Full version: Pelletsbrännare
Ewa L
Jag är idiotless på elräkningar! Installerade en täljstenskamin för 2 år sedan som komplement (vilket var en geni-drag), men vill nu gå vidare.
Har vattenburet, tämligen ny 3-combipanna (1987) och gott om utrymme i pannrummet i källaren. Dessutom är huset byggt 1950 med självdrag, och jag tror att det "saknar" pannvärmen.
Det har gjort att jag kommit fram till att jag skall installera brännare och bygga om "spiltan" som oljecisternen står i. Har även kollat lite löst med banken och de ställer upp med lånet. Alltså är jag på G!

Då blir det tvärstopp i hjärnan!! Var börjar jag??? Har varit ute och kollat på nätet och många leverantörer finns det!! Har även kontaktat några och framfört att jag vill ha någon som tar totalansvaret! Ex.vis: Hur blir jag av med oljan i cisternen? Ja, ja, visst kan jag elda upp den, men pannan har aldrig gått på annat än el, och jag är inte man (bokstavligen) till att ställa om den. Själva cisternen då? Den går ju inte ut varken genom fönstret eller dörren!! Har gjort en skiss på byggnationen där bulk-pelletsen skall blåsas in, men måste ju veta om det håller.

Enda responsen är en massa broschyrer! Jag kan inte ur dem utläsa vad som är vad. Har kollat med ex.vis Råd och Rön, men de godkände alla utom 2. Kvar = jättemånga.

Eftersom det finns så mycket samlat vetande på denna sight ställer jag mitt nödrop hit. Hur går jag vidare???
Killensomvillhagrönafingrar
Elräkningar är ingen kul historia inte.

Hade jag varit dig så hade jag dock funderat i lite andra banor än pellets brännare då det kan bli energiskatt även på denna lösning inom några år.

Jag hade koncentrerat mig på att behålla värmen i huset och gjort detta genom en frånluftsvärmepump som ersätter självdraget. Ok, även denna lösning kommer ha skattekonsekvener i form av höjd fastighetsskatt, men jag ser ändå fördelar med att slippa elda för kråkorna och samtidigt få en bra ventilation.
En annan aspekt på detta är att energi kommer bli dyrare och dyrare då vi blir mer miljöorienterade så det är bättre att behålla den dyra värmen än att tillföra mer.

Ett forum jag kan rekomendera är följande www.byggahus.se

Ps jag skickar ett privat medellande till dig vilket system jag använder, dessa har även en bra pelletsbrännare. (får inte betalt av dem så jag lägger inte ut smygreklam här)
KURT
Jag håller också med om att www.byggahus.se är bra. Ett problem med värmepumpar är att de verkligen inte är driftfria. Det kan kosta mycket om tex pumpen går sönder (de är ju jämförbara med kylskåp även om de håller något längre). Problemet med pellets är att det "tar" spån från spånskiveindustrin, så nu har priset på spån stigit och spånskiveindustrin klagar, det finns inte heller så många leverantörer så konkurrensen är inte tillräckligt bra överallt. Kan man elda med vanlig ved (kräver mer manuellt jobb även om man köper färdigkluven ved) så är nog det mest säkra alternativet för framtiden (ingen risk för brist eller skatt!).
Ewa L
Skall kolla www.byggahus.se, men de gånger jag varit inne har det bara varit "nissar" som bygger nytt!

Energiskatten räknar jag med kommer att komma som ett skott på posten så fort vi är tillräckligt många... Tänkte mer ur bekvämlighetssynpunkt. Att blåsa in x ton pellets (minst ett års förbrukning) och ett tämligen självskötande system.
Köper redan nu ca 10 m3 ved varje år, färdighuggen, och det är både platskrävande och baltigt. Räcker kanonbra med det jobbet till kaminen tänkte jag. Blir faktiskt inte heller yngre med åren (antagligen ensam om det biggrin.gif ) så jag försöker tänka framåt.

Hålla värmen inne är förstås det rätta, men har sett/hört om så många hus när de isolerar sönder huset. Jag tror det kräver mycket kunnande för att göra det "lagom".

Farbron jag köpte huset av (87 år) var tydligen lite frussen. Han hade satt igen samtliga ventiler som sitter under fönsterbänkarna, men dessutom hade han satt fast 2 prydnadskuddar i ventilationspipan i skorstenen. Skorstensfejarmästaren och jag höll på att smälla av när vi provtryckte skorstenen. Var ett tag risk för eldningsförbud tills vi hittade orsaken! tongue.gif
Annika i Korsholm, Finland
Vi har vedpanna i källaren under vardagsrummet och en stor vattentank med elstavar, som vi kör på nattel. Det är än så länge rätt förmånligt, båda alltså, även om vi köper en del ved färdig kluven. Det märks nog väldigt bra skillnad på värmen i vardagsrummet om man eldar eller har nattelen på. Så om det är kallt ute eldar vi gärna. Inbillar mig att eftersom värmen från pannrummet får stiga upp genom golvet så eldar vi inte så mycket för kråkorna i alla fall. Vår vedpanna är stor så vi behöver inte fylla på så ofta.

De som har mindre vedpanna har installerat en sorts förugn som enligt vad jag har förstått gör att de inte heller behöver fylla på så ofta. De flesta säger att den fungerar jätte bra men har man fuktig ved så verkar den inte fungera. Det är oftast småföretag som tillverkar och installerar dessa förugnar här så jag har inga märken eller så. Men säkert skulle det kunna vara ett alternativ för dig också!
Ewa L
Det förutsätter dessvärre både natt-el och ackumulatortank föreställer jag mig. Jag har varken det ena eller det andra.

Men visst märks det om man eldar i källaren eller inte. Golven blir betydligt "goare" med värmen på. Numera snålar jag nämligen på värmen just i källaren pga elpriset = tofflor på!
kerstin z5-6
Efter sex år med pellets kan jag säga att trots att det ökat något i pris är det ett lysande alt till elen.Vi värmer huset
+ 40 kvadratmeter växthusdel med vattenburen värme i golvet -+ 13 -15 grader.
Har kört växthusdelen en månad nu och har inte märkt att det ens går mer pellets.

Vi fyller själva i pelletstanken -har ingen automatisk skruv -inget som kan gå sönder så lätt.Inget krångel har vi haft heller.
Viköper tre ton åt gången -denna milda vinter kommer det att räcka mycket länge .

Kan tyvärr inte tipsa dej om firma -vi tog en lokal.
Det är bra att förhandla med pelletsleverantören och få till ett avtal på pris på tex tre år .
Vi har obegränsat med vedtillgång men - Den ska tas ner , torkas klyvas packas in fyllas på ..vad kostar det , och om ingen fysisk ork finns ..
blir veden dyrare än pellets att elda med.
Pellets har vedvärmekvalite - dvs det känns att man eldar med den .
Bettson
Vi har en så enormt trevlig sotarmästare. Tag kontakt med din så kan han slussa dig vidare.
Prata bland annat med sotaren om skorstenen. Har pannan en annan pipa och är den godkäd för eldning. Det är olika krav på pipan vid olje, pellets och ved eller bricketeldning.

Det finns saneringfirmor som tar hand om överbliven olja plockar ner tanken osv. Det kostar ganska mycket. Jag vet flera som sålt oljan "på rot" i tanken till andra privatpersoner. Men då bör man nog undersöka hur de går tillväga så att tanken är tom innan de skär ner den (brandfara).

Billigast blir investeringen om du har så kallat veckoförråd med trettiokilossäckar du fyller på själv. Det blir bättre förbränning i pelletsbrännaren eftersom ett större förråd som du skruvar ifrån smular sänder pelletsen en del, billigare investering också.

Vår sotare sålde pelletsbrännare som var datastyrd. De har med sig utrustning ut till kund och ställer in den maximala förbränningen. Den hade lättare att tända på nytt. Vissa brännare vill ha glöd kvar från förra tändningen och då kan det vara svårt sommartid när det inte behöver eldas så ofta.

Jag vet inte hur mycket det skiljer i pris el/pellets. När jag räknade själv så jämförde jag olja pellets. Det blev en prisskillnad på 2,40/liter olja. Man tjänar in investeringen ganska fort med andra ord.

Börja med sotaren, skick på pipa och vad han rekommenderar.
Kolla sedan vilka olika pelletsbrännare som passar i storlek på luckan till din panna.
Kanhända det finns en pelletslucka att beställa som tillbehör hos din panntillverkare.
Av de som passar välj en pelletsbrännare som tänder själv och inte är beroende av glöd.

Bestäm sedan om du vill ha veckoförråd eller helårsförråd med skruv.
Gör en kalkyl och räkna på alternativen.

Sanering och bortforsling av olja. Ta prisuppgifter, Har du mcyket olja kvar i tanken så kanske den betalar sanering och bortforsling av tanken. Är det länge sedan tanken blev besiktigad så kanske du måste göra något åt oljetanken i alla fall.
Sedan är det bara att gå ut och leta offerter.

Det kanske låter som om jag hade pelletsbrännare men jag undersökte marknaden noga för ett år sedan, men vi satsade på bricketeldning i stället.
Jag återkommer när jag kommer ihåg vilka sajter jag hittade alla pelletsbrännarna på.
MimE
Jag håller med Bettson om att ett samtal med sotaren är nog det bästa första steget.

Ett samtal till kommunen/byggnadsnämnden är inte heller så tokigt. Jag vet inte hur du bor men i tätbebyggda områden börjar en del kommuner bli mer restriktiva när det gäller mer än "trivseleldning" och det vore ju dumt med en investering som du sedan inte får använda.

Lycka till!

/Mimmi
Bettson
Sotaren vet precis allt om tillstånd och vad somär tillåtet i din kommun.
Pelletseldning brukar vara jämförbart med oljeeldning. Oftast i alla fall.
Ved och briketteldning däremot har mycket mera restriktioner.

Ändå när man eldar med briketter på rätt sätt och med rätt utrustning så luktar det bra mycket mindra än en del oljepannor.

När vi tänder upp så luktar det varm brasa men inte rök i ca tio minuter. Efter det luktar det inte alls.
kerstin z5-6
pellets luktar inget och ger inte nån rök att tala om heller -askan -blir ca en bakplåt per månad smile.gif
Bettson
Den länk jag tänkte på är nedlagd. Personen som stod bakom den finns på denna länk www.afabinfo.com.

Här kan du kolla måtten på vilka brännare som passa din panna.
Läs också vilka som har bra tändsystem för annars blir det problem vid sommareldningen. Jag har inte tittat så noga men den var röd med grå rör den som sotaren hade.

Det stämmer som Kerstin säger pellets luktar inte och är jämförbart med oljeeldning. Även om jag har en granne vars oljepanna stinker, undantag finns ju alltid.

Vår vedpanna som eldas med bricketter ger ungefär en halv deciliter aska i veckan. Om någon försöker övertala dig att köpa en pelletsbrännare för havre så skulle jag avråda från det. Den ger aska så in i hoppsan. Jag har bekanta som inte kan lämna huset två dagar för då stannar pannan pga full asklåda. De har fått skaffa automatisk askurtagning och det äter upp vinsten.
Ewa L
Tack snälla — framförallt — Bettson för underbara tips!! wub.gif

Det var just detta första steget jag inte visste åt vilket håll! unsure.gif Sotarmästaren har jag ju redan träffat när vi provtryckte för kaminen.

TACK!!!!! wub.gif wub.gif wub.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 10-12-2003, 09:32)
Jag hade koncentrerat mig på att behålla värmen i huset och gjort detta genom en frånluftsvärmepump som ersätter självdraget. Ok, även denna lösning kommer ha skattekonsekvener i form av höjd fastighetsskatt, men jag ser ändå fördelar med att slippa elda för kråkorna och samtidigt få en bra ventilation.

Vi har nyligen installerat luftvärmepump med invektorstyrning i vårt fritidshus för att kunna erhålla bättre luft och också reducera elkostnaden för uppvärmning med 3/4-delar men vi har ingen aning om hur mycket myndigheterna upptaxerar husvärdet. Innan hade vi endast direkt-eluppvärmning men nu har vi också kompletterat värmepumpen med täljstenskamin så vad vi kan förstå så ökar energipoängen från 2 till 3 (totalt för energin från 8 till 9). Kan det bli så att merkostnaden i skatt tar ut det man sparar i elkostnader? Var kan man ta reda på detta utan att skriva kommunen på näsan att vi nu bytt (det blir väl nästa gång vi skall deklarera huset)? Har du något råd, Killensomvillhagrönafingrar? (kunde du inte hittat en kortare signatur wink.gif )
/undrar Gunvor
Bettson
Gå in på rsv.se och kolla vad för information som finns under fastighetstaxering. Jag har svårt att tänka mig att du inte skulle tjäna på det i alla fall.
Lyckas du inte så säg till så skall jag fixa fram uppgiftrna till dig.
Gunvor Nilsson
Tack Bettsson för rådet! Taxeringsvärdet skulle höjas med 7.000 och om jag inte är ute och far så är fastighetsskatten 1% och vinsten i så fall i hamn med god marginal smile.gif
/Gunvor
Bettson
Höjt taxeringsvärde är inte alltid av ondo heller (om man inte bor i Stockhom förstås).
Höjt taxeringsvärde innebär att man har höjd tröskel för bottenlån också. Det är att tänka på när man skall gör investeringar. Sjutusen gör ju inte verken till eller ifrån men ibland kan ju större renoveringar faktiskt innebära att man för större investerignsutrymme lånemässigt.

Solfångare ska inte innebära höjt taxeringsvärde om man väljer ett sådant alternativ. Enligt EU-direktiv så är solfångare en miljöinvestering och skall inte bekskattas.

Tänk att det finns något som inte skall beksattas!
katti
Jag har en liten undran. Vi har pelletsbrännare men vi tycker att den är väldigt "hungrig". Det är svårt att få några klara svar från tillverkaren... vi har ett en och en halv plans hus på hundra kvadrat plus källare och våran pelletsbrännare rymmer ca trettio kilo... i den här väderleken måste vi fylla på en gång om dan... Vi tycker nog att det är ganska saftigt, vad tror ni?
Det kommer kanske bli bättre när vi får snö som isolerar lite, men då blir det ju kallare istället..
Det kan ju tilläggas att vi hade ganska stora problem med brännarn förra vintern.. den tände inte som den skulle, kunde lägga av utan synlig anledning och kunde börja "puffa" ( med den följden att källarn rökfylldes), så vi är gode hispiga och funderar på att köpa en ny brännare. Men det känns ju lite surt eftersom den vi har är inte särskilt gammal och fastän den visserligen följde med köpet av huset känns det inte kul att måsta köpa en ny. Jag kanske ska tillägga att vi inte har nån ackumulatortank.
Killensomvillhagrönafingrar
Gunvor Nilsson: Ang min signatur, kanske kan jag när lärt mig lite kalla mig grönafingrar? Men den som lever den dagen får se (lång tid lär det ta)
rolleyes.gif

Nej men seriöst, ett råd kan vara att maila kommunen ang en förfrågan då ni ännu funderar på denna lösning och vill komplittera era kalkyler. RSV har annars en ypperlig hemsida och har idag en funktion som rådgivare till större del än "polis".
Det är inte otroligt att sotaren i och med byte av system redan har anmält detta till Miljö och hälsa och ni på detta sätt redan är med i rullorna.

/killensomvillhagrönafingrarmenlyckastglömmavattnapåtokförofta wub.gif
Bettson
CITAT (katti @ 15-12-2003, 13:14)
Jag har en liten undran. Vi har pelletsbrännare men vi tycker att den är väldigt "hungrig". Det är svårt att få några klara svar från tillverkaren... vi har ett en och en halv plans hus på hundra kvadrat plus källare och våran pelletsbrännare rymmer ca trettio kilo... i den här väderleken måste vi fylla på en gång om dan... Vi tycker nog att det är ganska saftigt, vad tror ni?
Det kommer kanske bli bättre när vi får snö som isolerar lite, men då blir det ju kallare istället..
Det kan ju tilläggas att vi hade ganska stora problem med brännarn förra vintern.. den tände inte som den skulle, kunde lägga av utan synlig anledning och kunde börja "puffa" ( med den följden att källarn rökfylldes), så vi är gode hispiga och funderar på att köpa en ny brännare. Men det känns ju lite surt eftersom den vi har är inte särskilt gammal och fastän den visserligen följde med köpet av huset känns det inte kul att måsta köpa en ny.  Jag kanske ska tillägga att vi inte har nån ackumulatortank.

Ja du Katti, det kan nog vara ganska normalt men visst finns det möjligheter att spara. Vad menar du med den här väderleken. Om vi räknar sista tiden så har vädret varit mellan 2+ till 6-.

Åtgången på värme är mera beroende på hur ni duschar än på värmeåtgången i huset. Hur många är ni som duschar och är någon av dom en "riktig varmvattenslukare".

30kg pellets motsvarar 15L olja. Med en kostnad på ca 2,40kr/kg så kostar det 4,80 att elda pellets motsvarande värmen i en liter olja. Med tanke på att oljepriset pendlar mellan 6,80 och 7,20 per liter så värmer ni ganska billigt.Jag har inte kollat oljepriserna sedan i våras. Din förbrukning liknar min ganska mycket.

Själv har jag haft en förbrukning på 15-25 liter olja per dygn på vintern, tre kubikmeter per år.
Då skall man veta att vi har några riktiga värmeläckagehål eftersom vi håller på att renovera. Två tonåringar som duschar som bara den och far i huset som är varmvattenslukare i ett hus på 116 kvadratmeter.
Vill man dessutom värma upp källaren så ökar värmeförbrukningen ca 15%.
Trots att det blir kallare så stiger inte värmekostnaden i motsvarande mån om det kommer snö, den isolerar ju.

Jag skullen inte tro att det lönar sig att byta ut pelletsbrännaren om det inte är för obehaget att den ryker och att ni inte kan lita på den. Ni måste ju ha passning till huset annars kan det ju frysa sönder om ni åker bort ett par dagar.

Problemet med att det ryker är just på den sortens brännare som tänder på tidigare glöd. Det är en teknik jag själv valde bort.

Vi installerade vedpanna ackumulatortankar och eldar med briketter. På ackumulatortankarnas termometrar kan man ganska snabbt läsa av var värmeslukarna håller hus. VI fick nästan en chock när vi märkte hur stor del av värmen som gick åt till varmvattnet. Nu har jag läst artiklar där man säger att 65% av värmen i ett hyreshus går åt till duschning.

BETTSON
Som kan duscha på 5 min.
Gunvor Nilsson
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 15-12-2003, 13:53)
Det är inte otroligt att sotaren i och med byte av system redan har anmält detta till Miljö och hälsa och ni på detta sätt redan är med i rullorna.

/killensomvillhagrönafingrarmenlyckastglömmavattnapåtokförofta wub.gif

Ja visst kunde vi varit med "i rullorna" om jag hade angett fastighetsbeteckningen men nu gjorde jag inte det. Sotaren var på inspektion när vi hade installerat täljstenskaminen (som bara skall användas som komplement) och han kommer igen först om tre år! tongue.gif .

Värmepumpen satte min bror in veckan efter så vi går nog "fria" ett tag till men OK - merkostnaden 70:- i fastighetsskatt skulle vi nog kunna stå ut med. rolleyes.gif
/Gunvor
katti
Tack, bettson för svaret.
Nej, vi kommer nog att lugna oss eftersom brännarn surrar på bra och går ganska rent nu. Vi är bara två i vår lilla stuga och för det mesta så duschar vi inte hemma pga träning, fast jag vet nog allt att min kära sambo gillar varma långa duschar mad.gif wub.gif
Det är en Pelda 21 vi har så det är säkert en sån som du nämner, för en del av problemen vi hade förra vintern berodde antagligen på att pannan fick bli för kall innan brännarn startade upp igen.
Det blir ju för det mesta ganska mycket snö här uppe i Piteå, så jag tror nog att om man skottar upp snön mot huset kan det ge lite extra isolering.
Frågan är nu om man kanske skulle installera en ackumulatortank... hmm.. huh.gif
Vet du några andra bra tips att minska förbrukningen på? Vi har ganska svalt inomhus... och håller på att renovera våra tvåglasfönster...
Bettson
Ackumulatortank tror jag inte är någon större ide när ni eldar pellets.
Ack-tankar har man ju främst när det gäller ved eller bricketter. Då blir det mycket större värmeutveckling och istället för att den går ut i skorstenen så ackumulerar man den i tank.
Det är också en utjämning eftersom man måste tända manuellt. Det är ju ett sätt att slippa elda så ofta.

När du eldar pellets så har du ju termostater som styr när brännaren själv skall tända ungefär som termostaterna på ett värmeelement.

Spartips förutom vattnet: Tja, det är ju det gamla vanliga. Sota pannan ofta, en gång per vecka för att hålla värmeupptagningen maximal. Naturligtvis justera brännaren för maximal effekt. Kolla efter tjockare tätningslister till fönster och dörrar. Många missar att det finns olika tjocklekar. Står man ut så kan sparmunstycken i vattenkranarna hjälpa varmvattenslösarna (eller göra dom komplett vansinniga). Du har ju inga småbarn som ställer dörrarna öppna både nu och då så där finns inget att göra.
Har du en pelletsförbrukning som ligger ungefär på sex ton så är det nog ganska normalt. Jag skulle nästan tro att du tjänar mera pengar på att titta på elförbrukningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon