

Eller ännu hellre fastigheter om det är stora summor. I en allt mera trångbodd värld borde det vara den överlägset bästa investeringen. Gärna skogsfastigheter, det är minst krångel. Gäller det mindre summor kan guld vara intressant, det är något som håller sitt värde och dessutom är högst konkret. Stoppa i resväskan om kriget kommer, så har man besparingen kvar när man flytt utomlands.
Gudrun i Göteborg
Avanza och Nordnet är de billigaste och med bäst utbud. Deras internetsajter funkar också bra (till skillnad mot vissa storbankers).

Avanza har dessutom en fond (Avanza zero) med noll pengar för förvaltning och som baseras på de mest sålda aktierna i Sverige.

gladepetter
Aktiedirekt som är en del av Nordet. https://www.aktiedirekt.se/
Låga avgifter och är bra enligt min mening. Köper aldrig via banken...
KURT
CITAT (Huggorm @ 20-11-2009, 16:21) *
Eller ännu hellre fastigheter om det är stora summor. I en allt mera trångbodd värld borde det vara den överlägset bästa investeringen. Gärna skogsfastigheter, det är minst krångel. Gäller det mindre summor kan guld vara intressant, det är något som håller sitt värde och dessutom är högst konkret. Stoppa i resväskan om kriget kommer, så har man besparingen kvar när man flytt utomlands.



Guldpriset, liksom andra råvaror varierar ganska mycket:

http://www.finansportalen.se/ravaror.htm

CITAT (ängsvädd @ 20-11-2009, 13:41) *
Fonder o aktier är inget jag vågar mig på - jag vågar inte riskera att pengarna försvinner. För mig är det högsta obundna sparräntan som gäller.



Det finns ju räntefonder som är nästan lika säkra som sparräntor, men man får ju se upp med avgifter om räntorna är låga.
Gudrun i Göteborg
Instämmer med Kurts varning om råvaror. Vill dessutom lägga till en varning om att köpa aktier/fonder inom fastigheter. Dessa har stigit senaste tiden och experterna varnar för nedgång. Hur mycket experter nu kan och vet ...
Motti
Köper man Aktier ska man sprida dom på flera bolag och inte satsa på ett (om man inte har gott om det)Att sattsa på ett bolag gör en sårbar.Sen det där med avgift !den betalar man bara om man ständigt handlar med aktier !har man stadiga aktier som ligger vilande så att säga som man inte handlar med kostar det inget så vitt jag vet ,vi har Swedbank och har spridda aktier i olika bolag.
LasseB
Nja fastigheter är inte aktuelt har ju våra tre hem att ta hand om och det räcker mer än väl

Jag har tröttnat på fonder och bankernas oärliga information dom kostar aldeles för mycket för mig som sparare. Om jag däremot köper en aktie betalar jag coutage aldrig mer än 0,1% om jag inte misstar mig och inget mer MEN har en direktavkastning på mellan 0-5%.
Var och en styr sin egen ekonomi men om det nu är så att vi (världen) kliver ut en lågkonjunktur just nu så borde vi ha strålande tider framför oss de närmaste 6-10 åren.
Jag sätter en krona på att nästa gång det går ner beror det på att vi har en galoperande inflation på 12% inom EU
KURT
Om du främst är intresserad av stabil direktavkastning via utdelningar, så kan denna blogg vara intressant:

http://40procent20ar.blogspot.com/

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon