Knobban
Om ni såg björken i en tidigare diskussion...tja, så måste vårt päronträd ha sett ut för kanske 3 år sedan. I dagsläget har det några grova gamla grenar och miljoner treåringar som växer rakt upp! Inte ett päron har vi skördat. Vad ska jag ta mig till? Kan jag göra nåt utan att trädet skjuter tusen nya skott rakt upp i luften? Har jag ett päronträd vill jag ju få päron för sjutton!
Cilla
Trädet kommer inte att skjuta tusen nya skott om du behåller merparten av de "nödskott" som det hittills skjutit upp. Trädet satsar på att utveckla de skott de skutit upp så länge det får behålla dem. (Utveckla skott = ge sidogrenar och så småningom blomknoppanlag.)

Om trädet varit så stympat som på Hanneles björkbild skulle jag vänta åtminstone tre år, kanske fyra, innan jag gallrar bland de nya skotten. Då kan man ofta ta 1/5 eller 1/4 av antalet vattenskott och man lägger snitten precis därifrån de kommer med skarp sekatör. Man lämnar inte tapp och skär inte in i grenen de kommer ifrån. Att inkorta vattenskott är ofta ingen bra ide, då växer de utan sidogrenar rätt upp ännu längre.

Beskärningsår två kan man ta bort ytterligare 1/4 av skottmängden om de fortfarande växer tätt, och år tre kan man korta skotten över sidogren, så att den fortsatta tillväxten sker utåt kronan.

Hur många skott man gallrar bort beror på hur tillväxten av dem är. När vattenskotten börjar växa 10-20 cm årligen börjar trädets stress att avta, och det kan gallras utan att skicka nya skott. Så länge det fortfarande satsar 30 cm och mer på sina vattenskott håller det fortfarande på att kompensera sig för borttagen blad- och grenmassa, och reagerar då på beskärning genom att skjuta nya skott.

Skott som trädet nödgas skicka upp pga för hård beskärning bär normalt frukt efter 5-7 år. Med normal underhållsbeskärning satsar trädet på fruktgrenar osm ger frukt efter 2-3 år. har man fått vattenskottsbildning i trädet är det dessa man får utgå ifrån när man efter några år försiktigt börjar gallra bland dem. Så småningom kommer trädet då i balans och börjar utveckla riktiga fruktgrenar igen, brevid sina vattenskott som då börjar bära frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon