Full version: Ny tvättmaskin
ingrid fuxwall
Vår senaste en Bosch Maxx har inte klarat mer än lite knappt 6 år - letade och såg helt nyligen att det finns sex års garanti!!! Gäller fram till 10 01 16!!!!


Sak samma nu måste vi ha en ny tvättmaskin väldigt fort - någon som har tips, råd om vilket märke som är bäst?

Givetvis så billig som möjligt och helst under 10 000, gärna några tusen lappar mindre
blomkronan
Din gamla bosch maxx är inte så dum... lite otur kanske att den lagt av redan!!

Tyskarna är duktiga på att göra tvättmaskiner. Miele, bosch/siemens. Asko/cylinda har oxå hög kvalitet.
Elektrolux/husqvarna skulle jag undvika om jag vore du... (dom har sin styrka och kunskap på kylskåp och spisar)

Elgiganten och andra billiga ställen kan ibland sälja spansk tillverkade bosch/siemens akta dig för dom oxå... billigt skit!! kolla att dom är tillverkade var som som helst INTE spanien!!!

Att tänka på vid val av maskin... centrifug varven säger inte bara att tvätten blir torrare!! ju mera centrifug ju starkare byggd maskin... Bosch/siemens har numera i sina 8 kg maskiner skontrumma tummenupp.gif med en skontrumma minskar slitaget på kläderna med upp till 40 %.

Om du tänker på detta när du gör ditt val så kan du nog få tag på en bra maskin som passar dig smile.gif

Själv ska jag köpa en Bosch maskin WAS28482SK Den tar 8 kg, skontrumma, har kortprogram 15 min, senare start. centrifug 1400 varv.

Det man ska tänka på är att man ska bara cetrifigera lakan och handdukar på högsta varvet. Till kläder räcker 1000-1200 varv då minskar man slitaget på kläderna (och maskinen), bättre att det kanske tar 10 min extra att torka än att maskinen sliter ut kläderna tycker jag...

En gammal skröna säger att det är torktumlaren som sliter på kläderna... men det är tvättmaskinen som sliter mäst!! I torktumlaren kommer det ju en massa ludd säger alla då... men det är inte så mycket fibrer från kläderna det är mäst damm som släpper i torken, damm du har fått på dig då du bar på kläderna wink.gif

JO en sak till... ett försäljar snack är att man ska ha kolborstfrimotor, nä det behöver man inte!!! om man inte ska tvätta 8-10 maskiner om dan!!! I tvättstugor då!!! inte hemma i en familj flirting.gif Dom motorer som finns i dag är hållbara... för tio år sedan kunde det vara bra att köpa kolborstfritt, idag spelar det ingen roll. Köpa nya kol kostar runt 300:- och dom kanske du slitit ut om 10 -15 år, och då vet vi inte om du har kvar maskinen dunno.gif

Hoppas min info gav dig lite tips biggrin.gif
takstigen
Vi köpte för 2 år sen en hover på karlsson karlsson för 3000:- och den går jättebra
PX-21
Under 10 papp är väl nästan alla maskiner utom ett kom inte på märket brukar va 10 garanti...Kan det va Miele??
Men du har ju tyska bauknekt 5 års garanti (Skryter dom med) yaay.gif

Mvh
Bengalow
När man talar om antal varv/minut vid centrifugering, så är det fullständigt ovidkommande, om man inte jämför två maskiner med samma trumdiameter. Vad som vore relevant i sammanhanget borde vara periferihastigheten.
Om en trumma är 50 cm i diameter och snurrar med 1000 varv per minut, så tillryggalägger trummans yttersta del 1570 m/min. (3,14 x 0,50 x 1000)
Om trumman är 70 cm och snurrar 800 varav/min, så kommer den 1758 meter på samma minut. (3,14 x 0,7 x 800).
Alltså en "långsammare" centrifug, men 10 % effektivare. Ju torrare tvätten är innan torktumling, ju mindre energi åtgår det i sista momentet. Slitage? Jag tror de enda plagg jag slitit ut är strumpor, och inte genom tvättning. Luddet i luddfiltret i torktumlaren ÄR slitage från plaggen vid torkning. Lägger du i endast något som är rött i torktumlaren och kör, vilken färg har då luddet?

Nu finns det knappt toppmatade maskiner längre, men med sin djupa trumma, och dubbel upphängning, så är denna sortens maskin mer hållbara än "frontmatade".
blomkronan
CITAT (PX-21 @ 07-12-2009, 20:17) *
Under 10 papp är väl nästan alla maskiner utom ett kom inte på märket brukar va 10 garanti...Kan det va Miele??
Men du har ju tyska bauknekt 5 års garanti (Skryter dom med) yaay.gif

Mvh

Får jag hjälpa till lite här... "arbetskadad" wacko.gif kan ju inte låta bli...

Miele har inte 10 års garanti. Dom lämnar ett "10 års kvalitetsbevis", och det är egentligen en service check värd 1000:- Om du skulle behöva en service under 10 år efter garantitiden...

som är.... Först 1 års garanti och där på har du två års reklamations rätt = 3 år tillsammans det har du på ALLA maskiner enligt konsumentverkets bestämmelser.

Bauknekt ägs av Whirlpool och Bauknekt och Whirlpool byggs i samma fabriker... eftersom Bauknekt är ett okänt märke i svergie så lockar dom med 5 år wink.gif Så funderar man på att köpa Whirpool så kan man lika gärna köpa Bauknekt!!

Måste förklara lite om cylinda och Asko oxå....

Asko äger fabriken och bygger alla maskiner som säljs i Cylindas namn. Cylinda ägs av Elekroskandia. Köper man en Asko maskin så får man 3 års garanti på alla maskiner, köper man en svanenmärkt cylinda får man 5 års garanti övriga cylinda har 1 års garanti.
Hej igen
Jag har Bosch Maxx tvätt maskin 7 år och torktumlare av samma märke 6 år.
Bägge fungerar och har fungerat felfritt och jag skulle aldrig byta mot annat märke fastän min förra Bosch
var ett sk måndagsexemplar och höll i bara knappa 5 år.

Maskinen är 5 kilos och tumlaren 6 kg, centrifug 600 - 1000 varv

blomkronan
CITAT (Bengalow @ 07-12-2009, 20:48) *
När man talar om antal varv/minut vid centrifugering, så är det fullständigt ovidkommande, om man inte jämför två maskiner med samma trumdiameter. Vad som vore relevant i sammanhanget borde vara periferihastigheten.
Om en trumma är 50 cm i diameter och snurrar med 1000 varv per minut, så tillryggalägger trummans yttersta del 1570 m/min. (3,14 x 0,50 x 1000)
Om trumman är 70 cm och snurrar 800 varav/min, så kommer den 1758 meter på samma minut. (3,14 x 0,7 x 800).
Alltså en "långsammare" centrifug, men 10 % effektivare. Ju torrare tvätten är innan torktumling, ju mindre energi åtgår det i sista momentet. Slitage? Jag tror de enda plagg jag slitit ut är strumpor, och inte genom tvättning. Luddet i luddfiltret i torktumlaren ÄR slitage från plaggen vid torkning. Lägger du i endast något som är rött i torktumlaren och kör, vilken färg har då luddet?

Nu finns det knappt toppmatade maskiner längre, men med sin djupa trumma, och dubbel upphängning, så är denna sortens maskin mer hållbara än "frontmatade".

Oj här har man räknat... smile.gif du har säker rätt... men jag gav ett enkelt svar på vad man kan tänka på.
Nu tillhör jag dom som häng-torkar mina kläder och torktumlar bara handdukar och lakan.

Att en 1400 varvs maskin är starkare uppbyggd än en 800 varvare har jag fått lära mig på alla utbildningar vi får! (jobbar som vitvaruförsäljare) jag utgår från att leverantörerna lär ut rätt saker annars skulle dom få problem om vi försäljare skulle stå och lämna falska uppgifter om deras maskiner. Sen finns det försäljare som vill "bara" sälja men då får dom stå för reklamationen om dom lämnat felaktiga uppgifter till kunderna. Nu har jag inget syfta att sälja här på odla utan jag ville ge Irene råd på vad hon skulle tänka på vid val av maskin flirting.gif

Det där med torktumlaren.... det är vad jag fått lära mig av leverantörerna... jag kan inte motsäga vad du säger men jag tror på vad dom lär mig wink.gif

exempel... varför tror du att jeans försäljaren säger att du ska tvätta plagget var 6 månad!!! jo tvättmaskinen sliter ut en månads förbrukning... skulle alla tvättar sina jeans som dom ville, skulle reklamationerna stiga i höjden och det vill ju inte jeans försäljaren. Du kan själv välja hur mycket maskinen ska slita på plagget, genom att sänka centrifugen till 800 varv minskar du slitaget massor... bättre att låta jeansen hänga lite längre på tork än att slita ut dom i tvätten.

Om man kör en maskin på "halv" varv (800-1200) håller den längre om den har kapasiteten 1400-1600varv. Än om man skulle ta en maskin som bara klarar 800 varv och sen hela tiden max köra den.... som en bil wink.gif bara för att bilen "kan" köra i 200 så gör man inte det, för den skulle ta slut mycket fortare då.

JA,Ja nu var det Irene som skulle få råd hur hon skulle tänka biggrin.gif

MEN Irene OM du har 6 års garanti.... ANVÄND garantin först!! jag är övertygad om att din maskin kan hålla i många år till wink.gif Var bara säker på att det ÄR fel på maskin, allt för många ringer service och så är det proppen som gått eller att man glömt att tömma nålfångaren... då går det inte på garantin!!
ingrid fuxwall
Bor man på landet så finns det ju inte så många försäljare och nu har jag besökt båda och bestämt mig men först måste jag noga läsa igenom blomkronans inlägg - det var väldigt mycket råd och kunskap.

I mitt slutpris måste jag ju räkna in att de kommer hem med aparaten - inte helt gratis Sedan måste jag ta garantipapperna med mig till stället där vi köpte boschen - Sex års garanti! Ska bli spännande att se vad det innebär, om de hämtar maskinen och undersöker den eller???

Hade tänkt att låta sambon plocka isär den och undersöka vad det var för fel men vi får hitta ett annant objekt för honom
Bee
En sak man absolut skall tänka på är ljudnivån! Även om man har maskinen i ett separat rum så brukar det höras. Vår Whirlpool som vi köpte förra hösten har ett vinande ljud som är rätt påfrestande. Sen den blev lagad låter inte centrifugen lika mycket så den biten är ok.

Jag tror också man skall kolla på vilka program som finns och att dom skall stämma med hur man vill jobba med tvätten. Ibland vill man komponera sina egna varianter av tvättprogram och då är det bra om maskinen medger det. Det gör inte Whirlpool i samma utsträckning som våra tidigare maskiner (AEG och Selectro).
Snöflinga
Ett annat tips är att gå in på Pricerunner. Där jämför de olika maskiner prismässigt och expert + användarbetyg. Har alltid kollat där när jag köpt varor och hittills blivit nöjd tummenupp.gif
Bee
Jag får väl säga något positivt om min Whirlpool också. Jag har gnällt förfärligt över den men det mesta berodde på att det lät så mycket från centrifugen. När oljudet ökade efterhand så fick jag ta hem en kille som lossade toppen och skruvade fast skruvarna som håller fast betongblocket. Dom hade nog varit lösa från början och sen lossnat ännu mer. Nu är det ljudet helt ok. (Den centrifugerar på 1600 varv och är byggd i Italien så den skall vara ok.)

Vad som också är bra är tvättresultatet. Det är ju främsta skälet att ha tvättmaskin wink.gif Den har "6:e sinne" vilket väl de flesta har idag i någon variant. Resultatet är att jag har halverat tvättmedelsåtgången med ett utmärkt tvättresultat. Det tycker jag är ett plus. Även mängden mjukmedel har jag halverat.

Och jag gillar handtvättprogrammet. Äntligen kan jag använda mina handtvättströjor som annars bara blivit liggande yahoo.gif - och resultatet blir bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon