Margith
Jag behöver nån slags "tallrik" som rymmer ett mål mat. Tallriken ska tåla frysen, mikron och (helst) diskmaskinen.
Tål den inte diskmaskinen blir den en engångsförpackning och då ska priset vara därefter. Det enda jag hittar är folieformar och de går ju inte att köra i mikron!! ranting.gif
Tål den diskmaskinen också är jag beredd att betala ett annat pris smile.gif
Kan ni hjälpa mig??
*Stintan*
Finns ju jättemycke plastpytsar som tål både frys , micro och diskmaskin. Pytsar som har ventiler i locket som man kan öppna när den ställs i micron har jag.
Tobb
Aluminium funkar bra i nyare micros, bara de inte går emot väggen = fina gnistor och ett svart sträck! tongue.gif
Bengalow
Plastburkar/skålar skall man inte värma i mikron, om du har fettrik mat i dom. Fettet kan bli väldigt varmt, upp emot 170 grader eller mer, och det finns ingen plast som tål denna värme. Lägg upp på en posrlinstallrik och lägg över stänkskyddet....!
Eva-Helene
Min ena son fick två "mat-tallriks"burkar av märket Tupperware när han flyttade hemifrån permanent. Han är väldigt nöjd med dom. Nackdelen är priset...fördelen är garantin tummenupp.gif
På en del livsmedelsbutiker finns ibland några liknande fast av mycket sämre material för någon tia..."man får det man betalar för" stämmer väldigt bra när det gäller sådana produkter.

Peztis
Har också hört det där med att det går bra att tina mat i en plastförpackning men man ska inte värma den, då är det bättre att slå upp på en tallrik.

Jag fryser in i plastburkar, t ex har de ju billiga sådana på ICA i bra storlekar. När jag sedan tina/värmer upp lägger jag över det i en glasskål eller tallrik.

Varför endast plastburkar som ska tåla både frys och värme? Spara disk eller är det ur bekvämlighetssynpunkt på jobbet?
Margith
Jag vill egentligen inte ha en burk utan en tallrik. Burken tar onödig plats i frysen.
Att den sen ska gå i mikron också, beror på att ingen har tagit fram och tinat maten innan hungern slår till crazy.gif
De plastbyttor som jag använder nu brukar det inte gå att få ut maten från förrän den tinat iaf lite grann.

Hur vet jag om min mikro tål folieformar?
Jag har hört att det ska gå, bara inte formen tar i någon av väggarna, men jag törs inte prova.
renate
Fryst mat värmer jag inte i mikron det går snabbare att lägger den i en kastrull och värmer på spisen.Det är lätt att får maten u plastburken,håll burken under varmt vatten då lossnar innehållet och du kan tömmer i grytan.
ingrids
Jag fryser allt i plastpåsar (blir platt och bra) - en snabbspolning under kranen så lossnar påsen om man tar den direkt ur frysen och det är bara att lägga på tallrik och micra eller i kastrull eller så.
Inga från Närke
CITAT (ingrids @ 21-12-2009, 10:50) *
Jag fryser allt i plastpåsar (blir platt och bra) - en snabbspolning under kranen så lossnar påsen om man tar den direkt ur frysen och det är bara att lägga på tallrik och micra eller i kastrull eller så.

Olika soppor också? laugh.gif
Jag har billiga plastburkar som är för frys och micro de är endast 5-6 cm höga och ca 15 cm diam. det tycker jag går bra. Värmer jag utan att tina så börjar jag på låg effekt en stund sedan ökar jag så att det liksom tinar lite sedan värms.
Folieformar avråder jag från utav säkerhetsskäl.
*Stintan*
CITAT (Inga från Närke @ 21-12-2009, 11:15) *
Olika soppor också? laugh.gif
Jag har billiga plastburkar som är för frys och micro de är endast 5-6 cm höga och ca 15 cm diam. det tycker jag går bra. Värmer jag utan att tina så börjar jag på låg effekt en stund sedan ökar jag så att det liksom tinar lite sedan värms.
Folieformar avråder jag från utav säkerhetsskäl.


Soppor går jättebra att frysa i plastpåsar liksom det mesta och med en kort stund under varmvattenkranen lossnar det lätt. Platta förpackningar tar dessutom mindre plats i frysen. Ibland tycker jag det verkar som om folks bekvämlighet blir besvärligare än att ta till det enklaste. Hur svårt kan det vara?
ingrids
Jepp, soppor också. Jag tar ett halvlitermått, markerar 3 dl med en färgad tejpbit och ställer påsen i så blir det lagom mycket soppa och inget spill. Är man rädd att soppan rinner ner i gallret och fryser fast kan man ställa den på en talllrik/skärbräda medan den fryser. (Nu skrev jag och Stintan visst samtidigt smile.gif)
Inga från Närke
CITAT (ingrids @ 21-12-2009, 11:33) *
Jepp, soppor också. Jag tar ett halvlitermått, markerar 3 dl med en färgad tejpbit och ställer påsen i så blir det lagom mycket soppa och inget spill. Är man rädd att soppan rinner ner i gallret och fryser fast kan man ställa den på en talllrik/skärbräda medan den fryser. (Nu skrev jag och Stintan visst samtidigt smile.gif)

Tack för tipset har inte tänkt i de banorna utan alltid använt burkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon