Full version: upphittad katt
råse-marie
Igår kom en jättegullig katt och ville inte lämna oss
Jättekelig och söt.
Tyvärr är det inte möjligt för mig att ha den kvar för jag är ju väldigt
allergisk.
VI hade in den ett litet tag men sen ville den sova i vår säng så vi fick sätta ut den.
Hon stog och jamade och ville in ,knackade på fönstret.
Tillsist somnade den sov i våra utemöbler och vägrar lämna oss.
Vad ska vi göra ??
Grå
Det börjar bli kallt ute så eftersom du inte kan ta hand om den själv, så borde du nog ringa till ett katthem och fråga om de kan hjälpa dig med omhändertagande och efterlysning. Googla på kattjour i ditt område.
råse-marie
Ok ska kolla
Myosotis
Kolla om den är öronmärkt. Om den inte är det kan veterinären kolla om den är chipmärkt. Eftersom den är så tam måste det vara någon som saknar den.
Ta en bild och lägg ut annonser (blocket, kattforum etc.).
råse-marie
För en ovetande hur ser märkningen ut
Myosotis
På insidan av ena örat är det gröna bokstäver och siffror.
*Stintan*
Jag är lite undrande till det där att man tar in katter som kommer på besök och kanske t.o.m. ger dom mat. Iallafall om dom ser någorlunda välmående ut. Jag har en känsla av att dom håller sig kvar om man gör så istället för att gå hem men jag kanske har helt fel. Brukar inte katter hitta hem? Jag har själv haft en katt som bosatte sig hos grannen en bit bort för att dom gav den mat och tog in den, sen var det ju kört så dom fick ta över den. Min dotter har en katt som försvann för ett tag sedan och nu tror hon att den parkerat sig en bit bort hos några som tog in den. Den är märkt men när hon frågade dom så fick hon inte kolla ens sad.gif
Detta är mer en fråga än ett svar till TS.
Grå
CITAT (*Stintan* @ 01-12-2009, 10:05) *
Detta är mer en fråga än ett svar till TS.


Ja för sjutton!

Katter bor där de får godast mat, så är det.
Myosotis
CITAT (*Stintan* @ 01-12-2009, 10:05) *
Jag är lite undrande till det där att man tar in katter som kommer på besök och kanske t.o.m. ger dom mat...

Håller verkligen med, man ska absolut inte ta in och mata främmande katter! Men jag utgår ifrån att råse-marie har bedömt att den här stackaren är vilsen på något sätt, den ville ju inte gå därifrån. Tyvärr finns det folk som flyttar ifrån sina katter, den kan av misstag ha åkt med en bil, matte/husse kan ha hamnat på sjukhus eller dött osv osv.

Hur ser katten ut? Mager eller välnärd? Mask? Vacker päls?
*Stintan*
Ja det är ju jobbigt när man blir av med katten för att andra vill vara "snälla" mot den.
Myosotis
CITAT (Grå @ 01-12-2009, 10:10) *
Katter bor där de får godast mat, så är det.

Ja, och det kan vara mycket olämpligt att mata grannens katt, inte bara för att grannen blir ledsen om man stjäl hans katt. En bekant till mig hade en äldre njursjuk katt som fick äta specialfoder. Grannen matade den hela tiden med vanligt billigt torrfoder, det var ju inget vidare för kattens hälsa. Hon sa till massor med gånger men grannen tyckte bara att "den stackars katten såg så hungrig ut".
råse-marie
Ja själv har jag ingen lust att ha en katt hör eftersom jag är väldigt allergisk.
Vi har ingen som helst tanke på att "mata " för att behålla någon annans katt.
Den här lilla sötnosen kom igår på dagen och har trots att vi burit iväg med den
kommit efter på engång.
Den sitter och jamar utan för fönstret och tittar in i vardagsrum + sovrum
Den till och med Knackar med tassen .
Så om jag förstår er kattägare så gäller det bara att köra bort den och försöka slå döv örat till
Ev ha ned persiennerna ?
Motti
Du kan sätta upp en lapp i närbutiken om katten ,kan ju vara en innekatt som lyckats smita ut och nu inte hitta hem,bord du i hyreshus så sätt upp lappar i portingångarna om katten.Be någon kolla om katten är id-märkt i örat om den är det kan du gå in på skk (svenska kennelkluben)där finns även id-märkta katters ägare registrerade,id -märkning kan vara tatuering i örat eller chipp i nacken.Man kan också kolla på Kattforumen om någon blivit av med sin katt där du bor.
Myosotis
CITAT (råse-marie @ 01-12-2009, 15:50) *
Vi har ingen som helst tanke på att "mata " för att behålla någon annans katt.

kompiskram.gif det trodde jag aldrig heller.

CITAT (råse-marie @ 01-12-2009, 15:50) *
Så om jag förstår er kattägare så gäller det bara att köra bort den och försöka slå döv örat till
Ev ha ned persiennerna?

Nu tror jag nog inte att det är så enkelt i det här fallet, den verkar ju som sagt väldigt vilsen på din beskrivning. Innekatt - där sa du nåt, Motti. Har du annonserat än?
Myosotis
Är den grårandig? Borttappad katt
råse-marie
någon som kan fixa och lägga in bild på katten finns i mitt album nu men glömt hur man gör confused.gif
Biggan_


Så söt! wub.gif Du menade den här väl?
råse-marie
ja precis .. tummenupp.gif visst är hon söt !!!!!!!!!!!!!
Någon måste ju sakna henne.
Huskatten skulle kolla imorgon i sitt register men det var LÅNG kö för att få lämna.
Men usch vad jag lider när hon ska sitta ute och titta in sad.gif
Aqvakul
CITAT (råse-marie @ 01-12-2009, 19:23) *
ja precis .. tummenupp.gif visst är hon söt !!!!!!!!!!!!!
Någon måste ju sakna henne.
Huskatten skulle kolla imorgon i sitt register men det var LÅNG kö för att få lämna.
Men usch vad jag lider när hon ska sitta ute och titta in sad.gif


En helt underbar katt - förstår din vånda!
Biggan_
Sätt upp lappar med foto i närområdet. Kvartersbutiken, skolan, portuppgångar, bank, post osv.
Hoppas det inte är en övergiven katt bara! crying.gif
råse-marie
Ja det är väl inte ovanligt att folk tröttnar och slänger ut dom ranting.gif
Nyligen hittade en bekant kattungar i en påse.
Tror absolut att det här är en inne katt.
Aqvakul
Undrar lite hur det gått med den vilsna, men ack så söta katten
Lavin
Det är nog rätt så svårt att hitta ägaren om den inte är registrerad. Kan du sätta ut en liten låda med nån dyna i så att den kan hålla värmen?
råse-marie
Katten fick sova inne natten som var ( det var ju så kallt ute )
Jag tog tabletter mot allergin så det funkade Ok.
Var iväg nu med dottern på kör och när vi kommer hem är katten inte här, få se om den kommer tillbaka eller om den hittat hem.Den var här senast vid 17 tiden.
Jag hade iallfall fått tag på ett jourhem till den.
Men nu är man ju orolig att den lilla stackaren har råkat ut för något ... blink.gif
Synd att man har sin förbaskade allergi sad.gif annars hade vi absolut låtit den stanna tills ev ägare
hittats.
Lavin
mmm, jag är också grymt allergisk. Jag har ett par kater på tomten som jag skrivit om under husdjur, fick lite tips om ställen så de ska fångas in till helgen. Fastän mina bara kan betraktas genom fönstret så fäster man sig vid dom. Fast dessa filurer hade nog hellre dött än bott inomhus!
råse-marie
Nu har Wilma fått ett jourhem, det känns väldigt bra wub.gif
Aqvakul
CITAT (råse-marie @ 04-12-2009, 19:49) *
Nu har Wilma fått ett jourhem, det känns väldigt bra wub.gif


Så sköntv att det har löst sig.... tummenupp.gif
Motti
Jdet är ett bra alternativ än att gå lös ute utan matkälla eller gos.Men det kan finnas någon där ute som saknar henne väldigt trostar.gif Tyvär vet inta alla hur man går till väga när man letar efter sin bortsprugna katt,det är inte alltid tvärsäkert att en vilsen katt inte är saknad,jag vet efter erfarenhet !min( vår ) katt som jag hämtat på katthem vaccinerat kastrerat vårdat hos veterinär föresvann helt plötsligt ,en dag några dagar efter såg jag till min fasa att min katt "bortskänktes "jag och sonen åkte ditt och skällde ut dom efter noter kan jag säga !hon hade matat in vår katt eftersom hennes barn tyckte han var så söt confused.gif sen ville de inte ta annsvar så då satte de upp en lapp på ICA "Bortskänkes"vår katt var ID-märkt i örat,hon hade bara behövt annstränga sig lite!plus att vår älskade katt var annmäld försvunnen hos polis och efterlyst i Lokalradio!det ni!Men nu ligger han här lill skrutt och jag är så lycklig över att jag inte gav mig !jag letade tills jag hittade honom ,nu har han bot hos oss i 8 år och skulle aldrig försvinna självmant rolleyes.gif wub.gif
Myosotis
CITAT (råse-marie @ 04-12-2009, 19:49) *
Nu har Wilma fått ett jourhem, det känns väldigt bra wub.gif

Bra jobbat! tummenupp.gif
Boxer
En stor eloge att du trots allergin fixade så att den slapp frysa tummenupp.gif
pejori
CITAT (råse-marie @ 04-12-2009, 19:49) *
Nu har Wilma fått ett jourhem, det känns väldigt bra wub.gif

Snyggt jobbat tjejen... bravo.gif bravo.gif
Motti
Man kan ju inte sluta undra !Vems kisse va det ?
Aqvakul
CITAT (Motti @ 05-12-2009, 02:55) *
Man kan ju inte sluta undra !Vems kisse va det ?


Verkligen - men ingen skugga faller över råse-maries agerande - tvärtom! tummenupp.gif
pejori
CITAT (Aqvakul @ 05-12-2009, 09:06) *
Verkligen - men ingen skugga faller över råse-maries agerande - tvärtom! tummenupp.gif


Precis...Sedan kan man ju hoppas att ägaren försöker sätta upp lappar och letar aktivt efter sin pisse. tummenupp.gif
lena uppsala
Har du anmält till polisen att du hittat en katt?Det är det första man ska göra.Sedan om ingen hör av sig,så får man behålla den,men jag vet inte hur lång tid den ev.ägaren har på sig att svara.Man bör inte omplacera katten ialla fall på ett bra tag.Då är man nästan tvungen att ta hand om den tills man vet om någon ägare hör av sig.Så ta reda på jourhemmets tel.nr.och adress om det dyker upp en ägare så småningom,så måste de kunna hämta katten.
KRT
CITAT (lena uppsala @ 09-12-2009, 02:27) *
Har du anmält till polisen att du hittat en katt?Det är det första man ska göra.Sedan om ingen hör av sig,så får man behålla den,men jag vet inte hur lång tid den ev.ägaren har på sig att svara.Man bör inte omplacera katten ialla fall på ett bra tag.Då är man nästan tvungen att ta hand om den tills man vet om någon ägare hör av sig.Så ta reda på jourhemmets tel.nr.och adress om det dyker upp en ägare så småningom,så måste de kunna hämta katten.


Var har du fått det ifrån at man som uphittare skulle ha någon skydlighet att ta hand om det upphittade? Så vitt jag kan förstå har man som upphittare ingen skydlighet alls att behålla katten själv, vem skulle kunna tvinga en till det??? Det finns inget som säger att du MÅSTE ta om hand hittegods, en katt lika lite som en klocka, bil eller smycke. Och det finns inte heller något som säger att DU måste behålla det upphittade - det mest rätta är väl att lämna det till polisen snarast möjligt, även om de knappast kommer vilja ta emot en katt. Dessutom - lämnar man ett djur till polisen är risken att det avlivs ganska omgående stor. Alltså torde det bästa om man hittar ett djur vara att ANTINGEN ta hand om det själv (och försöker hitta ägaren) eller hitta ett jourhem el liknande som kan ta hand om det. Saknar man möjlighet att ta hand om djuret själv återstår bara ett alternativ (för att släppa ut djuret igen och hoppas det hittar hem eller någon annan hittar det -anser jag inte vara ett alternativ). I detta fallet fanns ingen möjlighet att ta hand om någon katt pga mycket svår allergi, alltså kunde man inte haterat situationen bättre än som gjorts av råse-marie.

Däremot har du helt rätt i att man ska anmäla det till polisen, och om möjligt gärna kontakta t.ex. lokala veterinären, djuraffären etc så en evt ägare kan få veta att katten är upphittad, alt har ägaren redan ringt och anmält katten försvunnen och då kan den komma till rätta omgående.
Anki på Öland
Det vill ju till att det finns en ägare som letar efter katten också! Det ligger ju inte på "upphittaren" att leta reda på ägaren, utan ägaren att leta reda på sin katt, sen att man kan tala om här och var att katten är upphittad är ju bra men man kan ju inte lägga allt ansvar på den som gjort vad den kunnat för att katten skall slippa förvildas.
ANki
Myosotis
Ska man anmäla till polisen bör man nog göra det flera gånger så de fattar. I somras hittade jag en vilsesprungen jakthund, ringde polisen men de hade inte fått in något om en saknad hund och tog emot min beskrivning. Med hjälp av öronmärkning och veterinärens register hittade jag ägarna på egen hand och ringde dem. När de kom visade det sig att de hade ringt polisen och anmält honom som försvunnen redan dagen innan när han försvann! Så det verkar som om det finns en instans för bortsprungna djur och en för upphittade, och de har ingen kontakt. duh.gif Duktigt polisen! bravo.gif
Större chans på blocket.
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 09-12-2009, 11:21) *
Det vill ju till att det finns en ägare som letar efter katten också! Det ligger ju inte på "upphittaren" att leta reda på ägaren, utan ägaren att leta reda på sin katt, sen att man kan tala om här och var att katten är upphittad är ju bra men man kan ju inte lägga allt ansvar på den som gjort vad den kunnat för att katten skall slippa förvildas.
ANki



Preci8s...ÄGAREN bör göra sitt yttersta, och åtminstånde sätta upp lappar eller annons i dagstidningen/lokalbladet. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon