Freyas
När jag loggade in i morse var det två rubriker - en under rubriken "natur" och en under rubriken "recept" på Foremet som slog mig...
Den ena tråden handlar om hur man hjälper djuren att överleva vintern och den andra tråden handlar om hur man tillagar vilt som maträtt ...
Jag tycker det säger allt om människan (inklusive mig själv!).
flirting.gif
Olle A
Är det egentligen så mycket värre än att det finns folk som hjälper rådjuren och samtidigt värnar om vargen?

Olle
Freyas
CITAT (Olle A @ 01-02-2010, 06:52) *
Är det egentligen så mycket värre än att det finns folk som hjälper rådjuren och samtidigt värnar om vargen?

Olle


Bra poäng, Olle! Men jag skulle nog säga att båda sidorna finns i oss alla! flirting.gif
Skillnaden är väl att den som värnar om vargen dödar inte -- i likhet med den friska vargen -- för nöjes skull ... och tyvärr, endast människan rubbar naturen till den grad att även hennes egen existens hotas ...

... för att undvika missförstånd vill jag också tillägga att även om jag tar upp människans avigsidor, så hatar jag inte människan ...
ängsvädd
Lite intressant är att jägarna matar rådjuren - för att det ska finnas fler att skjuta.
hattstugan

Ser ni hellre att djuren SVÄLTER ihjäl??????
dahla
CITAT (ängsvädd @ 01-02-2010, 10:44) *
Lite intressant är att jägarna matar rådjuren - för att det ska finnas fler att skjuta.


Ja, och jag tror inte det finns nån jägare som skäms över det... varför inte vårda det naturliga skafferiet som vi har här?

Tror du inte djurhållarna matar kor, grisar, får, höns och alla andra djur vi äter här i Sverige???

Jag föredrar att äta ett vilt djur som har levt under bar himel framför ett djur som stått inne i en köttfabrik i hela sitt liv.

Är det då så fel av mig att vilja djuren i skogen allt väl???
Freyas
CITAT (dahla @ 01-02-2010, 11:10) *
Jag föredrar att äta ett vilt djur som har levt under bar himel framför ett djur som stått inne i en köttfabrik i hela sitt liv.

Är det då så fel av mig att vilja djuren i skogen allt väl???



Absolut inte fel att bry sig om djuren!
Men bryr du dahla, dig verkligen om djuren, eller bryr du dig om dig själv i den meningen att det skall finnas djur att döda och äta upp? Eller bryr du dig i första hand om att lätta ditt samvete i egenskap av jägare?

Hur ofta äter du viltkött som du säger dig föredra, och hur ofta äter du kött från köttfabriken?

Och handlar jakten för jägarna först och främst om vilken sorts kött de får på bordet?

... jag undrar....
dahla
CITAT (Freyas @ 01-02-2010, 13:10) *
Absolut inte fel att bry sig om djuren!
Men bryr du dahla, dig verkligen om djuren, eller bryr du dig om dig själv i den meningen att det skall finnas djur att döda och äta upp? Eller bryr du dig i första hand om att lätta ditt samvete i egenskap av jägare?


Jag började pyssla med viltvård i tioårsåldern... under en tioårsperiod satte jag upp dryga 3000 fågelholkar... vi byggde foderhäckar till älg och rådjur utan att veta att manvar tvungen att ha markägarens tillstånd... vården av det vilda har alltid legat mig varmt om hjärtat... jakten kom in i mitt liv långt senare.

Så, ja... jag anser att jag verkligen bryr mig om djuren i första hand... om det skulle finnas för få djur på marken skulle jag avstå från att jaga. Mitt samvete behöver inte lättas på något vis.



CITAT (Freyas @ 01-02-2010, 13:10) *
Hur ofta äter du viltkött som du säger dig föredra, och hur ofta äter du kött från köttfabriken?


Jag har som många andra en begränsad storlek på frysen smile.gif Jag vet faktiskt inte hur stor del viltkött det blir i % på ett år... vi har i mitt jaktlag en tilldelning om en vuxen älg och fri avskjutning på kalvar... vi brukar skjuta ett vuxet djur och två kalvar och det delas på 12 personer. Jag har inte räknat så noga på vikterna nu men jag skulle tro att jag brukar ha 10 kilo älg i frysen. I jaktlaget skjuter vi dessutom 12 rådjur på ett år vilket ju innebär ytterligare 5-10 kilo kött per person.

Jag skulle gissa att jag köper ungefär lika mycket kravmärkt nötkött i affär under ett år...


CITAT (Freyas @ 01-02-2010, 13:10) *
Och handlar jakten för jägarna först och främst om vilken sorts kött de får på bordet?

... jag undrar....


Nej, det finns ju rena nöjesjägare som inte märker nån skillnad på köttet dom äter och dom har nog inte heller någon etisk synpunkt på det hela. Men många av dom som bor och lever på landsbygden idag ser nog skogen som ett skafferi på samma vis som man gjort under tusentals år. Alla är vi olika smile.gif
Inga från Närke
CITAT (ängsvädd @ 01-02-2010, 10:44) *
Lite intressant är att jägarna matar rådjuren - för att det ska finnas fler att skjuta.

Känner tyvärr flera jägarlag som tigger äpplen m.m och lägger ut i foderbord för vilt av alla de slag och sedan ligger de på lur och skjuter dem när de kommer fram och när det är jakttid. Vad är det för jakt?
Borde vara så att de vilda djuren hade en chans mot människan tycker jag.

Här matar vi rådjur lite utanför trädgårdsgränsen och vi bor i tätbebyggt område så här sker ingen jakt men de kan ju bli skjutna sedan där man får skjuta men då har de en chans i alla fall. Svälta till döds är inte humant för djuren nu när det är så mycket snö.
lorentz
Jag bad en jägare i byn att skjuta ett rådjur till mig, han skulle själv få säga priset.
Förra helgen när jag kom till stugan så hade han skjutit ett djur.
Jag styckade djuret och la köttet i en 10% saltlake i 4,5 tim, köttet kallröktes sedan i 5 tim.
Jag hade nu något som heter Souvas. Jag tog undan en bit till mig själv resten delades ut till jaktlaget
i byn, samtliga jägare har hört av sig och vill ha receptet.
Jag räknar med att få ha mina rosor och blommor ifred i fortsättningen.
dahla
CITAT (lorentz @ 01-02-2010, 16:45) *
Jag räknar med att få ha mina rosor och blommor ifred i fortsättningen.


Va? Brukar jägarna äta dina blommor? wink.gif

Det är ju utmärkt om man kan och vill dela med sig.

Själv brukar jag plocka kantareller när jag ändå är ute i skogen... jag äter dock inte svamp själv men jag brukar byta till mig honung som produceras här på marken eller mot äppelmos som gör på ett musteri här i närheten. Jag kanske får börja processa svampen och göra svampstuvning så jag kan byta till mig en bikupa istället smile.gif

CITAT (Inga från Närke @ 01-02-2010, 16:36) *
Känner tyvärr flera jägarlag som tigger äpplen m.m och lägger ut i foderbord för vilt av alla de slag och sedan ligger de på lur och skjuter dem när de kommer fram och när det är jakttid. Vad är det för jakt?


Menar du att dom jagar djuren vid foderborden? Om nån gör det så skulle inte jag kalla dom förjägare i alla fall... oetiskt så det finns inte ord för det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon