Motti
Är det någon som vet varför man får kramp ?har det med kaliumhalten att göra eller beror det på något annat?Jag har kramp i stort set varje dag även på nätterna i ben och fötter ,jag kan få det i stort set överallt i benen magen bröstkorgen i sidorna.Jag påpekade detta för min läkare men alla prover de tog visade inget annmärkningsbart.Vissa dagar räcker det med att jag sträcker på mig så får jag kramp i sidorna eller i bröstkorgen och det gör förbaskat ont,även när jag ska ta på mig sockar kan jag få kramp i magen eller i sidorna vid midjan.Någon som har ideer om vad det kan bero på ?Vätskebrist kan det knappast bero på för jag dricker minst en liter om dagen.

Mvh Motti
Eva i Skåne
Jag har inget svar på din fråga, men ett tips som mina föräldrar (och flera av deras vänner) påstår hjälper.
Det låter som skrock, men är ofarligt och kan vara värt pröva om man har problem, tycker jag.

Lägg en rostfri kniv, typ smör- eller vanligt matkniv, på längs under madrassen och du ska inte drabbas av kramp så ofta mer.

Jag har inte prövat själv, men jag har hört det diskuteras många gånger.
Om du eller nån annan testar vore det kul att få höra om någon mer tycker att det är till hjälp.
skånepåg
Jag får kramp ibland, aldra mest om jag ska sträcka mej eller efter jag sovit, ibland efter jag sovit eller ska sova kan jag få sånt kramp så jag bara skriker och försöker räta ut benet men det får man ju göra med våld, inget kul, tror jag vet vad du menar =(
Monaxe
Äter du några mediciner? EN del mediciner kan ge kramptendenser. Lite dålig cirkultion kan också vara en orsak. Dricker du 1 l vätska/dygn? Låter lite lite tycker jag, borde nog var mer år 1,5-2 l.
Motti
Jag äter blodtrycksmedecin Enalapril och Omeprazol ,Ventolin och Pulmicort.! 1liter vätska då är det det jag vet att jag får i mig men det blir ju mer,men jag kan inte dricka sent för då får jag springa och kissa varanan timma hela natten.Har ju Astma så jag funderar på om allt hostande påverkar musklerna i kroppen för man spänner ju sig vid varge hostatack har också just haft en långdragen förkylning med en jäkla rethosta.
titti49zon6
Prata med din läkare, kan vara biverkningar av Enalapril.
Själv har jag "krax" i halsen, huvudvärk, magbesvär och jag misstänker att det
kan komma från Enalaprilen, detta läkemedel har många biverkningar.
Åt tidigare en annan blotrycksmedicin som jag mådde väldigt bra av men den får
jag betala fullt pris för och den ekonomin har jag inte.
Läs noga igenom bipacksedeln så ser du vad som är biverkningar
Kan ju hjälpa om du får annan medicin
blomkronan
När jag vill ha svar på frågor om kroppen eller sjukdomar, hittar jag för det mesta mitt svar på netdoktor.se där har dom även ett forum... smile.gif
, du kan nog hitta svar där smile.gif .

Motti Hoppas det går över snart smiley_small_hug.gif
Anki på Öland
Det är dina mediciner! Pulmicort klarade inte jag att byta till trots att det skulle vara bättre, för jag fick så himla mycket kramper i benen under nätterna. Det står på listan av biverkningar tror jag!
Anki
4:an
min dotter fick mycket kramp i benen och då berodde det enligt läkaren på kaliumbrist...rådet var: Ät banan varje dag!
skogstroll
händer mig varje dag också, vader, fötter, sidor och under hakan (!). Magnesium brukar funka på mig men man blir lite pömsig av magnesium
Myosotis
Magnesiumbrist eller vätskebrist.
Magdis
Enalapril kan ge muskelkramper, det är en ovanlig biverkan men det finns ju dock folk som får det. Ta kontakt med din läkare.
Motti
Som sakt så tog jag upp det med min läkare men han visste inte vad det kunde bero på alla mina prover var bra och de tog en massa,jag var där tre gånger för provtagning.Pulmicorten har jag haft i många år så den är det nog inte.Men det kan vara Enalaprilen som spökar ,ska ta upp det med honom nästa gång.Ganska jobbigt att få kramp tex när man är ute i affären och man helt plötsligt stå dubbelvikt och stönar folk undrar ju vad det är med en confused.gif Ska ta och käka en banan kan ju vara så att Enalaprilen tar Kaliumet i kroppen,räkor innerhåller också mycket kalium.
Magdis
Enalaprilen tar inte bort nåt kalium, snarare ska man vara försiktig så man inte får för mkt kalium.
skogstroll
CITAT (Motti @ 29-12-2009, 13:14) *
Ganska jobbigt att få kramp tex när man är ute i affären och man helt plötsligt stå dubbelvikt och stönar folk undrar ju vad det är med en confused.gif


usch ja inte kul, själv brukar jag kunna svimma till å med så ont gör det. Personligen tror jag det beror på näringsbrist av något slag och trycker i mig vitaminer, magnesium mm då brukar det bli bättre. Mediciner kan nog suga ut näring ur kroppen också så att man måste tänka på att stoppa i sig mera
Motti
De tog blodvärden på mig plus kalium o kalcium värden men allt var bra !men någon skit är det som ställer till det för mig g.gif
Inga från Närke
CITAT (Motti @ 29-12-2009, 00:34) *
Jag äter blodtrycksmedecin Enalapril och Omeprazol ,Ventolin och Pulmicort.! 1liter vätska då är det det jag vet att jag får i mig men det blir ju mer,men jag kan inte dricka sent för då får jag springa och kissa varanan timma hela natten.Har ju Astma så jag funderar på om allt hostande påverkar musklerna i kroppen för man spänner ju sig vid varge hostatack har också just haft en långdragen förkylning med en jäkla rethosta.


Jag har ventolin själv och har de biverkningar som du har efter många års användning. Har blivit lite bättre med kramper om jag doserar mindre men det är ju inte alltid man kan det.
Kolla denna länken och bläddra ner till Biverkningar:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artike...mp;UserTypeID=0

Christa
Många här skriver om läkemedel mot högt blodtryck. Är läkemedel mot det förhöjda trycket det enda ni får när ni kommer till doktorn? Ger de inga andra råd eller rekommendationer?

Hej igen
Mest troligt medicinerna ... testa med att träna t.ex med gummiband el vikter ... dragövningar
m armarna gör att musklerna i bröstkorgen blir "smidigare" och inte så spända.
En annan övning som också hjälper muskulaturen i bröstkorg, är "pilbåge"
Spänn och skjut 2 x 10 ett par ggr/dag
Säger min sjukgymnast

Testa också att göra benövningar ... stå på tå ... håll i några sek ... gå sakta ner
upprepa 2 ggr 10 några ggr/dag.

Magnesiumtabl gav mig hjälp ett tag men sedan var det lika jobbigt igen.
Träning har faktiskt gett bästa resultat.smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Sedan många år tillbaka har jag kramper i foten och vaden men jag äter inte dessa mediciner som motti har.

Magnesium tycker ju många att det hjälper men inte mig längre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon