Full version: Nyärskäk
Sidor: 1, 2
skogstroll
Själv vet jag inte än smile.gif men hoppas på lite tips!
netaave
Börjar med tilltugg till drinken, då brer jag pepparrotsost typ cantando på mkukt tunnbröd, lägger på skivor av rökt lax och rullar ihop sen skivar jag som en rulltårta.
Drink blir nog en Martini eller liknande
Förrätt, laxbakelse, vitt vin, Chenet
varmrätt, marinerad entricote, hasselbackare, rödvinsås, rödvin av rioja
dessert, fruktsallad av exotiska frukter med vitt vinskum, portvin
på 12-slaget små krustader med skaldjursröra till mousserande vitt, Dellapierre (har smällkork)

Har lagt ut recept på för o varmrätt
Anma
Vi tänkte bjuda grannarna på en gammal vardagsklassiker på nytt sätt, gryta på högrev som är tillyxad på min mans specialvis. Vad kan man ha för förrätt till det? Inga idéer har jag! Desserten står grannarna för. smile.gif
netaave
CITAT (Anma @ 28-12-2009, 12:54) *
Vi tänkte bjuda grannarna på en gammal vardagsklassiker på nytt sätt, gryta på högrev som är tillyxad på min mans specialvis. Vad kan man ha för förrätt till det? Inga idéer har jag! Desserten står grannarna för. smile.gif


Nån lätt förrätt typ marinerade räkor på en rostad trekant, gryta är ju rätt kraftigt.
Motti
Bauget (skivad) med getost (Chevre) rostad i ugn ringla sedan på med timjanhonung (eller vanlig honung) det är supergott!
Här blir de Cour du file Provencale till huvudrätt = oxfile på potatisbädd med smör vitlök och persillja.Förätt och huvudrätt har jag bet de andra som kommer att fixa ,ja de ville gärna bidraga med något.Skönt att slippa stå i köket hela eftermiddagen rolleyes.gif
hattstugan
Rimmad lax med potatis och limesås!! Några goda ostar och ett gott vin till efterrätt!
Monarda
Jag har nyss lagt ner en 2 kilos laxsida i matkällaren på gravning och på nyårsafton halstrar vi den i öppna spisen. Till det en smarrig potatisgratäng och några glas Chevalier de Malte. Jättegott! Och vi äter samma sak vareviga nyårafton. happy.gif
PeterDeleter
Tycker lax är överreklamerat såsom fiskare jag är (nästan ingen idag äter riktig lax då den är odlad och färgsatt). Dom jag drar upp är lite gråa i färgen genom att dessa äter det som finns i havet...

Jag äter älgbullar, glass med varm hjortronsylt och gärna tonfisk (konstigt nog?). Tar gärna lite annan fisk också röding, harr, bäcköring (mycket smör, citronpeppar, salt samt en enriskvist i folie över en glöd). Mumma
Motti
Skulle jag bjuda på lax skulle det bli viltfångad lax gillar inte smaken på den odlade.Men hade jag haft gös kvar i frysen skulle jag kunna tänka mig att bjuda på den med kantareller och presspotatis !
smuleborg
Först: Champagne

Sedan:
Hem-gravad lax
Nånting med kalvlägg
Kaffe med liten bit mörk choklad

Har aldrig gravat lax förut, men tänkte sätta igång imorgon. Det blir förmodligen typ socker/salt/ingefära/citrus.
Enkelt serverad i tjockare skivor, rostat bröd, hemgjord (traditionell) sås eller någon vinegrette (har inte bestämt närmare), något grönt.
Ett gott alcacevin eller veteöl.

Kalvlägg, dvs långkok. Stjälkselleri, fänkål, lök och vitt vin. Salt. Kanske lite vitpeppar eller någonting annat.
Tillbehör: Kantareller (ett berg av knaper-smör-stekta, en aning charlottenlök och pyttlite salt). Puré på palsternacka (och lite mjölig potatis, salt). Bönor. Och vad det nu blir.
Här känns valet av dryck svårare. Alcace möjligen. Får fundera.

Och så då kaffe med en bit mörk choklad. Kanske öppnar vi konjaken vi haft oöppnad i skåpet 5-6 år.

Vid tolvslaget skålar vi i enkelt bubbel. Smaklökarna är ju ändå förstörda.





CITAT (Monarda @ 28-12-2009, 22:16) *
Jag har nyss lagt ner en 2 kilos laxsida i matkällaren på gravning och på nyårsafton halstrar vi den i öppna spisen. Till det en smarrig potatisgratäng och några glas Chevalier de Malte. Jättegott! Och vi äter samma sak vareviga nyårafton. happy.gif


Kan man få receptet på den gravade laxen, ja själva gravningen smile.gif
PeterDeleter
Motti---->

Gös är en fisk som alla nästan kan fiska men ändå är försummad. I Mälaren fiskar jag/vi den. Underbar fisk tillsammans med sin frände abborren. Fiskar du dessa också?

Anma
ååh Gös, om man bara hade en i frysen... Men här äts de upp vart efter de fångas, så gös på vinterhalvåret är en riktig delikatess, jo jag vet att den finns att köpa men det är inte samma sak. Lika så abborre.
Eva i Skåne
Jag skulle vilja ha tag i ett sånt där jättekrabb-ben. Har aldrig ätit det, men tycker det låter spännande.
Monaxe
CITAT (Eva i Skåne @ 28-12-2009, 23:13) *
Jag skulle vilja ha tag i ett sånt där jättekrabb-ben. Har aldrig ätit det, men tycker det låter spännande.



Jag antar att du menar kungskrabba? Kan rekommenderas! Jättegott, verkligen, men dessvärre ganska dyrt.
Bettis
I år är det "bara" gubben och jag, det ska bli såååå skönt efter allt folk hit och dit under julen. Jag ska göra det lätt för mig och beställa ett lyxfat med skaldjur mm som är färdigt att hämta (hoppas att det inte är för sent att beställa).
Uggi
CITAT (PeterDeleter @ 28-12-2009, 22:57) *
Motti---->

Gös är en fisk som alla nästan kan fiska men ändå är försummad. I Mälaren fiskar jag/vi den. Underbar fisk tillsammans med sin frände abborren. Fiskar du dessa också?


Jag fiskar en hel del i sjön Viken, mest med nät med en maskstorlek på 40x40 mm, då blir det fina abborrar och även gös.
skogstroll
jag drog upp en femkilos gös härom sommaren, det var nog den godaste fisk jag ätit sleep.gif
Motti
Gös är nog bland den godaste fisk man kan äta!hörde att i Stockholm annses den som rena lyxfisken på restaurangerna och svindyr att köpa där också.Sonen fiskar gös så jag brukar få då och då men äter den helst färsk och gratis flirting.gif man är ju småläning giggle.gif
skogstroll
slurrp ja jag gjorde en förträfflig anrättning med pressad potatis och kantarellsås crazy.gif suck vad gott
160kvm stort hus
Vi kör same procedure as always, haha.

Först champagne och hummer. ( alla gäster får köpa med sig en egen hummer, annars blir vi ruinerade.... )
Sen rådjurssadel med hasselbackspotatis.

Sen vet jag inte. Förra året gjorde vi pannacotta. Funderar på cremé brulee eftersom vi har fått en sån där fiffig brännare i julklapp... Men vet inte.

Sen blir det massor av bubbel och snacks till tolvslaget. Ut och skjuta raketer sen nattamat. Och till det har jag löpt hem massor av billys småpzzor. Ni vet, sån där man värmer snabbt i micron.

Åh jag längtar!!
netaave
CITAT (Bettis @ 29-12-2009, 08:11) *
I år är det "bara" gubben och jag, det ska bli såååå skönt efter allt folk hit och dit under julen. Jag ska göra det lätt för mig och beställa ett lyxfat med skaldjur mm som är färdigt att hämta (hoppas att det inte är för sent att beställa).

Det lät ju inte alls fel, vattnas i munnen på mig.

Vi har ändrat efterrätt, eller rättare sagt lagt till biggrin.gif dotra hittade recept på chokladpannacotta med hallongrädde så vi gör det o lägger lite extra goda frukter runt om.
skogstroll
nu tror jag att jag har funderat ut gratinerad krabba och en fin köttbit eller fisk till huvudrätt och hemgjord glass efteråt!!!
Monarda
CITAT (smuleborg @ 28-12-2009, 22:54) *
Kan man få receptet på den gravade laxen, ja själva gravningen smile.gif


Lätt som en plätt. Först och främst ska laxen ha varit fryst för att undvika ev parasiter. Till 2 kg lax tar man socker och salt - 1,5 dl av vardera. Mängden socker och salt varierar från recept till recept en del föredrar mer socker. Krossa 1 - 2 tsk vitpepparkorn. Blanda och klappa in på köttsidan av laxen. Rikligt med grovhackad dill på detta och lägg ihop med köttsidorna mot varandra. Gladpack runt och lägg på en skärbräda med tyngd uppepå. Ställ svalt och vänd efter 1 dygn, klart efter två. Har man en riktigt stor lax bör man nog lägga till något dygn. Häll bort vätskan som bildas. Torka bort dillen och pepparkornen före servering.
Ät som den är eller ännu hellre; halstra.
herkules
jag tänker mig ingen förrätt men huvudrätten kommer bestå av stekt filé av ren, palsternack/potatispuré, stekt lök och kantareller, mörk sås med lingon. efterrätt blir vaniljglass med varma hjortron. senare kaffe och mjölkchokladcheesecake. dricker vatten till maten wink.gif
zissi
Knytkalas är toppen tycker jag.

Lammsteken står vi för + något hembakat lantbröd.
Förrätten ska visst bli någon soppa på skaldjur m.m.
Efterrätten något med apelsin och saffran, hemligt än så länge.
Hembakad budapestbakelse till kaffet.
Inga från Närke
CITAT (netaave @ 28-12-2009, 12:37) *
Börjar med tilltugg till drinken, då brer jag pepparrotsost typ cantando på mkukt tunnbröd, lägger på skivor av rökt lax och rullar ihop sen skivar jag som en rulltårta.
Drink blir nog en Martini eller liknande
Förrätt, laxbakelse, vitt vin, Chenet
varmrätt, marinerad entricote, hasselbackare, rödvinsås, rödvin av rioja
dessert, fruktsallad av exotiska frukter med vitt vinskum, portvin
på 12-slaget små krustader med skaldjursröra till mousserande vitt, Dellapierre (har smällkork)

Har lagt ut recept på för o varmrätt

Låter riktigt gott synd att du bor så långt bort annars skulle jag komma yaay.gif
Bettis
CITAT (160kvm stort hus @ 29-12-2009, 14:48) *
Vi kör same procedure as always, haha.


Sen blir det massor av bubbel och snacks till tolvslaget. Ut och skjuta raketer .



Går det inte lika bra med tomtebloss g.gif tänk på alla djur hundar/katter och alla andra som blir vettskrämda, inte kul alls -cry-.gif (det går att ändra traditioner).
netaave
CITAT (Bettis @ 29-12-2009, 18:21) *
Går det inte lika bra med tomtebloss g.gif tänk på alla djur hundar/katter och alla andra som blir vettskrämda, inte kul alls -cry-.gif (det går att ändra traditioner).

Vi har kört med dom stora partyblossen sen ungarna var små, dom brinner ju 10 min, inte en smällare har vi haft på år o dag, jag gillar det bara på avstånd

CITAT (Inga från Närke @ 29-12-2009, 18:01) *
Låter riktigt gott synd att du bor så långt bort annars skulle jag komma yaay.gif

Så himla långt är det väl inte, kan vi åka till Brunnsparken o dansa kan väl ni åka hit wink.gif Ni är mer än välkomna isf
Anma
CITAT (Anma @ 28-12-2009, 12:54) *
Vi tänkte bjuda grannarna på en gammal vardagsklassiker på nytt sätt, gryta på högrev som är tillyxad på min mans specialvis. Vad kan man ha för förrätt till det? Inga idéer har jag! Desserten står grannarna för. smile.gif

Herrejissemej, plötsligt slog det mig, imorgon är det nyårsafton! Panikleta förrättsrecept!
Hittade detta: Smörgåsbakelse med räkröra låter supergott och ser gott ut, vad tror ni?
Christina i Taxinge~
CITAT (Anma @ 30-12-2009, 20:47) *
Herrejissemej, plötsligt slog det mig, imorgon är det nyårsafton! Panikleta förrättsrecept!
Hittade detta: Smörgåsbakelse med räkröra låter supergott och ser gott ut, vad tror ni?


*smask!*
.....och bara nyttigheter i den, med tanke på vad vi ska göra fr o m nyårsdagen!
Klart du ska göra den!


Bettis
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 30-12-2009, 20:50) *
*smask!*
.....och bara nyttigheter i den, med tanke på vad vi ska göra fr o m nyårsdagen!
Klart du ska göra den!


giggle.gif giggle.gif
sqrulan
Här står min dotter för menyn innan hon åker till Norge i morron.
Ryggbiff och bakpotatis, någon sås och sallad. Vet ej riktigt vad hon har planerat, det blir lugnt och hemmamys i alla fall, jag jobbar i morgonkväll och på lördag och min dotter startar tidigt i morgon en resa på 8 timmar.
zissi
Här luktar hela huset vitlök, franska örter, trocomare, vitpeppar, fransk senap, paprikapulver....

Det är kryddsmör som jag breder på lammsteken....underbart gott blir det yes.gif ......men det luktar nästan lite för starkt när steken fått stå i ugnen några timmar.... sick.gif

....men vi ska ha knytkalas hos våra vänner så vi tar bara med oss det gottiga wub.gif och oset lämnar vi kvar till våra kära grannar här i hyreshuset... blush.gif wacko.gif ...hur snällt är det angel_not.gif
skogstroll
jahapp då står bubblet i kylen, sen blir det lite hummer och kött. Originellt va? crazy.gif men gott. jag är inte mycket för att fira nyår men det är en ursäkt att köpa nåt snuskigt dyrt och gott hahah
Aqvakul
CITAT (skogstroll @ 31-12-2009, 16:28) *
jahapp då står bubblet i kylen, sen blir det lite hummer och kött. Originellt va? crazy.gif men gott. jag är inte mycket för att fira nyår men det är en ursäkt att köpa nåt snuskigt dyrt och gott hahah


Jag håller med dig och passar på att önska dig ett riktigt Gott Nytt År!
Anma
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 30-12-2009, 20:50) *
*smask!*
.....och bara nyttigheter i den, med tanke på vad vi ska göra fr o m nyårsdagen!
Klart du ska göra den!

Jajamen! Nu är de klara i kylen och väntar på gästerna. Men idag ska jag äta precis hur mycket jag vill av vad jag vill... Imorgon är det LCHF som gäller. smile.gif
Christina i Taxinge~
Men vet du vad......det gör du helt rätt i!!! biggrin.gif
Och jag tyckte faktiskt att det såg nyttigt ut, sådetså!

Själv har jag just tuggat i mig en gratinerad hummerhalva och är såååå nöjd!
Väntar bara på att maken ska diska klart.....! naughty.gif
Om bara den eländiga förkylningen kunde försvinna skulle allt vara perfekt!


Aqvakul
Nu får gästerna snart komma, innan jag avlider av hunger... crazy.gif
skogstroll
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 31-12-2009, 17:47) *
Men vet du vad......det gör du helt rätt i!!! biggrin.gif
Och jag tyckte faktiskt att det såg nyttigt ut, sådetså!

Själv har jag just tuggat i mig en gratinerad hummerhalva och är såååå nöjd!
Väntar bara på att maken ska diska klart.....! naughty.gif
Om bara den eländiga förkylningen kunde försvinna skulle allt vara perfekt!


hoppas din förkylning ger vika, min har gjort det i ren förskräckelse giggle.gif nu blir det kött med gratäng och senare som snacks blir det gratinerad hummer slurrp och sen hemgjord vaniljglass crazy.gif
4:an
Här blev det fylld avocado..fylld med cremefraich, avocadomoset, räkor, citronpeppar, och röd kaviar ovanpå pudrad med paprikapulver och ost...efteråt blir det inbakad fläskfilé med en fyllning av en sås på tomatpuré, leverpastej, cremefraiche, ost, vitlök och het chili...allt serveras med ett gott rött vin...inte fel...efterrätt skippar vi eftersom ingen av oss gillar det!
Peztis
Och vi åt helstekt oxfilé med murkelsås och jordsärtskocksbottnar samt egen potatismos! Det blev jättegott!
Alba
Vi har ätit ris med fläskfile i ugn med bacon, äpplen, bananer, rödlök, curry och hollandaisesås (hur nu det stavas).
ninnisky
vi har ätit marinerad lammfile - marinerad i egna kryddor- med rösti och kantareller därtill ett gott rött.

Till midnatt blir det en toast med vänernsikrom och ett (eller två) glas äkta bubbel...


Anma
Okej, min man ch jag tyckte att förrätten var så där, men gästerna gillade den, eller så var de bara artiga.. giggle.gif Huvudrätten var alldeles underbar, tyckte både vi och gästerna, jammi! Och så avslutades det hela mied en fantastisk god efterrätt, kaffepanacotta som gästerna hade med sig. mycket lyckat. Så har vi delat på tre flaskor vin här ikväll, det känns lite, jag som är ovan att dricka. Hade ostbricka och jag åt ensammen upp en hel mögelost som ingen annan gillade. blush.gif Men det var gott!

God fortsättning!


Edit: hmm för mycket vin tror jag... fniss.
ingrid fuxwall
Det fanns planer på lite av varje men eftersom strömmen var borta blev det kall potais och ännu kallare sill
Biggan_
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-01-2010, 18:48) *
Det fanns planer på lite av varje men eftersom strömmen var borta blev det kall potais och ännu kallare sill


Usch så tråkigt Ingrid! trostar.gif
Aqvakul
Det blev gratinerade grönmusslor, oxfilé med cognacsås och två sorters chokladmousse med färska hallon.
Det dracks Champagne, Chianti reserva och Vino Santa. Cava vid tolvslaget....
netaave
CITAT (Anma @ 01-01-2010, 02:06) *
Okej, min man ch jag tyckte att förrätten var så där, men gästerna gillade den, eller så var de bara artiga.. giggle.gif Huvudrätten var alldeles underbar, tyckte både vi och gästerna, jammi! Och så avslutades det hela mied en fantastisk god efterrätt, kaffepanacotta som gästerna hade med sig. mycket lyckat. Så har vi delat på tre flaskor vin här ikväll, det känns lite, jag som är ovan att dricka. Hade ostbricka och jag åt ensammen upp en hel mögelost som ingen annan gillade. blush.gif Men det var gott!

God fortsättning!
Edit: hmm för mycket vin tror jag... fniss.


Kan jag få receptet på kaffepannacottan?
Anma
CITAT (netaave @ 01-01-2010, 23:41) *
Kan jag få receptet på kaffepannacottan?

Det var Paolo Robertos recept. Pannacotta
Motti
Va detta inte lite gårdagens ? rolleyes.gif Gott nytt !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon