skogstroll
Jag är lite frustrerad över att ha ett gammalt hus från 1800-talet som ska komma från Tällberg enligt han jag köpte det av, men inte veta var det kom från exakt. Finns det inga register eller något där man kan se var det kommit ifrån innan det flyttats till Stockholm? Jag har inga gamla papper och lantmäteriet visste inte sa de... finns ju så mycket finurliga människor här och nån kanske vet smile.gif tack...
Farbror Blå
Ett hus från Tällberg? Måste alltså innebära en timmerstomme, som lätt kunde plockas ned och förflyttas?

Är "dagens "hus från 1800-talet, eller är stommen därifrån?

Njae, jag antar att om du får igenom kyrkboken för din fastighet, så kommer du att komma tillbaka till någon som står som inflyttad "ifrån dalarna" tällberg eller Rättvik. Sedan får man spåra dem tillbaka hit ( bor nära)
via deras namn och då kan man likaså här spåra deras boendeort via egendomsboken.

Lycka till!

Fotnot: Timmerstommar, för det esta härbren, anses inte vara lyckosamma förrns de rests tredje gången.
Då skall man tillbringa första månskenstnatten på tekt till byggnaden för att bringa den maximal lycka.
KURT
Jag tror att de officiella fastighetsregistret infördes någon gång i början av 1900-talet.
Aqvakul
CITAT (KURT @ 07-12-2009, 14:59) *
Jag tror att de officiella fastighetsregistret infördes någon gång i början av 1900-talet.


Jo, äldre fastigheter brukar ges schablonåret 1909. Jag tror tyvärr att det är väldigt svårt att spåra flyttningen av gamla hus på 1800-talet, om det inte är något alldeles exceptionellt som omtalas i skrift. Människor är betydligt lättare att följa.
skogstroll
CITAT (Farbror Blå @ 07-12-2009, 14:07) *
Ett hus från Tällberg? Måste alltså innebära en timmerstomme, som lätt kunde plockas ned och förflyttas?

Är "dagens "hus från 1800-talet, eller är stommen därifrån?

Njae, jag antar att om du får igenom kyrkboken för din fastighet, så kommer du att komma tillbaka till någon som står som inflyttad "ifrån dalarna" tällberg eller Rättvik. Sedan får man spåra dem tillbaka hit ( bor nära)
via deras namn och då kan man likaså här spåra deras boendeort via egendomsboken.

Lycka till!

Fotnot: Timmerstommar, för det esta härbren, anses inte vara lyckosamma förrns de rests tredje gången.
Då skall man tillbringa första månskenstnatten på tekt till byggnaden för att bringa den maximal lycka.


Ja huset är från 1800-talet, men något tillbyggt fast i samma stil och i timmer. mmm jag misstänker jag får spåra ursprungliga köparna på nåt vis...

Fotnot: Timmerstommar, för det esta härbren, anses inte vara lyckosamma förrns de rests tredje gången.
Då skall man tillbringa första månskenstnatten på tekt till byggnaden för att bringa den maximal lycka.


Ojdå ja vet ju inte om det är tredje gången -fear-.gif det är ju iofs inget härbre utan ett helt hus. Vadå ska man va på taket?
thanks.gif
Aqvakul
Husflytten kan ju vara en skröna. Det är ju en bit från Dalarna till Tyresö.
skogstroll
hm ja men det ser inte typiskt tyresö-iskt ut giggle.gif de började inte bygga ute i mina krokar förrän på sådär 30-talet (förutom fin-villorna då lite längre inåt fastlandet). Huset sattes upp 1946 det har jag iaf på papper
Alba
Så spännande med ett gammalt hus som kanske har en spännande historia.

Kontakta säljaren så kanske han/hon trots allt har mer att berätta eller kan ge lite små tips som du kan leta vidare på.
En bygdeförening i Tällberg kan kanske ge lite tips. Det är ofta mindre föreningar. Har du tur kan det finnas personer som vet mer.

Eller Dalarnas Hembygdsförening.
skogstroll
jo säljaren sa att det kom från Tällberg, byggt på 1800-talet och uppsatt hos oss 1946. Och huset ser ju inte att vara sådär jättenytt direkt, vi håller på att riva ner lite väggar och det kommer fram gamla spännande saker. Sen har det bott folk där innan säljaren, så det kan ju försvinna lite info på vägen!
Aqvakul
CITAT (skogstroll @ 07-12-2009, 16:27) *
hm ja men det ser inte typiskt tyresö-iskt ut giggle.gif de började inte bygga ute i mina krokar förrän på sådär 30-talet (förutom fin-villorna då lite längre inåt fastlandet). Huset sattes upp 1946 det har jag iaf på papper


OK, det är flyttat så sent som på -46, då är ju chanserna att få klarhet betydligt större.

Det där med stil kan man inte så säkert utgå ifrån. I den del av Spånga där jag gick i skola (Solhem), fanns det ett antal hus i "dalastil". Det var ju väldigt populärt med nationalromantisk stil de första årtiondena på 1900-talet, då dessa hus antagligen var byggda. (Säkert ett villospår, men kanske lite intressant ändå...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon