Rose
Nån mer än jag som ser fram emot julen?

I morse var dom här från HSB och satte upp den fina granen på gården precis utanför mitt köksfönster så nu får jag fin gran som lyser här utanför. wub.gif
skogstroll
jag tycker nog det ska bli ganska trevligt. Hade nån fantasi om att gömma mig i en stuga i Lappland över julen men det är nog lite för sent för det. Har redan börjat "pynta" med amaryllisar och snart åker väl bonader mm fram.

Har en jättefin broderad väggbonad som mamma gjort. Den åker upp i helgen. Sen blir det väl sambons "porrstjärna" som jag kallar den. En sån där retro orange plaststjärna som jag tycker är häftig.

Nån tomte och kanske en julgardin i köket i år. Sen kanske det blir en utejulgran på trappen som det brukar vara. En får se. Tycker nog det ska bli ganska kul med jul i år. Äter man bara julmat just på juldagarna så är det gott tycker jag. Långkål är jag sjukt sugen på. Hoppas vi inte får julmat på jobbets julfest, ibland brukar det bli vanligt käk.
Aqvakul
Advent och jul är en trevlig tid - bara man slipper juljäktet och det kommersiella trycket.
skogstroll
CITAT (Aqvakul @ 24-11-2009, 09:14) *
Advent och jul är en trevlig tid - bara man slipper juljäktet och det kommersiella trycket.


ja man får verkligen planera så man slipper stressen smile.gif
Uggi
Trevligt, både frugan och jag ser fram emot advent, jul och nyår och med vitt på marken.
KRT
Jag är lite kluven, många gånger tycker jag det är så mycket "jul" innan, att själva julhelgen försvinner sad.gif. Avskyr adventsljusstakar och granpynt i oktober, men första advent ska allt fram och sedan är det ok med pynt. Måste köpa lite nytt i år eftersom vi flyttat och plötsligt fått dubbelt så många rum och antal fönster att pynta. Är dock ingen "pynt-person", jag älskar ljus och ljusslingor i alla former, men bonader, tomtar och tavlor är inte min grej. Har för första gången funderingar på om man skulle skaffa julgardiner till köket i år, antar att jag håller på att bli vuxen smile.gif Julblommor är också en stor grej, och eftersom mina amaryllisar inteverkar vilja blomma till jul så blir det väl till att köpa några som redan har knopp....

Julen är jämte midsommar de helger som jag verkligen tycker är något att fira, så då bara SKA det blir bra. Hellre kvalitet än kvantitet när det gäller helgdagar laugh.gif
lovwal
CITAT (Rose @ 24-11-2009, 09:09) *
Nån mer än jag som ser fram emot julen?


jag! yahoo.gif till helgen blir det julmarknad och pyntning. förhoppningsvis börjar även granförsäljningen till helgen. smile.gif
Skruttis
Javisst!
Har börjat så smått med att sätta upp julgardinerna i köket och pysslandet med adventsstakar, julkulor och annat julpynt är jag i full gång med. Julmat har vi ätit flera gånger redan och i helgen så kommer det att rassla till, så är hela huset "juligt" och i trädgården blir det ljus i adventsgranen.
Tycker det är roligt att få lysa upp lite i den här otroligt grå årstiden.
pejori
Inte jag.... crying.gif
Advent är ok, då det blir ljust och fint med alla belysningar, men det kunde gärna upphöra den 23:dje december för min del. unsure.gif
Börja i sept-okt är för mej helknas. blink.gif
En julälskare satte upp sina saker förra helgen och då började en till, för hon skulle minsan visa att hon också hade julpynt... slap.gif

(hon skrev så i sin blogg)
Christina i Taxinge~
Oh ja!!!! biggrin.gif
Som rykande färsk pensionär känns det sååå roligt att ha TID!
Har just bakat saffransbullar som ska i frysen - får ej smakas förrän nästa helg! nono.gif
Nåja.....jag själv kanske får ta en bulle bara så jag vet "hur de blev".... blush.gif

Till helgen ska det riggas upp ljusslingor och gran utomhus, adventsstakar inomhus och julgardiner i köket. Glögg, pepparkakor och mögelost ska inhandlas!

Adventstiden är nästan det bästa! Julhelgen, med all den goda maten, blir kronan på verket!

Men direkt efter nyår ska alltsammans väck!!!! Bort, bort, bort!
Då vill jag tänka på våren som kommer wub.gif
Så pelargonfröer brukar vara lagom terapi!


Eva i Höga
Jo, visst är det trevligt med advent och julen med alla ljus. Det behövs i mörkret. Dessutom kommer barnen med familjer hem på jul och det är så roligt. Men det jag tänker på mest nu är att när det är jul blir det inte mörkare utan det vänder, känns riktigt mörkt och tråkigt just nu.
Olle A
Här är en till som ser fram emot julen. Att få vara ledig i ett par veckor är inte fel. Och så är det roligt med alla traditioner som att koka knäck och måla vita pepparkakor hos mamma och klä hennes gran. Själv har jag inte plats för någon julgran och vill inte ha för många tomtar - tomte kan jag vara själv ute i skogen. Hellre då ett litet stall som visar vem jag ser som julens huvudperson. Snart ska stjärnan och ljusstaken upp, och så småningom julgardiner och juldukar. Då kan man spela mysig julmusik, skivorna som inte får röras före första advent. Så mycket julmat köper inte jag som är ensam, men en skål med nötter är en självklarhet även om de egentligen har blivit alldeles för dyra. Fast förra året unnade jag inte mig själv så många av dem, eftersom två söta ekorrar höll till ute vid fågelmatplatsen.

Olle
zissi
Julförberedelserna är hur kul som helst bara man har tid och ork yahoo.gif sweatingbullets.gif

Avklarat:
1:a saffranspannkakan med sylt och grädde (redan uppäten förstås)
saffransskorpor med mandel (saffransdoften ligger tät i vår lgh just nu wub.gif )
köksgardinen sydd tummenupp.gif (se bild nedan giggle.gif , klädnypor är lättare att hantera än nål o tråd)
julstjärna upphängd
2 ljusslingor med vita små pärlor i upphängda
några julblommor inhandlade

Planerat:
Gillans saffransbullar
Div. julmat och liiite julgodis
Skriva julkort (omodern kanske?)
Egen alkoholfri glögg av JOKK-dryck+kryddor
Sparsamt med julklappar
Pynta hemmet med mycket från naturen (kottar, tallris, enris, små dikesgranar, mossa, torkade apelsin- och äppelskivor) och lite julpynt förstås

Det tillkommer kanske lite och dras ifrån lite allt-efter-som. Vi har minskat på alla måste och gör det som vi känner för i stället. Då blir julen trevligare för alla. Jag fick idag beviljad semester v. 51, 52, 53 och v.1. Inte illa!!

Må så gott nu i adventstider smiley_small_hug.gif ......och influensatider!
rolf i re
Jul er en koselig tid. Har kjøpt inn et par lysslynger til to trær ute. De kommer opp til lørdag, sammen med adventstjerner og adventstaker. Samtidig som vi baker kakemenn. De skal spises i adventstiden.Og så kommer alle julekakene etter hvert. Det er best å holde på tradisjonene. rolleyes.gif
ylvahi
. Jag fick idag beviljad semester v. 51, 52, 53 och v.1. Inte illa!!


Jösses, vem har du mutat???

Jag är ledig tre dagar och tycker det är mycket
Aqvakul
som ni har börjat julstressa redan - ta det lugnt, ta en ...
zissi
toy
Uggi
Toy
zissi
biggrin.gif visst är de goda du Uggi!
Aqvakul
pejori
Med tanke på när dom försvann på marknaden så bör man hålla hårt om dom, så dom inte rymmer... rotfl.gif smiley_small_hug.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 24-11-2009, 18:54) *
Med tanke på när dom försvann på marknaden så bör man hålla hårt om dom, så dom inte rymmer... rotfl.gif smiley_small_hug.gif


http://www.youtube.com/watch?v=Nvhqxzqy_bA
zissi
CITAT (ylvahi @ 24-11-2009, 18:01) *
. Jag fick idag beviljad semester v. 51, 52, 53 och v.1. Inte illa!!


Jösses, vem har du mutat???

Jag är ledig tre dagar och tycker det är mycket


Jag är uppsagd i början på nästa år och då vill jag ta ut mina 17 sparade semesterdagar innan jag slutar. Frågade chefen lite snällt angel_not.gif ......och det gick sååå bra... whistling.gif
pejori
CITAT (zissi @ 24-11-2009, 18:57) *
Jag är uppsagd i början på nästa år och då vill jag ta ut mina 17 sparade semesterdagar innan jag slutar. Frågade chefen lite snällt angel_not.gif ......och det gick sååå bra... whistling.gif



Usch vilken tråkig julklapp du fått... trostar.gif
Tröstekramar smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
ylvahi
Aqvakul
Blomstertanten
Ser inte alls fram mot julen no.gif
I alla fall inte julafton ! Äldsta sonen med sambo och barnbarn firar hos mormor , yngsta sonen åker till Australien 10 december
och är borta i ett helt år !!! -cry-.gif Visserligen har han bott först i Blekinge i ett år och sen i Norge senaste året, men han
har ju kommit hem ett par vändor emellanåt. Nu blir det ju lite längre hem crying.gif
Nä, julafton ensam är inte mycket att fira inte !
Ralf
Jag skulle gärna jobba om jag hade nåt jobb....
Aqvakul
CITAT (Blomstertanten @ 24-11-2009, 19:35) *
Nä, julafton ensam är inte mycket att fira inte !

trostar.gif
Eva i Höga
CITAT (Blomstertanten @ 24-11-2009, 19:35) *
Nä, julafton ensam är inte mycket att fira inte !

Usch, jag vet hur det känns när barnen drar iväg på annat håll - man känner sig övergiven - men ett annat år kanske alla är hemma och då är det roligt igen. Vi får nog finna oss i att barnen är mer flyttbara nu än när vi var unga, men visst vill man ha alla hos sig när det är jul.
Hoppas julen blir bra för dig ändå! trostar.gif rose.gif
Peztis
Blomstertanten, du kanske kan hänga med till mormor?

Själv fick jag för några minuter sedan reda på att brorsan ska skiljas så det blir nog en trevlig jul... Vi brukar alltid fira tillsammans hos mina föräldrar.

Fast det blir nog bra ändå! På söndag blir det adventspyntning, dvs krans på dörren, adventsljusstakar och -stjärnor, adventskalender till sonen hängs upp (oj, måste ju fixa paketen!) och några få saker till. Och så ska jag baka mina fruktkakor som jag gör första advent varje år så de är färdiga till julafton. Lite lussebullar ska vi väl baka också... Hmmmm.... pepparkakor vill nog sonen att vi gör och så glögg till det (inte Dunderglöggen här från Odla, den är inte färdig än!)... så lite pyssel är det allt. Tur att man för första gången är "in between jobs" så att man har tid för en gångs skull! smile.gif
Motti
Själv har jag tjyvstartat med att sätta upp alla Adventsljustakarna (6st) o Adventstjärna (1st) , en del ljusslingor ute,men ajaj jag har bara börjat giggle.gif mer ska det bli !ska innhandla mer ljuslingor i morgon som ska sättas upp ute plus en ljusgardin på verandan.Mysigt med en massa ljus nu när det är ett sådant Gråväder ute !man måste pigga upp sig så det blir lite lättare om dagarna rolleyes.gif
Hej igen
Utegranen på plats med nya ljus ... tänds till helgen.
Nya julgardiner och stjärnor på fot till köksfönstren, sätts upp på fredag....
stjärnor hängs också upp i övriga rum samt några keramiktomtar och gammeltomten
från 1965 som får sitta på teven som han gjort i alla år.

Lördag ... barnen m fam bjuds på julbord ... en tradition vi haft i många år.
Maten är förberedd... nu återstår att baka pain riche, kanelbullar och mjukpepparkaka.
Julklapparna är färdigköpta.
Sedan ska vi bara njuta av mysig adventstid ... tända ljus och lyssna på julsånger/psalmer
fram till julafton då vi alla samlas här igen ... 17 pers blir vi i år. tummenupp.gif
Biggan_
CITAT (Hej igen @ 24-11-2009, 22:20) *
Utegranen på plats med nya ljus ... tänds till helgen.
Nya julgardiner och stjärnor på fot till köksfönstren, sätts upp på fredag....
stjärnor hängs också upp i övriga rum samt några keramiktomtar och gammeltomten
från 1965 som får sitta på teven som han gjort i alla år.

Lördag ... barnen m fam bjuds på julbord ... en tradition vi haft i många år.
Maten är förberedd... nu återstår att baka pain riche, kanelbullar och mjukpepparkaka.
Julklapparna är färdigköpta.
Sedan ska vi bara njuta av mysig adventstid ... tända ljus och lyssna på julsånger/psalmer
fram till julafton då vi alla samlas här igen ... 17 pers blir vi i år. tummenupp.gif


Det låter härligt Netha! Ha det så skönt! kompiskram.gif
Motti
Hej Igen !du verkar brina för julen rolleyes.gif här blir vi bara åtta i familjen på julafton men vi kommer att träffa vänner hela julen.Men julbord nu !ja det är lite för tidigt här ,men det verkar mysigt att tjyvstarta lite så där och draaa ut på julen som annars går så fort rolleyes.gif Hoppas ni får trevligt kompiskram.gif
Hej igen
CITAT (Biggan_ @ 24-11-2009, 22:23) *
Det låter härligt Netha! Ha det så skönt! kompiskram.gif

Tack Biggan!
Vi har ju lilla Vera 2 mån som firar sin första jul ... mormor & morfars hjärtegryn. wub.gif
Biggan_
CITAT (Hej igen @ 24-11-2009, 22:27) *
Tack Biggan!
Vi har ju lilla Vera 2 mån som firar sin första jul ... mormor & morfars hjärtegryn. wub.gif


Ja dom små barnen är det ju allra roligaste med på julen! wub.gif
Hej igen
CITAT (Motti @ 24-11-2009, 22:25) *
Hej Igen !du verkar brina för julen rolleyes.gif här blir vi bara åtta i familjen på julafton men vi kommer att träffa vänner hela julen.Men julbord nu !ja det är lite för tidigt här ,men det verkar mysigt att tjyvstarta lite så där och draaa ut på julen som annars går så fort rolleyes.gif Hoppas ni får trevligt kompiskram.gif


Tack Motti!
Julbord till advent ... det har vi haft i många år och man vill ju inte bryta traditioner. :-)
Likaså "kycklingmiddag" för hela familjen, som vi har på annandag jul sen tjugotalet år tillbaka. smile.gif
Motti
Här har vi som tradition att äta härlig lutfisk på juldagen mums kompiskram.gif Tyvär har många traditioner försvunit efter hand som gammla släktingar gåt bort trostar.gif Och i dag jobbar alla och ingen har tid att angagera sig.
skogstroll
CITAT (Aqvakul @ 24-11-2009, 19:13) *


Vilken gaphals

CITAT (ylvahi @ 24-11-2009, 18:01) *
. Jag fick idag beviljad semester v. 51, 52, 53 och v.1. Inte illa!!
Jösses, vem har du mutat???

Jag är ledig tre dagar och tycker det är mycket


Samma här, 3 dar ledigt före jul, fast det blir ju rätt mycket ledigt ändå med alla röda dagar (för mig i alla fall). Tråkigt med de som ska vara ofrivilligt ensamma över jul.
KRT
Vi har alltid brukat pendla mellan makens familj och min familj - eftersom det bara är en timmes bilresa emellan har det gått bra. Men ju fler man blir, desto mer jobb blir det, och förra julen var en aningens jobbigt med övertrött son, två julmiddagar och en bilresa med förhinder:). Så i år har jag (fast maken tycker det är ett bra beslut smile.gif) bestämt att julen blir hos oss, vi har flyttat så nur har vi plats till alla! Och eftersom jag inte orkar så och göra all mat till julbordet själv, så får alla bidra med något. Det bästa är att det blir ett julbord med influenser från Småland, Skåne och Finland - och ALLA får något de gillar tummenupp.gif.

Är tyvärr lite orolig att svåger med familj ska tycka att det är "jobbigt" att behöva åka bil till julfesten (det tar ju hela 25 min), men har vi gjort det i 8 år så..... Och passar det inte att komma till en fest där man bara behöver ha med sig lite julmat och ett gott humör så är man bortskämd. Och därmed basta smile.gif

Blomstertanten
CITAT (Ralf @ 24-11-2009, 19:39) *
Jag skulle gärna jobba om jag hade nåt jobb....

Håller alla tummar för att du hittar nåt smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon