Full version: Roliga Sumpväxter
kebabmaskin
Hej
I våras köpte jag en variant av Sarracenia, Flugtrumpet, (Exakt vilken har jag glömt, men enligt google bildsök pekar det mot en Sarracenia rubra). Jag planterade den i sumpzonen i trädgårdsdammen där den över sommaren verkligen växt till sig. Stor pampig och exotisk så det förslår. Den växer i torv som ligger direkt i vattnet, även om själva flugtrumpeten växer cirka 5cm ovan vattenytan. De första frostnätterna har varit och det har den klarat galant. En stor del av dammen är lagd med naturlig torv runt kanterna där det bland annat växer massor av missne bland björnmossan och där koiarna bökar runt efter mat.

Jag bor i zon 2 (Nära gränsen till zon3) och bredvid dammen växer murgröna, en ginko och en japansk blodlönn-variant som hittills klarat två vintrar, så klimatet är tämligen gynnsamt.

Istället för besväret med att övervintra flugtrumpeten tänkte jag köpa en ny i vår, tills dess jag insåg att med guds hjälp kunde dessa övervintra utomhus!
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;hl=Sarracenia
http://info1.ma.slu.se/IMA/Publikationer/sbt_100_1_5.pdf
Hur gör jag för att övervintra den? Tömma ur vatten, fylla på vatten? Täcka med löv?
Om just min variant överlever återstår att se, men klarar sig en Sarracenia Purpurera kanske andra intressanta arter också kan klara sig?

Jag är nyfiken på om andra här på forumet har några roliga sumpväxter i sina dammar och kan ge lite råd och tips på andra sorter man kan ha i torven? Gärna köttätare eller andra med exotiskt utseende. Tror jag har "alla" de vanliga dammväxterna...) Jag experimenterar gärna!
Nauti
Om du har den utomhus i svenskt klimat är det förmodligen en Sarracenia purpurea, den klarar ner till -30 grader. Den finns förvildad på två-tre ställen i Sverige.

Det finns ju fler arter av köttätande växter som klarar av svenskt klimat flera arter Drosera, Pinguicula och Utricularia. Sedan finns det även de som klarat att övervintra Dionaea muscipula utomhus i Sverige, det skulle jag gjort ett försök med om jag hade ett sådant ställe smile.gif

För övrigt är jag också intresserade av annorlunda och roliga växter, helst klätterväxter eller någonting som åtminstone kan växa på väggarna i mitt terrarium, t.ex. någon rolig mossa. De behöver givetvis inte vara härdiga i Sverige.
Alexander-VG-zon3
har för mig den nordligaste förvildade flugtrumpeten är i zon 3-4.

dock alla tål inte att vara ute men många tål det. men är den härdig behöver du inte göra så mycket inför vintern. bara låt den vara. dock är det viktigt till våren att den inte torkar ut.

alla jag har haft på friland har antigen dött på våren eller under sommaren av torka. en annan sak är att dom kan ruttna på vintern om dom står för blött det ska dock vara fuktigt. men står dom under vatten och det fryser och tinar så kan dom dö det har hänt mig en gång.

dom flesta flugtrumpter du kan hitta i handeln är härdiga, härdigaste är rena arter och dom känsligaste är hybriderna och namnsorterna. det står oftast på krukan va det är.

här kan du läsa mer om våra vilda.
http://linnaeus.nrm.se/flora/kottata.html
kebabmaskin
Jäklar vad intressant. Tack för alla svar. Trodde aldrig att dylika växter skulle kunna klara vårt klimat, men man blir ständigt förvånad.

Att min Flugtrumpet skulle torka i brist på vatten i vår har jag svårt att tro. Jag har en massiv luftpump i dammen som håller cirkulationen igång och pumpar upp varmare bottenvatten till ytan så stora delar av dammen är öppen, inklusive vattnet framför Flugtrumpeten (Fast landremsan precis närmast fryser ju i och för sig, men släpper tidigt i Mars). Runt om flugtrumpeten ligger stora stenblock som värms upp på våren och hela dammen ligger på en berghäll så microklimatet kanske uppmanar för experiment. Jag håller mina tummar och ser. I vår ska jag köpa på mig alla roliga och potentiella växter och se om de trivs.

Om det är en Sarracenia purpurea borde jag i alla fall ha oddsen på min sida.
Sen Tätört och Sileshår tänkte jag inte på (Dessa ser man ju ibland i skogen, så), men dessa ska jag försöka få tag i!

Roligt, tack!
Jan Lindgren
Hej!
Jag har försökt att plantera ut sarracenia ihop med Lysichiton. Troligen var det en hybrid jag testade så den dog första vintern. Lysichiton är annars en mycket härdig växt som ger ett lte exotiskt intryck.
MVH
Jan Lindgren
kebabmaskin
Hej Jan
Lysichiton aka Skunkkalla är en fin växt. Den har jag stiftat bekantskap med faktiskt, men den sitter inte i min damm (Ännu). Tack för tipsen allihop!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon