Full version: Kändisarnas kunskap
titti49zon6
Det verkar vara dåligt med kunskaperna om norra Sverige bland kändisarna som är med programmet
" På spåret". Såg just reprisen och dom såg ju inte att dom passerade på E4:an förbi vårt hus och att
byn och huset där fredsfördraget skrevs 1809 (jag bor bara en liten bit därifrån) ligger ca 7 km från metropolen Kalix giggle.gif
Det är ju dock en hel del kändisar som kommer härifrån eller har varit verksamma här
Hm, Örnsköldsvik var nog det närmaste dom kunde tänka sig förutom Alexandra som bara visste att Luleå låg nära Kallax.
Dom verkar däremot kunna betydligt mer om mer exotiska platser och världsmetropoler
Aqvakul
Men visst var de extremt okunniga i fredags. Björn Ranelid är dessutom extremt jobbigt självupptagen. (Stjärnorna på slottet igår gick fett bort.)

Fast du har säkert rätt. Som geografilärare så har jag upptäckt att våra vuxna elever har betydligt bättre kunskaper vissa delar av världen (främst populära turistmål) än man har om Sverige,
Huggorm
Jag tycker norrlands geografi är lättare än södra sveriges, städerna ligger ju någorlunda glest där uppe. Svårast är nog att placera ut samhällena i Småland. Jönköping, Kalmar och Växjö går väll bra men att hålla isär Eksjö, Nässjö, Gislaved och alla dom där är inte lätt confused.gif
Ralf
http://www.youtube.com/watch?v=s9sApYtZn2o

Den nuvarande dommaren visar sina framfötter!
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 27-12-2009, 10:17) *
Jag tycker norrlands geografi är lättare än södra sveriges, städerna ligger ju någorlunda glest där uppe. Svårast är nog att placera ut samhällena i Småland. Jönköping, Kalmar och Växjö går väll bra men att hålla isär Eksjö, Nässjö, Gislaved och alla dom där är inte lätt confused.gif


Jo, men du vet ju att de ligger i Småland åtminstone - därmed skiljer du ut dig klart positivt!
Piccante
Jag tycker nog att Norrlands geografi är svårare för jag kan inte relatera till alla orter i norr när jag knappt varit norr om Stockholm själv.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 27-12-2009, 11:50) *
Jag tycker nog att Norrlands geografi är svårare för jag kan inte relatera till alla orter i norr när jag knappt varit norr om Stockholm själv.

Det där är en viktig sak. Att peka ut städer på en karta som man gjorde i skolan ger inga bestående kunskaper. Man måste nästan besöka platserna så man har något att relatera till, då blir dom mycket lättare att minnas.
Piccante
CITAT (Huggorm @ 27-12-2009, 15:46) *
Det där är en viktig sak. Att peka ut städer på en karta som man gjorde i skolan ger inga bestående kunskaper. Man måste nästan besöka platserna så man har något att relatera till, då blir dom mycket lättare att minnas.

Absolut, jag vet ganska hyfsat var många städer ligger som jag egentligen inte har besökt men åkt igenom med bil eller tåg. Platser man aldrig besökt eller ens varit nära förblir diffusa.
Berith
Håller med Aq att Ranelid är skitjobbig. Stackars Charles försöker ju iaf komma fram till några svar. Och den där andra mannen som tydligen var professor var ju också helt borta.

Programledarna är helt ok, även om Luuk är ganska stel.
LasseB
Är det månne en generationsfråga?

Fram till sena 40-talister är KUNSKAP guld värd.
Numera är socialt beteende och smartness viktigare.

Kanske är SVT intresserad av et generationsbyte i samband med programledar/dommar bytet.
Mindre kunniga deltagare = mer folkliga =kan lika lite som gemene man och ingen i tvsoffan behöver känna sig mindre vetande

Motti
Eftersom jag är småläning så är det lätt som en plätt med småland flirting.gif bor i Nässjö nu och har bot och jobbat både i Värnamo Jönköping och Nässjö och nu mer bor jag i Nässjö som sakt.Men visst var de ovanligt dåliga på Norrland i "på spåret"men de flesta tror nog att allt historiskt hände i Stockholm av någon annledning.
Gossen Ruda
I mellanstadiet hade jag en lärarinna som verkligen kunde lära ut. Hon hade sina knep när det gällde städer exempelvis. Det gällde inte bara att rabbla, utan hon la till en melodi som gjorde att det fastnade. Därför kan jag efter nära 50 år fortfarande rabbla städerna i Västmanland: Sala Västerås Köping Arboga Nora Lindesberg. Dalarna: Falun Säter Hedemora Avesta och Ludvika, Borlänge. Anledningen till att Borlänge kom på slutet så där var att den blev stad först 1944, ramsan var alltså äldre. Hon nötte även in multiplikationstabellerna så dom fortfarande sitter. Annars var hon ganska vimsig men snäll. Hon hette fö Astrid Marcus, rip.
Berith
CITAT (Berith @ 28-12-2009, 06:38) *
---
Programledarna är helt ok, även om Luuk är ganska stel.

Final i kväll på På spåret och det blev bättre än vad jag befarade efter dom inledande programmen.

Tycker nog att Luuk har mjuknat och kan absolut tänka mej att både han och Lindström kör fler omgångar.

Ikväll hejjar jag på Helen Benno och han den där som jag inte kommer ihåg vad han heter. Han med kaffe latte och kaffe annat och morotsjuice och stor eller liten... g.gif
theseraphim
kan vara som någon nämnt en anpassning för en ny generation. Är född 80 och vi gick igenom precis som dagens barn alla län och större städer, sjöar o dylikt men sen är det nog mer intresse som avgör om man tycker det är viktigt att kunna en massa städer o byar i Sverige, personligen tycker jag nog att det räcker med de större städerna och historiskt viktiga städerna för annars blir det nog överkurs. Finns viktigare saker att lägga krutet på i grundskolan.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 29-12-2009, 17:13) *
I mellanstadiet hade jag en lärarinna som verkligen kunde lära ut. Hon hade sina knep när det gällde städer exempelvis. Det gällde inte bara att rabbla, utan hon la till en melodi som gjorde att det fastnade. Därför kan jag efter nära 50 år fortfarande rabbla städerna i Västmanland: Sala Västerås Köping Arboga Nora Lindesberg. Dalarna: Falun Säter Hedemora Avesta och Ludvika, Borlänge. Anledningen till att Borlänge kom på slutet så där var att den blev stad först 1944, ramsan var alltså äldre. Hon nötte även in multiplikationstabellerna så dom fortfarande sitter. Annars var hon ganska vimsig men snäll. Hon hette fö Astrid Marcus, rip.


Jag lärde mig rabbla alla Bibelns böcker - till vad nytta? May Nilson R.I.P
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 12-03-2010, 11:19) *
Jag lärde mig rabbla alla Bibelns böcker - till vad nytta? May Nilson R.I.P

Det slapp vi, men däremot fick vi lära oss en massa om ordklasser, verb, pluskvamperfekt, infinitiv och allt det där - till vilken nytta? Rune Andreasson still going strong förmodar jag.
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 12-03-2010, 15:28) *
Det slapp vi, men däremot fick vi lära oss en massa om ordklasser, verb, pluskvamperfekt, infinitiv och allt det där - till vilken nytta? Rune Andreasson still going strong förmodar jag.

Ja gud vad man nötte dessa ordklasser, det var allt vi gjorde i svenska i fyra år nästan, 7,8,9 o första året på gymnasiet till slut blev man ordblind totalt för samtidigt började man med samma sak i engelskan och tyskan...Dürch für gegen ohne om=ackusativ aus auser bei gegenuber mit nach seit von zu var dativobjekt.....
Ralf
GRATTIS Johanna Koljonen och Marcus Birro!
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 12-03-2010, 21:09) *
GRATTIS Johanna Koljonen och Marcus Birro!

En härlig spännande och roande final! tummenupp.gif
Motti
Måste säga att jag är förvånad över Birros medverkan i kostym vit skjorta och slips med tanke på hans politiska åsikter,en ordbajsare av rang som är emot allt vad som har med Borgelighet att gör,kan det ha med inkomsterna att göra eller att han nu mer lever ett Svenssonliv med hög inkomst ?Ja man undrar ju.
Hej igen
Såg ... eller rättare sagt mest lyssnade på Lets dance ... orkar inte med Birro ... har sett sååå många
inslag/pratprogram där han nberättar om "paret fått missfall" ... det står mig upp i halsen.
Aqvakul
CITAT (Hej igen @ 12-03-2010, 21:44) *
Såg ... eller rättare sagt mest lyssnade på Lets dance ... orkar inte med Birro ... har sett sååå många
inslag/pratprogram där han nberättar om "paret fått missfall" ... det står mig upp i halsen.


fast det handlade det ju inte alls om i kväll..
Huggorm
Roligaste var att det tog så lång tid att klura ut att Göteborg var svaret när båda lagen hade deltagare därifrån. Till och med jag knäckte ju det före dom.
Hej igen
CITAT (Aqvakul @ 12-03-2010, 21:45) *
fast det handlade det ju inte alls om i kväll..

Så klart inte ... men jag orkar inte se karln ... är sååå trött på hans eviga malande.
Det händer inte ofta att jag dissar ett program pga deltagare eller programledare, men ...
Birro tillhör en av dem.
Motti
Birro är en ordbajsare men han har tjänat pengar på det,och nu verkar han glömt bort arbetarklassen som han säger sig vara född i.Har aldrig förståt ett ord av vad han sagt frågan är om han gjort det själv.Sna
cka om att vända kappan efter vinden slap.gif
Aqvakul
CITAT (Hej igen @ 12-03-2010, 21:48) *
Så klart inte ... men jag orkar inte se karln ... är sååå trött på hans eviga malande.
Det händer inte ofta att jag dissar ett program pga deltagare eller programledare, men ...
Birro tillhör en av dem.

OK, hade Ranelid varit i final så hade det nog varit jag som dissat programmet...
Hej igen
CITAT (Aqvakul @ 12-03-2010, 21:52) *
OK, hade Ranelid varit i final så hade det nog varit jag som dissat programmet...

Precis .... det visar ju hur olika vi människor är ... men jag måste också erkänna ...
jag orkar inte riktigt med att lyssna på Ranelid ... däremot att läsa. :-)
Motti
Visst snackar Ranelid mycket men han snackar vackert om man tar sig tid att lyssna,han pratar i Poesi som vi andra inte gör till vardags därför tycker vi att han är jobbig.Birro är en kackelaka gämfört med Ranelid.
Aqvakul
CITAT (Motti @ 12-03-2010, 22:03) *
Visst snackar Ranelid mycket men han snackar vackert om man tar sig tid att lyssna,han pratar i Poesi som vi andra inte gör till vardags därför tycker vi att han är jobbig.Birro är en kackelaka gämfört med Ranelid.

anmäler en avvikande uppfattning - Ranelid är betydligt mer självupptagen och beroende att få framhålla sig själv i alla lägen...
gnon49
När jag var en liten parvel såg jag 10.000 kronorsfrågan i tv. Eftersom tv var något nytt var det säkert tv:n som lockade, inte programmet, men kunskapen var stor bland dom som deltog. Varför inte en ny variant av det programmet. Ett frågeprogram blir ju bara intressant om det är duktiga tävlande. Annars blir det lätt ett dussinprogram som det finns mer än nog av i såpakanalerna. Fast idag får det väl heta 500.000 kronorsfrågan.
Ralf
Mkt skitsnack o osakliga påhopp plötsligt i denna tråd som inte är värda att bemöta
men

Jag tycker det är roligt att ha fått upptäcka o lära känna Johanna Koljonen. En mkt lärd kvinna som jag tror vi kommer att få se mkt mkt mera av i framtiden.

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?program...artikel=3469853

http://www.sr.se/cgi-bin/malmo/program/art...artikel=3448363
Motti
Smaken är som baken !delad whistling.gif
Berith
Åh fy vad jag blev besviken. Birro har jag aldrig träffat på tidigare, och hon som var med honom var bara så förbenat jobbig. Hela den här omgången av På spåret helt åt skogen.

Neeeej...!! thumbdown.gif
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 12-03-2010, 22:09) *
Jag tycker det är roligt att ha fått upptäcka o lära känna Johanna Koljonen. En mkt lärd kvinna som jag tror vi kommer att få se mkt mkt mera av i framtiden.


Jag gillade henne också skarpt... tummenupp.gif
Motti
Jag är besviken på Luuk !han som varit så kul i sina egna program verkar har blivit en riktig "stofil"nu ! ingen glädje och humor längre i "På Spåret" som det var förut.
Aqvakul
CITAT (Motti @ 12-03-2010, 22:22) *
Jag är besviken på Luuk !han som varit så kul i sina egna program verkar har blivit en riktig "stofil"nu ! ingen glädje och humor längre i "På Spåret" som det var förut.

Medan jag tycker att programmet blivit bättre och bättre. Lindstöm är underbar som lite utflippad domare och Luuk glimtar till ibland.
Motti
Lindström är supersmart och en fena på svenska språket och glimmtar till i mellan,men man är ju van vid att Luuk är sprallig och komisk och ta för sig ,tycker nog att han är lite stel och allvarlig i det här programet.Men det är väl så att man är van vid de gammla programledarna så man får väl ta och vänja sig rolleyes.gif
Huggorm
CITAT (Ralf @ 12-03-2010, 22:09) *
Mkt skitsnack o osakliga påhopp plötsligt i denna tråd som inte är värda att bemöta
men

Jag tycker det är roligt att ha fått upptäcka o lära känna Johanna Koljonen. En mkt lärd kvinna som jag tror vi kommer att få se mkt mkt mera av i framtiden.

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?program...artikel=3469853

http://www.sr.se/cgi-bin/malmo/program/art...artikel=3448363

Jag har redan lagt märke till henne på P3, som du ju också länkar till, men hos mig är hon inte någon riktig favorit. Men hon kan säkert växa, hon är ju relativt ny som mediapersonlighet
Berith
CITAT (Berith @ 12-03-2010, 22:13) *
Åh fy vad jag blev besviken. Birro har jag aldrig träffat på tidigare, och hon som var med honom var bara så förbenat jobbig. Hela den här omgången av På spåret helt åt skogen.

Neeeej...!! thumbdown.gif

Nu har jag sovit på saken men inte blev det roligare för det. Jag ville ju att Benno och han den där roliga skulle vinna. Jämrars att han inte kunde sitt eget Göteborg.

Angående finskan, så gillar inte jag det hon höll på med. När Birro sa ett svar till henne när dom diskuterade så lämnade hon det svaret som om det var hon som kommit på det. "Jaak dängkte så häär...!" thumbdown.gif
Aqvakul
Härligt att programmet engagerar, då måste det väl ändå vara ganska bra... g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon