Full version: Jag vill GRÄVA!
ester
Inte kan jag börja odla nästa års fröer eller ens beställa dem. Jag brukar beställa fröerna i februari och ha dem liggande på köksbordet i en månad bara för att titta på dem. I mars planterar jag!
Men vad gör jag nu? Planeringen för nästa års projekt är klara och jag har önskat mig en ny spade i 30-årspresent. Varför finns vintern?
Anna (hon med Gandalf)
Hejsan
Det är kanske lite elakt rolleyes.gif , men i helgen planterade jag ett par reabuskar. Hos mig i södraste zon 1 är det lagom vått och trevligt för grävning. Däremot får jag panik över allt ogräs (främst kvickroten) som bara växer och växer. Det är kolsvart när jag åker iväg till jobbet och lika mörkt närjag kommer hem och så har vi kommit igång med husrenoveringen så att lägga helgens ljusa timmar på att rensa ogräs är inte att tänka på. Jag ser fram emot våren för jag har köpt hundratals realökar på netto (8 kr för 25 tulpanlökar) och det borde bli fint.
Anna
Nutten
Ester, du är så välkommen så att åka ner till Malmötrakterna och hjälpa mig gräva! jag har MÄNGDER med reaväxter som egentligen borde få komma ner i jorden, men som förmodligen blir övervintrade inne i ett stall för att jag inte hinner gräva något. Dessutom har jag inte ens koll på vad allt ska stå än, eftersom jag är osäker på var jag får gå lös och plantera...Men hellre det än att växterna möter en för tidig död i en container!
kerstin z5-6
skaffa lysrör och starta i januari -då kan du beställa nu -det gör jag -
hittils har jag beställt perenner från Canada
bla Campanula americana

smile.gif
Tapio
Halaj!

Jag håller verkligen med, Ester. Själv slutade jag att greja för 1-2 mån sedan. Skönt tänkte jag, nu skall jag inte göra ett skvatt med tomten på hela vintern. Men nu börjar det att klia i fingrarna som attan! Jag går och blänger på en plätt framför huset som jag skall plantera vindruvor (funderar på Zilga) på nästa år. Tanken är att jag skulle kunna förbereda genom att gräva bort kaprifolen som klättrar där, mylla ner kompost osv. Förnuftet säger nej, men men...
Jag bor i Torslanda, Hisingen så det_går_fortfarande ( en månad till el. så) om jag bara vill...

//T
Bettson
Själv läser jag trädgårdsböcker coh petar naglarna. Jag är en sådan där person som aldrig använder handskar så det kan ju vara skönt att se skaplig ut om händerna ett par månader.
Kajsa
Det är allt skönt vila sig ett tag nu, ladda batterierna
läsa frökataloger, köpte en bok om Klätterrosor i förra veckan,
så läser jag om gamla trädgårdstidningar.
Och i mitt huvud gräver jag ner många nya rosor.
Snart ester har vi ljusare tider.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon