cissi i onsala
Jag jobbar mest i trädgården, har inte så värst många krukväxter att skryta med. Men jag har ärvt två stora vackra gamla ytterkrukor. De står på ett lågt bord ca 30 cm nedanför ett fönster, det finns ingen fönsterbräda ovanför som skymmer växterna i. Rummet har fler fönster och där är ganska ljust och varmt.

Men vad jag än sätter dit för växt så möglar jorden, vare sig jag vattnar el ej.

Då tvättade jag ur krukorna med klor och sedan satte jag en annan mindre ytterkruka inuti krukorna för att skydda om krukorna skulle kunna tagit åt sig bakterier i glassyrskrackeleringen. De är hela men som allt gammalt porslin så är det krackelerat.

Skall jag ge upp och köpa "oäkta" blommor?
Hannele
Vad har du för jord? Jag tror inte att det har med krukorna att göra.
Betty
CITAT (cissi i onsala @ 30-11-2003, 21:54)
sedan satte jag en annan mindre ytterkruka inuti krukorna

Du borde ha satt innerkrukor med dräneringshål i botten i dina två stora vackra ytterkrukor. Det blir för blött i jorden om du inte har dräneringshål i innerkrukorna. Sätt en krukskärva över hålet så att inte jorden packar igen det.
Ewa L
Om det finns utrymme lägg gärna ett lager Leca-kulor i botten på ytterkrukorna så får innerkrukorna en bädd att stå på. Om det blir lite fukt i botten blir det en positiv istf en negativ effekt.
cissi i onsala
Har haft olika jord, några blommor har jag fått, några har jag köpt och några har jag planterat själv med köpt jord för innomhusbruk. Har haft samma jord på tex blommorna i köket och där funkar det.

Jag har haft innerkrukor med hål i och sedan en ytterkruka i ytterkrukorna, de är jättestora så det fick gott och väl plats. Leka kulor har jag dock inte testat.
Ina
Skulle det gå att måla dom inuti, tro? Om man tar någon färg som inte löser ut nåt' giftigt så kanske det skulle kunna vara något... huh.gif

Låta krukorna torka ordentligt - kanske i svag ugnsvärme - för att sedan måla dom inuti...

Eller värma upp dom lite ordentligare för att sterilisera och testa igen utan att måla dom?

Nu har jag tänkt samtidigt som jag skrivit... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon