aanderss
Om de vore val till riksdagen i dag vad hade ni röstat på då?
vem tror ni är statsminister om ett år. ni som tror på en annan person får gärna skriva vem ni tror på
Piccante
har röstat ninja.gif
pejori
något parti blir det. tummenupp.gif
Aqvakul
Röstar nog på mp - iså fall första gången för mig...

tror att Reinfeldt sitter kvar
Gunilla T
Tror också att Reinfeldt sitter kvar men jag skulle gärna se en ny statsminister, en politiker av det ovanligare slaget, nämligen Maria Wetterstrand.
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 01-12-2009, 15:27) *
Tror också att Reinfeldt sitter kvar men jag skulle gärna se en ny statsminister, en politiker av det ovanligare slaget, nämligen Maria Wetterstrand.

Instämmer - hon har "växt" rejält de sista åren...
Nauti
"Det" är inte samma sak som "de", har sett att du skrivit så på fler ställen.

Omröstningen ser bra ut än så länge i alla fall, man får hoppas på att det blir likadant i riksdagsvalet smile.gif
Piccante
Oppositionen SVMP leder med 65,38% så långt, ser ju betryggande ut laugh.gif
Meriona
Jag tycker det är jäkligt obehagligt att SD fått 5,71% av Odla-rösterna.
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 01-12-2009, 21:07) *
Jag tycker det är jäkligt obehagligt att SD fått 5,71% av Odla-rösterna.

Pratar man om procent så här så ger det en falsk bild av nogrannhet i ett så litet stickprov:

Två personer har angett att de skulle rösta på SD - inget som jag känner mig hotad av...
Meriona
Låt oss hoppas att det är just de två som finns i Sverige då, så kan jag pusta ut. sad.gif
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 01-12-2009, 21:18) *
Låt oss hoppas att det är just de två som finns i Sverige då, så kan jag pusta ut. sad.gif


Jag hoppas att de är färre än 4 % i september... annars kan vi få problem att få riksdag och regering att fungera ...
Meriona
I kommunfullmäktige här sist så lyckades de ju få en plats, men de hade visst ingen att sätta dit, så den har stått tom... meningsfullt eller hur?
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 01-12-2009, 15:27) *
Tror också att Reinfeldt sitter kvar men jag skulle gärna se en ny statsminister, en politiker av det ovanligare slaget, nämligen Maria Wetterstrand.

Vinner röda blocket så skulle jag också helst se Maria Wetterstrand.

Men jag tror Mona Sahlin får posten. Många väljare har inte förstått att finanskrisen är global. Men efter att Mona fått sitta sin mandatperiod så kommer sossarna ha vunnit sitt sista val någonsin...

CITAT (Meriona @ 01-12-2009, 21:21) *
I kommunfullmäktige här sist så lyckades de ju få en plats, men de hade visst ingen att sätta dit, så den har stått tom... meningsfullt eller hur?

Att fylla upp platserna med vilka stolpskott som helst var ett fel som Ny Demokrati gjorde, och det fick dom ångra. Sverigedemokraterna är slugare än så. Tids nog fyller dom nog upp sina platser.
Meriona
CITAT (Huggorm @ 01-12-2009, 21:25) *
Vinner röda blocket så skulle jag också helst se Maria Wetterstrand.

Men jag tror Mona Sahlin får posten. Många väljare har inte förstått att finanskrisen är global. Men efter att Mona fått sitta sin mandatperiod så kommer sossarna ha vunnit sitt sista val någonsin...
Att fylla upp platserna med vilka stolpskott som helst var ett fel som Ny Demokrati gjorde, och det fick dom ångra. Sverigedemokraterna är slugare än så. Tids nog fyller dom nog upp sina platser.


...Med stolpskott - de också.... -fear-.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 01-12-2009, 21:37) *
...Med stolpskott - de också.... -fear-.gif

Att underskatta sin fiende är inte klokt. Det finns en hel del mycket kompetenta Sverigedemokrater.
Piccante
CITAT (Huggorm @ 01-12-2009, 21:25) *
Vinner röda blocket så skulle jag också helst se Maria Wetterstrand.

Men jag tror Mona Sahlin får posten. Många väljare har inte förstått att finanskrisen är global. Men efter att Mona fått sitta sin mandatperiod så kommer sossarna ha vunnit sitt sista val någonsin...
Att fylla upp platserna med vilka stolpskott som helst var ett fel som Ny Demokrati gjorde, och det fick dom ångra. Sverigedemokraterna är slugare än så. Tids nog fyller dom nog upp sina platser.

Sossarna lär aldrig släppa statsministerposten även om de skulle få 25% i valet och MP +V 25% tillsammans. Det finns inte i sossarnas föreställningsvärd att de inte är störst i världen.
Meriona
Det tror jag inte faktiskt. Inte kompetenta, möjligen karismatiska.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 01-12-2009, 21:42) *
Sossarna lär aldrig släppa statsministerposten även om de skulle få 25% i valet och MP +V 25% tillsammans. Det finns inte i sossarnas föreställningsvärd att de inte är störst i världen.

Sant, men dom får nog börja inse faktum snart. Dom gör allt sämre val för varje gång, medan bland annat miljöpartiet blir allt starkare. Sossarna har länge varit industriarbetarnas parti, och industrierna i Sverige minskar i snabb takt. Sossarna har ingen framtid, jag tror miljöpartiet kommer ta över det röda blocket så småningom.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 01-12-2009, 21:41) *
Att underskatta sin fiende är inte klokt. Det finns en hel del mycket kompetenta Sverigedemokrater.

Jimmie åkesson och en grupp i ledningen är synnerligen politiskt kompetenta - medan "gräsrötterna" (vilka är många här i Skåne) verkligen inte har imponerat hittills...

Men visst skulle de kunna skrapa fram ett tjugotal fungerande riksdagsmän - medan "skröfset" fortsätter att befolka landsting och kommuner....
Nauti
Det vore alldeles underbart smile.gif
Meriona
CITAT (Nauti @ 01-12-2009, 22:01) *
Det vore alldeles underbart smile.gif


Vad?
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 01-12-2009, 21:55) *
Jimmie åkesson och en grupp i ledningen är synnerligen politiskt kompetenta - medan "gräsrötterna" (vilka är många här i Skåne) verkligen inte har imponerat hittills...

Men visst skulle de kunna skrapa fram ett tjugotal fungerande riksdagsmän - medan "skröfset" fortsätter att befolka landsting och kommuner....

Efterhand som dom får fler väljare så kommer fler politiker våga sin fortsatta karriär på en plats hos SD. Det måste förresten vara ett smart sätt att få både politisk makt och god lön att gå med i SD om man bara har lite kompetens. Det är nog det enda parti man har chans att kunna gå från botten, till toppen utan att ha rätt stamtavla och ett förflutet i partiets ungdomsförbund. Det gäller bara att dom blir lite mera långvariga än många andra nystartade partier som dör ut när nyhetens behag inte längre räcker för att dra röster
gnon49
Ja nu när Mona har lierat sig med Ohly så förstår man att partiet har haft sina glansdagar.
Idag är väljarna svårflörtade. Gamla sanningar gäller inte längre. Vilket många politiker verkar ha svårt att ta till sig. Varför skulle SD annars öka. Tror många "straffar" sina partier genom att rösta på SD. Ett partis mardröm är ju att få lågt valresultat. Får man det brukar kvasten gå. Endast då vitaliseras politiken.
Piccante
CITAT (gnon49 @ 01-12-2009, 22:38) *
Ja nu när Mona har lierat sig med Ohly så förstår man att partiet har haft sina glansdagar.
Idag är väljarna svårflörtade. Gamla sanningar gäller inte längre. Vilket många politiker verkar ha svårt att ta till sig. Varför skulle SD annars öka. Tror många "straffar" sina partier genom att rösta på SD. Ett partis mardröm är ju att få lågt valresultat. Får man det brukar kvasten gå. Endast då vitaliseras politiken.

I EU-parlamentsvalet visade djupintervjuer att många som röstade på Piratpartiet var potentiella SD-väljare. Det betyder inte att PP är rasister utan många röstar på det parti som mest verkar utmana etablissemanget och speciellt bland de som inte är politiskt intresserade och inte bryr sig så mycket om sakfrågor eller ideologi så går populister hem. PP har nog en del väljare som är en ytterst medveten kärna av fildelnings och integritetsförspråkare och en stor del allmänt missbelåtna unga som ser dom som ett bättre alternativ till Kalle anka paritet.
pejori
CITAT (Markus_H @ 01-12-2009, 23:14) *
I EU-parlamentsvalet visade djupintervjuer att många som röstade på Piratpartiet var potentiella SD-väljare. Det betyder inte att PP är rasister utan många röstar på det parti som mest verkar utmana etablissemanget och speciellt bland de som inte är politiskt intresserade och inte bryr sig så mycket om sakfrågor eller ideologi så går populister hem. PP har nog en del väljare som är en ytterst medveten kärna av fildelnings och integritetsförspråkare och en stor del allmänt missbelåtna unga som ser dom som ett bättre alternativ till Kalle anka paritet.



Tror jag med faktiskt, samt en hel del andra som är dödströtta på alla löften, som sedan snyggt trollas bort under valperioden. tummenupp.gif

Tror många "skiter i ideologier" när plånboken är tom och jobben försvinner... samt den sociala nedrustningen
Solstorm
För första gången blir det en enda fråga som kommer avgöra vilket parti jag ska rösta på. Jag tycker att det är fruktansvärt att Sverige är med och krigar under amerikansk ledning. De åkte ner till Afganistan innan det var sanktionerat av FN, de gick tidigare ut öppet med att de krigade under amerikansk ledning även om de försöker ta tillbaka det nu.

Aldrig i h-e att jag kommer att rösta på ett parti som stödjer Sveriges närvaro i Afganistan.
Huggorm
Jag skulle också gärna se att vi tog hem våra trupper från Afganistan, men för mig är det inte någon särskilt viktig fråga. Absolut inte så viktig att den överskuggar allt annat och får mig att välja parti utifrån det.
gladepetter
Kan hålla med Aqvakul. Underskatta inte SD:politiker på central nivå. Kommer själv ihåg det politiska arbetet i slutet av -90 talet när "vi" skrattade åt Ny Demokratis försök att nå riksdagen..vad hände..de kom in med buller och bång. Att sedan de övriga partierna genomförde Ny Demokratis politik..ja det är en annan historia.
Piccante
CITAT (gladepetter @ 02-12-2009, 08:17) *
Kan hålla med Aqvakul. Underskatta inte SD:politiker på central nivå. Kommer själv ihåg det politiska arbetet i slutet av -90 talet när "vi" skrattade åt Ny Demokratis försök att nå riksdagen..vad hände..de kom in med buller och bång. Att sedan de övriga partierna genomförde Ny Demokratis politik..ja det är en annan historia.

I efterhand visade det sig att NyD hade köpt en opinionsundersökning som var uselt gjord. De hade "råkat" slå ihop övriga partier och NyD till samma stapel eftersom de i regel bara visar riksdagspartier i stapeldiagrammen. NyD fick alltså fler röster än folk egentligen uppgivit och det förstärkte bilden av att NyD var på stor frammarsch och gav mycket positiv publicitet. SD får också mycket mediautrymme nu och det verkar som om de är på väg framåt, men de flesta undersökningar där de slagit "rekord" har ändå varit inom felmarginalen och SD har de väljare som är minst benägna att rösta i val. Så det kan vara lite luftslott över deras framgång men de framställs som större än de egentligen är. Hoppas att andra partier inte börjar anpassa sin politik efter SD i rädsla för att förlora röster till dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon