Klura
Vill sy matkassar i tyg, typ "plastpåsar". Har letat efter ett mönster men inte hittat.
Sysidan.se har haft en swap, men de är bara de som anmäler sig som får mönstret.
Testade att klippa sönder en påse och använda den som mönster men det gick inte så bra.
Önskar tips om vart jag kan hitta detta.

Se bild här:
Adisgladis.se Finns i menyn Väskor
Anma
Denna gillar jag:
Tygkasse
Klura
Ja den ser också praktisk och rymlig ut.

Men kolla här då, jag bara älskar kassarna (och väskorna) från Happy Planet
Vissa är ju perfekta att samla tidningar och annat som ska återvinnas.
Så snygga att man kan ha dom stående framme.
Eller är det bara jag som har så "färgglad" smak och vill ha lime och äpplen och juiceförpackningar?

Anma
Det är så klart en smaksak, men jag tyckte att den fodrade kassen i enfärgat bomull var klart snyggast. giggle.gif
Smat med öljetterna som ökar hållbarheten! yes.gif
Klura
Ja den var fin den med och ett bra pris med tanke på att den verkar vara väldigt välsydd.
Eva-Helene
Så här gör jag:

Klipp ut en tygbit på 96 X 45 cm, en på 96 X 6 cm och en på 96 X 8 cm.

Sy ihop kortsidorna på den stora tygbiten och på den 6 cm breda remsan med 1 cm:s sömsmån, sicksacka alla kanter och sicksacka ihop sömsmånerna.

Vik den stora "tunneln" så att sömmen kommer nånstans mittemellan ytterkanterna, stryk tyget så att du får en tydlig kant (eller rita med skräddarkrita) och sy en söm i ena kortsidan (som då blir mitt på kassens botten).

Nu kommer det trixiga: mät fram en punkt 7½ cm från varje kant i dom båda botten-hörnen, sätt nålar både "fram" och "bak" (se skiss A). Nu vet jag knappt hur jag ska förklara detta så nån annan fattar hur jag menar, men... Skissen kanske kan vara till hjälp? Nå - lägg bottensömmen så att den ligger längs med den pressade (el. ritade) kanten så det bildas en spets, sy så en söm tvärsöver mellan dom två märkta punkterna (B).

Tag nu den 8 cm breda remsan och klipp den i 2 lika långa delar. Sicksacka kanterna och sy ihop var remsa till en lång tub. Vänd rätsidan utåt - ta hjälp av t.ex.en strumpsticka el. en penna (eller vad långt, hårt och smalt du nu hittar). Handtagen är då klara. smile.gif

Nåla fast den 6 cm breda ringen längst upp på kassen (räta mot räta). Lägg det ena handtaget med ändarna "uppåt" mellan kassen och "ringen" på lämpligt avstånd från varandra och så att dom sticker upp ett par cm. Nåla fast ändarna. Sy fast "ringen" och handtagen på kassen. Pressa isär sömmen väl, vik in "ringen" och fålla fast den mot kassen.

Förstärk nu fastsättningen av handtagen genom att sy ett X över ändarna. Eller vad du nu hittar på - varför inte ett B? Eller ett Z? Bara för att tongue.gif


Puh - det tog längre tid att skriva och rita än det tar att klippa och sy en kasse! sweatingbullets.gif

[attachment=45241:Skiss_ti...se_i_tyg.JPG]
Klura
Tackar så hjärtligt för utförlig beskrivning.
Lät inte så svårt att sy denna, men det kommer nog bli en del svordomar crazy.gif
ängsvädd
Ett tips är att ha breda handtag, mycket skönare att bära med och hållbarare. Jordklok säljer sådana kassar - jag har köpt några, de är superbra.
Inga från Närke
Har sett någon som syr kassar av typ Gevaliaförpackningar i typ lapptäckssömnad och sedan fodrar den med tyg. De är läckra. Vet inte helt hur hon gör för jag är inte så sykunnig. Men kanske ett tips.
titti49zon6
Man kan även sy av omslag till chokladkakor, jag äter som bara den för att
få ihop nog många omslag crazy.gif har köpt matchande tyg att fodra med , läckra chokladbitar
Bettis
Jag har sytt mina kassar och det jag tycker är bra är att man gör ganska "korta" hantag för det är så jobbigt när dom är långa och kassen nästan släpar i backarn ska se om jag kan få in kort/mönster i morgon.
zissi
CITAT (Bettis @ 16-12-2009, 21:25) *
Jag har sytt mina kassar och det jag tycker är bra är att man gör ganska "korta" hantag för det är så jobbigt när dom är långa och kassen nästan släpar i backarn ska se om jag kan få in kort/mönster i morgon.


Precis likadant tänkte jag....korta greppvänliga handtag är det viktigaste....iaf om de ska användas till matkassar.

Jag har fyra svarta tygkassar med rosabandet-tryck på som jag köpte vid någon Rosa-bandet-kampanj för några år sedan. Jättebra matkassar!
Klura
Kaffepaketskassarna har jag bl a sett på sysidan.se
Liknande kassar fanns också hos Happy planet som jag hade länk till i första inlägget.

Just nu har jag period med Marabous frukt o mandel så jag får väl spara papprena och sy en rosa chokladpåse av dom giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon