Ralf
Här är det en pappa som är pionjär när det gäller att ge sin ganska unga son kunskaper i livet!
Enastående pappa eller hur?
4:an
Man kan fundera kring vad som är relevant kunskap här i livet och vad som är viktigt i ett lärande av ett barn....skrämmer skiten av mig och gör att man är inte förvånad över varför samhället ser ut som det gör....
gladepetter
Håller med 4:an.

Lite värdelöst vetande: rätten att bära och äga vapen är USA andra tillägg från år 1791 och man undrar om någon vågar sätta mer gränser på vapen i det landet.
Gunilla T
CITAT (gladepetter @ 23-12-2009, 11:09) *
Lite värdelöst vetande: rätten att bära och äga vapen är USA andra tillägg från år 1791 och man undrar om någon vågar sätta mer gränser på vapen i det landet.


Jodå, Bill Clinton lyckades delvis och fick till ett förbud mot militära handeldvapen. Förbudet gällde tom 2004 när Bush helt enkelt lät bli att förnya det.
Aqvakul
Arvet från Vilda Västern vårdas ömt av många i USA....
Grå
Synd att inte brist på hjärnceller är liktydigt med dåliga spermier.
Huggorm
Vapenlagarna skiljer sig en del mellan delstaterna. Det är inte alla stater det är lika fritt i
4:an
Tyvärr anser jag att fenomenet med vilka felaktiga saker man lär till sina barn inte endast är begränsade till USA. Det behöver inte vara så drastiska saker som skjutvapen utan vilket förhållningssätt man har till omvärlden, värdegrund m m ...och då skulle jag kunna rabbla upp många olika exempel från mitt arbete av felaktig kunskap som förmedlas till barn av både föräldrar och personal....tyvärr!
Aqvakul
CITAT (4:an @ 23-12-2009, 12:51) *
Tyvärr anser jag att fenomenet med vilka felaktiga saker man lär till sina barn inte endast är begränsade till USA. Det behöver inte vara så drastiska saker som skjutvapen utan vilket förhållningssätt man har till omvärlden, värdegrund m m ...och då skulle jag kunna rabbla upp många olika exempel från mitt arbete av felaktig kunskap som förmedlas till barn av både föräldrar och personal....tyvärr!


Berätta gärna lite mer...
Berith
CITAT (4:an @ 23-12-2009, 12:51) *
--- av felaktig kunskap som förmedlas till barn av både föräldrar och personal....tyvärr!

Håller med Aq, vill också gärna höra mer.
4:an
Jag tänker mycket på vilket förhållningssätt främst föräldrar har till sina barn...vilka signaler ger man sitt barn när man sätter egoismen framför barnens behov...."jag är så trött jag orkar inte nu, gå och lek"....hur mycket tid man tillåter sitt barn tillbringa framför tv:n eller datorn...(jag är inte stenåldersgammal)..hur mycket ork och tid tar man till sina barns fritidsintressen....på vilket sätt uttrycker man sig kring flick- och pojkleksaker.....hur uttrycker man sig kring invandrare....hur mycket tid ger man till de gamla i familjen och vilka signaler ger det....köper man ut sprit? "ja,ja vi skall köpa glass på vägen hem från dagis bara du kommer nu" barn som leker ute ensamma vid 2-3 års ålder...var är föräldrarna?? listan är oändlig.....tyvärr!
Berith
CITAT (4:an @ 23-12-2009, 13:02) *
Jag tänker mycket på vilket förhållningssätt främst föräldrar har till sina barn...vilka signaler ger man sitt barn när man sätter egoismen framför barnens behov...."jag är så trött jag orkar inte nu, gå och lek"....hur mycket tid man tillåter sitt barn tillbringa framför tv:n eller datorn...(jag är inte stenåldersgammal)..hur mycket ork och tid tar man till sina barns fritidsintressen....på vilket sätt uttrycker man sig kring flick- och pojkleksaker.....hur uttrycker man sig kring invandrare....hur mycket tid ger man till de gamla i familjen och vilka signaler ger det....köper man ut sprit? "ja,ja vi skall köpa glass på vägen hem från dagis bara du kommer nu" barn som leker ute ensamma vid 2-3 års ålder...var är föräldrarna?? listan är oändlig.....tyvärr!

Ok, det var inte riktigt sånt svar jag tänkte mej när du pratade om att både föräldrar och personal förmedlade "felaktig kunskap". smile.gif
4:an
vad hade du för tankar?? *nyfiken*
Ralf
CITAT (4:an @ 23-12-2009, 13:02) *
Jag tänker mycket på vilket förhållningssätt främst föräldrar har till sina barn...vilka signaler ger man sitt barn när man sätter egoismen framför barnens behov...."jag är så trött jag orkar inte nu, gå och lek"....hur mycket tid man tillåter sitt barn tillbringa framför tv:n eller datorn...(jag är inte stenåldersgammal)..hur mycket ork och tid tar man till sina barns fritidsintressen....på vilket sätt uttrycker man sig kring flick- och pojkleksaker.....hur uttrycker man sig kring invandrare....hur mycket tid ger man till de gamla i familjen och vilka signaler ger det....köper man ut sprit? "ja,ja vi skall köpa glass på vägen hem från dagis bara du kommer nu" barn som leker ute ensamma vid 2-3 års ålder...var är föräldrarna?? listan är oändlig.....tyvärr!

Mina barn fick se ganska mkt på TV o spela dator så mkt dom ville. Det enda jag brydde mig om var att dom gick o la sig i rimlig tid.
Fritidsaktiviteter? inga särskilda, jag skjutsade dom till teater-fritidsgården.

Ändå har dom blivit ganska normala människor.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon