Orkidétjuven
Djuphavs arter av hotade hajar trålas upp för att ge olja som utvinns ur hajlever till att användas i vaccin mot svininfluensa.
Tydligen är oljan i läkemedlet inte godkänd i USA, men den säljs på den europeiska och kanadensiska marknaden.
Djuphavsarter har en otroligt långsam förökningstakt och långsam tillväxt och fler arter är redan hotade, eller dåligt kända.
Arter som the gulper sharks är akut hotade och tar mellan 12 och 15 år till att bli könsmogna. Det är en av dessa arter som fiskas mest för att utvinna leverolja. Det räcker med att ngra honor går åt för att en hel population ska minska rejält.
Läs hela artikeln här.
http://news.nationalgeographic.com/news/20...ne-flu-vaccine/

Dessutom används hajlever bla i en del kosmetika.

Hur långt ska vi gå med att ha ihjäl arter för vår egen vinning?
Myosotis
Så idiotiskt! Om man nu absolut måste använda hajar kan man väl åtminstone använda arter som inte är hotade? Tur att jag inte vaccinerat mig och inte använder kosmetika.
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 18-01-2010, 23:02) *
Så idiotiskt! Om man nu absolut måste använda hajar kan man väl åtminstone använda arter som inte är hotade? Tur att jag inte vaccinerat mig och inte använder kosmetika.


Säger detsamma!!!
Aqvakul
Så djäkla dumt! thumbdown.gif
Piccante
Enligt artikeln så bildas samma ämne, om än i mindre mängder i olivolja och vetegroddar! Ändå jagar man haj fast det borde vara lättare att kompensera lägre halt med att odla mer vete för att kunna utvinna medlet från det istället.

Sen en annan hajfråga. Jag läste menyn från den lokala kinesrestaurangen idag och såg hajfenssoppa!!!!Finns det regler för hur man får jaga haj? Man har ju sett bilder på hur hajar levande stympas på sina fenor för att sedan slängas tillbaka i havet.
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 18-01-2010, 23:35) *
Finns det regler för hur man får jaga haj?

Är inte så insatt, men jag har för mig att det finns regler som man helt enkelt struntar i. sick.gif
Motti
Jag tror det är förbjudet att expotera Hajfenor och har för mig att Haj bara får jagas i forskningsyfte,kustbevakningen runt om i världen bla USA och Australien jagar ju Japanska fiskebåtar just för att de jagar Haj olagligt,det värsta är att de tar bara fenorna resten dumpar dom.Så himmla onödigt att annvända djur som potenshöjande medel vilket Japanerna gör,föresten har de inte spam i Japan confused.gif
Myosotis
CITAT (Motti @ 18-01-2010, 23:53) *
har de inte spam i Japan

haha du får skriva ordet s-å-h-ä-r annars blir det "spam" biggrin.gif
Motti
Jag redigerade mitt inlägg nedanför två gånger !det ska stå spam inte spam confused.gif någon jäklas med mig tydligen !

AHA !trodde någon jäklades med mig giggle.gif V-i-a-g-r-a skulle det stå
Orkidétjuven
Hejfensfiske är förbjudet Australien, EU, USA, SydAfrika, Ecuador, Mexico och Brasilienl. Tyvärr är det fortfarande lagligt i många andra länder och många andra länder utövar det trots förbud. Nya zeeland är det olagligt om hajen inte är död, men tyvärr efterföljs detta väldigt sällan enligt fiskeriverkets inspektörer.

Varje år omsätts miljoner, man räknar med att 1 kg hajfenor kostar ca 700 amerikanska dollar på marknaden. MAn räknar med att mellan 70 och 100 miljoner hajar dödas varje år i hejfensfiske. I nya zeeland fångast 24 000 ton haj varje år. ( det är lika mycket som ca 300 000 människor.
Hajpopulationen har på ca 30 år minskat med 90 % på vissa lokaler.. I karibien tex har hajar helt försvunnit på sina ställen.
Jag vill starkt rekommendera att ni ser filmen/dokumentären Sharkwater med Rob Stewart. Den är riktigt bra, otroligt snyggt filmad och vinnare av flera internationella filmpriser., och den vissar verkligen hur dte går till. Hur saker händer bakom stängda dörrar och hur länder som har hajar fredade ändå tillåter tjuvfiske för att det ger så pass stor inkomst.

kolla trailer
http://www.sharkwater.com/

Har ni inte skrivit under petetionen för att bannlysa hajfensfiske på nya zeelänskt vatten gör det här https://secure.forestandbird.org.nz/pledge/sharkspledge.asp

ängsvädd
Man blir så ledsen sad.gif Tack orkidétjuven för att du informerade om detta och tipsade om namnlista - då känns det iaf som att man gör NÅGOT.
herkules
har kopierat länkarna och skickat dem till alla jag känner.
Orkidétjuven
Suveränt. Som sagt, har ni inte sett shark water så spring ner till videobutiken eller köp den.
Bee
Var det inte den filmen som gick på TV för ett par veckor sen? Minns tyvärr inte vilken kanal så jag kan inte säga om den finns på någon "xxxPlay". Men det var en väldigt bra och upplysande film!
Orkidétjuven
En kortfilm om hajfensfiske till det hamnar i soppan.
Känsliga tittare varnas.

Undrar förresten hur många som inte kommer klicka på denna länk och istället blunda för fakta?

"Bowls of Blood"
http://vimeo.com/11928920
Myosotis
CITAT (Orkidétjuven @ 27-05-2010, 02:53) *
Undrar förresten hur många som inte kommer klicka på denna länk och istället blunda för fakta?

nono.gif Att inte klara av att titta är INTE samma sak som att blunda för fakta! rtfm.gif Jag tänker inte klicka på länken.
Malin_MeL
CITAT (Orkidétjuven @ 27-05-2010, 02:53) *
En kortfilm om hajfensfiske till det hamnar i soppan.
Känsliga tittare varnas.

Undrar förresten hur många som inte kommer klicka på denna länk och istället blunda för fakta?

"Bowls of Blood"
http://vimeo.com/11928920



det viktiga är väl att man låter bli att äta hajfenssoppa...inte om man kollar på filmen eller inte
Tottes matte
CITAT (Malin_MeL @ 27-05-2010, 10:16) *
det viktiga är väl att man låter bli att äta hajfenssoppa...inte om man kollar på filmen eller inte


Om hajfiske ..... rolleyes.gif visst ska man värna om dem, men dessa är endast en enda art, det finns många som skulle behöva tillsyn, men det är inte lätt. Man vet ju att det pågår svarthandel även här.
trots det fill jag inte avstå från min smink, men vill hålla den delen fr växtriket, men man vet ju inte allt... giggle.gif fr. Tottes matte
Orkidétjuven
CITAT (Tottes matte @ 27-05-2010, 12:02) *
Om hajfiske ..... rolleyes.gif visst ska man värna om dem, men dessa är endast en enda art, det finns många som skulle behöva tillsyn, men det är inte lätt. Man vet ju att det pågår svarthandel även här.
fr. Tottes matte


Skulle du vilja utveckla det där lite bättre?

För din information. Hajar är inte en art, det är en grupp. Eller en överordning om vi ska vara mer exakta. whistling.gif

Tottes matte
CITAT (Orkidétjuven @ 30-05-2010, 13:55) *
Skulle du vilja utveckla det där lite bättre?

För din information. Hajar är inte en art, det är en grupp. Eller en överordning om vi ska vara mer exakta. whistling.gif


Orkidetjuven .... Vad är det som du inte förstår? Min mening är inte att börja botanicera bland alla fiskar, men jag påpekade att det finns många andra djursorter, både under och över vatten som skulle behöva skyddas, sedan vad det är exakt för arter, grupper, tänker jag inte gå in på. .... sleeping.gif alldeles för tröttsam diskussion, men jag endast håller med om att skydda och inget annat.... fattar du nu? fr. tottes matte
*Stintan*
CITAT (Malin_MeL @ 27-05-2010, 10:16) *
det viktiga är väl att man låter bli att äta hajfenssoppa...inte om man kollar på filmen eller inte


Håller med. Det kan inte vara särskilt svårt att avstå hajfenssoppa.
Orkidétjuven
CITAT (Tottes matte @ 30-05-2010, 16:47) *
Orkidetjuven .... Vad är det som du inte förstår? Min mening är inte att börja botanicera bland alla fiskar, men jag påpekade att det finns många andra djursorter, både under och över vatten som skulle behöva skyddas, sedan vad det är exakt för arter, grupper, tänker jag inte gå in på. .... sleeping.gif alldeles för tröttsam diskussion, men jag endast håller med om att skydda och inget annat.... fattar du nu? fr. tottes matte


Jag har förstått hela tiden. Jag tyckte bara du behövde förtydliga dig lite


"visst ska man värna om dem, men dessa är endast en enda art, det finns många som skulle behöva tillsyn"
Orkidétjuven
När vi ändå har uppe på tapeten att vissa djurgrupper behöver skydd så har ni väl inte missat att man vill ta upp kommersiell valjakt igen med bla stöd av Sverige.

http://www.stockholmsfria.nu/artikel/83862
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon