|
Biggan_
28-12-2009, 15:19
Jag märker att jag behöver ladda batteriet i bilen. Jag vet hur man kopplar till laddaren men hur vet man om laddaren skall stå inställd på 6volt eller 12 volt?
Huggorm
28-12-2009, 15:21
CITAT (Biggan_ @ 28-12-2009, 15:19) Jag märker att jag behöver ladda batteriet i bilen. Jag vet hur man kopplar till laddaren men hur vet man om laddaren skall stå inställd på 6volt eller 12 volt? 12V skall den ha
netaave
28-12-2009, 15:22
CITAT (Biggan_ @ 28-12-2009, 15:19) Jag märker att jag behöver ladda batteriet i bilen. Jag vet hur man kopplar till laddaren men hur vet man om laddaren skall stå inställd på 6volt eller 12 volt? 12 v säger min gubbe
Biggan_
28-12-2009, 15:28
för hjälpen!
Huggorm
28-12-2009, 15:36
Passa på att kolla vattennivån när du ändå grejar. På de flesta batterier är sidan genomskinlig och man kan se om nivån ligger mellan strecken. Laddar batteriet ur sig kan det vara något skumt på gång
Ja om t ex vattennivån är låg så kan en cell ha fryst sönder. När jag laddar batterier brukar jag ha locken öppna. Vet inte om de behövs, men för säkerhetsskull..
Biggan_
28-12-2009, 15:52
CITAT (Huggorm @ 28-12-2009, 15:36) Passa på att kolla vattennivån när du ändå grejar. På de flesta batterier är sidan genomskinlig och man kan se om nivån ligger mellan strecken. Laddar batteriet ur sig kan det vara något skumt på gång Anledningen till att batteriet laddar ur sig är att jag har kört för korta sträckor nu en längre tid. Jag har nära till jobbet, men eftersom jag jobbar så sent på kvällarna så är jag lite skraj för att gå hem när det är mörkt! Jag brukar ta en långtur emellanåt men det har inte blivit av nu på grund av vädret. Vätskenivån i batteriet har jag kollat. CITAT (Klura @ 28-12-2009, 15:51) Ja om t ex vattennivån är låg så kan en cell ha fryst sönder. När jag laddar batterier brukar jag ha locken öppna. Vet inte om de behövs, men för säkerhetsskull.. Locken öppna? Vad kan hända annars?
Huggorm
28-12-2009, 16:13
CITAT (Biggan_ @ 28-12-2009, 15:52) Anledningen till att batteriet laddar ur sig är att jag har kört för korta sträckor nu en längre tid. Jag har nära till jobbet, men eftersom jag jobbar så sent på kvällarna så är jag lite skraj för att gå hem när det är mörkt! Jag brukar ta en långtur emellanåt men det har inte blivit av nu på grund av vädret. Vätskenivån i batteriet har jag kollat. Locken öppna? Vad kan hända annars? Då så, då är det bara att ladda När man laddar batteriet bildas en (brandfarlig) gas, och därför öppnar man locken för att släppa ut denna. Det är normalt sex stycken lock, ett till varje cell. Men många batterier har inga lock, kolla om det finns runda pluppar med en skåra i upptill. Man brukar kunna öppna dom med ett mynt. Men egentligen skall dom väll inte behöva öppnas, dom är ju stängda under färd när bilens generator laddar.
Många moderna bilar drar mycket ström, Kör du korta sträckor så laddar batteriet ut. Unvik att ha elsits och elrutan bak på. Ladda regelbundet
Vad är det för bil du har?
Biggan_
29-12-2009, 11:41
CITAT (dahla @ 28-12-2009, 20:21) Vad är det för bil du har? Saab 900 SE årsmodell 98 Varför undrade du det?
Inget som har med Biggans laddning att göra men... Ville bara berätta att jag polvänt ett batteri en gång och det blev "pånyttfött" igen. Hade ett gammalt batteri som laddade ur hela tiden i min gamla Ford Taunus. Det är viktigt att man drar ur minsta lilla kräm ur batteriet innan man polvänder. Kopplade på en svag glödlampa som fick stå och lysa nån vecka el två. När den slocknar är batteriet helt urladdat och man laddar upp det som vanligt fast vänder på plus och minus. Det batteriet körde jag med i något år och det fungerade fortfarande bra när jag sålde bilen. Viktigt är att man skriver på batteriet att det är polvänt utifall man någon gång ska hjälpa någon med startkablar. Det var dagens spartips
CITAT (Biggan_ @ 29-12-2009, 11:41) Saab 900 SE årsmodell 98
Varför undrade du det? Det är alltid bra att veta vad det är för bilman ska ge råd om. Det är bara att koppla på laddaren och se glad ut Det har ju faktiskt funnits äldre bilar med 6 volt... så var ju nu inte fallet... det har funnits bilar med + som jord... så var nu inte fallet... Om du laddar batteriet på plats i bilen (utomhus) så behöver du inte skruva av korkarna till påfyllningshålen. Är batteriet från 1998 eller är det utbytt någon gång? Om det har suttit i bilen från att den var ny kanske det kan vara dags att skaffa ett nytt batteri.
Biggan_
30-12-2009, 00:26
CITAT (dahla @ 29-12-2009, 20:59) Det är alltid bra att veta vad det är för bilman ska ge råd om. Det är bara att koppla på laddaren och se glad ut Det har ju faktiskt funnits äldre bilar med 6 volt... så var ju nu inte fallet... det har funnits bilar med + som jord... så var nu inte fallet... Om du laddar batteriet på plats i bilen (utomhus) så behöver du inte skruva av korkarna till påfyllningshålen. Är batteriet från 1998 eller är det utbytt någon gång? Om det har suttit i bilen från att den var ny kanske det kan vara dags att skaffa ett nytt batteri. Batteriet är bytt en gång och jag kommer faktiskt inte ihåg hur längesedan det var, kanske 5 år sedan eller nåt. Hur lång livstid har ett batteri ungefär? Gissar att det kanske beror på hur mycket man kör.
Huggorm
30-12-2009, 00:31
Det beror mycket på vad det är för sorts batteri. Ett kvalitetsbatteri borde inte ha problem efter fem år, men ett biltemabatteri kan nog börja bli dåligt redan
Biggan_
30-12-2009, 00:34
CITAT (Huggorm @ 30-12-2009, 00:31) Det beror mycket på vad det är för sorts batteri. Ett kvalitetsbatteri borde inte ha problem efter fem år, men ett biltemabatteri kan nog börja bli dåligt redan Aha! Men det är inget biltemabatteri, tror jag inte i allafall, är köpt på bilverkstan.
Funderade på det här med att köra kortare sträckor. Jag hade bara tre minuter till mitt förra jobb och under dom sex åren jag jobbade där hade jag aldrig problem med mitt Tudor. Nu kan jag inte så mycket om bil-el men visst borde det laddas upp även på så korta sträckor? Kanske ett nytt batteri inte skulle skada, särskilt nu när det är kallt. Jag skulle nog iaf känna mig säkrare om jag visste att det var i bra kondition. Nu har du ju inte så långt hem, men ändå. Det är inget kul när man väl står där och den inte startar.
Gossen Ruda
30-12-2009, 07:04
Problemet med korta körningar och många starter är att startmotorn drar ur en hel del energi ur batteriet som det sen tar relativt lång tid att återställa. Allt blir bara värre när det är kallt, för att få ut kräm ur batteriet går det åt ännu mer energi samtidigt som motorn är trögare att dra igång. Att sen batteriet har svårare att ta emot laddning när det är kallt gör inte saken bättre. En bra idé är att ta in batteriet i värmen när man laddar det, om det går.
Chamomille
30-12-2009, 07:16
CITAT (Huggorm @ 28-12-2009, 15:36) Passa på att kolla vattennivån när du ändå grejar. På de flesta batterier är sidan genomskinlig och man kan se om nivån ligger mellan strecken. Laddar batteriet ur sig kan det vara något skumt på gång ...skumt på gång.. T. ex minusgrader...?
CITAT (Gossen Ruda @ 30-12-2009, 07:04) Problemet med korta körningar och många starter är att startmotorn drar ur en hel del energi ur batteriet som det sen tar relativt lång tid att återställa. Allt blir bara värre när det är kallt, för att få ut kräm ur batteriet går det åt ännu mer energi samtidigt som motorn är trögare att dra igång. Att sen batteriet har svårare att ta emot laddning när det är kallt gör inte saken bättre. En bra idé är att ta in batteriet i värmen när man laddar det, om det går. Ja det är ju sant förstås
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
|
|
|