Andreas1974
Hej!

När jag köpte min spis/ugn för fyra år sedan följde det med två fina plåtar, med små hål i. Perforerade plåtar tror jag att det kallas. Vet någon vad de är bra för? Är det för bröd eller för annat också?

Och hur ska man använda dem? Ska man lägga degen på hålen utan att smörja, eller ska man lägga bakplåtspapper på?

Jag försökte med småkakor en gång i början, men det blev inte så bra. De fastnade, har jag för mig. Sedan dess har jag inte använt dem.

Någon som kan bistå med hjälp?

Så här ser den ut: [attachment=44757:teflonpl_t_kanske.jpg]
Alba
Ser ut som plåtarna man använder till varmluftsugn.

Jag har varmluftsugn och använder dessa plåtar med bakplåtspapper på.
Andreas1974
CITAT (Alba @ 28-11-2009, 18:11) *
Ser ut som plåtarna man använder till varmluftsugn.

Jag har varmluftsugn och använder dessa plåtar med bakplåtspapper på.


Det stämmer att det är en varmluftsugn. Aha... Använder du alltid dessa plåtar, när du har varmluften på?

Blir det jämnare värmefördelning av dem? Fast då tänker jag att bakpappret skulle hindra luften lite... Men man måste kanske ha papper på dem, för att inte riskera att det ska sippra ned saker undertill.

En konkret fråga också. Jag ska baka pepperkakor nu... men då bör jag väl använda vanlig värme (ej varmluft) + vanlig plåt?
Alba
Jag använder alltid dessa plåtar när jag kör varmluft.
Jag var också lite undrande då jag började använda dem med bakplåtspapper på men det går ju inte annat.
Fyllningen i bullarna rinner ju ut lite och då får man allt i ugnen annars. De gräddas så bra trots papperet.

Jag har aldrig bakat pepparkakor så den biten kan jag inte svara på.
Andreas1974
Tack! Jag gör nog ett försök strax :-)
blomkronan
Jag har inte varmluftsugn själv... men jag säljer ju såna ugnar.
Ja dom är till för att fördela varmluften jämt, när man tex bakar bullar för att alla bullar ska bli lika fina smile.gif
Sen har jag hört att dom plåtarna ska vara bra till att "steka" på (har ju inte provat själv) klyftpotatis, grönsaker, fisk... det är bara att prova sig fram vad man tycker om.

Att baka pepparkakor i varmluft brukar inte gå så bra eftersom dom då kan blåsa omkring wink.gif Men om man gör stora kanske det går, prova!



Andreas1974
Hej igen!

Nu har jag provat. Det gick bra att baka pepparkakor i varmluft också, men i och med att jag inte hinner baka ut dem så snabbt så tog jag ju bara en plåt i taget ändå - för varmluft är väl till för att man ska kunna baka flera plåtar samtidigt egentligen... Det blåste inte så mycket att det kunde lyfta pappret med pepparkakorna på. Det är en Husqvarna Regina pub plus. Pepparkakorna blev fina och goda hursomhelst :-)

Mari: vet du mer om hur man ska använda plåtarna, är det korrekt att man ska ha bakplåtspapper på dem? Det verkar vara någon konstig yta på plåtarna som klibbar fast när de blir varma. Vad kan det vara? Se bilden nedan - bakplåtspappret klibbade fast mot plåten, så man fick dra loss det. När man drar loss pappret ser man till och med hur det blir som korta trådar av det här silveraktiga som fastnat i pappret.

[attachment=44758:Pl_ten_k...spappret.jpg]

Finns det någon instruktion till dessa plåtar eller är det något jag gör fel... ska man förbehandla plåtarna på något sätt?
Myosotis
sick.gif Det var ju tur att du inte lade pepparkakorna direkt på plåten!!
Motti
Det är om man har varmluftsugn !hålen gör att värmen kan cirkulera runt
Andreas1974
CITAT (Motti @ 28-11-2009, 22:39) *
Det är om man har varmluftsugn !hålen gör att värmen kan cirkulera runt

Jo, så mycket har framgått (se ovan)... Jag har ju en varmluftsugn. Jag begriper dock inte vad det är för material på plåten, som smälter litet grand så att det man har på fastnar i plåten när den blir varm. Det kan ju inte vara meningen?

Och med papper på plåten - i synnerhet när det fastnar i den - så kan väl inte cirkulationen förbättras nämnvärt, pappret blockerar ju hålen.


Myosotis: Ja, verkligen..! jag hoppas att jag märkte detta även förra gången jag testade (troligen 2005), då jag bakade något på plåten, utan papper under... Jag minns bara att det som jag bakade fastnade, inte om det var ätbart eller om jag upptäckte det här silvret då också...

Kanske åt jag silvret på kakorna förra gången, fick dåligt minne av det och glömde bort det... hmmm... :-) Tur att jag dokumenterar det med text och bild nu! (och inte har silver på mina kakor!)
Motti
Tror dom plåtarna är i alluminium !håller med dig att det fastnar i dom så jag annvänder dom inte,om man ska annvända dom så är ett bakplåtspapper på ett bra sätt att att slippa att det fastnar.I allmänhet tycker jag plåtarna nu för tiden är dåliga och blir fula hur man än sköter dom.
blomkronan
CITAT (Andreas1974 @ 28-11-2009, 19:51) *
Mari: vet du mer om hur man ska använda plåtarna, är det korrekt att man ska ha bakplåtspapper på dem? Det verkar vara någon konstig yta på plåtarna som klibbar fast när de blir varma. Vad kan det vara? Se bilden nedan - bakplåtspappret klibbade fast mot plåten, så man fick dra loss det. När man drar loss pappret ser man till och med hur det blir som korta trådar av det här silveraktiga som fastnat i pappret.

Finns det någon instruktion till dessa plåtar eller är det något jag gör fel... ska man förbehandla plåtarna på något sätt?

Jag vet faktiskt inte så mycket mera om plåtarna än vad jag skrev tidigare, men jag ska ta och fråga lite mera ang dom på nästa utbildning... att silvermatrialet släpper och fastnar på pappret var ju konstigt confused.gif Jag kan på måndag ta reda på mera smile.gif
Bakplåtspapper är nog att föredra för rengöringens skull...
Tobb
De plåtar som finns hos föräldrarna med hål i är perfekt till matbröd, det blir fina prickar under bröna då smile.gif
Myosotis
CITAT (Andreas1974 @ 28-11-2009, 23:00) *
...Kanske åt jag silvret på kakorna förra gången, fick dåligt minne av det och glömde bort det... hmmm... :-)

rotfl.gif
russin
Jag använder den plåten när jag torkar hundgodis själv - alltså torkar hjärtan, lever mm. Kanonbra till det smile.gif

Fast min är behandlad med teflon på ovansidan, så det fastnar inte mycket på den smile.gif
Andreas1974
CITAT (blomkronan @ 29-11-2009, 07:38) *
Jag vet faktiskt inte så mycket mera om plåtarna än vad jag skrev tidigare, men jag ska ta och fråga lite mera ang dom på nästa utbildning... att silvermatrialet släpper och fastnar på pappret var ju konstigt confused.gif Jag kan på måndag ta reda på mera smile.gif
Bakplåtspapper är nog att föredra för rengöringens skull...


Lyckades du hitta någon som visste något om dessa plåtar... varför det lossar/kladdar från dem?
blomkronan
CITAT (Andreas1974 @ 10-12-2009, 23:05) *
Lyckades du hitta någon som visste något om dessa plåtar... varför det lossar/kladdar från dem?

Oj bra att du påminde mig..... Jag kolla det på måndagen men glömde svara dig.shy.gif
Alla jag prata med sa att man "självklart" INTE skulle använda bakplåtspapper!!! Va då självklart sa jag!! det är väll inte så självklart många gånger behöver man inte pappret men man tar det för det är lättare att diska då...
Men när jag prata med min kontakt hos Electrolux var han fundersam på hur det silverfärgade kunde släppa och sätta sig på pappret?? Han skulle kolla upp om man kunde reklamera plåtarna. För det står inte någonstans att man inte FÅR använda bakplåtspapper, jag kolla det i både instruktionsböckerna och på deras hemsida.
Jag kan ringa min kontakt i morgon och höra vad han har fått veta...
Andreas1974
Ja, vad snällt! (Men det är en Husqvarna-spis - fast de har kanske samma plåtar som Electrolux?).

Nej, det kan knappast vara självklart att man inte ska ha papper på dem, när man läser svaren från andra.

Plåten blir ju litet kladdig, så ytbeläggningen från plåten fastnar även i kakor (och inte bara i papper).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon