Full version: En liten gåta,
*Felix matte*
Tre personer skulle checka in på ett hotell. De ville ha varsitt enkelrum men det enda som fanns var ett rum med tre sängar för 30 kr. De tog rummet och betalde 10 kr var.
När hotellägaren kom senare visade det sig att rummet bara kostade 25 kr att hyra. Portiern gick då upp med 5 kr till rummet. Portiern fick behålla 2 kr, de övriga tog 1 kr var.
Alltså hade de betalat 9 kr var för rummet, men 9 * 3 är ju 27, och med portierns 2 kr blir det ju 29. Vart tog den sista kronan vägen? (den trettionde).
FormerMazda
Med dagens svindlerier, karteller, konspirationer o skattefusk är det väl ändå otroligt att bara en krona fattas fast den inte gör det..
Jösses, nu kan ju inte jag slappna av förrens jag har en lösning!

/Anders
*Felix matte*
CITAT (FormerMazda @ 29-11-2003, 21:18)
Med dagens svindlerier, karteller, konspirationer o skattefusk är det väl ändå otroligt att bara en krona fattas fast den inte gör det..
Jösses, nu kan ju inte jag slappna av förrens jag har en lösning!

/Anders

biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Gnugga geniknölarna en stund till så kommer du nog på lösningen. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Nutten
Om hotellrummet i slutändan kostade 25 kr, betyder det att de skulle ha betalat 8 och 1/3 krona var. Nu betalade de 9 och 1/3 krona var, vilket redogör för den förlorade kronan smile.gif Det går ju inte längre att dela upp en krona i något mindre än femtioöringar! tongue.gif
Ralf
Dom betalade 10*3 =30 kronor
Dom fick tillbaka 5 kr = 25 kr till hotellet
av dom 5 ger dom portieren 2 kr.

3 får dom i handen
2 går till portieren.

30-5+3+2=30
*Felix matte*
Hej Nutten!
De betalade 9 Kr var......
*Felix matte*
CITAT (Ralf @ 29-11-2003, 21:54)
Bom betalade 10*3 =30 kronor
Dom fick tillbaka 5 kr = 25 kr till hotellet
av dom 5 ger dom portieren 2 kr.

3 får dom i handen
2 går till portieren.

30-5+3+2=30

Inte rätt! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det här kan ju bli kul biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Betty
Rummet kostade 25:- 2:- till portieren = 27:-. Sedan fick de tre besökarna tillbaka varsin krona = smile.gif 25+2+3=30
sanna
Alltså... huh.gif
*mattesnillet gör entré* laugh.gif

Om rummet à 25:- ska delas på tre blir det 8, 333333333333333333...osv per skalle. Går inte att dela alltså. De har egentligen erlagt för mycket när de betalar 9 :-. Där försvinner kronan.


Sanna
huh.gif
Ralf
CITAT (Betty @ 29-11-2003, 22:18)
Rummet kostade 25:- 2:- till portieren = 27:-. Sedan fick de tre besökarna tillbaka varsin krona = smile.gif 25+2+3=30

precis det jag skrev... Nu väntar jag bara på vad Felix matte skall säga....
*Felix matte*
CITAT (Ralf @ 29-11-2003, 22:27)
CITAT (Betty @ 29-11-2003, 22:18)
Rummet kostade 25:-  2:- till portieren = 27:-. Sedan fick de tre besökarna tillbaka varsin krona = smile.gif  25+2+3=30

precis det jag skrev... Nu väntar jag bara på vad Felix matte skall säga....

När hotellägaren kom senare visade det sig att rummet bara kostade 25 kr att hyra. Portiern gick då upp med 5 kr till rummet. Portiern fick behålla 2 kr, de övriga tog 1 kr var.
Alltså hade de betalat 9 kr var för rummet, men 9 * 3 är ju 27, och med portierns 2 kr blir det ju 29. Vart tog den sista kronan vägen? (den

"Vart tog den sista kronan vägen? (den trettionde).
trettionde).
Ralf


Mera riktig matte eller?
Fialotta
Bergis tappade han kronan i trappan på väg upp tongue.gif

wink.gif
*Felix matte*
CITAT (Ralf @ 29-11-2003, 22:47)


Mera riktig matte eller?

?????????????????
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Susanne i Linköping
Nä, Felix matte, nu får du ge dig eller ge oss en ledtråd. Både Ralf och Betty har redan gett den korrekta logiska lösningen.
CITAT (Felix matte @ 29-11-2003, 20:22)
Alltså hade de betalat 9 kr var för rummet, men
9 * 3 är ju 27, och med portierns 2 kr blir det ju 29.
För 9 * 3 är 27, VARAV 2 kr är portierens dricks, och 25 är för rummet.

Alltså är det inte det logiska svaret du är ute efter, utan det är en gåta du vill ha svar på!

Ralf, du skall icke dividera med noll, inte ens i ditt exempel!
laugh.gif
*Felix matte*
Godmorgon alla glada!


Kronan försvann i uträkningen,pga dom skulle inte betala 9 kr var utan 8.33 per ppers=24.99

24.99 +1kr var som de fick tillbaka + portiens 2 kr=29.99 o då det inte finns öre jämnas det till närmsta heltal dvs 30 kr......

Gåtan fick jag tillsänd och låste mig vid svar och uträkning som följde
Egentligen har flera svarat rätt fast inte formulerat det som i mitt ex.
Ralf
CITAT (Susanne i Linköping @ 30-11-2003, 01:10)
Ralf, du skall icke dividera med noll, inte ens i ditt exempel!
laugh.gif

Susanne: rasande duktigt av dig att se det! wub.gif
Nutten
CITAT
Kronan försvann i uträkningen,pga dom skulle inte betala 9 kr var utan 8.33 per pers


Det var det jag skrev (8 och 1/3 krona), men det blir ändå i slutändan att de betalar 9 och 1/3 fast de inte är medvetna om mer än 9 kr/person! Så det så!

*hävdar envist att jag har rätt*

(9 och 1/3) * 3 =28

28+2 =30
*Felix matte*
CITAT (Nutten @ 30-11-2003, 13:50)
Det var det jag skrev (8 och 1/3 krona), men det blir ändå i slutändan att de betalar 9 och 1/3 fast de inte är medvetna om mer än 9 kr/person! Så det så!

*hävdar envist att jag har rätt*

(9 och 1/3) * 3 =28

28+2 =30

Hej Nutten!
De betalade en tia var och fick var och en, 1 st enkrona tillbaka.
10 -1 = 9
Alltså.... De kan omöjligen betalat 9,33 tongue.gif laugh.gif laugh.gif

Men... du har säkert rätt ändå tongue.gif biggrin.gif biggrin.gif
Susanne i Linköping
Tyvärr Nutten. sad.gif (Felix matte, du är alldeles för snäll! Stå på dig, Nutten har fel! laugh.gif )

Rummet kostar 25 kronor. Portieren får 2 kronor. Summa 27 kronor, 3 * 9. De hade gett 10 kr var, och fick varsin krona tillbaka.

Av de 9 kronor varje person betalat är 8 och 1/3 kr betalning för rummet, och resterande 2/3 kr är en tredjedel av portierens dricks.

Tricket i gåtan är att, istället för att erkänna att dricksen ingår i de 27 kronorna, lägga till dem så att man får 29 kronor. Och så vara fräck nog att fråga efter mellanskillnaden med 30! Det är så man lurar folk på pengar.

Men sånt går jag inte på. Har man sysslat med bokföring kan man hålla reda på debet och kredit!
tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (Susanne i Linköping @ 30-11-2003, 20:58)
Tyvärr Nutten. sad.gif (Felix matte, du är alldeles för snäll! Stå på dig, Nutten har fel! laugh.gif )


Men sånt går jag inte på. Har man sysslat med bokföring kan man hålla reda på debet och kredit!
tongue.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif annars kommer ju inte Tomten till miglaugh.gif

Litar på dig som sysslat med siffror wub.gif
Susanne i Linköping
OK då Felix matte, det är aldrig fel att vara snäll. wub.gif

Så kaxig som i den här tråden brukar jag aldrig vara, men har man en gång (för länge sen) spikat en mattetenta på högskolenivå så törs man! laugh.gif
Mariann
Det var inte länge sedan denna gåta var uppe här förut på forumet http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...698f08e3bed849e
*Felix matte*
CITAT (Mariann @ 01-12-2003, 08:38)
Det var inte länge sedan denna gåta var uppe här förut på forumet http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...698f08e3bed849e

Bara drygt 10 månader sedan den fanns på forum ohmy.gif

Hittade den bland mina sparade och tyckte den var lite kul.
Ber om ursäkt.... minnet är bra ... men kort laugh.gif
Nutten
Fega typer som smusslar in dricksen i priset...bara för att de förmodligen inte skulle få någon dricks annars tongue.gif laugh.gif

Susanne, det var ju bra att vi fick en riktigt riktigt tydlig förklaring. Skulle såklart ha skrivit att de omedvetet betalade 2/3 krona för mycket, men jag antar att man inte skulle ha tänkt så om man befann sig i den situationen. Själv hade jag nog bara varit glad över att det kostade en krona mindre än väntat *silly me* wink.gif


Å förresten, det hela var en bra påminnelse för mig om varför jag inte gillar bokföring. Man blir snurrig för mindre! wub.gif
vickeva
Strunt i hur mycket hotellet fick och hur mycket portiern fick, de fick 27 tillsammans, tre blev över til gästerna... man kan ju inte räkna drickspengarna två gånger och kronorna man fick tillbaka ingen gång... Oj vad dålig förklaring, men jag vet vad jag menar... Ska i alla fall dra denna på jobbet i morgon, KUL!!
Zappa
jag lovar att det är en nit fråga men vad svaret är? det är en bra fråga!!

Felix matte vi väntar nu även på Åland på svaret......

och i andra mattesnillen * vad avis jag blir* *lol*
*Felix matte*
Har du missat mitt svar högst upp på sidan?

Kronan försvann i uträkningen,pga dom skulle inte betala 9 kr var utan 8.33 per ppers=24.99
24.99 +1kr var som de fick tillbaka + portiens 2 kr=29.99 o då det inte finns öre jämnas det till närmsta heltal dvs 30 kr......

Ha en bra dag hälsar Ickesnillet
från ett SOOOOLIGT Kiruna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon