KRT
Är hostig och förkyld och orkar inte göra något alls, så jag sitter och drömmer om renoveringar och ombyggnader både ute och inne..... Funderar på vårt halv-hopplösa kök och vad man skulle kunna ha för golv där om man bygger om smile.gif

Just nu ligger det en plastmatta och det vill jag INTE ha igen, men vad ska man då ha? Vad har ni och hur fungerar det för er?

Är ute efter något som är tåligt och lättstädat men samtidigt snyggt.....
Bengalow
Typ Höganäs keramikplattor, 215x215x12 mm. Ligger på betonggolv, vilket är "nödvändigt", med vattenburen golvvärme. Det blir snyggare varje är genom att såptvätta det ett par gånger om året.
Aqvakul
ekparkett - snyggt!
MariaS
Har faktiskt plastmatta ovanpå vattenburen golvvärme. Finns hur mycke som helst att välja på, om man går in i golvbutiker idag. Klickgolv i fyrkanter, plastmatta, klinker, laminatgolv. klickgolv som ser ut som klinker, plastmatta som ser ut som klinker och så vidare.

Min plastmatta är i alla fall mönstrad som skifferplattor som man kan ha på trädgårdsgångar ute. Passade bäst i mitt kök.
skånepåg
Keramik e megasnyggt och bra, fasst man måste ju ha golvvärme för det kan bli lite kallt att gå på barfote ^^
Jag har mörka klinkers i hela min lägenhet, vet inte vad det är för det fanns här när jag flytta in tongue.gif
Ralf
CITAT (Aqvakul @ 21-11-2009, 13:41) *
ekparkett - snyggt!

Vad händer om du spiller vatten på den?
ligger den in under diskmaskinen?
skogstroll
gammalt hederligt trägolv behandlat med nåt så det är lite vitaktigt. Vet inte hur de tänkte när de la in det i köket för det blir ju lortigt på nolltid. Men snyggt i alla fall med trasmattor. Hatar plastgolv
Bengalow
Om det är ett gammalt trägolv, skogstroll så är det kanske granträ. En gammal snickare upplyste mig för väl 50 år sedan, att "grane kan bara användas till 2 saker förutom att elda med - fiollådor och trägolv!". När man förr sandskurade golven med såpa, så blev dom sådär vita, som man nu ser moderna, betsade golv är. Jösses så snyggt det är!!!
skogstroll
jag tror att det är nya trägolv som vi har på nedervåningen men med gammalt stuk och verkar väldigt rejäla och påkostade, de på övervåningen ser ruskigt gamla ut och behöver snyggast till. Han som hade huset innan renoverade det så det inte finns en enda plastbit utan bara trä och naturmaterial överallt. Vilket ju är härligt. Har planer på att slipa golvet och ombehandla det eftersom smuts sätter sig väldigt bra på golven när de är sådär vitaktiga. Men fint är det ju smile.gif Tur jag gillar att skura golv
Anma
Vi la in mörkgrått laminat som ser ut som sten av något slag. Får mycket beröm för vårt köksgolv, så det är inte bara vi som tycker att det är snyggt. yes.gif
skogstroll
CITAT (Anma @ 21-11-2009, 16:23) *
Vi la in mörkgrått laminat som ser ut som sten av något slag. Får mycket beröm för vårt köksgolv, så det är inte bara vi som tycker att det är snyggt. yes.gif


i lägenheten jag bodde i innan jag flyttade hit så hade jag jättefint laminatgolv som såg ut som gamla ekplankor, från Rusta... riktigt snyggt det verkar som om utseendet blir bättre på laminat!
Motti
Gråmelerat klinkergolv från Golvabia !bästa jag haft måste jag säga !tål tuff rengöring.Vi har också golv värme så det är skönt att gå barfota på det rolleyes.gif Trägolv funkar om man är extremt noga med att inte spilla på det , hade förut i det gammla huset ,efter det hade vi pvc matta som är okej att städa men lite tråkigt då repor gärna samlar in smuts och fett.Personligen tycker jag klinker golv är toppen särskillt om man har husdjur som slabbar runt med mat och vatten.
KRT
Tack för alla svar!!!

Eftersom vi har barn som drar/puttar stolarna på golvet, spillar allt från sylt och mjölk till ketchup samt tappar glas, bestick och annat känns det som att massivt trä är uteslutet. Dessutom älskar jag inte att skura golv smile.gif. Även om trägolv är vackra, så känns inte det som idealet i ett kök...

Klinker har vi funderat på, speciellt eftersom vi har planer på att lägga om golvet i grovkök och hall (som gränsar till köket) och då hade klinker fungerat bra. Men eftersom vi har ett hus med platta på mark MÅSTE man ha golvvärme om det inte ska bli iskallt och det både kostar och är lite småkomplicerat att lägga.... Men absolut något vi funderar på.

Någon som har linoleum-, kork- eller gummigolv??? Tycker gummigolv är SÅ snyggt, men man blir kanske trött på det efter ett tag, och fungerar det med golvvärme?
MariaS
Alla typer av golvbeläggning fungerar på golvvärme. Vi har golv med: plastmatta, laminat och klinker. Klinkergolvet är väl det enda som det känns varmt att gå på, men är samtidigt det golv som tar mest energi innan det har värmts upp på hösten (tar ca 3 veckor innan det blir genomljummet) De andra två golven är ju liksom varma i sig, då det är vanligt flytande trägolv ovanpå golvvärmen. De rummen blir varma på några timmar och drar alltså knappt någon energi alls. Jämnare värme också i de rummen.

Sen är inte jag speciellt förtjust i det där med fogar mellan klinkerserna. Häromsistens när jag skar mig i foten så blodet sprutade, tog det ca fyra timmar innan vi var hemma igen och kunde skura golvet. Konstaterade då att blod går inte att få bort från klinkersfogar! Det är svart fläckar där fortfarande trots både klorin och numera utsliten tandborste. Äckligt! sick.gif Så får jag bara chansen, så kommer klinkergolvet åka ut igen!

Men det är min åsikt.
blomkronan
Vi har plast matta (men fruktansvärt ful) och OM jag får bestämma så blir det plastmatta igen... i köket i slafsar man så mycket!!! måste vara lättstädat, klinkers med fogar som Maria säger no.gif och att om man tappar något glas så går det sönder i tusen bitar på klinkers!!!! på plast matta kan man ha tur att glaset håller wink.gif om det går sönder behöver man inte dammsuga som en tok!!! i alla fogar och skrymslen... och som Maria tidigare berättade så finns det massssor med fina plastgolv yes.gif
diva&hero
Vi har ett klickgolv från Tarkett eller liknande. Beige/grått , sten look. Måste säga att det är såå lättstädat! Och smutsen efter hundarna syns inte på en gång.. Vi har inga värmeslingor, men det behövs väl inte heller när det inte är klinker. Innan hade vi det ursprungliga trägolvet.. sick.gif Inte min favorit.. Alla repor syntes efter hundarna.. Skulle funka i en familj utan hundar och barn..
[attachment=44591:k_ksgolv.jpg]
Liknande har vi i sovrummet fast i mindre gråa 'plattor'. Det här golvet tycker jag är jätte snyggt! Om jag får skryta.. Är helnöjd med detta golv!
[attachment=44595:sovrumsgolv.jpg]
I hallen har vi också klickgolv, men i svart/grått, lättstädat efter hundarna..
[attachment=44596:hallgolv.jpg]
Anledningen till att vi har dessa golv istället för klinkers är för städningen och för att inte behöva lägga värmeslingor, både praktiskt och ekonomiskt..
Hoppas att du får lite inspiration! Lycka till tummenupp.gif
Aqvakul
Barnfamilj och kök - valet är lätt: Plastmatta!
pejori
Har också plastmatta, då det är lätt att torka av, när hundarna "slabbat runt" eller skakat av sig regnvatten uppblandad med sand och lera. giggle.gif
henriks
Vi har stampat jordgolv i köket.... eller i alla fall det som ska bli kök.
[attachment=44597:jordgolv.jpg]

Så småningom kommer det att bli någon form av stengolv/klinker, men det återstår att se.

Just nu är det andravåningen som gäller, och där blir det laminatgolv med golvvärme.
Bengalow
Kul att läsa synpunkter om golv - jag var golvsäljare i 20 år innan det blev armering......och skulle kunna berätta ett och annat om vad olika material innebär, men folk som valt sitt favoritgolv skall gärna få ha kvar sin dröm om det optimala.
Till MariaS: 3 veckor(!) att värma upp golvet, då ligger slingorna minst 10 cm för djupt ner i betongen! Tänk på att värmen också håller sig kvar 3 veckor längre utan att behöva elda...Att torka upp levrat blod är inte svårare än ketchup eller vatten, men jag kan föreställa mig att du torkar av golvet med syntetiska rengöringsmedel. Det är helgerån mot klinkers, som endast skall tvättas med såpvatten. Nu talar jag om klinkers, dvs genombrända, ej glaserade plattor....När man impregnerat plattorna med såpa, så finns det "inget" som biter på ytan...varken hundtassar eller blod. Möjligen thinner eller aceton som man låter torka in. Prova ett par gånger med såpa och vatten, och jag tror att du byter åsikt!! Vi har haft vårt golv i 20 år, och när huset rasar, så kan den nye husägaren sälja golvet "som nästan nytt".
Ev porslins- och glasspill...ja, när man vet att glas går sönder lättare mot ett stengolv, så brukar ryggmärgen träda in, och man håller ett fastare grepp om varorna, omedvetet. Det går sönder fler glas i diskmaskinen hos oss än mot golvet...
KRT
CITAT (Bengalow @ 21-11-2009, 21:45) *
Kul att läsa synpunkter om golv - jag var golvsäljare i 20 år innan det blev armering......och skulle kunna berätta ett och annat om vad olika material innebär, men folk som valt sitt favoritgolv skall gärna få ha kvar sin dröm om det optimala.


Men jag HAR inget favoritgolv ännu, vet bara vad jag INTE vill ha (vilket inte hjälper så jättemycket när man ska välja smile.gif)

Vi har plastmatta nu, och jag håller med om att det är fruktansvärt praktiskt , men jag kan inte hjälpa att jag tycker det är lika fult som parktiskt whistling.gif, dessutom blir det ganska kallt och hårt att gå/stå på. Men visst, om vi vill lägga en typ av golv hela vägen från grovkäket till köket och hallen är det kanske det bästa?

Jag gillar klinkergolv, det är praktiskt, snyggt och tåligt. MEN man måste ha golvvärmed om det ska ligga direkt på betongplattan och det innebär ganska mycket arbete att dra upp befintliga golv, slipa betongen, lägga på kablar, gjuta igen osv. Men visst blir det snyggt och håller hur länge som helst smile.gif

Laminat har jag haft, och jag tycker det känns som det är lite osökert med diskmaskiner, vask, kyl etc. Dessutom, jag tappade en termos på vårt nåstan nylagda laminatgolv och en flisa stor som en tumnagel lossnade sad.gif så även om glasen klarar sig kan man skada golvet.....

ÄR det någon som har erfarenhet av gummigolv eller linoleum??? Antingen i form av matta eller plattor? Hade varit mycket intressant att höra vad ni tycker om det och hur det påverkas av vatten och slitage!
herkules
här har vi klickgolv i köket, ngt ljust träslag, ok men trist. dessutom är det snorhalt för hundarna så man måste alltid ha matta på.
vill ha svart/vitrutiga linoleumplattor smile.gif
KRT
CITAT (herkules @ 22-11-2009, 08:30) *
vill ha svart/vitrutiga linoleumplattor smile.gif


Visst är det snyggt!!!!
Är bara lite osäker på hur det skulle se ut i vårt pyttelilla kök? För att det svartvita ska komma till sin rätt måste man nog ha större öppan ytor än vi har sad.gif
herkules
CITAT (KRT @ 22-11-2009, 08:37) *
Visst är det snyggt!!!!
Är bara lite osäker på hur det skulle se ut i vårt pyttelilla kök? För att det svartvita ska komma till sin rätt måste man nog ha större öppan ytor än vi har sad.gif


nejdå! rutigt golv och tuggummirosa luckor, sen är vi hemma! flirting.gif
KRT
CITAT (herkules @ 22-11-2009, 08:43) *
nejdå! rutigt golv och tuggummirosa luckor, sen är vi hemma! flirting.gif


laugh.gif
Jo, på 80-talet, vilken nostalgi!!!! smile.gif
herkules
jag tycker nog att man kan ha rutigt golv även i ett litet kök, det finns klickgolv i rutigt, kanske ett billigare alternativ än plattor? tänker att man inte blir så himla ledsen över pengarna om det inte funkar och man bestämmer sig för att byta efter nåt år?
Anma
Min man som varit mattläggare tjatar om dessa linoleumgolv, de är så praktiska, så lättskötta (om man sköter den rätt från början) och så tåliga, dessutom är de varma och sköna att stå på. Som bonus kan eventuella repor slipas bort tydligen. Det är slipbart.

Allt detta är visserligen sant, men jag kan inte hjälpa att jag inte tycker att de är snygga... Fast nu har det ju kommit en uppsjö med snygga färger och dessutom i klickformat som är lätt att lägga.
Så att tycker man att linoleum är ett alternativ rent estetiskt (och det är ju helt och hållet en smaksak) så tycker jag att man ska välja det till köket.
Eller kanske gummi, men de golven har jag ingen erfarenhet av.

Skulle jag bli tvungen att välja linoleum till mitt kök skulle det bli ett rutigt med två olika nyanser av grått istället för svart/vitt. yes.gif
Gossen Ruda
Plastmatta, Novilon. Helt ok, lätt att städa när det behövs. Fast när pappa en gång spillde ut rödbetssaft blev det fläckar som än inte har försvunnit, och det var 10-15 år sen. Jag har lagt den själv, inget större besvär tyckte jag. Det blev en skarv mitt för diskbänken som jag inte brydde mig om att svetsa. Den syns, det gör även svetsade skarvar, men annars inget som märks.
MogataMupp
I huset vi köpte i våras ligger det klinker i kök och hall. Snyggt, men jag blir väldigt trött i fötter och ben då det inte "fjädrar" något utan är helt stumt. För min del tänker jag byra ut golvet mot klickgolv så fort tillfälle ges.
Inga från Närke
Vi har så kallat barkök som var poppis på 60-70-talet. Där har vi då klinkers ligger och övriga delen där köksbord m.m. står är det ekparkett. Med jag tycker inte det är bra med dessa golv tyvärr. Har massor med mattor och de ligger inte kvar utan halkar undan på parketten när hunden sätter fart m.m.
Har provat lägga under dessa gummerade underlägg som finns att köpa men det fungerar inte. Vi har då fått köpa nytt till kök och hall där vi har samma klinkers och parkett med gummerad baksida och det är lite synd. Alla härliga finska mattor och hemvävda trasmattor ligger i källaren till ingen nytta.

Men så är det, så ett litet tips tänkt över ordentligt vad ni ska lägga in.
skogstroll
CITAT (herkules @ 22-11-2009, 08:55) *
jag tycker nog att man kan ha rutigt golv även i ett litet kök, det finns klickgolv i rutigt, kanske ett billigare alternativ än plattor? tänker att man inte blir så himla ledsen över pengarna om det inte funkar och man bestämmer sig för att byta efter nåt år?


kommer ihåg mormor och morfars golv i bakelit (eller vad det var för plattor). Rutigt i olika färger. Jättefint wub.gif
Bee
Vi har plastmatta i köket. Efter att ha varit med om två vattenläckor (under diskbänken) fanns inget annat bra alternativ tyckte vi. Den är vattentät och går upp 10 cm på väggen bakom skåpen. Dessutom är den mjuk att gå på och lättstädad. Snyggt mönster dessutom. Vi behöver självklart ingen särskild "potta" under varken diskmaskinen eller kyl/frys med med ismaskin.
Bengalow
Jodu, skogstroll, din mormors och morfars rutiga golv var säkert asbestbaserade golvplattor. Dom var väldigt populära förr (50-60-talet), och i det närmaste outslitliga. Idag måste man ha certifikat för att ta bort sådana, och dessutom utrustad med bl.a. andningsmask...tänk vilka framåtskridande (?) vi gör!!
Gunilla T
...just nu har vi något som mest liknar jordgolv i kök och hall giggle.gif
Bengalow
MogataMupp...det finns vetenskapliga undersökningar om "trötthet" i benen när man går på klinker- eller stengolv. Slutsatsen var enig: om det smäller/dunkar/låter om dig när du går så spänner man benen för att minska ljudet - man går helt enkelt fel, och det kan t.o.m. framkalla inflammationer i senfästena i foten/benet.
Detta kan lätt avhjälpas 1) Gå barfota eller med bara strumpor - foten är skapad med "inbyggd fjädring" 2) Sätt en ljuddämpande "kudde" på dina inneskor.



Farbror Blå
Jag har sånt där golv som ligger ner..
Ralf
CITAT (Farbror Blå @ 23-11-2009, 21:50) *
Jag har sånt där golv som ligger ner..

som du ser ner på?
zissi
Plastgolv som hyresvärden la in precis innan vi kom hit för ett år sedan. Neutral färg som passar till allt, otroligt mjukt och skönt att gå och stå på och lättstädat på det. Vad kan man mer önska? Vill inte ha det utbytt mot något annat.

Supernöjd! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon