Överbölingen
Människan är det femte av de fem stora.

Jag är köttetatrian, alltså predator. Som björnen, grisen, grävlingen med flera så blandar jag upp kosten med vegetriska inslag. Det kallas visst allätare.

Jag jagar. Må vara om någon utesluter mig ur bekantskapskretsen för det, men jakten är en del av mitt liv i ”Den stora trädgården”. Där finns det oändligt mycket att lära sig och det är fråga om viltvård, kunskap och respekt att jaga och lyckas.

Djuren, de som man äter, är skygga, i varje fall i de djupa skogarna. De äter ett bra foder och kan kallas kravuppfödda. När jakten är slut för året hjälper jägarna till för att stödutfodra. Vildsvinen är ett djur för sig och finns ännu inte här så där tycker jag att deras lokaler får skötas av dem som jagar där och att samverka med dem som odlar och har trädgårdar.

Vi äter ekologiskt kött. På onsdag och torsdag skall jag göra älgkorv. Magert och fint men kommer att lägga till lite griskött så det inte blir för torra korvar. Räknar med ett tiotal kg färdig korv. Blir gott till julen. I morgon blir det en ny jaktdag i Den stora trädgården. Den här gången jagar jag väster om Östersund.

Jag har lite noteringar på min tillsvidare blogg bloggen

Må så grankott på er
pejori
Utesluts du ur bekantskapskretsen av den orsaken, säger det mer om dom än om dej...
Näringskedjan säger äta eller ätas, alla äter någon, så är det här i världen.

Allt annat är väl mer en utopi som inte lär inträffa föränn jorden återuppstår i "edens lustgård."
Nauti
CITAT (pejori @ 30-11-2009, 23:37) *
Utesluts du ur bekantskapskretsen av den orsaken, säger det mer om dom än om dej...
Näringskedjan säger äta eller ätas, alla äter någon, så är det här i världen.

Allt annat är väl mer en utopi som inte lär inträffa föränn jorden återuppstår i "edens lustgård."
Räknar du in alla herbivorer när du säger "alla äter någon"? Underligt i sådana fall. Alla gör uppenbarligen inte det i mina ögon åtminstone. Det finns ju inga måsten vad gäller människan, att det sker i naturen har ju ingenting med dagens djurhållning eller jakt att göra, då inget av dem är särskilt naturliga i dagens läge.
pejori
CITAT (Nauti @ 30-11-2009, 23:53) *
Räknar du in alla herbivorer när du säger "alla äter någon"? Underligt i sådana fall. Alla gör uppenbarligen inte det i mina ögon åtminstone. Det finns ju inga måsten vad gäller människan, att det sker i naturen har ju ingenting med dagens djurhållning eller jakt att göra, då inget av dem är särskilt naturliga i dagens läge.



Man behöver varken vara millitant vegan eller hjärndöd för att inse att varken världen eller livet är särskilt naturligt.

"Dina ögon" ser vad dom vill se, och så fungerar livet för resten av oss andra också.
Nauti
CITAT (pejori @ 30-11-2009, 23:56) *
Man behöver varken vara millitant vegan eller hjärndöd för att inse att varken världen eller livet är särskilt naturligt.

"Dina ögon" ser vad dom vill se, och så fungerar livet för resten av oss andra också.
Bara att acceptera allting dåligt och trycka gasen i botten tills det är kört då med andra ord? smile.gif
pejori
CITAT (Överbölingen @ 30-11-2009, 23:32) *
Människan är det femte av de fem stora.

/....../

Djuren, de som man äter, är skygga, i varje fall i de djupa skogarna. De äter ett bra foder och kan kallas kravuppfödda. När jakten är slut för året hjälper jägarna till för att stödutfodra. Vildsvinen är ett djur för sig och finns ännu inte här så där tycker jag att deras lokaler får skötas av dem som jagar där och att samverka med dem som odlar och har trädgårdar.
/......./
Må så grankott på er


HAr en liten undran...
På den tiden det begav sig med djurhållning i min närhet, påstods det, att djur som strövar fritt och äter det dom hittar får en annorlunda smak:
Stämmer det?
Jag vet att grisar som fick äta "fritt" (Hushållsrester och sådant) smakade godare, men viltkött har väl en speciell smak.?
Myosotis
CITAT (Överbölingen @ 30-11-2009, 23:32) *
Djuren, de som man äter, är skygga, i varje fall i de djupa skogarna. De äter ett bra foder och kan kallas kravuppfödda. När jakten är slut för året hjälper jägarna till för att stödutfodra.

Här hänger jag inte med. I de djupa skogarna ska det väl finnas mat till djuren som lever där? Varför ska man stödutfodra?! Det stör väl bara balansen i naturen.
pejori
Tror det kan behövas lite vinterföda om det blir mycket snö och kallt. tummenupp.gif

Rådjur kan ha svårt att hitta föda emellanåt.
Myosotis
CITAT (pejori @ 01-12-2009, 11:33) *
Tror det kan behövas lite vinterföda om det blir mycket snö och kallt. tummenupp.gif

Dumheter. Det låter alldeles för luddigt. Snö och kallt har det alltid varit, djuren är anpassade till det.

CITAT (pejori @ 01-12-2009, 11:33) *
Rådjur kan ha svårt att hitta föda emellanåt.

Då har de kanske hamnat norr om sin naturliga nordgräns och ska inte vara där?
pejori
CITAT (Myosotis @ 01-12-2009, 11:35) *
Dumheter. Det låter alldeles för luddigt. Snö och kallt har det alltid varit, djuren är anpassade till det.


Då har de kanske hamnat norr om sin naturliga nordgräns och ska inte vara där?



Kan vara så, men här nere där det är relativt snöfattigt utfordrar komunen rådjur bl. annat med hö..
Utfordringen är kanske ett led i att stammen inte ska sjunka, utan att det ska finnas bytesdjur att fälla för jägare.
Vi utfordrar ju små fåglar vintertid, och dom bör ju också klara sig själva...
Här hänger fågelmat överallt, trots massor av plusgrader och barmark.
ängsvädd
Jag tror jägarna vill föda upp så många rådjur som möjligt, så att de får skjuta fler. Det blir väl enklare att jaga också eftersom många rådjur söker upp foderplatserna.
Myosotis
CITAT (ängsvädd @ 01-12-2009, 11:39) *
Jag tror jägarna vill föda upp så många rådjur som möjligt, så att de får skjuta fler. Det blir väl enklare att jaga också eftersom många rådjur söker upp foderplatserna.

Där kommer vi nog närmare sanningen!

CITAT (pejori @ 01-12-2009, 11:38) *
Utfordringen är kanske ett led i att stammen inte ska sjunka...

Men vad jag vet ökar rådjursstammen och återväxten på skogen är hotad dunno.gif


Vad jag anser om fågelmatning trodde jag alla hade fattat. thumbdown.gif
pejori
CITAT (Myosotis @ 01-12-2009, 11:42) *
Där kommer vi nog närmare sanningen!


Men vad jag vet ökar rådjursstammen och återväxten på skogen är hotad dunno.gif


Vad jag anser om fågelmatning trodde jag alla hade fattat. thumbdown.gif

Fattar jag med, men när det är 10 plusgrader, är det kanske lite onödigt att mata dom...
Djuren är ju anpassade till vårat klimat, så varför utfordra vissa arter, men inte andra?
Det var mer så jag tänkte...
Myosotis
Det är ALLTID onödigt att mata dem!
pejori
CITAT (Myosotis @ 01-12-2009, 11:48) *
Det är ALLTID onödigt att mata dem!



Det enda som frodas här, är skator, kajor och kråkor.
Dom som gör stor skada på småfågellivet.
Här gäller källsortering, vilket medför att området är nedlusat med soppåsar med hushållsavfall...
Kalasmat för både råttor och fåglar med kraftig näbb... ranting.gif
Myosotis
CITAT (Myosotis @ 01-12-2009, 11:48) *
Det är ALLTID onödigt att mata dem!

Här t.ex. står det lite vad jag tycker om sådana ingrepp i naturen.
Piccante

CITAT (Myosotis @ 01-12-2009, 11:35) *
Dumheter. Det låter alldeles för luddigt. Snö och kallt har det alltid varit, djuren är anpassade till det.
Då har de kanske hamnat norr om sin naturliga nordgräns och ska inte vara där?

Försök att säg det till en jägare giggle.gif
Rådjuren fanns bara i Skåne vid sekelskiftet, idag är de uppe vid fjällgränsen och hittar ingen mat. rådjur sprids ohejdat utanför sitt naturliga utbredningsområde men jämför med varg som inte tillåts återfå sin ursprungliga utbredning.
Jan Lindgren
Hej!
Normalvintrar finns det ingen anledning att mata vilda djur men vissa vintrar är det hård skare eller isbildning och då kan en begränsad utfodring vara motiverad. När det gäller vildsvin så är situationen en annan. Där matar man lite för att grisarna ska hålla sig i skogen. Det är knappast någon som vill ha odjuren i sina odlingar.
MVH
Jan Lindgren
Myosotis
CITAT (Jan Lindgren @ 01-12-2009, 12:41) *
... vissa vintrar är det hård skare eller isbildning och då kan en begränsad utfodring vara motiverad...

Det kan jag möjligen gå med på. Men vem matar lappugglorna?
pejori
Nu bor jag i tätbebygt område och här har "pippi" blivit rätt kräsen om jag får säga så...
Matning av småfåglarna, leder till nedskräpning bara och föder dess utom råttorna...
15-20 minus och en halvmeter snö...Då kan jag tycka det är ok, men annars är det bara av ondo att mata djuren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon