Full version: Assistent
zissi
Jag behöver en assistent till alla mina tunga surdegar. Har aldrig haft någon men kollat runt lite här på nätet (Elektrolux Assistent tipsade flera om bl.a.) Jag behöver en som rymmer 1½ liter degvätska och som klarar de lite tyngre degarna. Min högerarm strejkar, annars har jag tyckt det gått bra med handkraft när jag bakat, men ibland får man lära sig att tänka om lite.

Vad har ni för märke på er assistent/matberedare och vad änvänder ni den till? Är ni nöjda med den? Övriga tips och råd vad man behöver tänka på innnan köp tas tacksamt emot.

thanks.gif på förhand !!
Alba
Förutom den levande assistenten naughty.gif har jag en assistent Kenwood som jag är jättenöjd med.
Jag använder den till allt som ska vispas och då menar jag verkligen allt - även små mängder grädde - och så naturligtvis även bulldegen.
Om jag har en smet som ska röras ihop gör jag det också med assistenten.

Av färgen att dömma förstår du säkert att det är 70-tal men den går fortfarande som en klocka. Jag har aldrig behövt repa den eller att den har krånglat på något sätt.
De som säljs idag är ju en aning snyggare. giggle.gif


[attachment=46770:kenwood.jpg] - hittade en bild på nätet.
Starfight
Jag köpte en Elektrolux Assistent i somras och jag är supernöjd med den. Kollade runt ett bra tag på nätet på info om diverse assistenter innan jag beslutade mig för den. Den heter numera Ankarsrum assistent , men det är samma maskin då det är Ankarsrum som alltid har tillverkat den för Elektrolux.
*Stintan*
Har en elekrolux som jag stormtrivs med. Finns ju en massa olika tillbehör men jag använder den mest till bak och med passertillsatsen på så gör jag äppelmos så det räcker hela året.
Simplicity
Jag har också Elektrolux som jag fick av mina föräldrar när jag var runt tjugo och hade flyttat hemifrån. Den är jättebra när jag väl använder den. Den gör det arbete den ska och det finns en uppsjö av tilbehör till den. Inga problem!

Jag använder dock mest matberedaren då jag bakar. En Bosch med degkrok. En riktig trotjänare i det här huset.

I den kan jag göra degar på upp till en liter. Gör sällan stora degar utan bakar flera gånger i veckan istället. Gillar färskt bröd!

Finns ju många trendiga med fina färger och former och så på marknaden just nu. Har visst blivit en hype på det området, spec efter Leila Lindholms program.
Noak
Jag köpte min Electrolux Assistent 1978, den jobbar på fortfarande. I julas fick jag ta isär den för startknappen fungerade inte mm., men det kunde jag tillslut fixa själv!
Jag använder den till att baka (har bakat på upp till två liter, men då vill degen gärna "klättra över kanten"), till äppelmos, köttfärs, korvstoppning. Dessutom är kitteln bra att ha som en stor rostfri skål ibland.
ingrids
Jag har precis köpt en riktigt gammeldags electroluxassistent med 7 liters degbunke från typ 50-talet som ska komma med bussgods idag. Precis en sådan jag är van vid hemmifrån och dessutom inom budgeten. De nya verkar jättefina och smarta men de pengarna hade jag inte att lägga. Satte surdeg i helgen och ska baka på lördag med min nygamla assistetn smile.gif
Hej igen
Jag har Electrolux assisten, den är ca 35 år gammal men funkar perfekt.
Görs så gott som alltid 2-lters degar, anv då degkroken.

För några år sedan köpte jag till dotter en begagnad av lite nyare mod ... fick allt detta för 150 kr.
Den ägdes av en gammal tant som så gott som uteslutande hade anv assistenten till att mala kött..
allt såg nytt ut. Ett riktigt kap :-)
[attachment=46776:5031_p50522.jpg]
lorentz
Själv köpte jag en begagnad electrolux för 100:-
Om det är så att bakintresset slutar så är det inte hela världen om den hamnar i ett skåp.
Men om jag hade pengar skulle jag köpa en kitchen Aid
Simplicity
CITAT (lorentz @ 01-02-2010, 14:48) *
Själv köpte jag en begagnad electrolux för 100:-
Om det är så att bakintresset slutar så är det inte hela världen om den hamnar i ett skåp.
Men om jag hade pengar skulle jag köpa en kitchen Aid



Kitchen Aid är ju den som är produktplacerad i Leilas mat- och bakprogram. Den är verkligen retrosnygg, men är det nån som testat den? Är den bra? Den är ju rätt dyr...
KRT
CITAT (Simplicity @ 01-02-2010, 15:52) *
Kitchen Aid är ju den som är produktplacerad i Leilas mat- och bakprogram. Den är verkligen retrosnygg, men är det nån som testat den? Är den bra? Den är ju rätt dyr...


Den är mycket bra, har en själv och använder den till allt från köttbullesmet till bakning och vispning. Men det är klart, den tar inga 1,5 l degspad - jag brukar göra med 0,5 l och det går både fort och lätt.
Förmodligen skulle 1 l degspad också gå bra för motorn är jättestark men skålen inte så stor att det går att jäsa en sådan deg i den (tror dock att det finns större bunkar att köpa om man vill).

När vi köpte den hade vi ont om skåp att sätta en maskin i, och eftersom den skulle stå framme ville vi gärna ha en snygg. Så vi köpte en röd sådan smile.gif
Monarda
CITAT (Alba @ 31-01-2010, 21:39) *
Förutom den levande assistenten naughty.gif har jag en assistent Kenwood som jag är jättenöjd med.
Jag använder den till allt som ska vispas och då menar jag verkligen allt - även små mängder grädde - och så naturligtvis även bulldegen.
Om jag har en smet som ska röras ihop gör jag det också med assistenten.

Av färgen att dömma förstår du säkert att det är 70-tal men den går fortfarande som en klocka. Jag har aldrig behövt repa den eller att den har krånglat på något sätt.
De som säljs idag är ju en aning snyggare. giggle.gif
[attachment=46770:kenwood.jpg] - hittade en bild på nätet.


Men det här var ju kul. I början på 70-talet köpte jag modellen under denna med lite mindre skål. Jag bakar inte själv så den har stått i stort sett oanvänd, men jag har inte haft hjärta att slänga den. Så kom bakning på tal på jobbet i förra veckan och det slutade med att jag skänkte den till en av mina arbetskamrater. Han hade provbakat nu i helgen och det gick som smort! tummenupp.gif

Numera håller jag mig med en tvåbent assistent som i sin tur är utrustad med en Electrolux av ungefär samma årsmodell som ovan. Den har också kommit till heders igen sedan i höstas då vi helt tröttnade ur på köpebröd. Numera bakar maken allt matbröd och det är guld värt. Inte bara ekonomiskt utan känslan att man vet vad man stoppar i sig betyder faktiskt mer.
Motti
Jag har en Elecktrolux den fick jag av min man 1977 med köttkvarn korvstoppningshorn och degkrok,den maskinen bara går och går och går och går nästan så man önskade att den pajade för den är senapsgul med bruna detaljer och kanske inte så modern och snygg men den fungerar lika bra efter alla dessa år och det är ju det som är vitsen !Föresten står den aldrig framme mer än när jag annvänder den.Men snacka om hållbarhet och kvalitet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon