Sidor: 1, 2, 3
Motti
Den bästa filmen jag set som jag kan se om igen och igen är "Dansa med Vargar"med Kevin Kostner!tror jag set den åtta gånger och den var lika bra varje gång, finns i en kort version och en långversion.Har ni någon favoritfilm som ni kan se om och om igen ?Det gick en himmla bra västern på tv som hette "Lonsome Duve"den skulle jag vilja se igen rolleyes.gif Jag gillar Västernfilmer!
Aqvakul
svårt att välja: Gökboet, kanske...
skånepåg
Lost wub.gif Har gått igenom den serien ett antal ggr, väntar på sista säsongen ^^
Annars filmer är väl Star wars biggrin.gif
Motti
Fast "Lost "är ju en serier confused.gif Jag menar film !Lost tröttnade jag på ganska snabbt samma samma hela tiden ju.
Magdis
Jag hade svårt att komma på nån särskild men Aquakul påminde mig om Gökboet. Den är ju outstanding! Jag gillar filmer som ger en mycket eftertanke.
Motti
Ingen som set "Dansar med vargar " ? confused.gif
Apicius
Jakten på den försvunna skatten!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Motti @ 27-11-2009, 22:17) *
Ingen som set "Dansar med vargar " ? confused.gif


ZZZZZZZZ Tycker jag om den filmen.

Det finns massor av filmer jag kan se om och om igen så jag kan inte välja en enda. (ex. på filmer Rocky Horror Picture show, Donnie darko, flying daggers, mat dryck man kvinna)

En film jag sett en gång och skulle vilja se en gång till är Testamentet som är den hemskaste katastroffilm jag någonsin sett, den är ganska gammal, Kevin Kostner var med i den men då var han inte känd så han hade bara en liten biroll tillsammans med den då också okända Rebecka de Mornay.
Myosotis
CITAT (Motti @ 27-11-2009, 22:17) *
Ingen som set "Dansar med vargar " ? confused.gif

Jodå, många gånger! tummenupp.gif En av mina absoluta favoriter. Den långa versionen är bäst!
Bästa filmen någonsin (eller som har betytt mest för mig) är Dead Poets Society, den har jag sett ännu fler gånger!
Much Ado about Nothing är en annan favorit.
Aqvakul
Döda poeters sällskap är absolut en favorit.

Jag uppskattar också väldigt mycket två filmer med Jane Fonda (klart underskattad som skådespelserska): "They shout horses don´t they?" och "Klute!
skånepåg
CITAT (Motti @ 27-11-2009, 22:14) *
Fast "Lost "är ju en serier confused.gif Jag menar film !Lost tröttnade jag på ganska snabbt samma samma hela tiden ju.

Hehe sant men en fet ö som förflyttas i tiden ^^
Kom på V för vendetta, den har jag oxå sett ett antal ggr biggrin.gif
Aqvakul
Två starka Polanskifilmer: "Rosemarys baby" och "China Town"...


(väldigt mycket 70-talsfilmer - märks att jag är gammal....)


RitRat
Svårt val.... Jag ser inte mycket på film överhuvudtaget.
Men;
*Pianisten av Roman Polanski
*Och konstigt nog, en annan film med piano: Pianot, om en stum pianospelande kvinnas märkliga öde.
*Blood Diamond, om den kriminella diamanthanteringen i Sierra Leone.

Och sen gillar jag Aki Kaurismäkis lågmälda men starka filmer.

.... och några fler som jag berörts av, men glömt namnet på.
Aqvakul
en till 70-talare... (sista)

Bengalow
"Gandhi" med Ben Kingsley i huvudrollen. Mitt i filmen var jag tvungen att gå ut, för jag mådde så illa av engelsmännens uppträdande, att jag höll på att spy.
Den andra filmen som "tagit mig" var Theo Angelopoulos "Odyssevs blick" om kriget i Jugoslavien, med bl.a. Ernst Josephsson. När filmen var slut satt alla kvar. Inte en enda i publiken rörde sig....i vad jag minns, flera minuter. Här är 5 minuter av slutscenen från Youtube...Är ni starka så se den!! Angelopuolos är nog tillsammans med Almodovar den bästa filmaren i hela världen. Ingmar Bergman - släng dig i väggen!!

http://www.youtube.com/watch?v=siw-1YQPvDQ
Huggorm
En annan riktigt bra film är "O Brother, Where Art Thou?"
Piccante
Döda poeters sällskap är en av mina absoluta favoriter.

Donnie Darko: gillar mystiken i filmen den är lite surrealistiskt och jag vett inte säkert om jag egentligen har fattat den än. Dessutom har den ett bra ledmotiv och en snygg huvudrollsinnehavare tongue.gif
Piccante
CITAT (Aqvakul @ 27-11-2009, 22:42) *
Två starka Polanskifilmer: "Rosemarys baby" och "China Town"...
(väldigt mycket 70-talsfilmer - märks att jag är gammal....)

Dance of the Vampires (1967) är nog den enda Polanskifilm jag har sett men gillade den.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 27-11-2009, 23:10) *
Dance of the Vampires (1967) är nog den enda Polanskifilm jag har sett men gillade den.

Det är också den enda Polanskifilm jag sett, men det var länge sedan. Jag skulle vilja se den igen, jag har bara vaga minnen men dom är positiva
skånepåg
Rocketman, en komedi jag oxå sett många ggr och skrattar fortfarande lika mycket biggrin.gif
Och Jay and silent bob är oxå en rolig film jag sett många ggr ^^
Sen Clerks filmerna är oxå rätt roliga biggrin.gif
Ralf
[attachment=44745:thethirdman.jpg]
Boxer
tänkvärda
Stekta gröna tomater (Jon Avnet)
Gilbert Grape (Lasse Hallström)
Bagdad Café (Percy Adlon)
Mitt liv som hund (Lewis Gilbert)
Döda poeters sällskap (Peter Weir)
Forest gump (Robert Zemeckis)

kusliga
Pulp Fiction (Quentin Tarantino)
Korpen flyger, Korpens skugga (Hrafn Gunnlaugsson)
Lida (Rob Reiner)
Mississippi brinner (Alan Parker)
Kill Bill (Quentin Tarantino)

roliga
Äppelkriget (Tage Danielsson)
Föräldraskap (Ron Howard) i särklass roligaste - MÅSTE SES
Semestersabotören (Jacques Tati)
Motti
Lustigt !Clock Work Orange hatar jag mad.gif om ni ursäkta.Jag älskar Västernfilmer med modefikation.Något som jag gillar är Charles Dickens filmateseringar. Men den som fastnat i mig är faktiskt "Dansar med Vargar"det är nog mitt livs film och det ska vara långversionen,tror den är 3 timmar. Har som sakt set den 8 gånger men kan nog se den 8 gånger till,har väl kanske med min facination av Inidaner att göra kompiskram.gif
zaaritha
"A fistful of dollar"-- "For a few dollars more"--"Hang ém high"--"The good the bad and the ugly"
"Two mules for sister Sarah"--"The Shining"-- "Göknästet"---"Handen som gungar vaggan"--
"The Pale Rider"-- m.fl.
Motti
Clintan ! rolleyes.gif han har gjort många bra filmer !föresten tycker jag att vi får se för lite Westernfilmer på TV !
Primavera in anticipo
Jorå, jag tycker också dansar med vargar var bra!

Gillar stora mastodontfilmer... typ Titanic.....jaja garva på ni, jag bjuder på det! rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (Motti @ 28-11-2009, 01:07) *
Lustigt !Clock Work Orange hatar jag mad.gif om ni ursäkta.


Jag hatar också det jag ser på filmen - dvs. den upprör mig rejält och ger många "långa" tankar. Det är därför den är så bra, tycker jag.

Dessutom speglar den en verklighet som knappast fanns i början på 70-talet, men som faktiskt delvis gäller nu.

Vad kan man mer begära av en bra och viktig film?
Uggi
Vad tycker en äldre herre? I min ungdom så såg jag gärna Dimmornas Bro med Vivien Leigh och Robert Taylor, har även sett Bron över floden Kwai med Alec Guinnes flera gånger.
Det finns även många bra filmer i nutid, både roliga och spännande.
Aqvakul
Ännu en 70-talare, som jag inte glömt:

Det finska glesbygdseposet: "Livet är en syndfull sång" - bara så mustigt och tragiskt....

Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2009, 09:01) *
Jag hatar också det jag ser på filmen - dvs. den upprör mig rejält och ger många "långa" tankar. Det är därför den är så bra, tycker jag.

Precis som Kubricks andra filmer, tex. Full metal Jacket. Obehaglig att se, inte minst när dom avrättar prickskytten eller när den mobbade killen fått tag på riktiga patroner till sitt gevär. Men nog väcker den filmen också tankar.
pejori
CITAT (Motti @ 28-11-2009, 01:07) *
Lustigt !Clock Work Orange hatar jag mad.gif om ni ursäkta.Jag älskar Västernfilmer med modefikation.Något som jag gillar är Charles Dickens filmateseringar. Men den som fastnat i mig är faktiskt "Dansar med Vargar"det är nog mitt livs film och det ska vara långversionen,tror den är 3 timmar. Har som sakt set den 8 gånger men kan nog se den 8 gånger till,har väl kanske med min facination av Inidaner att göra kompiskram.gif



Samma här när det gäller Clockwork... tummenupp.gif
Klassiker finns det massor av, men en film som berör mej otroligt är "NELL"
med Jodie Foster.
Kan se den hur många gånger som helst tummenupp.gif
Grå
Braveheart wub.gif Män i kilt är inget man tröttnar på.

[attachment=44746:Braveheart.jpg]
Aqvakul
Den här går inte heller av för hackor...


Monaxe
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2009, 13:06) *
Den här går inte heller av för hackor...

Helt enig med dej där! Hela triologin är fantastisk! Gillar Matrix filmerna, älskar Döda poeters sällskap, Förnuft och känsla... finns många många mer...
Rose
Bästa någonsin är svårt att svara på. Men så här års ser jag gärna Love Actually.
Eva i Höga
Det finns många bra filmer och svårt att komma på någon direkt men Dansar med vargar är en favorit. Det fanns en film - på 70-talet eller 80-talet - som jag tror hette Soldier blue, men kanske jag förväxlar namnet med nåt annat. Den var ialla fall bra och grym.
Handen som gungar vaggan är en film som är kusligt bra i min smak.
Motti
Den siste riddarn !den är både bra och rolig med rockmusik till !tyvär dog ju huvudrollsinehavaren -cry-.gif
Jag gillar också gammla filmer som tex "Kanonerna vid Navarone! mm
Gunilla T
CITAT (Eva i Höga @ 28-11-2009, 14:16) *
. Det fanns en film - på 70-talet eller 80-talet - som jag tror hette Soldier blue, men kanske jag förväxlar namnet med nåt annat. Den var ialla fall bra och grym.


Javisst hette den "Soldier blue" och hade ett vackert ledmotiv också. Den filmen är stor! För första gången gjorde USA en film som avvek från den romantiska västernpropagandan där indianer alltid framställs som barbariska och grymma och de vita invandrarna som oskyldiga civiliserade varelser.

Den väckte enormt uppseende på sin tid, då den speglade invandrarnas grymhet, den håller nog än!

Buffy Saint Marie, en indianska sjöng ledmotivet som hette just "Soldier blue" om jag inte minns fel.
Biggan_
Soldier blue
Gunilla T
Ja, just den är det... thanks.gif Biggan. Tror inte jag skulle klara av att se filmen idag men musiken är jättefin!
Biggan_
CITAT (Gunilla T @ 28-11-2009, 16:42) *
Ja, just den är det... thanks.gif Biggan. Tror inte jag skulle klara av att se filmen idag men musiken är jättefin!


Vassego! smile.gif
skogstroll
Jägarna tycker jag är helt otrolig.

PS gillar också Grabben i graven bredvid och Gifta på låtsas rolleyes.gif
Myosotis
CITAT (Motti @ 28-11-2009, 01:07) *
...det ska vara långversionen,tror den är 3 timmar...

Det är kortversionen som är tre timmar, den långa är närmare fyra timmar.
Monaxe
CITAT (Gunilla T @ 28-11-2009, 16:42) *
Ja, just den är det... thanks.gif Biggan. Tror inte jag skulle klara av att se filmen idag men musiken är jättefin!


Såg den för ett par månader sedan, blev väldigt illa berörd. Kom ihåg att den var grym och visar mycket råhet, men inte att det var så mycket...
Hade en olustig känsla kvar resten av kvällen/helgen efter att ha sett filemen. Bla så gör en mycket ung Peter Strauss en av huvudroller.
Filmen är bra, mycket bra, men så grym....

Motti !du som gillar indianfilmer, här en indianfilm som är plågsamt realistisk...
MariaS
Är kluven mellan "När lammen tystnar" och "Dirty Dancing"
Monaxe
CITAT (MariaS @ 28-11-2009, 17:28) *
Är kluven mellan "När lammen tystnar" och "Dirty Dancing"


Dirty Dancing är ju kult...
Meriona
Hur definierar man en bra film? Är det den som berört mig mest, eller den som jag kan se om hur många gånger som helst?

Kellys Hjältar
Oh Brother
Blues Brothers
Herkules
Mulan
Drömkåken
... kan jag se om och om och om igen. w00t.gif

Forrest Gump
Min vänstra Fot
Stekta Gröna tomater
Purpurfärgen
... är nog de som berört mig mest.
pejori
CITAT (MariaS @ 28-11-2009, 17:28) *
Är kluven mellan "När lammen tystnar" och "Dirty Dancing"


Båda...Ja tack.. tummenupp.gif
Bodyguard går hem här också blush.gif
Rihane
"Den gröna milen" tror jag den heter.
Stor bjässe dömd till döden som visar sig ha ett hjärta av guld
Motti
Visst fins det massor av härliga filmer !man kunde låsa in sig i veckor och bara titta på gammla härliga filmer i det här gråvädret rolleyes.gif Kul det här !för många här har fått mig att komma i håg filmer jag glömt bort rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon