Full version: Ofattbart...
Gunilla T
Sexhärvan som nu rullas upp....jag är bestört när man nu offentliggjort namnet på polischefen. Har arbetat ihop med honom och jag har aldrig hört en man, varken förr eller senare, som varit så engagerad i jämställdhetsfrågor och våld mot kvinnor.

"Kapten klänning" var det öknamn som kollegerna gav honom men själv var han stolt över det.

Under 90-talet arbetade jag som projektledare för ett kvinnofridsprojekt där vi bl.a. utbildade personal inom olika sektorer...jag engagerade honom som föreläsare. Hans kunskap och engagemang för våldsutsatta kvinnor var unikt.

Hoppas att detta är ett misstag, att det finns en förklaring...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6507817.ab
ängsvädd
Fruktansvärt om det är sant! Håller med - helt otroligt!
skogstroll
han är ju inte dömd än väl smile.gif
ängsvädd
CITAT (skogstroll @ 29-01-2010, 12:59) *
han är ju inte dömd än väl smile.gif

Nej, det är han inte, men jag skulle tro att de har en hel del bevis - det krävs nog mycket för att åtala en av sina egna.
Epikuros
CITAT (Gunilla T @ 29-01-2010, 12:53) *
Sexhärvan som nu rullas upp....jag är bestört när man nu offentliggjort namnet på polischefen. Har arbetat ihop med honom och jag har aldrig hört en man, varken förr eller senare, som varit så engagerad i jämställdhetsfrågor och våld mot kvinnor.

"Kapten klänning" var det öknamn som kollegerna gav honom men själv var han stolt över det.

Under 90-talet arbetade jag som projektledare för ett kvinnofridsprojekt där vi bl.a. utbildade personal inom olika sektorer...jag engagerade honom som föreläsare. Hans kunskap och engagemang för våldsutsatta kvinnor var unikt.

Hoppas att detta är ett misstag, att det finns en förklaring...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6507817.ab



Jag är i alla fall inte överraskad över ännu en flopp i det svenska polisväsendet.
Man kan ju tycka att den psykologiska utgallringen i polishögskolan borde funka någorlunda väl...
Aftonbladets huvudrubrik idag berättade även om att han fångats på film när han gett en flicka 5000kr, men jag läste inte mer än så.
herkules
jag är inte förvånad, många människor söker sig till jobb där de kan "legalisera" sina "intressen".
jo, jag är en krass typ.
Epikuros
Ska bli intressant att se hur lindrigt hans straff blir. Av nån anledning drabbas poliser aldrig särskilt hårt av de lagar de ska upprätthålla...
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 29-01-2010, 12:53) *
Sexhärvan som nu rullas upp....jag är bestört när man nu offentliggjort namnet på polischefen. Har arbetat ihop med honom och jag har aldrig hört en man, varken förr eller senare, som varit så engagerad i jämställdhetsfrågor och våld mot kvinnor.

"Kapten klänning" var det öknamn som kollegerna gav honom men själv var han stolt över det.

Under 90-talet arbetade jag som projektledare för ett kvinnofridsprojekt där vi bl.a. utbildade personal inom olika sektorer...jag engagerade honom som föreläsare. Hans kunskap och engagemang för våldsutsatta kvinnor var unikt.

Hoppas att detta är ett misstag, att det finns en förklaring...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6507817.ab


Jag förstår din bestörtning och din besvikelse - hemskt att bli sviken på det viset...

CITAT (herkules @ 29-01-2010, 13:28) *
jag är inte förvånad, många människor söker sig till jobb där de kan "legalisera" sina "intressen".
jo, jag är en krass typ.


Tyvärr är det nog väldigt ofta så - ja, jag är också väldigt cynisk..

CITAT (Epikuros @ 29-01-2010, 13:31) *
Ska bli intressant att se hur lindrigt hans straff blir. Av nån anledning drabbas poliser aldrig särskilt hårt av de lagar de ska upprätthålla...


Nej, "kollegerna" skyddar gärna varandra - men här har det kanske ändå gått för långt...
gladepetter
CITAT (Epikuros @ 29-01-2010, 13:31) *
Ska bli intressant att se hur lindrigt hans straff blir. Av nån anledning drabbas poliser aldrig särskilt hårt av de lagar de ska upprätthålla...


Fast..blir han dömd och hamnar i fängelse....så får han sitt straff där av fångarna.
Alba
Min första tanke var - vem kan man lita på ?
Epikuros
CITAT (gladepetter @ 29-01-2010, 13:45) *
Fast..blir han dömd och hamnar i fängelse....så får han sitt straff där av fångarna.


Det hoppas jag verkligen, men att en gammal polischef skulle hamna i fängelse verkar helt omöjligt.
Aqvakul
CITAT (gladepetter @ 29-01-2010, 13:45) *
Fast..blir han dömd och hamnar i fängelse....så får han sitt straff där av fångarna.

i så fall begär han säkert att få sitta i ensamcell..
Gunilla T
CITAT (Alba @ 29-01-2010, 13:48) *
Min första tanke var - vem kan man lita på ?


Rubriken på hans föreläsning om våld mot kvinnor var just det "Vem kan man lita på?"

Jag är inte upprörd för att han är polis/polischef - där finns busar likaväl som inom andra yrken - inget konstigt med det.

Men han var en alldeles speciell företrädare för det manliga släktet som stod upp mot fördomar och förutfattade meningar om kvinnor och barn. Han besatt en djup kunskap inom jämställdhetsområdet och stod alltid upp för utsatta kvinnor och barn....så mycket att han blev hånad av sina kollegor.

jholma
Som sagt han är inte dömd än!!!!

Ingenting är nytt under solen.

Häxjakter ha förekommit och förekommer och kommer alltid att förekomma i det samhälle som homo sapiens skapar.

Det ingår i den sociala kontrollen och syftar till att stärka gruppen mot andra - de avvikande.

Hoppas att domstolen är objektiv. Domstolarna är en av hörnpelarna i en demokrati och skall vara oberoende enligt Montesquieus maktfördelningslära. Frågan är om våra svenska domstolar idag klarar av att vara objektiva i ett samhälle där många döms i press och massmedia innan domstolarna börjat sitt arbete.

Det luktar pöbelvälde.........................
dahla
Jag är ju fasligt dåligt uppdaterad på vad han är misstänkt för... det jag hittade lite snabbt var att han var misstänkt för att planera en grov våldtäckt... stämmer det eller är det ytterligare saker han misstänks för?
Betty
Klipp ur artikeln:
– Det här har slagit ner som en bomb bland oss som har träffat honom. Han har alltid framstått som en ädel riddare bland de ädlaste. Ingen trodde det här om honom, säger Sven-Erik Alhem, tidigare överåklagare i Malmö.

Ja vad är det man brukar säga... "I de lugnaste vattnen simmar de fulaste fiskarna."
Det är knappt man blir förvånad längre över såna här nyheter, de tenderar att bli fler och fler... Som jag förstår det så är inte hans namn det enda kända namn som dykt upp i den här utredningen, det kommer nog fram fler "kändisar" allt efter som härvan nystas upp...
Gossen Ruda
Nu var han pensionerad så då är det ganska meningslöst att undra över gallringen till polishögskolan, det är många år mellan den och pensionen. Skulle man hårdgallra för att få bort alla som kan tänkas begå brott i framtiden blev ni snart utan poliser. Alla människor påverkas under sin livstid, jag skulle tro att ingen av kvinna född är helt säker från risken att ta ett eller flera snedsteg.
ängsvädd
CITAT (gladepetter @ 29-01-2010, 13:45) *
Fast..blir han dömd och hamnar i fängelse....så får han sitt straff där av fångarna.

Jag har hört att våldtäktsmän blir placerade på särskilda avdelningar för att inte skadas av andra fångar, vet ej om det stämmer.
Simplicity
CITAT (herkules @ 29-01-2010, 13:28) *
jag är inte förvånad, många människor söker sig till jobb där de kan "legalisera" sina "intressen".
jo, jag är en krass typ.



Jo, det är sant. Å han har verkligen tagit i för att dölja sina hemliga sidor...
Gita
CITAT (Gunilla T @ 29-01-2010, 13:56) *
Men han var en alldeles speciell företrädare för det manliga släktet som stod upp mot fördomar och förutfattade meningar om kvinnor och barn. Han besatt en djup kunskap inom jämställdhetsområdet och stod alltid upp för utsatta kvinnor och barn....så mycket att han blev hånad av sina kollegor.

......men är det inte ofta så när någon är alltför god och rättrådig så brukar det finnas något att dölja. I det här fallet hade han ju byggt upp ett bra kamoflage, otur för honom att en hallick råkade dö under så mystiska omständigheter att polisen började nysta i det hela.
Jag förstår att du är besviken!
Gita
Epikuros
CITAT (ängsvädd @ 29-01-2010, 14:44) *
Jag har hört att våldtäktsmän blir placerade på särskilda avdelningar för att inte skadas av andra fångar, vet ej om det stämmer.


De borde placeras mellan de andra fångarna...
gladepetter
CITAT (jholma @ 29-01-2010, 14:03) *
Som sagt han är inte dömd än!!!!

Ingenting är nytt under solen.

Häxjakter ha förekommit och förekommer och kommer alltid att förekomma i det samhälle som homo sapiens skapar.

Det ingår i den sociala kontrollen och syftar till att stärka gruppen mot andra - de avvikande.

Hoppas att domstolen är objektiv. Domstolarna är en av hörnpelarna i en demokrati och skall vara oberoende enligt Montesquieus maktfördelningslära. Frågan är om våra svenska domstolar idag klarar av att vara objektiva i ett samhälle där många döms i press och massmedia innan domstolarna börjat sitt arbete.

Det luktar pöbelvälde.........................


Du har helt rätt. Det är tur att vi inte har en folkdomstol. Det är många som vi hade hängt! Jag är helt övertygad om att tingsrätten ser till lag och ordning och friar än dömer om det inte finns bevis...även om vi sett fall där folk suttit i fängelse i många år utan bevis. Tidningarna har ju publicerat namn o dyl pga den starkare misstanken mot honom. Blir han dömd så lär han hamna i Skogome som tar hand om alla fångar som har vissa böjelser för unga barn och våldtäktsmän. I ett vanligt fängelse så skulle de bli mördade.
vitavargen
CITAT (Gita @ 29-01-2010, 14:57) *
......men är det inte ofta så när någon är alltför god och rättrådig så brukar det finnas något att dölja. ...

Nej, jag tror inte man kan ta det som en formel och bedöma andra därefter.
Aqvakul
CITAT (ängsvädd @ 29-01-2010, 14:44) *
Jag har hört att våldtäktsmän blir placerade på särskilda avdelningar för att inte skadas av andra fångar, vet ej om det stämmer.


det stämmer, på särskilda avskilda avdelningar eller t.om. på en särskild anstalt..

CITAT (vitavargen @ 29-01-2010, 15:10) *
Nej, jag tror inte man kan ta det som en formel och bedöma andra därefter.


Nej, det kan man naturligtvis - men om det finns nog anledning att vara lite skeptiska mot de som är alldeles särskilt och närmast lite tillkämpat "duktiga"...
Ralf
Här har vi en homosexuell moderat som etablerat sig om talesman i HBT-frågor....
http://frianyheter.wordpress.com/2010/01/2...ott/#more-30102


STRAFF
Plastikkiurgen Carl-Åke Troilius fick 4 års fängelse men fick ganska omgående frigång på dagtid hos en kollega för att sköta hennes får. Något som inte ska vara särskilt tidskrävande så han syns ofta i Göteborg o det påstås att han ska öppna ny klinik där till hösten när han blir frigiven i förtid.
Hej igen
CITAT (Aqvakul @ 29-01-2010, 15:12) *
det stämmer, på särskilda avskilda avdelningar eller t.om. på en särskild anstalt..
Nej, det kan man naturligtvis - men om det finns nog anledning att vara lite skeptiska mot de som är alldeles särskilt och närmast lite tillkämpat "duktiga"...

Absolut! Tror nog att personalen också tyckte att hans "intrese" gick alldeles för långt och blev till besatthet.
Läste någonstans att Leif GW Persson sa att "nåpgon jävel måste ha tipsat honom eftersom han helt oväntat gick i pension i december -09.
vitavargen
CITAT (Gunilla T @ 29-01-2010, 12:53) *
...

Hoppas att detta är ett misstag, att det finns en förklaring...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6507817.ab

Jag hoppas att det är sant, för om det visar sig att det är nåt misstag är det inte så kul för honom. Inget kan återställa en raserad människa, så som han är utställd överallt med namn och bild.
smuleborg
Jag förstår dig Gunilla T. Jag har själv varit på seminarium där han deltagit. Kanske kan det vara så att en människa som han verkar mot sitt eget beteende för att lägga upp fasader eller kanske kan det vara så att en människa som han på detta sätt kämpar mot sina egna mörka demoner.

Jag tror att Norrtälje Tidning var först med att släppa hans namn. Redan ett dygn tidigare var hans namn släppt i bloggvärlden.

Jag lider i första hand med de drabbade kvinnorna. Och andra kvinnor och barn som är utsatta av andra. Jag tycker också att det är oerhört sorgligt med tanke på de inom polisen som arbetar på ett etiskt och på andra sätt korrekt sätt.

Han är ännu inte dömd och är idag att beteckna som oskyldig. Det för vi inte heller glömma.
Ralf
Nu har domen fallit 6 år o 6 månaders fängelse. Undrar om han törs överklaga.
Huggorm
CITAT (Ralf @ 30-07-2010, 11:05) *
Nu har domen fallit 6 år o 6 månaders fängelse.

ÄR inte det ett relativt milt straff, med tanke på omständigheterna?
herkules
CITAT (Ralf @ 30-07-2010, 11:05) *
Nu har domen fallit 6 år o 6 månaders fängelse.

10 år för lite då. och massa papper hemligstämplade. svensk rättvisa när den är som sämst.
Aqvakul
ganska väntad påföljd... Hade inte åklagaren yrkat 8 år?
*Stintan*
CITAT (Ralf @ 30-07-2010, 11:05) *
Nu har domen fallit 6 år o 6 månaders fängelse.


Det var ett milt straff för äckelgubben.
Huggorm
Undrar hur det är blir för honom att sitta i fängelse, när han är en före detta högt uppsatt polis? Han lär väll få svårt att få vänner bland dom andra intagna kan man tänka sig
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 30-07-2010, 11:12) *
Undrar hur det är blir för honom att sitta i fängelse, när han är en före detta högt uppsatt polis? Han lär väll få svårt att få vänner bland dom andra intagna kan man tänka sig

Det finns särskilda avdelningar för sexbrottslingr. Annars kan han begära att få sitta enskilt.
Solstorm
Jag kan inte låta bli att undra vad det står för något i de hemligstämpade delarna. Det sägs att det är för att skydda offren, jag kan inte låta bli att tro att det är förövare som skyddas.
herkules
CITAT (Solstorm @ 30-07-2010, 11:24) *
/.../ jag kan inte låta bli att tro att det är förövare som skyddas.


tror samma som du
Solstorm
CITAT (Huggorm @ 30-07-2010, 11:12) *
Undrar hur det är blir för honom att sitta i fängelse, när han är en före detta högt uppsatt polis? Han lär väll få svårt att få vänner bland dom andra intagna kan man tänka sig


Höga herrar brukar väl heller inte blandas med "vanliga" brottslingar. Fångar har det väldigt olika på olika ställen. Hoppas media följer upp och rapporterar om hur länge det dröjer innan han får permission och frigång.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 30-07-2010, 11:23) *
Det finns särskilda avdelningar för sexbrottslingr. Annars kan han begära att få sitta enskilt.



Finns ju en hel anstalt för sexbrottslingar. Tror inte dom placeras bland annat klientel.
Ralf
Mkt troligt att han hamnar på Norrtälje, tillsammans med Hagamannen och Anders Eklund.
herkules
CITAT (Aqvakul @ 30-07-2010, 11:23) *
Det finns särskilda avdelningar för sexbrottslingr. /:::/

och jag hoppas att det finns en särskild plats i helvetet för människor som utnyttjar/tvingar andra människor.
Snöflinga

Är det inte också så att strafftiden halveras. det skulle betyda att han får sitta inne 3år och 3 mån ...
Aqvakul
CITAT (Snöflinga @ 30-07-2010, 11:59) *
Är det inte också så att strafftiden halveras. det skulle betyda att han får sitta inne 3år och 3 mån ...

Normalt släpps man villkorligt efter 2/3 av tiden.

CITAT (herkules @ 30-07-2010, 11:31) *
och jag hoppas att det finns en särskild plats i helvetet för människor som utnyttjar/tvingar andra människor.


Har du blivit religiös?
fuchsian
CITAT (herkules @ 29-01-2010, 13:28) *
jag är inte förvånad, många människor söker sig till jobb där de kan "legalisera" sina "intressen".
jo, jag är en krass typ.


HERKULES,

Nej, jag tycker inte att du är krass, utan du fattar vad det handlat om och är rak på sak. Har råkat på en del av dessa personer och de är så himla bra att visa utåt en sida som de flesta sväljer med hull och hår.

Nu är jag krass ---- hade önskat att jag hade haft mod att kastrera min pappa! Orsaken är tydlig! ... F...
herkules
CITAT (Aqvakul @ 30-07-2010, 12:01) *
Har du blivit religiös?

nej, blir bara så förbannad på sadister, jag hatar dem verkligen, folk som plågar/utnyttjar människor/djur. jag önskar iaf att de får ett helvete både nu och sen.
fuchsian
CITAT (herkules @ 31-07-2010, 08:08) *
nej, blir bara så förbannad på sadister, jag hatar dem verkligen, folk som plågar/utnyttjar människor/djur. jag önskar iaf att de får ett helvete både nu och sen.


Herkules,

Det sista i mitt uttalande var inte menat som sadism, men du kan förstå att jag har haft ett helvete innan en släkting tog sig an mig. minsta syrran blev nästa offer. fuchian
Huggorm
CITAT (herkules @ 31-07-2010, 09:08) *
nej, blir bara så förbannad på sadister, jag hatar dem verkligen, folk som plågar/utnyttjar människor/djur. jag önskar iaf att de får ett helvete både nu och sen.

Då är ju du också sadist om du önskar dom ett sådant öde?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon