Krokodilen
Satte lökar i kruka tidigt i höstas. Nu har jag tagit in dom och hoppas dom ska komma upp.

Hur mycket vatten ska de ha?

Ställde dom i orangeriet där det är ca 14-15 grader. Det är husets ljusaste rum. Ska dom hellre stå inne i rumstemperatur?
Monica zon 1
Fler frågor på samma tema....
Jag planterade också bl a tulpanlökar i krukor, tog in dem i garaget, men de har frusit även där....
FInns det hopp för tulpanlökar som stått i frusen jord en vecka?
Vad gör jag lämligen med dem, vill inte sätta dem för varmt, vill ju att de ska blomma frammåt våren....
Flytta från ett kall garage och in i huset fram o tillbaks kan ju inte vara bra.
Garaget brukar vara OK (har varit ovanligt kallt i Skåne senaste veckan - normalt brukar kallgaraget vara ok...) .



mojan
Kolla under Frågor och svar , gå till startsidan på Odla.nu så kanske ni hittar något svar som passar in.
http://www.odla.nu/fs/articles/file_268-1.html
Örtagården
Hejsan!

Har oxå en liten fråga angående detta.. glömde sätta en del av tulpanlökarna i höstas... Hur lång tid tar det att driva upp tulpan inomhus så att man kan ställa ut dem till våren?

Tackar för svar! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De kommer inte att blomma ändå ifall du driver dem inomhus så du kan ha dem torrt och svalt och plantera i vår då du får ner dem i backen det kommer inte bli någon större skillnad.

Tulpaner måste ha kylan höst-vår för att blomman ska komma upp, tulpanodlarna har lådorna med tulpaner i kylen i ett par månader.
Örtagården
Tackar för svar smile.gif Tror du att man kan göra ett expriment och plantera dem i "lådor" och ställa dem under snön för att skynda på det hela... det är ju ung 2 dm här i Västmanland nu?

Tack!
Monica zon 1
Måste bara dela med mig av mina glada nyheter till alla andra osäkra tulpanodlare som jag själv....... Trodde att alla mina lökarna frusit ihjäl i december o lät krukorna stå kvar i kylan.... på vinst/förlust! Men lite grönt började ändå spira i krukorna för någon månad sedan. Idag står krukorna ute och jag har fullt md tulpanknoppar i dem! så endast ren VINST! Ge inte upp, växterna tål bevisligen en hel del mer än jag vågade hoppas på.

Monica zon 1
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon