Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Anki V
Deltagare:
Christina i Taxinge
Anki V
Anma
pimpim2
Bettis
Wilmer
Monarda

Ytterligare deltagare är hjärtligt välkomna att hoppa på tåget.

Använd gärna tråden för att berätta hur det går och vilka åtgärder som vidtas.

Varje fredag redovisar vi storleksförändring i den enhet deltagaren själv önskar ivrigt påhejade av de andra.

/Anki
Farbror Blå
Heja damerna!
freya
Jag vill också vara med. Så kanske det vänder och minskar på vågen istället för ökar. Har försökt tala om för mig att muskler väger men inte ens jag själv går på det nu när det är snö överallt och marken frusen. Blir ingen direkt fysisk motion den här tiden på året.
Inga från Närke
Hittade denna på nätet vet inte om det är intressant men jag lägger in den ändå:

http://www.emilysdietsecrets.com/SE-1/

Lycka till allihop. Skulle gärna vara med men jag har tyvärr inte karraktär trots att jag borde gå ner ca 10-15 kg.
Christina i Taxinge~
Halloj!
Nu har jag trasslat mig upp ur filtarna och vägt mig och mätt midjemåttet.....hmmmmm fear.gif
Eftersom jag ligger däckad och bara dricker te (förutom en halv gratinerad hummer på nyårsafton....) så har jag redan gått ner i vikt....ca 1kg, möjligen 1,5.
Ska försöka behålla den minskningen när jag blir bättre!

Jag är så glad att jag kommit igång! Och fått sällskap!
Nu ska jag krypa ner under filtarna igen......



Anma
wyäää! Mitt måttband är borta. Blir ingen midjemått här inte...
Monarda
Jag köpte mig en våg idag och det var faktiskt värre än jag trodde fear.gif + 4 kg sedan september när jag var på hälsokoll. Hur har det gått till!? Men nu är skygglapparna borta och det är bara att sätta igång.
Piccante
Jag råkade gå upp minst 1,2 kg bara över julhelgen w00t.gif det gick av bara farten att gå upp. Nu ska jag försöka bli av med den extravikten igen.
Ing-Marie i Finnerödja
Skall hänga på i det tysta för jag vill försöka gå ner också men vill helst hålla mina mått och min vikt för mig själv. Har gått ner 6 kilo i höst men gått upp 2 i jul. Det är inte klokt , man fick slita 3 månader för att gå ner 6 men bara 1 vecka för att gå upp 2 . Men jag ska ner minst tio innan semestern......
Lycka till ni som skall vara med.
Eva i Höga
I normala fall är jag definitivt inte överviktig, snarare tvärtom, men nu efter julhelgen (och alla chokladaskar o goda kakor man får av nöjda kunder på jobbet) sitter mina kläder konstigt. Egentligen gör det inget med några extrakilon men känner ändå att jag vill återta min normalvikt. Hänger på här så får vi ser hur det går.
4:an
Kan bara heja på er....! Jag gör som föregående och hänger på bredvid....har svårt att boka upp mig på att logga in varje fredag och redovisa.. -cry-.gif Jag är inte buskablyg av mig så här kommer mått och längd ...håll i hatten nu...... 162 cm till 89 kg....det ni! Jag vräker inte godis eller kakor men tycker om mat och ett gott rött vin till det och portionerna kunde varit mindre.....vad jag är bra på däremot är att träna...jag tränar två/tre pass kampsport i veckan (är instruktör) så jag måste dit.... naughty.gif vilket är bra....jag är väl medveten om att jag har mycket muskler men jag har även mycket fett....vad jag vill säga till er som vill gå ner i vikt är att försök kombinera det med rörelse....all motion är bra motion!!! tummenupp.gif det är bra att börja i det lilla och på sikt öka på! Lycka till....vill ni ha träningsråd får ni gärna skriva till mig!!!
Eva i Höga
Ja absolut, man kan inte gå ner i vikt utan motion, i så fall får man svälta sig - och hur roligt är det. Dessutom är motion viktigt ur hälsosynpunkt. Det behöver inte vara svårt, kan räcka att promenera i snabb takt. Men det ska göras regelbundet!
Monarda
För min del blir det till att damma av gåstavarna och promenera till jobbet åtminstone 3 ggr per vecka vilket tar 1 timme fram och tillbaka. Att gå på gym ligger inte riktigt för mig.
Anki på Öland
CITAT (Eva i Höga @ 02-01-2010, 14:55) *
Ja absolut, man kan inte gå ner i vikt utan motion, i så fall får man svälta sig - och hur roligt är det.....................


Det där är ju bara gamla fördomar!! Blir lite irriterad på denna motionshysteri, det får folk som av en eller annan anledning inte klarar att motionera att ge upp redan innan man börjat! Jag har gått ner nästan 15 kg utan att svälta och utan att motionera. OK, jag har inte musklat upp mig heller, men har ingen önskan om det. Jag äter enl lchf och inte känns det alls som om jag bantat. Bantar inte längre, men äter fortfarande lchf och njuter av maten utan att lägga på mig!
Anki
Inga från Närke
Blir så trött på alla som säger att motion är så viktig men tänker inte på alla de som inte orkar eller kan motionera. Det är både tidningar/TV/Radio när man pratar om bantning. Lär ut vilken kost man ska ta till istället och tjata inte om motion.
Personligen är jag ute med min hund ca 1 timma / dag och promenerar men i den takt jag orkar och tyvärr så bränner jag inget fett på det. Försöker att tänkta kolhydratfattig kost men när man är 2 så är det svårt att anpassa om den andra inte vill ha den kosten.
Har hittat lite bra recept på nätet när jag sökt kolhydratfattigt så jag måste börja få in det i mitt huvud samma som när man beslutade om att sluta röka.

Hoppas ni lyckas i alla fall att gå ner.
4:an
Vad jag menar med motionen är inte endast för att minska i vikt utan för att må bra överhuvudtaget....alla värde blir bättre....! Att vara ute och promenera 1 timme per dag är suveränt...det behöver inte vara i ett supertempo och det är där jag tror att mycket missförstånd ligger...alla rörelse är bra rörelse...! Vill slå ett slag för den motion som går att utföra sittande på en stol...finns bra videor på biblioteken!!

Vill också säga att det viktigaste är att man själv är nöjd med sig själv och sin vikt...är man inte det får man göra något åt det...för sin egen skull! och såklart för hälsans skull....
Eva i Höga
Håller med 4:an! Det är viktigt för det allmänna välbefinnandet att röra på sig och givetvis i den mån man kan själv. Man behöver inte gå på gym, jag har prövat och avskyr det men jag promenerar och det tycker jag är motion som passar mig. Inga, du är ju ute med din hund 1 timma/per dag och visst är det motion och dessutom utomhus.
KRT
Jag hänger på lite i det tysta, jag också smile.gif Har sisådär en 5-6 gravkilon som ska bort. Gick ner 1,5 kg när jag hade lunginflammation innan jul, men misstänker starkt att julmat och godis i kombination med ingen motion har gjort att jag lagt på mig igen.....

Ang motion, diet etc - ALLT handlar om hur mycket man stoppar in och tar ut (ungefär som bankkontot laugh.gif). Det är klart att man kan gå ner i vikt utan att varesig motionera eller svälta sig - men då måste man vara noga med innehållet i maten och hur måna kalorier man stoppar i sig resp gör av med. Det finns gott om personer som inte KAN motionera som är både överviktiga och underviktiga, på samma sätt som måna friska och normalt rörliga personer är det........ Men det är klart att det teoretiskt är enklare att gå ner i vikt om man samtidigt ökar förbränningen (dvs gör av med mer kalorier) MEN samtidigt blir man ofta hungrigare då - som vanligt är det mesta individuellt tummenupp.gif

Inga - visst är det motion att vara ute med hunden, förutom att hela kroppen mår bättre bränner man visst fler kalorier när man rör på sig, däremot är det kanske inte så effektivt som ett spinningpass wink.gif, men jag ska ärligt säga att jag aldrig varit så smal och i så bra form som när vi hade hund och man var ute och gick flera timmar per dag smile.gif
Christa
CITAT (freya @ 02-01-2010, 10:23) *
Jag vill också vara med. Så kanske det vänder och minskar på vågen istället för ökar. Har försökt tala om för mig att muskler väger men inte ens jag själv går på det nu när det är snö överallt och marken frusen. Blir ingen direkt fysisk motion den här tiden på året.


Det kan ju vara svårt på vintern men här har vi så mycket snö så vi åker skidor nästan varje dag och det är underbart! Det är ju inte bara motion utan också en naturupplevelse, frisk luft och dagsljus.

Gå i snön kan man ju också göra. Att gå i djup snö är mycket bra för förbränningen eftersom man måste lyfta benen mycket mer än annars.

Wilmer
Jag måste få upp mina låga blodvärden, äta nyttigt är ju en bra start sweatingbullets.gif Kan inte röra mig så våldsamt just nu, men kommer igen så fort jag orkar! ingen invägning..
Anma
Två dagar utan kolhydrater, mångt fler ska det bli. smile.gif
Krolliljan
Är också sjuk som flera andra men börjar med att köpa en ny våg och leta upp måttbandet så sätter jag igång när jag är lite friskare.
blomkronan
Ja vist är det hög tid att dra åt godisintaget blush.gif
Bra att du starta denna tråd Anki_V tummenupp.gif kan ju leda till att man skärper sig!!!
sommaren 2008 vägde jag 13 kg mindre än idag och mådde hur bra som helst biggrin.gif
jag är med... cool.gif

Från och med NU.... är det skärpning!!!!
Christa
Jag gick ner 15 kg våren 2008. Vikten hade börjat dra iväg trots att jag åt väldigt lite och gick 5 km per dag.

När fettet försvann fanns inte mycket kött på benen. Musklerna hade nästan försvunnit efter 16 år med kontorsarbete och stress.

Det är lömskt att bara titta på antalet kilon. Jag hade i många år ätit mindre och mindre för att hålla vikten och lyckades ganska bra men till slut drog det iväg på grund av att musklerna var i så dåligt skick.

När jag började ana detta gjorde vi en mätning av kroppssammansättningen min sambo och jag. Han hade en hel del synligt daller vilket jag inte hade men det var som jag då börjat misstänka. Han fick bra värde och jag låg under gränsvärdet.

Ur hälsosynpunkt är viktigast att ta tag i ämnesomsättningen. Det är inte övervikten i sig som raserar hälsan.
Mejal
När det gäller att förbränna calorier, så är det inte tiden man går utan hur långt man kommer på den tiden som är det väsentliga. Så om A går 1 mil på en viss tid medan B går den på halva så har de i stort sett bränt lika mycket calorier. Det som skiljer är att B kommer att få bättre kondis. Så fortsätt du att gå med hunden i precis den takt du vill. Vill du förbränna mer, så försök att gå lite längre.

Egentligen är bantning ett nollsummespel. För att hålla vikten gäller"energi in"=" energi ut" För att minska i vikt måste man helt enkelt strypa på sidan "energi in" alternativt öka "energi ut". Sen vilket man gör är likvärdigt. Mest effektivt är naturligtvis att göra bäge delarna.

För att kunna hålla vikten tror jag det är viktigt att man inte förlitar sig på för mycket mirakelkurer eller överdriva genom att tokbata eller tokmotionera utan i stället försöka att parallellt få in ny vanor, som att äta mindre och röra sig mer. Annars tar det ingen tid tills man är tillbaka igen.
Det gäller att förska hitta något typiskt svenskt LAGOM-läge.

Jag hänger föresten på och vägde in mig i fredags. angry.gif

Jag är föresten en gammal rosenforumist, som inte är så väldigt aktiv i forumen, men som har varit med i stort sett sen Odla.nu startade. Jag läser mer än jag skriver.
...Och jag är inte fullt så torr som det här inlägget gör gällande. smile.gif
Anki V
Christina i Taxinge
Anki V
Anma
pimpim2
Bettis
Wilmer
Monarda
Freya
Markus H
Ing-Marie i Finnerödja
Eva I Höga
4:an
KRT
Blomkronan
Mejal

Ja, nu börjar vi bli ett gäng….även om vissa väger/mäter sig lite i smyg.
Hojta till om jag missat någon!

Halvvägs in i första veckan så kan jag väl säga att det gått hyggligt. Det kan bli bättre och det blir det säkert också när alla helger är slut och oxveckorna med fasta rutiner startar igen

Min metod för viktnedgång är gammal och beprövad och går ut på att öka ”utgifterna” och minska ”inkomsterna”. Jag använder som stöd en gammal viktväktartabell där de räknar points.

Jag följer den inte slaviskt men försöker hålla ner på både fet och kolhydrater. Den metoden passar mig bäst eftersom jag har väldigt svårt för att äta mycket fett och gillar frukt. Dessutom vet jag att den fungerar för mig.

Värst nu är att det inte känns så lockande att göra långa promenader….I morse var det -19 och blåsigt så det kändes som -35. Är väderleken ”tjänlig” går jag i alla fall den ena vägen till eller från jobbet vilket ger en rask promenad på dryga halvtimmen.

/Anki
stennie
Jag vill också hoppa på...köpte en ny våg igår, på den väger jag 2 kg mer än på den gamla thumbdown.gif men, men.

Jag började springa i slutet på sommaren, har inte gått ner mycket sen dess, men har märkt en förändring på kroppen......
I kväll ska jag göra lite mätningar....
LasseB
Nästan bara kvinnor här så här kommer jag att trivas *ler*
Jag borde nog hoppa med gjorde ju ett ryck för ett år sedan gick ner 8 kg på 8 månader utan att lägga om matvanorna utan bara träning, 3 ggr /vecka
Ska väl göra både delarna nu men det är så svårt att låta bli godis
Visst jag är med
KRT
Som Mejal skriver - handlar om balans och eftersom jag är bekväm av mig OCH gillar god mat brukar jag försöka börja med motion innan jag modifierar maten smile.gif. Gick ner några kg när jag hade lunginflammation, men julen och nyåret motverkae nog den nedgången känns det som whistling.gif

Nu har jag haft oturen att få en massa hosta, och linfektioner i luftvägarna sedan mitten av november och då är det ingen höjdare att anstränga sig men om jag bara kan bli frisk nu, så jag kan komma igång med motionerandet. Gillar att jogga, och tar man med barnvagnen blir även en 4-5 km runda ganska tung. Speciellt om man väljer en runda med backar smile.gif
Ska börja jobba igen efter föräldraledigheten om några veckor och jag ser faktiskt fram emot det, mindre småätande och mer rörelse när man är på jobb jämfört med när man går hemma... Kan bara vara positivt för vikten.

Och, jag borde nog köpa en ny våg.... Misstänekr att den gamla inte är helt bra eftersom den inte visar samma sak om man ställer sig på den tre gånger i rad laugh.gif
Christina i Taxinge~
Jösses! Nu är vi 17st!
Kuuuuuuul att se dig här Mejal! smile.gif

Christina i Taxinge
Anki V
Anma
pimpim2
Bettis
Wilmer
Monarda
Freya
Markus H
Ing-Marie i Finnerödja
Eva I Höga
4:an
KRT
Blomkronan
Mejal
Stennie
Lasse B

Jag grämer mig såååå att jag är superförkyld och inte kan ta mina dagliga stavpromenader! mad.gif
Min "bantning" går till så att jag äter ungefär samma som jag alltid äter, men aningen mindre portioner och där det är möjligt äter jag mer grönsaker. Massor av apelsiner för de är så goda så här års!
Det som tillkommit är de regelbundna stavpromenaderna - som jag alltså inte kan ta just nu.
Här var det -21 imorse, men har nu stigit till -16.

Ser verkligen fram emot ett lättare liv! biggrin.gif
Imorse kunde jag knäppa byxknappen utan att lägga mig på sängen först! laugh.gif

Aqvakul
Jag ansluter mig också.
Men min insats börjar först på torsdag, då jag ska gå på fin middag i morgon.

Jag tänker kontrollera min vikt genom att mäta midjemåttet. Upptäckte till min fasa att det nu är 102 cm. För tre år sen så lyckades jag minska det från 108 cm till 90 cm. jag lyckades hålla det skapligt tills jag beslutade mig för att sluta snusa och sen dess har jag lagt på mig en del.

Jag tänker äta mindre portioner och avstå från kakor och godis. Unnar mig dock både vin och dessert till helgen. Konceptet har fungerat innan.
Eva i Höga
Tycker jag känner en liten förändring på kläderna nu, har slutat att vräka i mig en massa onyttigheter efter julen och dessutom har jag kommit igång med promenaderna igen. Det är skönt när man känner att det går åt rätt håll, men jag har inte vägt mig än.
Anki på Öland
CITAT (Mejal @ 05-01-2010, 06:56) *
.......................För att hålla vikten gäller"energi in"=" energi ut" För att minska i vikt måste man helt enkelt strypa på sidan "energi in" alternativt öka "energi ut"................


Gamla fördomar och något som ger dåliga samveten........ Öka ämnesomsättningen kan man göra på flera sätt, ett av dom är att röra på sig, men det finns andra!
Anki
Christina i Taxinge~
CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2010, 10:54) *
Öka ämnesomsättningen kan man göra på flera sätt, ett av dom är att röra på sig, men det finns andra!
Anki


Men va bra - berätta på vilka andra sätt!
Jag behöver alternativ nu när jag sitter här och snörvlar, hostar & nyser......

Anki på Öland
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 05-01-2010, 11:03) *
Men va bra - berätta på vilka andra sätt!
Jag behöver alternativ nu när jag sitter här och snörvlar, hostar & nyser......


Ett sätt är att öka fettintaget och ta bort kolhydraterna ur kosten. Finns säkert flera.
Anki
Monarda
Hålla koll på kalorierna är det enda som funkar för mig. Köpte mig en digital brevvåg på Biltema som är liten och smidig att ha framme på köksbänken. Hoppade med i Aftonbladets viktklubb och där får man reda på hur många kalorier man får förbruka per dag enligt uppsatt mål, som för mig är - 10 kg. Man får färdiga menyer som man kan följa om man vill. Jag gör dock mina egna och får på ett enkelt sätt reda på antalet kalorier genom att skriva in vad och hur mycket jag ätit. Så anger man vad man gjort i motionsväg och så dras dom kalorierna bort från dagsintaget. Ganska smidigt faktiskt och det här gör att jag verkligen tänker på vad jag äter.
KRT
CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2010, 11:11) *
Ett sätt är att öka fettintaget och ta bort kolhydraterna ur kosten. Finns säkert flera.
Anki


Syftar du på Atkins??? Att fett skulle "kosta mer" kalorier att bränna än kolhydrater än fett? Stämmer tyvärr inte. Studer har visat att Atkins helt enkelt fungerar eftersom man äter mindre - fett mättar bättre och längre helt enkelt varpå man äter mindre mat. Var ett mycket intressant dokumentärprogram på TV om det för några år sedan.

Om det inte handlar om Atkins, skulle jag gärna vilja veta mer, låter för bra för att vara sant smile.gif
*Stintan*
CITAT (KRT @ 05-01-2010, 16:09) *
Syftar du på Atkins??? Att fett skulle "kosta mer" kalorier att bränna än kolhydrater än fett? Stämmer tyvärr inte. Studer har visat att Atkins helt enkelt fungerar eftersom man äter mindre - fett mättar bättre och längre helt enkelt varpå man äter mindre mat. Var ett mycket intressant dokumentärprogram på TV om det för några år sedan.

Om det inte handlar om Atkins, skulle jag gärna vilja veta mer, låter för bra för att vara sant smile.gif



LCHF är det. Jag äter också den kosten och jag kan absolut inte påstå att jag äter varken mindre mängd eller sämre. Försöker hålla nere kolhydraterna så mycket det går men lite blir det ändå.

Atkins tog väl bort kolhydraterna helt om jag inte har helt fel.
Mejal
Ledsen att behöva göra alla ledsna, men det finns inga mirakelmetoder, eftersom energiprincipen tyvärr gäller även för oss människor. (annars hade vi uppfunnit evighetsmaskinen)
Så vad som gäller är:
"Energi in = energi ut" för att hålla vikten. Har man den i åtanke, så ser man att det finns två alternativ för att banta.
1.Minska energiintaget.
2. Öka energiuttaget.
Och givetvis går det ännu fortare om man kan göra både och.

Sen är det i princip likgiltigt vad man äter. Men för att inte bli tokig av hunger är det lämpligt att öka på med matvaror som har låg kalorimängd, men som ger hög mättnadskänsla.
Viktväktarmat är ett typiskt exempel på sån mat.

Och jag vill påstå att all viktminskning bygger på ovanstående, sen kan man kalla metoden för vad man vill, men räknar man på energin, så är det det ovanstående som gäller.

Sen gör man givetvis som man vill. Det kan kännas bra att följa någon "metod" och det kan fungera jättebra och man går ner i vikt och livet leker. Men vad man har gjort är antingen punkt 1 eller punkt 2 eller båda. smile.gif
Så egentligen, vad vi letar efter är att försöka finna en väg som gör det mindre tråkigt och smärtsamt att få kroppen att acceptera mindre energi in,så att den blir tvungen att börja använda alla den lagrade energin som vi har runt midjan och på andra ställen.

Jag för min del gör som Christina, äter mindre, försöker äta mer frukt istället för godis, äter mer grönsaker och rör mig mer och det börjar visa sig på vågen.

PS. Tur man har en hund som behöver långa promenader. DS tongue.gif
Motti
Jag gick ner 1 kilo bara av att läsa den här tråden giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Mejal @ 05-01-2010, 17:55) *
Ledsen att behöva göra alla ledsna, men det finns inga mirakelmetoder, eftersom energiprincipen tyvärr gäller även för oss människor. (annars hade vi uppfunnit evighetsmaskinen)
Så vad som gäller är:
"Energi in = energi ut" för att hålla vikten. Har man den i åtanke, så ser man att det finns två alternativ för att banta.
1.Minska energiintaget.
2. Öka energiuttaget.
Och givetvis går det ännu fortare om man kan göra både och.

Sen är det i princip likgiltigt vad man äter. Men för att inte bli tokig av hunger är det lämpligt att öka på med matvaror som har låg kalorimängd, men som ger hög mättnadskänsla.
Viktväktarmat är ett typiskt exempel på sån mat.

Och jag vill påstå att all viktminskning bygger på ovanstående, sen kan man kalla metoden för vad man vill, men räknar man på energin, så är det det ovanstående som gäller.

Sen gör man givetvis som man vill. Det kan kännas bra att följa någon "metod" och det kan fungera jättebra och man går ner i vikt och livet leker. Men vad man har gjort är antingen punkt 1 eller punkt 2 eller båda. smile.gif
Så egentligen, vad vi letar efter är att försöka finna en väg som gör det mindre tråkigt och smärtsamt att få kroppen att acceptera mindre energi in,så att den blir tvungen att börja använda alla den lagrade energin som vi har runt midjan och på andra ställen.

Jag för min del gör som Christina, äter mindre, försöker äta mer frukt istället för godis, äter mer grönsaker och rör mig mer och det börjar visa sig på vågen.

PS. Tur man har en hund som behöver långa promenader. DS tongue.gif


Var och en blir salig på sin tro! Och jag vill påstå att du har fel. För du kan väl ändå inte mena att människor som har svårt att röra sig ska svälta vilket skulle bli följden om man följde dina råd. Svält kan bidra till fettma om du inte visste det. Om folk slutade äta socker och spannmål och därmed minska på kolhydratintaget skulle mycket vara vunnet.
Eva i Höga
CITAT (Motti @ 05-01-2010, 18:18) *
Jag gick ner 1 kilo bara av att läsa den här tråden giggle.gif


Oj, här kom ytterligar en metod! naughty.gif 000.gif
Anma
Ja, alla får göra som känns bäst för dem.
Själv har jag minskat rejält i vikt två gånger i mitt liv.

Första gången på nittiotalet, med hjälp av träning på gym, tunga vikter för det tycket jag var roligast och den traditionella lågfettkosten. Visst var det effektivt, tappade 10 kg på 5 månader samtidigt som jag byggde muskler, men jag blev aldrig av med godissuget och kompenserade godisätandet med ännu mer träning.

Andra gången var ett par år efter att jag var tvungen att sluta träna efter min olycka. Då satsade jag fullhjärtat på Gi-kosten. Åt allt det jag tyckte om i den kosten och lät bli allt annat och det jag inte gillade. Gick ner 10 kg på 4 månader utan någon som helst extra träning. Höll vikten länge och hade inget godissug, men så småningom började jag tillsätta mer kolhydrater och innan jag visste ordet av fanns godispåsen i kundkorgen titt som tätt.
Det gick väl an i ett par år, höll mig under 70 kg i varje fall, men så slutade jag att röka och då var det kört.
Har nu gått upp från 68 till 82!!! (trodde det var 78 kg fortfarande men det visade sig vara fel vid vägningen på nyårsdagen) på 11 månader!

Så denna gången har jag börjat med lchf. Och har redan gått ner 1,6 kg, på 5 dagar, men det mesta är vatten, det vet jag ju. Men ändå.
Märker redan att jag småäter mindre och mindre mellan målen, det behövs inte, för jag är varken sugen eller hungrig lika mycket som innan.

LCHF är ingen ny mirakelkur, den är faktiskt väldigt logisk om man förstår hur kroppen fungerar. Det finns massor att läsa på nätet om man vill veta hur det fungerar. Det är heller ingen bantningskur, utan en livsstil. Det har ju jag bevisat åtminstone för mig själv genom att jag kört med GI, som är en variant med fler kolhydrater i kosten, och vad som hände då jag tillsatte mer kolhydrater.
För mig som har dålig karaktär när jag är riktigt sugen på godis är det mycket bättre att slippa suget, som jag gör med denna kost, än att kämpa med det varje dag. yes.gif

Förresten, min kvällsmål igår bestog av tjocka gurkskivor med tjock skiva med brieost. yammi!! Bara en sån sak!
4:an
Har bestämt mig för att en ½ timmes träning per dag är minimum....så jag har precis cyklat min halvtimme på motionscykeln....har ett knep...jag sätter på en bra film och så cyklar jag medan jag tittar på den! Jag får alltså se en halvtimmes film per dag...detta gör jag de dagar då jag inte tränar på klubben!
Anki på Öland
CITAT (Anma @ 05-01-2010, 19:55) *
................. har redan gått ner 1,6 kg, på 5 dagar, men det mesta är vatten, det vet jag ju. Men ändå.
Märker redan att jag småäter mindre och mindre mellan målen, det behövs inte, för jag är varken sugen eller hungrig lika mycket som innan.......

....................LCHF är ingen ny mirakelkur, den är faktiskt väldigt logisk om man förstår hur kroppen fungerar. Det finns massor att läsa på nätet om man vill veta hur det fungerar. Det är heller ingen bantningskur, utan en livsstil..............


Grattis till viktnedgången!
Helt rätt LCHF är en livsstil. Har ätit så i 4 år och kommer troligen att fortsätta livet ut - för den känns väldigt naturlig och hälsosam!! Och jag kan njuta av maten och ändå hålla vikten.
Anki
Mejal
CITAT (*Stintan* @ 05-01-2010, 19:13) *
Var och en blir salig på sin tro!


Visst är det så. angel_not.gif

Felet i ditt påstående är att dock du glömmer att kroppen förbrukar den mesta av sin energi på att leva och inte av att röra sig. Energin används till att bygga nya celler, hålla igång lever, njurar hjärta, hjärna osv.
Därför är det viktigt att man inte svälter sig.

Fortfarande gäller energiprincipen. För att hålla figuren så krävs samma energi in som den som du gör av med.
Och för att förtydliga: Den energin du stoppar i dig skall räcka till att leva + röra sig. Får du i dig för mycket energi lägger du det som fett runt magen, får du i dig för lite börjar du ta på dina energilager. Så enkelt är det.

Sen om du vill tala om kolhydrater, socker, proteiner spelar ingen roll, det är bara olika "förpackningar" av energin.

Men, sen kan det vara lämpligt som jag skrev innan att , att äta den typen av energi som ger en lång mättnadskänsla. Annars är risken stor att man stoppar i sig för mycket energi. Det är ju betydligt trevligare att banta när man känner sig mätt.

Sen är det inte så att folk som svälter blir feta. Det är en missuppfattning, en skröna.

Så, jag förstår att jag retat upp dig nu och det är inte min mening, men jag tycker att det är viktigt att man inte gör det här konstigare än det är, eller man tror att man kan finna en massa mystiska genvägar för det finns inte. Tyvärr.
Nu säger jag godnatt med en apelsin i handen och hoppas att jag och många med mig, även idag har lyckats inta mindre energi än vad vi har gjort av med.
sleeping.gif
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2010, 21:46) *
Grattis till viktnedgången!
Helt rätt LCHF är en livsstil. Har ätit så i 4 år och kommer troligen att fortsätta livet ut - för den känns väldigt naturlig och hälsosam!! Och jag kan njuta av maten och ändå hålla vikten.
Anki


tummenupp.gif
Anki på Öland
CITAT (Mejal @ 06-01-2010, 01:38) *
....................men jag tycker att det är viktigt att man inte gör det här konstigare än det är, eller man tror att man kan finna en massa mystiska genvägar......................


Lchf är definitivt inte en genväg, tvärtom och absolut inte mystisk, tvärtom där också, det är gamla kunskaper som kommit tillbaka!
Vad händer den dagen du slutar räkna kalorier, jo du går så sakterliga upp igen och så är en livslång jojjobantning på g där det blir svårare och svårare för varje gång.
Anki
KRT
CITAT (Mejal @ 06-01-2010, 01:38) *
Visst är det så. angel_not.gif

Felet i ditt påstående är att dock du glömmer att kroppen förbrukar den mesta av sin energi på att leva och inte av att röra sig. Energin används till att bygga nya celler, hålla igång lever, njurar hjärta, hjärna osv.
Därför är det viktigt att man inte svälter sig.

Fortfarande gäller energiprincipen. För att hålla figuren så krävs samma energi in som den som du gör av med.
Och för att förtydliga: Den energin du stoppar i dig skall räcka till att leva + röra sig. Får du i dig för mycket energi lägger du det som fett runt magen, får du i dig för lite börjar du ta på dina energilager. Så enkelt är det.

Sen om du vill tala om kolhydrater, socker, proteiner spelar ingen roll, det är bara olika "förpackningar" av energin.

Men, sen kan det vara lämpligt som jag skrev innan att , att äta den typen av energi som ger en lång mättnadskänsla. Annars är risken stor att man stoppar i sig för mycket energi. Det är ju betydligt trevligare att banta när man känner sig mätt.

Sen är det inte så att folk som svälter blir feta. Det är en missuppfattning, en skröna.


Kunde inte skriva det bättre själv, exakt det jag själv ville säga tummenupp.gif

Dessutom får man aldrig glömma att det finns fruktansvärt mycket individuell variation i fråga om det mesta (energibehov, ämnesomsättning, tycke och smak, aptit, viljestyrka smile.gif etc). Vilket gör att vissa personer lätt kan jogga flera mil i veckan, men inte vill/kan vara utan sin dagliga dos choklad smile.gif Eller att vissa aldrig är hungriga och därför kan äta så lite/mycket de vill osv. Själv är jag av den "lata" karaktären får jag väl erkänna - vill helst äta som vanligt (gott) och röra mig när jag känner för det laugh.gif men jag jobbar på min viljestyrka och karaktär coolgleam.gif ...... Underligt nog verkar jag ha en ganska bra grundfysik, för det går ganska lätt att komma igång med träning när jag väl tar mig själv i kragen.

Var och en blir salig på sin tro och så länge det fungerar är det TOPPEN!!!. Spelar ingen roll vad det kallas, vilken förkortning det har eller vem som kom på det osv - huvudsaken är att det ger effekt på den som använder sig av metoden! Och ni som lyckas - GRATTIS bravo.gif Det var ju inte en tråd om metoder utan en tråd för att uppmuntra och motivera varandra....



Aqvakul
CITAT (KRT @ 06-01-2010, 09:30) *
Kunde inte skriva det bättre själv, exakt det jag själv ville säga tummenupp.gif

Dessutom får man aldrig glömma att det finns fruktansvärt mycket individuell variation i fråga om det mesta (energibehov, ämnesomsättning, tycke och smak, aptit, viljestyrka smile.gif etc). Vilket gör att vissa personer lätt kan jogga flera mil i veckan, men inte vill/kan vara utan sin dagliga dos choklad smile.gif Eller att vissa aldrig är hungriga och därför kan äta så lite/mycket de vill osv. Själv är jag av den "lata" karaktären får jag väl erkänna - vill helst äta som vanligt (gott) och röra mig när jag känner för det laugh.gif men jag jobbar på min viljestyrka och karaktär coolgleam.gif ...... Underligt nog verkar jag ha en ganska bra grundfysik, för det går ganska lätt att komma igång med träning när jag väl tar mig själv i kragen.

Var och en blir salig på sin tro och så länge det fungerar är det TOPPEN!!!. Spelar ingen roll vad det kallas, vilken förkortning det har eller vem som kom på det osv - huvudsaken är att det ger effekt på den som använder sig av metoden! Och ni som lyckas - GRATTIS bravo.gif Det var ju inte en tråd om metoder utan en tråd för att uppmuntra och motivera varandra....

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon