Annki
Snabbt går det, och fingerfärdiga är de - ficktjuvarna! Ibland använder jag liten, liten ryggsäck istället för handväska, för att ha händerna fria. Självklart har jag en med plånboksfacket på utsidan av ryggsäcken mot ryggen. Tur var det! För härom dagen var jag i julstressigt centrum. Passerade genom långsamt rullande ingång. Tyckte två personer stod väl nära bakom mig, så jag vände mig om och kollade lite. När dörren gick upp dunstade de fort som ögat!

En stund senare, när jag skulle betala för grönsakerna på torget, förstod jag varför. Locket till ryggsäcken var öppnat, dragkedjan helt uppdragen och jag hade inte känt någonting genom min lätt kiltade jacka! Tack o lov för att jag var påstridig när jag köpte ryggsäcken och sa att: Jag ska ha en med plånboksfacket på baksidan mot ryggen! Nu fanns bara ett garnnystan och lite pappersnäsdukar där de objudna krafsat. Rätt åt dem! Undrar om jag inte ska lägga dit en råttfälla också?
KURT
Ryggsäcksturister brukar kunna berätta historier om folk som fått sin ryggsäck uppskuren av grannen på bussen, utan att de märkt något. Om man inte har något fack mot ryggen så är det ganska lätt att sätta dit ett, sy eller limma fast det.
*Felix matte*
CITAT (Annki @ 03-12-2003, 23:22)
Undrar om jag inte ska lägga dit en råttfälla också?

Det tycker jag absolut att du skall göra tongue.gif

Jättebra tips som bör föras vidare....plånboksfack mot ryggen och råttfälla
mot "klåfingriga" laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ralf
På Skansenakvariet i mörkret så härjade en ficktjuv för några år sedan. Personalen lade nåt litet djur med skarpa tänder i en ryggsäck o så begav sig en ut i publiken med ryggsäcken. För att göra en lång historia kort, (men så lång blev den egetligen inte), så sprang nån "besökare" ut skrikande o ryggsäcken var öppen.....
Ewa L
Min dotter åker nästan varje höst till sin far som numera är bosatt i Malaysia. Jag hade hört så många skräckhistorier angående ryggsäckar:

Smugglare lägger i knark i dessa innan alla måste passera tullen. Lätt sak för dem att efteråt ta tillbaka "sina" ägodelar, antingen genom fingerfärdighet eller genom våld. Straffet för knarksmuggling är ju mycket hårt.

Samtidigt är det ju så smidigt att resa med ryggsäck, just för att kunna ha händerna fria. Det är också svårt att vara 100% på sin vakt under det dryga dygn som resan tar. Så jag satte dit ett hänglås. Vet ej om det är detta som gjort att hon klarat sig, men det har hon tack och lov gjort.
Bettson
Själv har jag i julhandelstider en liten handväska som bara rymmer plånbok, nycklar och mobil. Denna handväska med axelrem har jag hängd tvärsövar kroppen med väskan framme på magen. För säkerhets skull har jag den under kappan eller jackan.

Vet i sjutton hus ficktjuvarna skulle kunna norpa mina grejor då. De har hittills inte lyckats i alla fall.

Tyvärr blev jag tagen av en butikskontrollant som tyckte att min jacka putade. Han blev ursinnig när han upptäckte att han var ute i ogjort väder. En rejäl utskällning fick jag, för så skulle man inte bära sina handväskor sa han.

Jag kontrade med att det varken fanns någon lag eller annat på bud som talade om hur man skulle bära sin handväska. Inte fanns det någon lokal ordningsstadga i butiken heller att man var tvungen att exponera sin handväska för ficktjuvar och att jag tänkte fortsätta att bära min handväska på det sätt som det passade mig.
Jag har fortfarande aldrig blivit av med min agrejor. Och skulle någon försöka så har jag en bra höger. Jag har visserligen inte använt den på fyrtio år sedan man slogs med sina bröder men skulle någon försöka stjäla av mig då har dom gjort ett misstag.
MimE
Jag anser att jag är försiktig till max (tar exempelvis inte ut pengar ur en bankomat med någon närmare än ca 2-3 m) och skyltar aldrig med min plånbok (kollar folk i närheten när jag ska betala m.m.) men har ändå råkat ut för en ficktjuv som tog min plånbok och jag hade ingen aning om vem eller hur, bara att det skedde någon gång under 10 minuter.

Ett tips:
Skriv upp alla kortnummer (även bibliotekskort m.m.) samt telefonnummer för att spärra dem på en lapp som fövaras säkert hemma. Lämna gärna en kopia till en betrodd person.
Jag lovar att om/när du blir av med plånboken så blir du ganska skärrad så att då sätta sig för att leta upp alla nummer är en mardröm.
Fördelen med att ha en kopia hos någon annan är att du kan få hjälp att spärra om du själv befinner dig på resande fot.

Tänk bara på att om du skriver denna lista på en dator så behöver du skydda den så att den inte "promenerar iväg" ut på internet. Den skulle vara smaskens för en hacker att komma över... ohmy.gif

/Mimmi
Susanne i Linköping
CITAT (MimE @ 04-12-2003, 18:19)
Skriv upp alla kortnummer (även bibliotekskort m.m.) samt telefonnummer för att spärra dem på en lapp som fövaras säkert hemma.
<klipp>
Tänk bara på att om du skriver denna lista på en dator så behöver du skydda den så att den inte "promenerar iväg" ut på internet. Den skulle vara smaskens för en hacker att komma över...  :o

Tänk på att listan kan komma i orätta händer även genom inbrott och liknande.
Koda dina nummer genom att välja ut lämpliga siffror i numret och ersätta med x, plus en kommentar om vad de står för.

Om mitt kortnummer är 12345678, och en kompis är född den 23 maj och en annan i juli kan jag skriva
1xx456y8, xx = Elins dag, y = Kalles månad

Hitta gärna på knepigare saker än så här, och tänk på att göra det så svårt som möjligt för utomstående men inte för dig själv!
Ewa L
Jag har väldigt många olika konstiga koder jag måste komma ihåg trots att jag bytt till samma överallt där det går. (Bara i jobbet dagligdags 4 st olika.) Därför har jag alla koder i en fiktiv telefonlista.

Ex.vis: Postgirots nummer 1234567-8 blir kanske P. Gustafsson 08/712 34 56, XXXvägen 78.

Eftersom denna lista är uppblandad med riktiga tel.nr och adresser och ganska omfattande kan jag bära den på mig och känna mig ganska trygg.
kryddan
CITAT (Ewa L @ 05-12-2003, 11:12)
Jag har väldigt många olika konstiga koder jag måste komma ihåg trots att jag bytt till samma överallt där det går. (Bara i jobbet dagligdags 4 st olika.) Därför har jag alla koder i en fiktiv telefonlista.

Ex.vis: Postgirots nummer 1234567-8 blir kanske P. Gustafsson 08/712 34 56, XXXvägen 78.

Eftersom denna lista är uppblandad med riktiga tel.nr och adresser och ganska omfattande kan jag bära den på mig och känna mig ganska trygg.

Kör med samma sak jag med - och hoppas att tilltänkta tjuvar inte ´är tålmodiga nog att gå igenom alla nummer och adresser sad.gif
Ewa L
När jag skulle ta ut pengar åt min mor i en bankomat en gång för några år sedan, räckte hon mig kortet när jag skulle hoppa ur bilen.

— "Ja, men jag behöver koden också", sade jag.
— "Den står på baksidan".

Trodde faktiskt inte att det fanns så dumma människor, och så var det min egen mamma. laugh.gif biggrin.gif
*Felix matte*
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Jag har skrattat så tårarna rinner
Kanske gör vi själv likadant på ålderns höst tongue.gif biggrin.gif
MimE
CITAT (MimE @ 04-12-2003, 18:19)
Skriv upp alla kortnummer (även bibliotekskort m.m.) samt telefonnummer för att spärra dem på en lapp som fövaras säkert hemma. Lämna gärna en kopia till en betrodd person.

Jag misstänker att jag skulle poängterat ordet SÄKERT.

Själv förvarar jag listan i vårt kassaskåp tillsammans med listan från vår betrodda person. Han förvarar sin och vår på samma sätt.

Ang. koden på baksidan av bankomatkortet:

En äldre vän till familjen som bor ute på landet blev av med 40 000 på det sättet när han besökte Fjollträsk (Stockholm alltså tongue.gif ). Han upptäckte det inte förrän ett par timmar senare och då hade maximala uttag gjorts på kontona (2 stycken) samt inköp på VISA-kortet.

Men han tog det bra (trots att han är "fattig-pensionär") och förlorade i princip alla sina pengar. Efteråt har han i alla fall lytt råden och har ett separat sparkonto UTAN kort istället för bara kort-konton.
Annki
Du kan anlita en spärrservice, där alla kort finns noterade. Ett telefonnummer att ringa. Lätt som en plätt. Kostar 170-190 kr/år. När jag ringde upp mitt mobiltelefonbatteri från Tenerife häromåret hade jag uppskattat om jag bara haft ett nummer att ringa. För vissa spärrnummer hade lååång väntetid! Och dessa ficktjuvar var ännu mer slipade än de jag träffade i Sthlm. De fick med sig hela plånboken direkt vid ankomsten till hotellet. Robbad i hissen på vägen upp till rummet. Vänlig man lyfte in resväskan i hissen. Jag följde så klart med. Men innan hissdörrarna gick igen var det plötsligt tre män i hissen och rätt trångt. Plånboken fanns då i en låst handväska i en stängd shoppingväska under min vinterjacka som hängde på armen. Jag fattar fortfarande inte hur det gick till. Hur den fingerfärdige hann igenom två låsta väskor på en sekundsnabb hissfärd. Men efter det bär jag pass, kort och pengar i en tygpåse på magen.
*Felix matte*
CITAT (Annki @ 05-12-2003, 22:20)
Du kan anlita en spärrservice, där alla kort finns noterade. Ett telefonnummer att ringa. Lätt som en plätt. Kostar 170-190 kr/år. När jag ringde upp mitt mobiltelefonbatteri från Tenerife häromåret hade jag uppskattat om jag bara haft ett nummer att ringa. För vissa spärrnummer hade lååång väntetid! Och dessa ficktjuvar var ännu mer slipade än de jag träffade i Sthlm. De fick med sig hela plånboken direkt vid ankomsten till hotellet. Robbad i hissen på vägen upp till rummet. Vänlig man lyfte in resväskan i hissen. Jag följde så klart med. Men innan hissdörrarna gick igen var det plötsligt tre män i hissen och rätt trångt. Plånboken fanns då i en låst handväska i en stängd shoppingväska under min vinterjacka som hängde på armen. Jag fattar fortfarande inte hur det gick till. Hur den fingerfärdige hann igenom två låsta väskor på en sekundsnabb hissfärd. Men efter det bär jag pass, kort och pengar i en tygpåse på magen.

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Herremingud!!!!! Skrämmande! minst sagt!
Annki
Nää, men lärorikt! Efter trettonhelgen var vi en radda på ca 40 turister som stod på polisstationen för att anmäla stölder. Och jag hörde många fler mer hårresande berättelser än min. Men det roliga var att polisen och hotellets s k security verkade samarbeta med brottslingarna. Och hade jag inte talat spanska, så hade polisrapporten varit helt felaktig. De ville inte hjälpa till.
Kattmatte
Det bästa med en ryggsäck är att den snabbt och smidigt kan förvandlas till en "magsäck".....

Dessutom är den överfallsvänlig. Jag har förvisso alltid ryggsäck men ser till att ha ryggen fri när jag känner mig osäker därför att ett grepp kring axelbanden bakifrån och ett ryck bakåt kan få vem som helst ur balans och flyga som ett llitet löv om man skulle hamna "i fel sällskap".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon