Alba
Jag har ställt frågan under support i går men jag vet ju att många inte läser där så nu kommer frågan ävem här.

När jag besöker någon sida på nätet öppnas den inte i full storlek. Bilden är inte större än ungefär A5-kuvert Jag måste alltid maximera bilden för att få full storlek.
Så här har det inte varit - vad kan ha hänt ?
Hej igen
CITAT (Alba @ 01-02-2010, 14:08) *
Jag har ställt frågan under support i går men jag vet ju att många inte läser där så nu kommer frågan ävem här.

När jag besöker någon sida på nätet öppnas den inte i full storlek. Bilden är inte större än ungefär A5-kuvert Jag måste alltid maximera bilden för att få full storlek.
Så här har det inte varit - vad kan ha hänt ?

Detta har hänt mig också.
Öppna en sida, ta tag i kanterna och dra ut till helskärms storlek.
Öppna en till och gör likadant och en tredje.
Stäng sedan sidorna och då bör du få helskärm när du öppnar nästa.

Lycka till!
Alba
Det började så bra - när jag öppnade 4:e sidan var den fullstor.
Jag stängde ner allt och sen provade jag igen och då var sidan liten igen.
dahla
Jag gissar att du använder Internet Explorer. Se länk för lösning.

http://support.microsoft.com/kb/167099/sv
Alba
Det här går inte bra.

Det är alltså den globen till vänster i min bild jag använder för att maximera och sen stänga.
När jag öppnar samma fönster igen så är bilden fortfarande liten.
I länken står det ju att IE 8 är inställt på att öppna på samma sätt som ett fönster stängdes.
Om jag öppnar ett fönster - maximerar - och sen stänger så ska det ju logiskt öppnas maximerat nästa gång - men det gör det inte.

[attachment=46783:IE8.jpg]
*Stintan*
Det är likadant för mig Alba. Det började efter att jag haft datorn ett bra tag och jag undra också hur man gör för att fönstrena ska öppna som helskärm istället för som nu halv.

Du kan iof dra i fönstret så att det blir större men det det löser ju inte det egentliga problemet.
Alba
Så bra att jag inte är ensam ... eller så tråkigt att även du har så. flirting.gif

Jag har även testat att dra ut fönstret större och sen stänga - samma sak händer - litet fönster när jag öppnar nästa gång.

Detta började för mig för ca 1 vecka sedan.........och nu närmar jag mig max.........jag blir galen på detta. -fear-.gif

Det är mest genvägarna på skrivbordet som öppnas i små fönster.
När jag öppnar från tex favoriter öppnas de stora.
dahla
CITAT (Alba @ 01-02-2010, 17:58) *
Det här går inte bra.

Det är alltså den globen till vänster i min bild jag använder för att maximera och sen stänga.
När jag öppnar samma fönster igen så är bilden fortfarande liten.
I länken står det ju att IE 8 är inställt på att öppna på samma sätt som ett fönster stängdes.
Om jag öppnar ett fönster - maximerar - och sen stänger så ska det ju logiskt öppnas maximerat nästa gång - men det gör det inte.

[attachment=46783:IE8.jpg]


Maximera med fyrkanten till vänster om det röda krysset... stäng sen med krysset och öppna på nytt...
Alba
Jag har provat även det - med samma resultat - fönstren öppnas små igen.
*Stintan*
Mysko unsure.gif Jag har kanske inte exakt så men jag måste alltid maximera. Nu har jag fått göra det så länge så det går på rutin men det var rätt irriterande i början.
Alba
Nu testade jag en annan sak.

Alla genvägar som ligger på skrivbordet öppnas i små fönster.
Om jag tar adressen (URL) och skriver den själv i övre raden (vad den nu heter) så öppnas de i stort fönster.
Samma sak om jag skriver del av namnet i Google sök och sen klickar på den visade länken så öppnas sidan stor.

Skumt var ordet.
dahla
CITAT (Alba @ 01-02-2010, 18:44) *
Om jag tar adressen (URL) och skriver den själv i övre raden (vad den nu heter) så öppnas de i stort fönster.
Samma sak om jag skriver del av namnet i Google sök och sen klickar på den visade länken så öppnas sidan stor.

Skumt var ordet.


öhh... exakt vart skriver du in urlen om du inte gör det i Internet Explorer? Öppnas det alltid ett nytt fönster även om du skriver in urlen i fältet där urlen ska vara i Internet Explorer?
Alba
Url skriver jag där den ska vara (det är det jag kallade övre raden giggle.gif ) då öppnas fönstret stort.
Om jag skriver delar av url i google sök blir det också stort fönster när jag sen öppnar.

Men allt som öppnas från skrivbordet öppnas i små fönster.
dahla
CITAT (Alba @ 01-02-2010, 19:06) *
Url skriver jag där den ska vara (det är det jag kallade övre raden giggle.gif ) då öppnas fönstret stort.


Men är inte fönstret redan öppnat? Det borde det ju vara om du kan skriva i den raden... menar du att fönstret automatiskt maximeras när du skriver någonting i urlraden?
Alba
Ja IE' s fönster är öppet - i full storlek.

På skrivbordet har jag tex en genväg till http://happy-digiscrapper.blogspot.com/.
När jag klickar på den ikonen på skrivbordet öppnas sidan från Happy digiscrapper med en liten bild.

Om jag skriver in samma adress - http://happy-digiscrapper.blogspot.com/ - i IE så öppnas sidan på Happy Digiscrapper i full storlek.

Jag har ganska mycket genvägar på skrivbordet vilket gör att det är ofta jag öppnar den vägen och blir så irriterad att måsta maximera varje fönster jag öppnar.
*Stintan*
Vad händer om du öppnar genvägen i en ny flik. Här öppnas den i maximerat fönster om ursprungssidan är maximerad.
dahla
CITAT (Alba @ 01-02-2010, 19:18) *
Ja IE' s fönster är öppet - i full storlek.

På skrivbordet har jag tex en genväg till http://happy-digiscrapper.blogspot.com/.
När jag klickar på den ikonen på skrivbordet öppnas sidan från Happy digiscrapper med en liten bild.

Om jag skriver in samma adress - http://happy-digiscrapper.blogspot.com/ - i IE så öppnas sidan på Happy Digiscrapper i full storlek.

Jag har ganska mycket genvägar på skrivbordet vilket gör att det är ofta jag öppnar den vägen och blir så irriterad att måsta maximera varje fönster jag öppnar.


Ok, men om du stänger alla fönster med krysset...det röda krysset längst upp tillhöger i varje fönster... även det här fönstret som du läser i nu...

Öppna sen en av länkarna frånskrivbordet... maximera det fönstret med fyrkanten till vänster om det rödakrysset... stäng fönstret med det röda krysset...

När du återigen endast ser skrivbordet och inga andra program är startade så öppnar du återigen samå länk från skrivbordet... Då ska fönstret öppnas maximerat... om det inte gör det får du nog ringa till microsofts support smile.gif
*Stintan*
Nej mitt öppnas inte maximerat när jag gör så.
Alba
CITAT (dahla @ 01-02-2010, 19:24) *
Ok, men om du stänger alla fönster med krysset...det röda krysset längst upp tillhöger i varje fönster... även det här fönstret som du läser i nu...

Öppna sen en av länkarna frånskrivbordet... maximera det fönstret med fyrkanten till vänster om det rödakrysset... stäng fönstret med det röda krysset...

När du återigen endast ser skrivbordet och inga andra program är startade så öppnar du återigen samå länk från skrivbordet... Då ska fönstret öppnas maximerat... om det inte gör det får du nog ringa till microsofts support smile.gif


Nej det öppnas inte i maximerat.
Jag har testat flera gånger.

CITAT (*Stintan* @ 01-02-2010, 19:23) *
Vad händer om du öppnar genvägen i en ny flik. Här öppnas den i maximerat fönster om ursprungssidan är maximerad.


När jag öppnar en genväg på skrivbordet finns inte aternativet att öppna i ny flik. Det finns endast 'öppna'

Det här innebär att jag får ta bort genvägarna på skrivbordet om jag inte orkar maximera hela tiden - och det gör jag inte......snart.




Jag har fortsatt att googla på problemet och hittar många inlägg om samma problem. Någon skrev att det är en bugg i IE8.

Jag testade att ta samma länk som jag nämnde längre upp - http://happy-digiscrapper.blogspot.com - och sparade den som en favorit.
När jag öppnar favorit - happy digiscrapper - öppnas den i stort fönster.

Problemet har alltså helt med skrivbordet att göra.

Nu ger jag upp.

Tack till alla som försöker hjälpa mig.
*Stintan*
Men kan du inte klicka upp en ny flik på understa raden däruppe?
[attachment=46788:f_nster.jpg]
flouee
Testat att återställe IE till fabriksinställningar? Verktyg/Internet Alternativ/Avancerat/Återställ?
*Stintan*
Fast då skulle åtminstone jag få IE 7 istället för IE 8 antar jag eftersom jag uppgraderat och det vet jag inte om det är så smart.
flouee
Ne, IE8 försvinner inte, däremot alla inställningar du gjort sedan du installerade det.
*Stintan*
Jag har inte ändrat några inställningar i IE.
skånepåg
Jag har stött på det problemet oxå med firefox, är det när du ska öppna en hel ny sida inte en ny flik??
Jag löste det med att ominstallera webben =/
flouee
Jag har ingen aning om vad som har hänt just dig, men när någonting slutar att fungera som det brukar har ju uppenbarligen något ändrats smile.gif Antingen i webbläsaren (som alltså kan återställas), eller i datorn i stort. När folk ringer in med t ex inloggningsproblem på bank (jobbar som support på kvällarna) brukar det fungera att återställa just webbläsaren.

Edit: Kan som tidigare nämnt också vara en bugg i IE8, testa Firefox istället kanske? smile.gif
Alba
CITAT (*Stintan* @ 01-02-2010, 20:25) *
Men kan du inte klicka upp en ny flik på understa raden däruppe?
[attachment=46788:f_nster.jpg]



Om jag öppnar från favoriter kan jag välja "öppna i ny flik" men inte om jag öppnar från skrivbordet. När jag högerklickar där finns bara "öppna"

CITAT (skånepåg @ 01-02-2010, 21:06) *
Jag har stött på det problemet oxå med firefox, är det när du ska öppna en hel ny sida inte en ny flik??
Jag löste det med att ominstallera webben =/


Ominstallera webben ? --- menar du att ominstallera IE 8 ?

Internet explorer hade ju problem med luckor i säkerheten. Förra veckan kom ett uppdatering. Jag tror det var i samband med den jag fick problem.
Alba
CITAT (flouee @ 01-02-2010, 21:07) *
Jag har ingen aning om vad som har hänt just dig, men när någonting slutar att fungera som det brukar har ju uppenbarligen något ändrats smile.gif Antingen i webbläsaren (som alltså kan återställas), eller i datorn i stort. När folk ringer in med t ex inloggningsproblem på bank (jobbar som support på kvällarna) brukar det fungera att återställa just webbläsaren.

Edit: Kan som tidigare nämnt också vara en bugg i IE8, testa Firefox istället kanske? smile.gif


Jag ändrade nu till Firefox. Nu kan jag öppna allt på skrivbordet i full storlek.
Nu måste jag ta mig en funderare om jag ska köra Firefox tills IE är fixat men jag är ju så van med IE---svårt lära gamla hundar sitta.

Tack för hjälpen.
skånepåg
Kör med firefox, med det kan man ha massor av tillägg och göra det snyggare än det dumma microsofts skit biggrin.gif Allt med microsoft e oftast buggigt tongue.gif
Berith
Jag har Google som startsida och när den ibland öppnas i halv version maximerar jag den och stänger. Öppnar en sida igen (startsida) och då är den maximerad. Då brukar den hålla sej maximerad ett tag (dagar/veckor) innan jag måste göra om processen.

Men! det där funkar inte på andra sidor utan där får jag maximera själv. Har aldrig förstått skillnaden på sidorna. Däremot råkade jag pilla på nåt för ett tag sen där jag kunde välja storlek på hur sidorna skulle öppnas men jag hittar inte dit igen. Jag valde inget då men skulle gladeligen välja nåt idag.

Sen undrar jag varför Netha drar ut sidan istället för maximerar? Skiljer det alltså på resultatet?
Alba
Det står så i infon från Microsoft att man ska dra ut bilden men det står även detta om maximera.
Det kan ju vara så att man inte vill ha fullstor bild och då är det lättast att dra till den storlek man vill ha.
Berith
CITAT (Alba @ 02-02-2010, 12:05) *
Det står så i infon från Microsoft att man ska dra ut bilden men det står även detta om maximera.
Det kan ju vara så att man inte vill ha fullstor bild och då är det lättast att dra till den storlek man vill ha.

Aha. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon