Full version: Varma vantar sökes
Christa
Jag fryser lätt om händerna. Nu har jag haft lovikavantar i ylle och ett par fingervantar under men jag blir helt stelfrusen.

Idag hade jag långkalsonger dubbla ylletröjor plus en tjock jacka och en stor schal om huvudet så jag var ju påpälsad på kroppen också. Till slut var jag så kall om händerna så de gjorde ont. Sprang sista kilometern hem för att få upp värmen. Då hade vi ändå gått uppför en brant stig med stentrappor i början av promenaden för att jag skulle få upp värmen. Det är minst 70 meters stigning i höjdled.

Har ni något tips på riktigt varma vantar?
netaave
Finns ju nån slags kuddar man kan ha i vanten, man bryter ett hörn så aktiveras dom och man blir varm.
Christa
CITAT (netaave @ 20-12-2009, 18:01) *
Finns ju nån slags kuddar man kan ha i vanten, man bryter ett hörn så aktiveras dom och man blir varm.


Om det är samma sort som jag brukar ha när jag isfiskar så kostar de minst 10 kr per styck. Går man ut 2-3 gånger per dag så blir det dyrt. Har dock funderat på dem.

När jag isfiskar så har jag f öv ännu mer kläder på mig och drar omkring på en massa utrustning så då fryser jag inte så ofta.

Allra värst är det när jag går med stavar.
Åsa, mälardalen zon 2
Torgvantar i fleece använder jag när det är kallt typ såna här http://bilder.engelsons.se/image.php?IMAGE_ID=3880_1_3.jpg Brukar kosta runt 50kr, det finns dock ännu varmare och tätare torgvantar som kostar 100-200 ifall man vill ha något riktigt varmt.
Grå
Oejbro har vantar som har en liten varningstriangel på sig "Varning för varma vantar". Jag köpte dem i en skoaffär och var hur nöjd som helst med dem, men gav bort dem till min son sedan. De var lite i varmaste laget, och det är ju ingen mening att ha så varma vantar så att man måste ta av sig dem, liksom.

De var ganska dyra, tyckte jag, 500 spänn om jag inte minns fel, men absolut prisvärda om man nu behöver varma vantar.

Jag vet inte om du kan beställa dem från Oejbro direkt, men du kan väl alltid fråga.
Dessa är det i vilket fall

http://www.oejbro.com/?r=04&prod=04_06.jpg
Christa
CITAT (Grå @ 20-12-2009, 18:38) *
Oejbro har vantar som har en liten varningstriangel på sig "Varning för varma vantar". Jag köpte dem i en skoaffär och var hur nöjd som helst med dem, men gav bort dem till min son sedan. De var lite i varmaste laget, och det är ju ingen mening att ha så varma vantar så att man måste ta av sig dem, liksom.

De var ganska dyra, tyckte jag, 500 spänn om jag inte minns fel, men absolut prisvärda om man nu behöver varma vantar.

Jag vet inte om du kan beställa dem från Oejbro direkt, men du kan väl alltid fråga.
Dessa är det i vilket fall

http://www.oejbro.com/?r=04&prod=04_06.jpg


Tack för tipset! Vad är dom gjorda av? Jag kollade på deras hemsida men jag begriper inte hur man får fram info och den är dessutom på engelska.
Wilmer
Det finns ju sådana handvärmare som du knäpper på metallchippet i, sedan håller de värmen en stund. För att få dem användbara igen kokar du dem. De går att köpa lite överallt, jag har hittat från tio kronor till 90 (i sportaffären) med samma funktionsduglighet. Det finns också en ask du lägger en bit vad det nu är i, som glöder och värmer..
Grå
CITAT (Christa @ 20-12-2009, 19:32) *
Tack för tipset! Vad är dom gjorda av? Jag kollade på deras hemsida men jag begriper inte hur man får fram info och den är dessutom på engelska.


Spunnet manshår... nä, jag vet inte. Ull kanske? Syntetiskt garn? Bästa sättet att få fram den info du önskar är väl att ringa eller maila dem och ställa dina frågor.

Kontaktinfo
Bettis
Jag har en vännina som också fryser om sina händer, hon köpte ett par i en jaktaffär och är väldigt nöjd och varm om händerna.
Christa
CITAT (Bettis @ 20-12-2009, 20:24) *
Jag har en vännina som också fryser om sina händer, hon köpte ett par i en jaktaffär och är väldigt nöjd och varm om händerna.


Jag har funderat på det också. Jag köpte ett par Nokian vinterstövlar i en jaktaffär förra året och dom är helt underbara.

Åsas förslag om torgvantar skall jag också kolla. De var intressanta även om jag tvivlar på att de är så varma som det behövs nu. Det finns dock andra tillfällen när dom kan vara bra eftersom de går att tvätta.
Chamomille
CITAT (Wilmer @ 20-12-2009, 19:35) *
Det finns ju sådana handvärmare som du knäpper på metallchippet i, sedan håller de värmen en stund. För att få dem användbara igen kokar du dem. De går att köpa lite överallt, jag har hittat från tio kronor till 90 (i sportaffären) med samma funktionsduglighet. Det finns också en ask du lägger en bit vad det nu är i, som glöder och värmer..

tummenupp.gif Sådana har vi. Köpte på naturkompaniet. Perfekta när man börjar frysa om tassarna. Kostade runt 50 kr men som sagt det är bara att lägga dom i en kastrull med vatten så aktiveras de igen smile.gif
ängsvädd
Fårskinnsvantar tycker jag är väldigt varma.

http://www.lewinfo.se/Lewin_Creation/vantar.html
Christa
CITAT (Chamomille @ 20-12-2009, 21:20) *
tummenupp.gif Sådana har vi. Köpte på naturkompaniet. Perfekta när man börjar frysa om tassarna. Kostade runt 50 kr men som sagt det är bara att lägga dom i en kastrull med vatten så aktiveras de igen smile.gif


Hur länge håller de sig varma?

Får de plats i vanten när man går med stavar?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Christa @ 20-12-2009, 20:58) *
Jag har funderat på det också. Jag köpte ett par Nokian vinterstövlar i en jaktaffär förra året och dom är helt underbara.

Åsas förslag om torgvantar skall jag också kolla. De var intressanta även om jag tvivlar på att de är så varma som det behövs nu. Det finns dock andra tillfällen när dom kan vara bra eftersom de går att tvätta.



Som jag skrev finns det varmare av den typ jag har med specialmembran och liknande som ser ut som torgvantar men de kan kallas annat för de används vid jakt och liknande, det går ju lättare att skjuta ifall man kan använda fingrarna och sedan bara trä huvan över fingrarna.
Chamomille
CITAT (Christa @ 20-12-2009, 21:27) *
Hur länge håller de sig varma?

Får de plats i vanten när man går med stavar?

De håller sig varma ca en halvtimme. Om de får plats? Det beror ju på vad du har för vantar. Men du kan ju inte ha dom i handen om du går med stavar.. Då går dom nog sönder. På utsidan av handen då, fast helst ska du ju ha dom på insidan av handleden smile.gif Det finns en rund variant som är ca 10 cm och en rektangulär som är 10X5 ca. 1 cm tjocka ungefär. Köp några stycken så klarar du en långpromenad biggrin.gif
Skruttis
Hestra har ett antal olika modeller riktigt varma vantar.
De finns på Naturkompaniet bl a.
ängsvädd
Oj, det var många vantar som naturkompaniet har:

http://www.naturkompaniet.se/Product/Produ..._path=6308;6317

Christa - har du sett att jag tipsat om fårskinnsvantar högre upp?
Christa
Tack för alla tips! Skall kolla igenom allt.

De där elektriska vantarna var ju lite kul tongue.gif
KURT
Militären brukar använda en kompination av en tunn ofodrad läderhandske (fingerhandske t ex http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136816994), och utanpå det en vindtät tumvante. Det viktiga är sedan att tumvanten är så stor att det inte blir trångt, med den kombinationen cyklar jag utan problem under -20 grader, och just cykling behöver man varma vantar för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon