Christa
När man läser kostråd och recept så framstår det som om det vore självklart att man äter middag på kvällen.

Jag har i många år ätit smörgås när jag kom hem från jobbet och fil, sylt och kväckebröd blandat innan jag lade mig. Har upptäckt att det inte var så bra.

Äter ni lagad mat på kvällen? Alternativt kall mat som är väl sammansatt med protein och grönsaker.

Skulle vara väldigt intressant att få lite statistik på detta.
mojan
Jag har också ofta undrat över om/att "alla" äter middag på kvällen.

Vi äter alltid huvudmålet, dvs varm lagad mat, mitt på dagen. Frukt till efterrätt.

På kvällen är jag helt nöjd med te och smörgås efter jobbet.
Innan jag lägger mig tar jag tex en banan eller lite fil eller något annat litet.

Detta är den gamla matordningen jag är van vid hemifrån.
Begreppet "lunch" fanns inte utan "middag" åt man vid 12-tiden.


Klura
Mina matvanor är helt uppåt väggarna wacko.gif
I min bransch äter man kl. 9 och det har jag fortfarande efter 2½ år inte vant mig vid.
Är ingen frukostmänniska och äter helst inte före 11 så att äta lunch så tidigt är jobbigt.
Men oftast så blir det så eftersom alla kollegor äter då och vi äter på resturang.
Vid 13-tiden är nästa rast och ibland tar jag en macka eller en korv med bröd då.
Hemma lagar jag nästan aldrig middag eftersom jag kommer hem så sent.
Blir kanske en macka till eller frukt.
titti49zon6
Vi äter fil,youghurt, smörgås,kaffe eller te på morgonen innan jobbet.
Lunch dvs. lagad varm mat vid11- 12 tiden och middag vid 17 tiden, det är lagad varm mat det med.
På kvällen lite lätt..te, kaffe och en macka eller fil.
Vet inte av nåt annat eftersom min man arbetar som elektriker och kräver ordentliga mål för att orka utföra
sitt arbete. Våra bekanta har liknande mathållning
smuleborg
Till frukost blir det två baljor kaffe.

Och så lunch, så kallad lagad mat.

Om kvällen blir det så kallad lagad mat. Ofta väldigt enkelt, men ändå. Jag är inte mycket för mackor (mjöl) eller mjölkprodukter (undantag: goa goa ostar).
Christina i Taxinge~
CITAT (titti49zon6 @ 27-12-2009, 21:08) *
Vi äter fil,youghurt, smörgås,kaffe eller te på morgonen innan jobbet.
Lunch dvs. lagad varm mat vid11- 12 tiden och middag vid 17 tiden, det är lagad varm mat det med.
På kvällen lite lätt..te, kaffe och en macka eller fil.
Vet inte av nåt annat eftersom min man arbetar som elektriker och kräver ordentliga mål för att orka utföra
sitt arbete. Våra bekanta har liknande mathållning



Precis så äter vi också förutom lunchen som vi ofta hoppar över helt till förmån för kaffe & macka eller ibland soppa & macka.
Mycket frukt mest hela tiden......så här års köper vi 2-kilos-apelsinsäckar 2-3ggr i veckan!
Middag äts vid 17-tiden varje dag året runt yes.gif


netaave
Ja vi äter frukost, lunch och middag blir frukt och/eller en slät kopp kaffe däremellan o så te o smörgåsrån med färskost på kvällen oftast vid 20-tiden.
4:an
Äter en smörgås med kaffe kl. 5.30 och sedan äter jag frukost med barnen på jobbet kl. 8.00 då är det gröt och smörgås. Kl. 11.15 är det middag på förskolan och jag äter pedagogisk måltid med barnen. Kl. 14.30 är det mellanmål som kan variera och därefter är det oftast träning på klubben för mig och när jag kommer hem tar jag mig ngn smörgås och mjölk....frukt och grönt ingår nästan alltid!!!
ylvahi
Ja kommer man hem i 18-19 tiden orkar man ju inte ställa sej och göra speciellt mycket mat precis.
Så för det medsta blir det kaffe och maacka till kvällen eller också något jättesnabbt.
Typ steka en hamburgare.
Anki V
För mig betyder kvällsmålet mycket….mer än mat…..

När döttrarna bodde hemma var middagen den enda tid på dagen där vi samlades hela familjen och kunder snacka om både stort och smått. Många är de problem som kom fram och som även löstes vid middagen.

För mig är kvällsmat/middag = makaroner och köttbullar, falukorv med stuvad vitkål, stekt fisk och spenat osv.

I dag kommer barnbarnet ofta och äter kvällsmat hos mormor så värdet av en ”riktig” måltid finns kvar.

/Anki
Anki på Öland
Frukost vid 9, en lätt lunch t.ex ett par kokta ägg eller en mugg turkisk yoghurt med bär till lunch vid 12-13-tiden och ett lagat mål mat vid 17 - sen inget mer än en näve jordnötter att knapra på under kvällen.
Anki
*Stintan*
Jag gör som Anki och så lägger jag till en kopp vitlökste på kvällen och ibland någon frukt.
renate
Frukost med kaffe och 2 små hemmabakade frukostbullar av grovt mjöl med hemmagjort marmelad.Frukt vid 11tiden och lunch kl 13 då lagat mat yoghurt till efterrätt.Te och macka mellan 18 och 19 ev en frukt,det var allt.
Alexander-VG-zon3
när jag jobbar - äter jag ''frukost(rast)'' vid 8-10tiden, och lunch vid 12-13tiden (oftast en varm/lagad rätt annars mackor). sedan hemma vid 18-20tiden och då en rejäl middag. och ibland kvällsmat vid 22-23tiden.

när jag inte jobbar - äter jag en rejäl frukost vid 11-15tiden och sedan en rejäl middag vid 18-20tiden och kvällsmat (liknar frukosten) vid 22-01tiden.
Piccante
Jobbdagar frukost vid 7-8 ofta rejäl frukost med grovt bröd, omelett/ kokt ägg, fil/ yoghurt. Kaffe vid 8-8;30, Kaffe med frukost/ fika vid 9:30-10, lunch vid 12-13 ofta lättare lunch typ sallad + baugette eller varm mat från frysen (färdig lunchlåda) och slutligen middag vid 17-19 tiden. På kvällen något lätt som te och macka + frukt vid 20-tiden.
smuleborg
CITAT (flaxss @ 28-12-2009, 00:28) *
när jag inte jobbar - äter jag en rejäl frukost vid 11-15tiden och sedan en rejäl middag vid 18-20tiden och kvällsmat (liknar frukosten) vid 22-01tiden.


När jag inte jobbar: Två baljor kaffe, efter ett par timmar - ordentlig frukost. Mellanmål. Ordentlig middag vid 18-19 snåret. Nattamat vid 22 snåret.
skogstroll
jag äter en smörgås på morgonen sen en rätt ordentlig lunch. På kvällen vill jag inte äta mycket alls för när jag kommer hem har hungern försvunnit, men sambon vill ha en rejäl middag så då blir det lite fel...
Christa
Jag har inte räknat men jag får intrycket att det är betydligt fler som äter lagad mat på kvällen än som inte gör det. Själv har jag märkt att om jag äter lagad mat vid 19-tiden så är jag inte så hungrig före lunch nästa dag.

Under större delen av mitt vuxna liv så har jag varit helt utsvulten vid lunchtid trots mycket kalorier till frukost.
Först när jag fått proteinrik mat så har kroppen varit nöjd. Min kropp verkar behöva fullvärdigt protein fördelat över dygnet och inte bara mitt på dagen.

Att jag frågar just nu beror på att en barnfamilj i min närhet också bara äter smörgås på kvällen och trots att de äter nyttig mat och varken röker eller dricker alkohol så har både föräldrarna och barnen hälsoproblem. Att man äter lagad mat på kvällen behöver i och för sig inte innebära att man äter nyttigt men oftast innehåller ett lagat mål i alla fall grönsaker och en fullvärdig proteinkälla.

Nauti
Man skall väl helst inte äta mat efter två timmar innan man skall sova. Jag försöker undvika att äta på kvällen åtminstone.
*Stintan*
När man har barn hemma är det väl ganska självklart att man måste servera lagad mat på kvällen. Dock inte direkt före sängåendet. Så var det iallafall för oss. Frukost, två mål lagad mat samt mellanmål behöver behöver nog de flesta människor egentligen. Dock åt vi sällan middag efter kl. 18.00.
netaave
Det här fick jag av min dietist

Frukost, fil eller youghurt med müsli o bär, eller gröt med mjölk och bär/fruktmos, 1 smörgås med protein, kaffe eller te och 1 frukt
Efter 2-3 timmar en frukt eller 1 liten smörgås, kaffe, te eller vatten. (Du kan spara frukostmackan hit)
Lunch senast 5 timmar e frukost, Pasta, ris eller potatis, protein och grönsaker efter tallriksmetoden. Vatten eller mjölk
Efter 2-3 timmar 1 frukt
Middag senast 5 timmar efter lunch lika sammansatt som lunchen
efter 2-3timmar frukt eller smörgås/kex om du tog frukt på fm, dryck

Jag gick ju som många av er vet ner nära 80 kg av att äta så här + min vattengympa, jag var aldrig hungrig eller sugen mellan måltiderna. i början vägde o mätte jag maten för att inte portionerna skulle bli för stora men efter ett tag kunde jag se hur mkt jag skulle ha.
Jag sparde alltid frukostmackan till fikat på jobbet vid 9, hade jämt göra med att få i mig fil o en frukt 05.45 på morgonen. Åt då alltså både frukt o macka vid 9.

Idag äter jag så här fortf fast nu har vikten mer stabiliserat sig, men jag går iaf inte upp.

Det är alltså när du äter din frukost som styr övriga intag inte klockan, men vid frukost vid 7 så blir ju sista fikat vid 19-20tiden. Men det ska helst aldrig gå mer än 3 timmar mellan intag.
Motti
Min man kommer inte hem förän framåt sju på kvällen och är då jättehungrig så vi äter ofta lagad mat som tex Wraps, Tacos ,sallader, varmkorv och ibland räkor,när man bor på landet och inte ha affär inpå knuten får man ta vad man har så ibland blir det varma mackor eller köttfärsbiff och pomes om inget annat finns.Gubben har matlåda med sig men äter lunch redan vid halv ett tiden, själv lagar jag middag varje dag så gubben ska få mat med sig nästa dag.Man borde väl äta selleristjälkar på kvällen igentligen confused.gif
Anki på Öland
CITAT (netaave @ 28-12-2009, 15:11) *
Det här fick jag av min dietist

Frukost, fil eller youghurt med müsli o bär, eller gröt med mjölk och bär/fruktmos, 1 smörgås med protein, kaffe eller te och 1 frukt
Efter 2-3 timmar en frukt eller 1 liten smörgås, kaffe, te eller vatten. (Du kan spara frukostmackan hit)
Lunch senast 5 timmar e frukost, Pasta, ris eller potatis, protein och grönsaker efter tallriksmetoden. Vatten eller mjölk
Efter 2-3 timmar 1 frukt
Middag senast 5 timmar efter lunch lika sammansatt som lunchen
efter 2-3timmar frukt eller smörgås/kex om du tog frukt på fm, dryck..................


Oj... av en sån diet med så mycket frukt och mackor skulle jag rulla fram....
Anki
netaave
CITAT (Anki på Öland @ 28-12-2009, 16:58) *
Oj... av en sån diet med så mycket frukt och mackor skulle jag rulla fram....
Anki


Nej det skulle du inte och det är faktiskt bara 2 mackor per dag om du läser ordentligt, och ingen rullar fram av frukt.
Anki på Öland
CITAT (netaave @ 28-12-2009, 18:11) *
........................ ingen rullar fram av frukt.


Jop! Så mycket socker i att på somrarna när jag har svårt att låta bli frukt går jag omgående upp i vikt. Klarar max 1 frukt per dag så det får jag ransonera om jag vill hålla vikten!
Anki
lovwal
jag och sambon lagar alltid mat till middag. frukosten består åtminstone av kaffe, lunchen är frysta lunchlådor motsvarande lagad mat. jag gör ofta storkok och fryser in - att laga flera mål mat varje dag hade jag inte orkat med. smile.gif
netaave
CITAT (Anki på Öland @ 28-12-2009, 19:04) *
Jop! Så mycket socker i att på somrarna när jag har svårt att låta bli frukt går jag omgående upp i vikt. Klarar max 1 frukt per dag så det får jag ransonera om jag vill hålla vikten!
Anki

Det socker som är i frukt är motsvarande fruktos, och du ska inte inbilla mig att man går upp i vikt av frukt. Finns en del som innehåller mer kolhydrater än andra t.ex. vindruvor och bananer, men äpple, apelsin o päron samt bär kan du äta 10 om dan utan att gå upp ett gram.
skogstroll
nu ska jag hem å äta prinskorv i alla fall yaay.gif
Christa
CITAT (netaave @ 29-12-2009, 16:42) *
Det socker som är i frukt är motsvarande fruktos, och du ska inte inbilla mig att man går upp i vikt av frukt. Finns en del som innehåller mer kolhydrater än andra t.ex. vindruvor och bananer, men äpple, apelsin o päron samt bär kan du äta 10 om dan utan att gå upp ett gram.


Varför skulle man inte kunna gå upp i vikt av frukt? Kan du utveckla det resonemanget lite.
*Stintan*
CITAT (netaave @ 29-12-2009, 16:42) *
Det socker som är i frukt är motsvarande fruktos, och du ska inte inbilla mig att man går upp i vikt av frukt. Finns en del som innehåller mer kolhydrater än andra t.ex. vindruvor och bananer, men äpple, apelsin o päron samt bär kan du äta 10 om dan utan att gå upp ett gram.


Helt fel netaave, jag skulle absolut gå upp i vikt om jag åt så mycket frukt. Max en om dagen gäller här också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon