Full version: Vinterns fel
Gossen Ruda
Har märkt att det börjar bli sprickor mellan plattorna i parkettgolvet, gamla fyrkantiga hemlagda sådana. Även det nylagda klickgolvet i sovrummer börjar glipa lite här och var. Det är den torra vinterluften som ställer till det, nu är det bara 40 % relativ fuktighet inne. Allt utom midjan krymper.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2010, 17:43) *
Allt utom midjan krymper.

synd.. trostar.gif
dahla
Du våttorkar golvet för sällan...
mojan
CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2010, 17:43) *
Allt utom midjan krymper.


Har märkt det också. Och inte hjälper det att duscha heller. whistling.gif
Aqvakul
CITAT (mojan @ 01-02-2010, 18:30) *
Har märkt det också. Och inte hjälper det att duscha heller. whistling.gif

rotfl.gif rotfl.gif
Anma
Jo det är samma här, både med golvet (legat sen 1949) och med midjan. Nä, midjan har i för sig minskat några cm.
Huggorm
Skaffa en luftfuktare, det gör gott!

Den torra luften märks också på händerna, dom är torra som fnöske och skinnet spricker överallt. Inte bara vid fingerlederna, utan också mitt på fingertopparna, i mönstret till fingeravtrycken
Peztis
CITAT (Huggorm @ 01-02-2010, 19:45) *
Skaffa en luftfuktare, det gör gott!
... mitt på fingertopparna, i mönstret till fingeravtrycken


Där spricker det alltid för mig! Gör så fasansfullt ont!
En klick Idomin och plåster undernatten brukar hjälpa mot det värsta.

CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2010, 17:43) *
...nu är det bara 40 % relativ fuktighet inne.


Fast 40% är inte sååå farligt, 40-50% anses vara normalt inomhus, har jag läst och hört.
Här brukar det krypa nedåt 20% på vintern.

Är golven kalla så kan det ju vara det som gör att det glipar, också.
Biggan_
CITAT (Peztis @ 01-02-2010, 19:53) *
Där spricker det alltid för mig! Gör så fasansfullt ont!
En klick Idomin och plåster undernatten brukar hjälpa mot det värsta.


Apoteket har en smärtstillande salva som heter Xylocain som är jättebra om man har torrsprickor på fingrarna eller på hälarna!
Eva i Höga
Lite utanför ämnet om parketten men måste berätta att jag använder numera alltid naturtvål när jag tvättar händerna och har inte alls haft så mycket sprickor och nare trots att jag är mycket i vatten och springer ut och in med fuktiga händer. Har inte behövt smörja händer mer än någon gång i veckan nu. Inbillar mig att det beror på naturtvålen.
Chamomille
Gå ut och gör snöänglar vettja biggrin.gif
Gossen Ruda
Torrheten tycks vara utbredd. biggrin.gif Tack för tips men jag fortsätter lida, nån gång är vintern slut. Så länge jag inte ramlar ner i parkettsprinorna. Lite torra händer har jag ibland och även läpparna små. Normalt brukar jag ha 50 - 60 % fuktighet.
Hej igen
Luftfuktigheten hos mig är just nu 27% ... parketten är hel, inga springor.
Värre är det vintertid med torra händer o fötter för att inte tala om hur man får smörja läpparna
femtielva ggr/dag.

På tal om tvål så kan jag rekommendera Änglamarks Baby Bad
Motti
Man kan ställa ut burkar eller skålar med vatten det ökar luftfuktigheten,luftfuktare kan ha den verkan att tapeterna kan släppa om man kör för mycket med den.
dahla
Som sagt... svabba golvet oftare med en mopp... minst en gång i veckan...
Gossen Ruda
CITAT (dahla @ 01-02-2010, 21:50) *
Som sagt... svabba golvet oftare med en mopp... minst en gång i veckan...

Så stod inte i bruksanvisningen. Golvet skall som mest torkas av med en lätt fuktad trasa.
Bengalow
Det är helt klart den låga luftfuktigheten som gör att parketten "spricker". Det är helt naturligt, och dessutom har man värme på ett annat sätt än på sommaren. Grattis till ett äkta trägolv som lever!
Betr. hudsprickor, så finns det en yrkeskategori, som konstant har torr hud med sprickor - murare. Dom jobbar med kalkbaserat material hela dagarna, nåja, nästan ialla fall. På den tiden jag var på bygge, så pinkade dom på sina händer innan dom åkte hem. Inget vidare att höra om, men enligt dom så hjälpte det. När jag var ung och hade torrsprickor på händer/fingrar, så provade jag det - minsann det hjälpte!!

OCH.... Parkett får aldrig utsättas för "svabbning"!!!! Gör som du läst i bruksanvisningen. Om det kommer vatten in i träet så sväller det, och det blir riktiga träsprickor. Väl urvriden trasa, för att ta smutsen som finns på lackytan. Skall man svabba trä skall det vara massivt grangolv, obehandlat, men aldrig laminerat/fanerat golv som är lackat!!!
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2010, 20:17) *
--- Lite torra händer har jag ibland och även läpparna små. Normalt brukar jag ha 50 - 60 % fuktighet.

Hur mäter man fuktigheten på läpparna...? blink.gif
Red Top
CITAT (Berith @ 02-02-2010, 06:59) *
Hur mäter man fuktigheten på läpparna...? blink.gif

rotfl.gif
Berith
CITAT (Red Top @ 02-02-2010, 07:08) *
rotfl.gif

Nu vet jag! bravo.gif

Man pussar helt enkelt nån som säger "oj, vilka torra läppar du har... det är säkert inte mer än 50-60% fuktighet."
Gossen Ruda
Nej, man pussar ett antal personer, kvinnor helst, och kollar efteråt hur många procent av dom som tyckte läpparna var torra.
Berith
Ja då förstår jag. tummenupp.gif Och för att inte komma för långt från ursprungsfrågan så gör man detta vintertid, liggandes på golvet, dock en bit från dom förrädiska springorna.
Carl

Tog mig friheten att kopiera följande:

Luften utomhus är generellt fuktigare på hösten och vintern än vad luften är på sommaren. Inomhus luften är torrare på vintern än på sommaren. Det kan tyckas underligt att det skulle vara torrare inomhus på vintern när luften utomhus är torrare. Vi förväntar oss att svaret är att fukten förångas av värmen som finns i ett hus. Värmen får fukten att bli till ånga som följer med ventilationen ut. Så enkelt är det dock inte.

Relativt är luften fuktigare på vintern än på sommaren. I absoluta tal är det mindre fukt i luften på vintern än på sommaren.

Relativfuktighet innebär att kvoten fukt i luften är relativ. Den är inte absolut, när vi mäter fuktigheten med hjälp av hygrometer. Som jag skrev inledningsvis kan den relativluftfuktigheten inte överstiga 100 %. När den når 100 % börjar det regna och vi blir blöta. I absoluta tal innehåller dock luften mindre andel fukt på vintern, när det är kallt, än på sommaren när det är varmt. När det är riktigt kallt ute är luften torr. Detta beror på att kall luft kan endast innehålla en bråkdel fukt jämfört med varm luft.

Vi -10 C kan en kubikmeter luft som mest innehålla 2,1 gram fukt/vatten. Vi 0 C kan en kubikmeter maximalt innehålla 4,8 gram. Vid 20 C kan luften maximalt innehålla 17,3 gram. Alltså innehåller varm luft mer vatten än kall luft. Värden ovan är det maximala som fukt som luft kan innehålla. När värdena ovan överstigs börjar det regna eller snöa.

Så om vi ta in maximalt fuktig luft som är 0 C och värmer upp luften till 20 C så innebär det att den relativa luftfuktigheten minskar. I absoluta tal är fukten den samma.

I praktiken innebär detta.
Den som har ett massivt trägolv har säkert lagt märke till att träet sväller på sommaren. Det finns ingen springa mellan golvplanken. På vintern blir springan större. Detta beror på att luften relativt är torrare. Luften klarar av att transportera bort fukten som finns i träet när den relativa luftfuktigheten sjunker. På sommaren innehåller luften större andel vatten och kan inte lika effektivt hjälpa till att transportera bort fukten
mojan
CITAT (Berith @ 02-02-2010, 07:11) *
Nu vet jag! bravo.gif

Man pussar helt enkelt nån som säger "oj, vilka torra läppar du har... det är säkert inte mer än 50-60% fuktighet."


rotfl.gif rotfl.gif

Angående torra händer: På vintern är jag "extra duktig" med att använda handskar vid disk, städning, plantera växter osv (Inte samma handskar förstås).
Dessutom alltid vantar utomhus.
Mycket tvättande gör huden torr-minska handtvätt/dusch, använd tvättolja (tex apotekets, finns många andra).
dahla
CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2010, 22:01) *
Så stod inte i bruksanvisningen. Golvet skall som mest torkas av med en lätt fuktad trasa.


Ja, och vad blir en vanlig golvmopp ifall man vrider ur den i skurhinken? smile.gif

Men seriöst nu... menar du att du inte våttorkar golvet annat än "med en lätt fuktad trasa"?

Det är ju inte så att man behöver hälla ut 20 liter vatten för att få parketten att svälla ut som på sommaren om man våttorkar ett par gånger i veckan smile.gif
Bengalow
Ruda, om du följer bruksanvisningen, så gör du helt rätt! Trasan skall vara så väl urvriden, att det INTE tränger ner vatten i springorna när man torkar av. OM det gör det, så tränger vattnet in i obehandlat trä under lacken, som sedan lyfter.
Trägolv skall röra sig - det är en stor del av trägolvets fantastiska egenskaper.
Dahla! Köp plastlaminatgolv - du blir lyckligare av det, vad jag kan förstå. Jag tycker att det är det fulaste golv som överhuvudtaget kommit på marknaden - det påminner mig om de fotografiskt "fanerade" väggskivorna som kom på 70-talet. Phy phan!!
dahla
CITAT (Bengalow @ 02-02-2010, 15:28) *
Dahla! Köp plastlaminatgolv - du blir lyckligare av det, vad jag kan förstå. Jag tycker att det är det fulaste golv som överhuvudtaget kommit på marknaden - det påminner mig om de fotografiskt "fanerade" väggskivorna som kom på 70-talet. Phy phan!!


Skulle inte tro det... smile.gif Jag har ett härligt trägolv med 30 cm breda plankor av gran... det doftar så fasligt gott när man torkat golvet...

Mina erfarenheter av parkett är dock ganska ringa... det jag märkte när jag bodde i lägenhet med gammal parkett var det att golvet såg likadant ut på vintern som på sommaren om jag var hemma och våttorkade golvet ett par gånger i veckan... om jag låg borta och jobbade ett par veckor så fick jag också sprickor i parketten... skitfult enligt mig.. när jag sen hade torkat golvet återgick det till att vara slätt och fint igen... Nyare golv är säkert avsämre kvalité dock.
Simplicity
Märker inte av att min parkett spricker upp.... däremot gör panelen på väggen det och vissa av skåpluckorna i köket... men det går väl tillbaka när det blir en lite fuktigare årstid..? ..väl?
ohmy.gif
Bengalow
Jepp, somrar är fuktigare. Varm luft kan bära mer fuktighet, än kall luft, så när sommaren kommer (suck!) så går sprickorna igen. Ett exempel...gamla spegeldörrar får sprickor mitt i spegeln om dom målas, för då "tjänstgör" målning som ett lim. Speglarna skall röra sig fritt i sina spår. Låses dom pga målningen så spricker dom på mitten.....
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 01-02-2010, 22:03) *
Det är helt klart den låga luftfuktigheten som gör att parketten "spricker". Det är helt naturligt, och dessutom har man värme på ett annat sätt än på sommaren. Grattis till ett äkta trägolv som lever!
Betr. hudsprickor, så finns det en yrkeskategori, som konstant har torr hud med sprickor - murare. Dom jobbar med kalkbaserat material hela dagarna, nåja, nästan ialla fall. På den tiden jag var på bygge, så pinkade dom på sina händer innan dom åkte hem. Inget vidare att höra om, men enligt dom så hjälpte det. När jag var ung och hade torrsprickor på händer/fingrar, så provade jag det - minsann det hjälpte!!

Jag har samma problem som elektriker. Kablarna blir alltid fulla av damm från gipsväggar och betong, och det är ungefär samma som murbruk. Jag kan tipsa alla murare om att det finns bra handkräm på matvarubutiken, den luktar dessutom bättre än piss biggrin.gif
Bengalow
Hur vet du det, har du provat?
Urin är luktlös, tills det kommer i kontakt med vatten. Dessutom sterilt, om man inte har någon speciell sjukdom förstås. Men såklart, ungdomar som du vet bättre, och gammal kunskap är ju bara , vad heter det nuförtiden - "shit"?.
Bara att jämföra en murare med elektriker vad gäller kalk - nädu, kom igen när du vet bättre!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 02-02-2010, 21:08) *
Hur vet du det, har du provat?
Urin är luktlös, tills det kommer i kontakt med vatten. Dessutom sterilt, om man inte har någon speciell sjukdom förstås. Men såklart, ungdomar som du vet bättre, och gammal kunskap är ju bara , vad heter det nuförtiden - "shit"?.

Bra eller inte, jag vill nog inte att händer och allt jag kommer i beröring med skall vara täckt av urin. Jag vill heller inte att någon i mi omgivning skall sprida sin urin runt sig, på dörrhandtag, ledstänger och i fikarummet på jobbet. Ofarligt och luktfritt kanske, men jag står ändå helst över.

För övrigt kan jag inte längre klassas som ungdom eftersom jag är nästan trettio. Jag har nu kommit till den punkt i livet då jag själv muttrar surt om "dagens ouppfostrade ungdom. Annat var det minsann på min tid!"
Bengalow
Huggorm, om du googlar på "urinämne", så skall du se vad "piss" användes till. Urea=urinämne användes av kosmetikabranschen, men då omdöpt till "karbamid", vilket är en av de viktigaste ingredienterna i bl.a. handkräm.
Livsmedelsindustrin använder det i bl.a. glass ochtuggummi, så jag gissar att du t.o.m. har fått det i dig...
Gossen Ruda
Urea finns i urin, det är rätt och en kemilärare kallade det för pisspulver. Tror att den första plasten tillverkades av urea, men den urean som används är inte extraherad ur urin utan konstgjord. Urin innehåller dessutom en hel del andra av kroppens avfallsprodukter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon