Sidor: 1, 2
Posse
När jag häromdagen lusläste min busstidtabell för att inte missa ev inskränkningar i trafiken i jul och nyår råkade jag finna uppgiften:
CITAT
Åker du med en buss som har bälten, är du enligt lagen skyldig att använda det.


Stämmer faktiskt detta? unsure.gif
Använder ni bussbältet? unsure.gif

Jag har inget emot att använda såväl bil- som bussbälten, fast när jag krängt på mig bältet i bussar har jag ibland fått känslan att folk sneglat lite skrämt/medlidsamt(?) på mig... kanske som om man gick omkring med flytväst på finlandsbåtarna. Och jag har aldrig sett någon annan ta på sig bussbältena.

Men om det nu är straffbart att inte använda bussbältena - jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett någon kamapanj som informerar om detta - tänk vad polisen skulle kunna dra in massor med pengar till staten genom att stoppa bussar, göra "razzior" och bötfälla hela busslaster med folk....
Mariann
I de allra flesta bussar finns inte bälte sad.gif inte ens i skolbussar ohmy.gif Många liv hade kunnat räddas ifall det funnits sleep.gif
lavendel
Hej!
Jag vet inte vad lagtexten säger...men jag brukar kolla om det finns bälten när jag åker långfärdsbuss.....finns det så tar jag självklart på mej det...även om folk tycker det verkar töntigt... wink.gif !
Tycker snarare att det skulle vara lag på att alla långfärdsbussar ska ha bälten....olyckor händer faktiskt....och det finns exempel på att bältet kunde ha sparat liv!
Lavendel
Ina
Såvitt jag vet så är det inte lag på att det skall finnas bälten för alla passagerare i bussar. Föraren och de passagerare som sitter på platser där det finns bälten är dock skyldiga att använda dem.

Det kanske finns nån' expert bland våra vänner här på forum som har mera, bättre och nyare info? smile.gif
Kattmatte
Här finns bussar med bälten - en del i alla fall. Kommer jag ihåg så spänner jag faktiskt fast mig. det känns tryggt - iallafall med de senaste årens otäcka bussolyckor.
Susanne i Linköping
Var det förra vintern den där otäcka olyckan, med flera som kastades ur och klämdes till döds under bussen, inträffade? En kollega till mig berättade att hans fru var med, hon hamnade på sjukhus (hon hade inte spänt fast sig eftersom hennes bälte inte fungerade). Några få dagar efter olyckan åkte jag med Swebus, i en buss med bälten, och jag såg ingen annan än jag själv som hade bältet på. sad.gif

Det är nog mycket svårt att få folk att använda bältet så länge det inte är någon kontroll. Än värre är det när folk är onyktra. Åk med vilken buss som helst en fredag- eller lördagkväll och räkna hur många som dräller omkring i mittgången, även på 90-sträckor! Inget säkerhetstänkande alls. mad.gif
kryddan
CITAT (Susanne i Linköping @ 09-12-2003, 17:00)
Åk med vilken buss som helst en fredag- eller lördagkväll och räkna hur många som dräller omkring i mittgången, även på 90-sträckor! Inget säkerhetstänkande alls. mad.gif

Tja, det räckte med att försöka ta sig hem till Värmdö (när vi bodde där) en vanlig eftermiddag. Vet inte hur det är nu - men då hade de en lång periode "stadsbussar" insatta som ordinarie: dvs bussar med mest ståplats - istället för de rejäla ledbussar som ska gå på Värmdö - och som också alltid är fyllda till sista plats.

Ni kan väl räkna ut hur säkerheten var då sad.gif Tilläggas ska att en stor del av sträckan är motorväg med höga farter...
Posse
CITAT (Susanne i Linköping @ 09-12-2003, 17:00)
Det är nog mycket svårt att få folk att använda bältet så länge det inte är någon kontroll.

Finns det en lag bör naturligtvis efterlevnaden kontrolleras!

Jag kan f.ö. inte dra mig till minnes att ens chaufförerna brukar ha bälte på sig.... sad.gif
*Felix matte*
Taxi... tar ni på er bältet? och har ni lagt märke till om chauffören har bältet på ?
Jag åker aldrig buss så jag har ingen aning om "våra" bussar är bältade eller inte.
MimE
Jag har alltid bälte på även i Taxi (känner mig naken annars unsure.gif ). Så vitt jag kommer ihåg så brukar även chaufförerna "bälta" sig.

/Mimmi
kryddan
Också alltid bälte på - och taxichaffisarna med så vitt jag vet..
yla
gammal taxichaufför minns

jo de e ju lag på att det ska vara bälten även i taxin
först hade chaufförerna ett par år då dom slapp men kunderna skulle ha nu ska alla ha o de flesta sätter på sej bältena
Posse
Från SVT:s texttv igårkväll:
CITAT
Vägverket väntas i vår lägga fram      
 förslag om att bussar som inte har    
 säkerhetsbälten på passagerarplatserna
 inte får köra fortare än 70 km/tim.    
                                       
 (- - -)
                                       
 Enligt lagen ska busspassagerare      
 använda säkerhetsbälte om de finns.    
 Från årsskiftet måste alla nya        
 bussar, utom bussar i stadstrafik, ha  
 säkerhetsbälte på passagerarplaterna.  
                                       
lavendel
Det är nog mycket svårt att få folk att använda bältet så länge det inte är någon kontroll. [QUOTE]
lavendel
Lyckades tydligen inte fixa nån sån där citatruta wacko.gif ....men vad jag ville säga var att ...ska det verkligen behövas nån som kontrollerar vuxna människor......kan man inte förstå det ändå....att det är en vettig grej att ta på sej bältet?????
Lavendel
Posse
CITAT (lavendel @ 11-12-2003, 15:52)
Lyckades tydligen inte fixa nån sån där citatruta wacko.gif ....men vad jag ville säga var att ...ska det verkligen behövas nån som kontrollerar vuxna människor......kan man inte förstå det ändå....att det är en vettig grej att ta på sej bältet?????
Lavendel

Ska man citera från någon annans inlägg klickar man på "Citera" i "huvudet" på respektive inlägg. Sedan kan man om så önskas skala bort av det citerade i en extra textruta nedanför den där man själv ska skriva. smile.gif

Ang bussbälteslagen citerar jag från en artikel, Alla måste använda bältet i bussen:
CITAT
Få använder bältet
- Men det trista är att bara fem procent av passagerarna använder bältet, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.
Vägverket arbetar på ett förslag till ändring av trafikförordningen. Dels kräver man att föraren informerar passagerarna om att det är bältestvång på alla platser som har bälte. Dels föreslår man att bussar med passagerare stående i mittgången får begränsad hastighet.
yla
CITAT (lavendel @ 11-12-2003, 15:52)
Lyckades tydligen inte fixa nån sån där citatruta wacko.gif ....men vad jag ville säga var att ...ska det verkligen behövas nån som kontrollerar vuxna människor......kan man inte förstå det ändå....att det är en vettig grej att ta på sej bältet?????
Lavendel

jag är ju en vuxen människa
iallafall på ut sidan o jag lyckades inte förmå mej till o ha bälte på mej i taxin som chaufför alltså förrän dom kom me lagen om att vi måste unsure.gif
det tog flera år i den privata bilen innan jag satte på mej bältet där o då bara för att de e lag på det unsure.gif
o jag åker fortfarande omkring utan bälte då jag ska hålla mej till småvägarna runtikring här(grusvägar m lite trafik)
AJJJ slå mej inte
jag vet wub.gif
jag vet att jag e dum o oansvarig men det sitter så himla djupt
FÖRR då va inget farligt man kunde röka o man körde bil på sommardäck året runt o man böt då corden kom fram ,,,de va före bilbesiktningen
o säkerhetsbälten de fanns knapppt ,de behövdes inte hjälm när man cycklade o inte flytväst i båten o man kunde äta smör o dricka kaffe o herrejösse va de va bra då på den tiden då INGET va farligt
Kommer ni ihåg
ungarna slängde man bara in i bilen o dom kräla runt överallt de va inte heller farligt unsure.gif
ja jag säger då de ,ganska mysigt att ha varit me
nå jag tror att man måste ha lagar för folks eget bästa för annars så skulle inte speciellt många sätta på bältet
e jag rädd wub.gif
lavendel
Hej Oldwolfie! wub.gif
Jovisst....visst var det häftigt då när inte livet var så farligt rolleyes.gif !
Och jag kan också bli lite trött på det här säkerhetstänkandet ibland...och undra hur jag har överlevt överhuvudtaget tongue.gif !
Vad som störde mej var väl det här att man lämnar över ansvaret till nån annan...att det måste vara lag på för att jag ska göra det...bälta dej eller gör det inte ...men ta ditt eget ansvar...förstår du! unsure.gif
Och Den Superläckra Nilsson.....han har väl alltid hjälm på sej ute hoppas jag(fniss,fniss)! tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Lavendel
Posse
CITAT (oldwolfie @ 11-12-2003, 16:33)
FÖRR då va inget farligt man kunde röka o man körde bil på sommardäck året runt o man böt då corden kom fram ,,,de va före bilbesiktningen
o säkerhetsbälten de fanns knapppt ,de behövdes inte hjälm när man cycklade o inte flytväst i  båten o man kunde äta smör o dricka kaffe o herrejösse va de va bra då på den tiden då INGET va farligt
Kommer ni ihåg
ungarna slängde man bara in i bilen o dom kräla runt överallt  de va inte heller farligt unsure.gif
ja jag säger då de ,ganska mysigt att ha varit me
nå jag tror att man måste ha lagar för folks eget bästa för annars så skulle inte speciellt många sätta på bältet
e jag rädd wub.gif

Nåja, det hände väl olyckor förr också... även om man kanske skyllde dem som "olyckshändelser".

Men jag tycker det känns som om bilförarna håller på att "ansvarsbefrias"... det ska vara alkolås, låsningsfria bromsar, krockkuddar, wajrar mellan körbanorna och allt vad det heter.... unsure.gif
Betty
CITAT (Posse @ 11-12-2003, 17:11)
Nåja, det hände väl olyckor förr också... även om man kanske skyllde dem som "olyckshändelser".

Ja det är ju precis vad de är!
CITAT
Men jag tycker det känns som om bilförarna håller på att "ansvarsbefrias"... det ska vara alkolås, låsningsfria bromsar, krockkuddar, wajrar mellan körbanorna och allt vad det heter....  :unsure:

Det är väl bara bra att man försöker minska olycksriskerna...! unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 11-12-2003, 17:11)
Men jag tycker det känns som om bilförarna håller på att "ansvarsbefrias"... det ska vara alkolås, låsningsfria bromsar, krockkuddar, wajrar mellan körbanorna och allt vad det heter.... unsure.gif

Det räknar inte jag som att förarna ansvarsbefrias.
Jag tackar för alla åtgäder som hjälper till att minimera olyckorna i trafiken
och definitivt så känner jag mig säkrare om jag kör på väg med mittvajer än utan.
Det hjälper inte alltid att själv köra försiktigt, du vet aldrig vem du möter på din färd.
yla
CITAT (lavendel @ 11-12-2003, 17:09)
Hej Oldwolfie! wub.gif
Jovisst....visst var det häftigt då när inte livet var så farligt rolleyes.gif !
Och jag kan också bli lite trött på det här säkerhetstänkandet ibland...och undra hur jag har överlevt överhuvudtaget tongue.gif !
Vad som störde mej var väl det här att man lämnar över ansvaret till nån annan...att det måste vara lag på för att jag ska göra det...bälta dej eller gör det inte ...men ta ditt eget ansvar...förstår du! unsure.gif
Och Den Superläckra Nilsson.....han har väl alltid hjälm på sej ute hoppas jag(fniss,fniss)! tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Lavendel

hej o hå Lavendel
när nilsson e ute så borde mössen ha skyddskläder o hjälmar o annat på sej laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

men som jag sa så behövs nog säkerhetsåtgärderna för alla dom som annars skulle s......a i det mesta
då e de bra att hota me lite böter wub.gif laugh.gif
men de värsta fartdårarna o värsta fyllona kommer man adrig åt o då vore de allt bra me alkolås o fartbegränsare, ja de e klart att de inskränker på friheten o sånt men i såna fall så skulle jag rösta ett rungande JA
iallafall me alkolåsen,,,,,,,,,,,fartbegränsare njaaaeee hmhm ehhhhhh jag kör väl lite för fort ibland o de e väl inte så bra men KUL laugh.gif
o lite dumt wub.gif flåt unsure.gif
Posse
CITAT (Betty @ 11-12-2003, 17:19)
CITAT (Posse @ 11-12-2003, 17:11)
Nåja, det hände väl olyckor förr också... även om man kanske skyllde dem som "olyckshändelser".

Ja det är ju precis vad de är!
CITAT
Men jag tycker det känns som om bilförarna håller på att "ansvarsbefrias"... det ska vara alkolås, låsningsfria bromsar, krockkuddar, wajrar mellan körbanorna och allt vad det heter....  unsure.gif
Det är väl bara bra att man försöker minska olycksriskerna...! unsure.gif

Ja, är olyckor olyckshändelser... eller självklara konsekvenser av vårdslöst/omdömeslöst beteende?

Ang alkolås tycker jag det känns som om människor s.a.s. "ansvarsbefrias", när det inte längre är upp till deras eget ansvar och omdöme att avhålla sig från att sätta sig bakom en ratt när de inmundigat alkohol.

Eller ska alla förekommande bilar, bussar, lastbilar, traktorer, motorcyklar, mopeder, snöscotrar, båtar, flygplan m.m. utrustas med alkolås?
Susanne i Linköping
Apropå förr i tiden när inget var så farligt...

Det jag i första hand tänker på när jag sätter på mig bilbältet är Povel Ramels berättelse om bilolyckan då han som barn miste sina föräldrar. Själv blev han inte ens skadad, men båda föräldrarna skadades i ansiktet, mamman svårt. Delvis berodde visserligen den dödliga utgången på att det inte fanns penicillin (tror jag han skrev, jag kan inte citera för jag har inte hans bok här), men bilbälte hade säkert räddat bägge.

Mitt bilbälte åker på automatiskt, så till den grad att jag ibland upptäcker att det är fastspänt när jag ska kliva ur för att öppna grinden och köra ut ur koloniområdet... efter att ha kört ca 10 meter fram till grinden! laugh.gif
Posse
CITAT (Susanne i Linköping @ 11-12-2003, 21:45)
Mitt bilbälte åker på automatiskt, så till den grad att jag ibland upptäcker att det är fastspänt när jag ska kliva ur för att öppna grinden och köra ut ur koloniområdet... efter att ha kört ca 10 meter fram till grinden! laugh.gif

Mitt också!

Det känns lika självklart att spänna på mig bilen när jag ska åka, som att spänna på mig ryggsäcken när jag tar den! rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 11-12-2003, 21:14)
Ang alkolås tycker jag det känns som om människor s.a.s. "ansvarsbefrias", när det inte längre är upp till deras eget ansvar och omdöme att avhålla sig från att sätta sig bakom en ratt när de inmundigat alkohol.

Eller ska alla förekommande bilar, bussar, lastbilar, traktorer, motorcyklar, mopeder, snöscotrar, båtar, flygplan m.m. utrustas med alkolås?

Vet inte om du har tillgång till TV3, där sänds just nu ett program...Insider
och det handlar om rattfylleri.

"när det inte längre är upp till deras eget ansvar och omdöme att avhålla sig från att sätta sig bakom en ratt när de inmundigat alkohol." säger du Posse.
Tror du att en alkoholist har omdöme att avgöra om han/hon är lämplig bilförare?
Min åsikt = JA! Alkolås i alla motorfordon!
Om det blir verklighet att alla fordon utrustas med dylikt så blir inte heller kostnaden så hög.
Och det viktigaste.... Många liv sparas!
yla
ja så är det en som är på fyllan har faktiskt oftast inget omdöme kvar
därför villjagha alkolås i ALLA bilar även äldre modeller
annars skaffar förstås alkisarna äldre modeller
det åker faktiskt omkring en hel del onyktra o rattfull på våra vägar
fler än vad polisen hinner me o ta
jag som kört taxi i så mångaherrans år o bara på nätterna har sett tillräckligt elände o tillräckligt många fyllestyrningar
så nog tror jag på alkolås alltid
dom som kör onyktra stoppas inte på annat sätt
så det så
ansvaret har dom för länge sedan stoppat nånstans låst o glömt nyckeln
Ina
CITAT (oldwolfie @ 11-12-2003, 18:56)
när nilsson e ute så borde mössen ha skyddskläder o hjälmar o annat på sej  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:




wink.gif laugh.gif
Berith
Uppgifter hämtade från dagens lokaltidning:

Här i stan genomförde NTF en bilbälteskampanj under sex veckor nyligen. Användandet av bilbälte ökade från 78 till 84 procent! Ganska fantastiskt. En gång i veckan - två timmar på förmiddan och två timmar på eftermiddan - kontrollerades bilisterna på två olika platser i stan. I snitt passerade 2500 bilar varje kontrolldag, totalt 15000 bilar. Både föraren och passageraren i framsätet kollades och noterades. Den ansvarige på NTF säger att om hela Skaraborg har ett bilbältesanvändande på 84 procent skulle det spara ett liv vart femte år och en svårt skadad och tre lindrigt skadade varje år.

Själv använder jag alltid bälte, vilken sida jag än sitter på i bilen. Och självklart nykter!
KURT
NTFs statestik över bilbältesanvändande. När det gäller tekniska apparater för att minska olyckor så kommer det snart sensorer som analyserar förarens pupillrörelser. Om man som förare stirrar alltför mycket , utan att röra ögonen, så indikerar det att man är drogpåverkad (eller mycket trött!) och det kan larma . De flesta som är drogpåverkade kör väl dock gamla bilar utan moderna hjälpmedel.
Posse
CITAT (Felix matte @ 11-12-2003, 22:54)
Tror du att en alkoholist har omdöme att avgöra om han/hon är lämplig bilförare?
Min åsikt = JA! Alkolås i alla motorfordon!
Om det blir verklighet  att alla fordon utrustas med dylikt så blir inte heller kostnaden så hög.
Och det viktigaste.... Många liv sparas!

Det är nog bäst sätta alkolås på alla skjutvapen, knivar och andra farliga prylar också.... unsure.gif
*Felix matte*
Hur ofta har du mött någon beväpnad på vägen?
Alkoholpåverkade bilförare är ute på våra vägar varje dag
året om. mad.gif
Posse
CITAT (Felix matte @ 12-12-2003, 09:20)
Alkoholpåverkade bilförare är ute på våra vägar varje dag
året om. mad.gif

Jo, jag känner till att det påstås vara fruktansvärt många som kör alkoholpåverade. Och inte "bara" såna som "festat", utan också mängder som gör det regelbundet och "vanemässigt". Den kategorin låter sig sannolikt inte hindras av några alkolås.
Därför vore det väl logiskt att polisen satte in betydligt större resurser för att ta dem på bar gärning, och bura in dem. Men ju mer polisväsendet utarmas, ju fler alkoholpåverade ute på vägarna. sad.gif
Annika i Korsholm, Finland
När mamma och pappa började sällskapa så fick mamma lära sig att använda bilbältet, för "denna bil startar bara om bilbältet är på"! Och det var nästan 40 år sedan. Så jag är också uppväxt med bälte och det åker på automatiskt.

Alkolåset skulle nog vara jättebra i ALLA större fordon! Visserligen börjar de köra med mindre fordon så att de inte skadar så många oskyldiga!
Betty
Håller med om att ALLA motorfordon borde ha alkolås - de räddar liv!
Hur är det med andra droger, som medicin o narkotika, man borde kanske införa nån sorts automatiskt "stick i fingret" (blodprov) också = Droglås...
yla
CITAT (Ina @ 12-12-2003, 02:26)
CITAT (oldwolfie @ 11-12-2003, 18:56)
när nilsson e ute så borde mössen ha skyddskläder o hjälmar o annat på sej  laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif




wink.gif laugh.gif

den där musen kanske skulle klara sej från nilsson
han verkar tuff
men han verkar ha glömt sin kevlarväst
laugh.gif biggrin.gif tongue.gif laugh.gif
uno
På flyget är det tvingande att bälta sig, värdinnorna är stenhårda. På buss
kanske föraren då och då påminna om bältespåtagning. I några av våra städers kollektivfordon informeras vi via bandspelare, eller vad det är, om
nästa hållplats. Nästa hållplats Trivselsvängen, kom ihåg att ta loss bältet.
Å andra sidan tycker jag att vi alldeles för många regler och lagar.
Posse
CITAT (Betty @ 12-12-2003, 11:10)
Håller med om att ALLA motorfordon borde ha alkolås - de räddar liv!
Hur är det med andra droger, som medicin o narkotika, man borde kanske införa nån sorts automatiskt "stick i fingret" (blodprov) också = Droglås...

Jag tycker som väl redan framgått att man borde kunna kräva det ansvaret av människor att de inte framför motorfordon när de är påverkade av droger. Eljest borde drogintag totalförbjudas.

Det som otvivelaktigt skulle rädda liv vore att alkoholtillgången och -förhärligandet ströps igen. År 1994 lurades Sverige in i EU; sedan 1996 har alkoholkonsumtionen i vårt land ökat med 24 procent. Statistiken lär säga att svensken nu dricker 10 liter sprit per år, och att för varje liter ökar dödsolyckorna i trafiken med åtta procent.
Betty
CITAT (Posse @ 12-12-2003, 12:47)
CITAT (Betty @ 12-12-2003, 11:10)
Håller med om att ALLA motorfordon borde ha alkolås - de räddar liv!
Hur är det med andra droger, som medicin o narkotika, man borde kanske införa nån sorts automatiskt "stick i fingret" (blodprov) också = Droglås...

Jag tycker som väl redan framgått att man borde kunna kräva det ansvaret av människor att de inte framför motorfordon när de är påverkade av droger. Eljest borde drogintag totalförbjudas.

Det som otvivelaktigt skulle rädda liv vore att alkoholtillgången och -förhärligandet ströps igen. År 1994 lurades Sverige in i EU; sedan 1996 har alkoholkonsumtionen i vårt land ökat med 24 procent. Statistiken lär säga att svensken nu dricker 10 liter sprit per år, och att för varje liter ökar dödsolyckorna i trafiken med åtta procent.

Det där kan du väl ändå inte riktigt mena! ohmy.gif Man kan inte avkräva fulla eller narkotikapåverkade människor att ta sitt ansvar och låta bli att köra bil påverkade! - I sitt dimmiga tillstånd begriper de inte det! sad.gif
Det går heller inte att totalförbjuda drogintag - många droger är ju av medicinsk art och så pass viktiga att man bara inte kan förbjuda dem.
Att strypa alkoholtillgången är inte möjligt! När vi hade motbok så kokades det en hel del hemma... och för den delen skulle smugglingen öka kollosalt mycket.
Nej, jag tycker fortfarande att man borde sätta alkolås på alla motordrivna fordon!
Att vädja till folk att ta sitt ansvar och använda sitt goda omdöme hjälper föga - alldeles för många bryr sig inte ändå! sad.gif
Susanne i Linköping
Alkolås är väl fortfarande väldigt dyra, men om alla blev tvungna att ha ett skulle de bli bra mycket billigare pga serietillverkningseffekten. Jämför med platta bildskärmar (LCD), för några år sedan var de jättedyra, nu har de flesta råd med dem.

Det vore nog inte så dumt med alkolås! För många, många år sedan var min dåvarande pojkvän och jag på middag någonstans, jag höll mig till alkoholfritt och han tog ett glas vin, om jag minns rätt. När vi åkte hem glömde vi totalt bort att det var jag som skulle köra!!! ohmy.gif Och ändå var vår inställning att man absolut inte kör bil med alkohol i kroppen, om än aldrig så lite. Hade vi haft alkolås hade vi sluppit skämmas efteråt. sad.gif
Posse
CITAT (Betty @ 12-12-2003, 14:16)
Man kan inte avkräva fulla eller narkotikapåverkade människor att ta sitt ansvar och låta bli att köra bil påverkade! - I sitt dimmiga tillstånd begriper de inte det! sad.gif

Är alltså berusning s.a.s. en "förmildrande omständighet"?

Om vi säger att jag skulle vilja ta livet av nån eller bränna ner något varuhus eller så, är jag tämligen säker på att jag ändå inte skulle göra det även om jag var fruktansvärt full (knark har jag aldrig testat) därför att man väl ändå vet att det är olagligt och att jag själv säkerligen skulle råka väldigt, väldigt ut.

Jag tror att det är alldeles, alldeles för dålig övervakning och för låga straff när det handlar om trafikonykterhet/-fylla att risken för upptäckt och graden av påföljder är långtifrån avskräckande och avhållande. Det anser jag mig ha upplevt på nära håll.

Men man kanske borde ha alkolås på alla skjutvapen ock knivar (som sagt), och på alla tändstickor och cigarettändare, och allt annat som kan vara farligt så att människor ansvarslöst kan få fortsätta försätta sig i "dimmiga" tillstånd.
Posse
Från SVT:s texttv igårkväll:

CITAT
Rattfylleridom En 20-årig bilförare    
 som i kraftigt berusat tillstånd kört  
 ihjäl en 56-årig fyrbarnspappa på E4  
 norr om Skellefteå, dömdes i dag av    
 Skellefteå tingsrätt till 1,5 års      
 fängelse. Den cyklande 56-åringen blev
 påkörd bakifrån och dog omedelbart.                              


ohmy.gif För min del upplever jag det som en väldigt lindrig dom. Var det månne en "förmildrande omständighet" att 56-åringen dödades genom 20-åringens grova rattfylleri. För nog är väl straffet för dråp högre än så? unsure.gif
Pillan
Jag åker stadsbuss mellan Värmdö och Slussen varje dag. Det sker olyckor varje vinter och det var efter den sista olyckan som man började diskutera bälte eller ej och om man verkligen får ta stående passagerare i motorvägsfart.

I de bussarna finns inget bälte. Vi kanske är nojiga men jag och min man tar aldrig samma buss, någon måste hämtan lillen på dagis....
Mia, zon 3
Jag håller med om att det borde vara alkolås i alla motorfordon! Inte kan man kalla det omyndigförklarande? Det är ju faktiskt inte ett beslut som är upp till var och en, utan en absolut tvingande lag det handlar om.....
Jag tror att alla som har fått någon när & kär skadad/dödad i liknande olyckor håller med.
Och att jämföra med skjutvapen och knivar är inte så dumt - i fel händer är en bil ett mycket potentiellt mordvapen!

Lev väl & kör säkert!
anna.
jag håller absolut med om att det borde finnas alkolås i alla motorfordon. det är ju faktiskt ett potentiellt mordredskap man sätter sig i.... jag har oerhört stor respekt för bilar och hastigheter. man har inte alltid så bra omdöme som man tror...
amaira
Har vi "en gammal taxichaufför" här i diskussionen, kan väl "en gammal busschaufför" också yttra sig.

Eftersom jag enbart kört i linjetrafik, har jag aldrig kört en buss med säkerhetsbälten. Men diskussionen finns givetvis inom yrket.
Och jag vet ju vilka skyldigheter jag har som förare.

Alltså, om jag kör en buss med säkerhetsbälten, och det är lag på att använda dem, så är det också min uppgift att se till att de används. Annars kör jag helt enkelt inte.
Det ansvaret ligger på mig.


Oldwolfie ... jodu, jag har också upplevt tiden då ingenting var farligt... (och man var "alltför ung för att vara rädd", dessutom).

Bussavgaser var inte farliga, för bussar går på diesel, och det vara ju bara bensinångor som man dog av. Så ... bussarna startades inne i garagen (då fanns inte utomhusramper), och där stod de och gick halvtimmesvis, för att få upp luft-trycken så de gick att köra.

Då, på den tiden, rökte vi cigg vid förarplatsen, kastade ut fimpen genom fönstret, öppnade dörren och lät folk kliva på.
Allergier? Sånt fanns inte på den tiden, när ingenting var farligt.

Det var "härliga tider". Då, på den tiden, när det var JAG som bestämde...

Alkolås? Kontroller? Omdömen?

Ja, nuförtiden kan jag bli stoppad på linjen, införd i garaget och uppmanad att kissa i mugg, så jag blir upptäckt om jag går på droger eller har alkohol kvar i kroppen.

Annat var det förr, när jag kunde vara så bakfull när jag åkte till jobbet, så jag "tog bussen, törs inte fan sätta mig bakom en ratt till jobbet".

Visst det var "skoj", jag "skojade" om det alltså, för på den tiden kunde man det. Bakfyllan var reell, fast jag TOG bilen till jobbet.
(jobbet som busschaufför alltså, jobbet bakom ratten).


Eller som när jag jobbade i garaget. Bland alla de där dieselbrummande bussarna som värmdes upp på mornarna.
En av mina kolleger höll jag ett särsklit öga på, för när han stank starksprit när han kom, då skulle han alltid kladda på mig, så då gick jag och gömde mig till han tagit sin buss och försvunnit.

Ibland försvann han månadsvis, då var han inne på torken.
När han kom tillbaka, kunde jag "gå fritt" några veckor igen...

Att någon skulle hindrat honom från att köra? När han så tydligt kom berusad? Nej, det fanns inte med på någons karta...

Eller när en buss på linjen var försvunnen, och efter mycket letande, återfanns den, med en chaufför inuti, som somnat - full...

Eller den där midsommardagen för mycket mycket länge sedan, när jag råkade titta in på jobbet, och där var tomt. Efter mycket letande fann jag personalen, den som ska finnas till hands vid bussfel, bussbyte, ambulans- eller polis-behov, osv...

På den tiden fanns ju inga mobiltelefoner, bara en "kom-radio" med kontakt med garaget.

Personalen återfanns uppe på vinden, en sovande, asberusad, den andre bara halvsovande, lullande omkring ganska kontaktlös.

Det var härliga tider, på den tiden när saker och ting sällan var farliga, och regler handlade om personlig frihet. *ironisk*

Jo, jag var själv delaktig i min personliga ofarliga personliga frihet.





Hur det än är, så överlever de flesta människor det mesta... Konstigt nog.

Så, "inga lagar", och mer "fri vilja" skulle säkerligen enbart kännas bra för flertalet människor.

Men, för de som drabbas är de en gudagåva... och ... vi har väl ändå något som heter "solidaritet" ... ???
Det är ett mänskligt påfund, är det värt att vara rädd om?

"Ibland händer något, och livet blir aldrig mera sig likt" ...
Det går så fort, det går på en sekund - men resten av livet, är aldrig mer sig likt. Och inget kan någonsin göras ogjort.

Medan andra saker går så sakta att "orsak och verkan" kan vara svåra att se klart.
Men ogjort, kan det inte göras ändå...


Alkoholism är en sjukdom. Som cancer. Jag vet, det finns säkerligen många som tycker att jag snackar skit när jag jämför. Men jämförelsen håller, fast jag inte tänker skriva om "bevisen".

För den som är intresserad finns det gott om BRA litteratur i ämnet.

Ursäkt?

Nej. FÖRKLARING!

Utan KUNSKAP kommer man ingen vart !!!!!!!!
Det är från grunden, som man bygger hus.
Man kan bygga väggar och tak på löpande band, men de stannar inte på sin plats "när det gäller", utan en stabil grund.

Att det inte går att minska alkoholintaget, är inte sant. Det är bevisligen sant att det GÅR. Vilket också betyder att varje lättnad i reglerna, ger fler skador hos människor.

Såg ni nyheterna för nån vecka sen, den drastiska ökningen av sjuka och socialfall i Finland, sedan de sänkt alkoholskatten? Fulla tonårstjejer i fyllecellerna. Två och tre stycken på madrasser på govlet, i celler avsedda för en...

Bara som ett exempel, fler exempel förekom, bara i tv-rapporten. I verkliga livet är exemplen oändliga.


"Den fria viljan" handlar tyvärr alltför sällan om just "fri vilja", utan oftare om olika beroenden, både fysiska och psykiska.
Om "förnekelse" som ingår i beroenden.
Om okunskap.
Om inlärda mönster som inte ifrågasätts.
Om "omognad" (gäller många tonåringar som drogar, för vuxna börjar inte droga och bli narkomaner).

"Den fria viljan" brukar sluta i orden ... "om bara inte" ... de gånger som det hela slutar snett.

Om bara inte ... för resten av livet... om bara inte...


Och för oss som det INTE slutar snett för ... ska vi bry oss?



Till alkolås säger jag ett klart och tydligt JA!

Inte i första hand för att "kontrollera andra människor", men för att "vanligt folk" ska vara SKYDDADE - för det handlar faktiskt om liv och död.

Och man kan ju diskutera "straff" och "strafflängd".
Men personligen tycker jag att det är bra mycket viktigare att diskutera FÖREBYGGANDE.


Kramar från amaira.
Posse
CITAT (amaira @ 13-05-2004, 11:24)
Har vi "en gammal taxichaufför" här i diskussionen, kan väl "en gammal busschaufför" också yttra sig.

Eftersom jag enbart kört i linjetrafik, har jag aldrig kört en buss med säkerhetsbälten. Men diskussionen finns givetvis inom yrket.
Och jag vet ju vilka skyldigheter jag har som förare.

Alltså, om jag kör en buss med säkerhetsbälten, och det är lag på att använda dem, så är det också min uppgift att se till att de används. Annars kör jag helt enkelt inte.
Det ansvaret ligger på mig.


Oldwolfie ... jodu, jag har också upplevt tiden då ingenting var farligt... (och man var "alltför ung för att vara rädd", dessutom).

Bussavgaser var inte farliga, för bussar går på diesel, och det vara ju bara bensinångor som man dog av. Så ... bussarna startades inne i garagen (då fanns inte utomhusramper), och där stod de och gick halvtimmesvis, för att få upp luft-trycken så de gick att köra.

Då, på den tiden, rökte vi cigg vid förarplatsen, kastade ut fimpen genom fönstret, öppnade dörren och lät folk kliva på.
Allergier? Sånt fanns inte på den tiden, när ingenting var farligt.

Det var "härliga tider". Då, på den tiden, när det var JAG som bestämde...

Alkolås? Kontroller? Omdömen?

Ja, nuförtiden kan jag bli stoppad på linjen, införd i garaget och uppmanad att kissa i mugg, så jag blir upptäckt om jag går på droger eller har alkohol kvar i kroppen.

Annat var det förr, när jag kunde vara så bakfull när jag åkte till jobbet, så jag "tog bussen, törs inte fan sätta mig bakom en ratt till jobbet".

Visst det var "skoj", jag "skojade" om det alltså, för på den tiden kunde man det. Bakfyllan var reell, fast jag TOG bilen till jobbet.
(jobbet som busschaufför alltså, jobbet bakom ratten).


Eller som när jag jobbade i garaget. Bland alla de där dieselbrummande bussarna som värmdes upp på mornarna.
En av mina kolleger höll jag ett särsklit öga på, för när han stank starksprit när han kom, då skulle han alltid kladda på mig, så då gick jag och gömde mig till han tagit sin buss och försvunnit.

Ibland försvann han månadsvis, då var han inne på torken.
När han kom tillbaka, kunde jag "gå fritt" några veckor igen...

Att någon skulle hindrat honom från att köra? När han så tydligt kom berusad? Nej, det fanns inte med på någons karta...

Eller när en buss på linjen var försvunnen, och efter mycket letande, återfanns den, med en chaufför inuti, som somnat - full...

Eller den där midsommardagen för mycket mycket länge sedan, när jag råkade titta in på jobbet, och där var tomt. Efter mycket letande fann jag personalen, den som ska finnas till hands vid bussfel, bussbyte, ambulans- eller polis-behov, osv...

På den tiden fanns ju inga mobiltelefoner, bara en "kom-radio" med kontakt med garaget.

Personalen återfanns uppe på vinden, en sovande, asberusad, den andre bara halvsovande, lullande omkring ganska kontaktlös.

Det var härliga tider, på den tiden när saker och ting sällan var farliga, och regler handlade om personlig frihet.  *ironisk*

Jo, jag var själv delaktig i min personliga ofarliga personliga frihet.





Hur det än är, så överlever de flesta människor det mesta... Konstigt nog.

Så, "inga lagar", och mer "fri vilja" skulle säkerligen enbart kännas bra för flertalet människor.  

Men, för de som drabbas är de en gudagåva... och ...  vi har väl ändå något som heter "solidaritet" ... ???
Det är ett mänskligt påfund, är det värt att vara rädd om?

"Ibland händer något, och livet blir aldrig mera sig likt" ...
Det går så fort, det går på en sekund - men resten av livet, är aldrig mer sig likt. Och inget kan någonsin göras ogjort.

Medan andra saker går så sakta att "orsak och verkan" kan vara svåra att se klart.
Men ogjort, kan det inte göras ändå...


Alkoholism är en sjukdom. Som cancer. Jag vet, det finns säkerligen många som tycker att jag snackar skit när jag jämför. Men jämförelsen håller, fast jag inte tänker skriva om "bevisen".

För den som är intresserad finns det gott om BRA litteratur i ämnet.

Ursäkt?

Nej. FÖRKLARING!

Utan KUNSKAP kommer man ingen vart !!!!!!!!
Det är från grunden, som man bygger hus.
Man kan bygga väggar och tak på löpande band, men de stannar inte på sin plats "när det gäller", utan en stabil grund.

Att det inte går att minska alkoholintaget, är inte sant. Det är bevisligen sant att det GÅR. Vilket också betyder att varje lättnad i reglerna, ger fler skador hos människor.

Såg ni nyheterna för nån vecka sen, den drastiska ökningen av sjuka och socialfall i Finland, sedan de sänkt alkoholskatten? Fulla tonårstjejer i fyllecellerna. Två och tre stycken på madrasser på govlet, i celler avsedda för en...

Bara som ett exempel, fler exempel förekom, bara i tv-rapporten. I verkliga livet är exemplen oändliga.


"Den fria viljan" handlar tyvärr alltför sällan om just "fri vilja", utan oftare om olika beroenden, både fysiska och psykiska.
Om "förnekelse" som ingår i beroenden.
Om okunskap.
Om inlärda mönster som inte ifrågasätts.
Om "omognad" (gäller många tonåringar som drogar, för vuxna börjar inte droga och bli narkomaner).

"Den fria viljan" brukar sluta i orden ... "om bara inte" ... de gånger som det hela slutar snett.

Om bara inte ... för resten av livet... om bara inte...


Och för oss som det INTE slutar snett för ... ska vi bry oss?



Till alkolås säger jag ett klart och tydligt JA!

Inte i första hand för att "kontrollera andra människor", men för att "vanligt folk" ska vara SKYDDADE - för det handlar faktiskt om liv och död.

Och man kan ju diskutera "straff" och "strafflängd".
Men personligen tycker jag att det är bra mycket viktigare att diskutera FÖREBYGGANDE.


Kramar från amaira.

Det var ju en hel, intressant uppsats! smile.gif

Jag funderade mycket på när detta "länge sedan" med all fylla på jobbet kunde varit och tänkte mig början av 1940-talet kanske. Men så tittade jag i din profil och där står visst att du är (blott) 53 år! ohmy.gif

Då borde det snarast ha utspelat sig framåt 1970-talet, eller...? unsure.gif
amaira
CITAT
Då borde det snarast ha utspelat sig framåt 1970-talet, eller...?


Japp. Början av sjuttiotalet.
Jag var nitton år när jag började jobba i bussgaraget. Tjugoett när jag började köra buss.


Japp. Jag är blott femtiotre år, bara barnet med kosmiska mått mätt.

Japp, när jag är på mitt skrivhumör, blir det lätt "uppsatser" av olika slag.
Ändå har jag inte skrivit särskilt "långa" inlägg här.

kramisar/amaira.
amaira
CITAT
Till alkolås säger jag ett klart och tydligt JA!

skrev jag.

Vill lägga till att det gäller även säkerhetsbälteslag, också i bussar, och det gäller förbud mot rökning på offentliga platser, även på krogen.

Det borde ( i mina ögon) även vara rökförbud i hem (lokaler) där barn vistas, även om det är de egna biologiska barnen.

Sådär, nu har jag sagt min åsikt.

ännu en kram/amaira
Posse
Ur notis på SVT:s texttv ikväll:


CITAT
                                     
 Ett och ett halvt års fängelse blev    
 domen för den rattfyllerist som        
 i augusti förra året körde ihjäl en    
 elva månader gammal flicka och hennes  
 farmor vid byn Flurkmark utanför Umeå.
                                       
 Domen i Umeå tingsrätt innebär att    
 58-åringen döms både för grovt        
 vållande till annans död och grovt    
 rattfylleri. Mannen har nekat till    
 att han bär skulden till de bådas      
 död, men erkänt rattfylleri.        



Jag tycker att det är kusligt låga straff på att i fyllan köra ihjäl folk! sad.gif mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon