Full version: Min man
*Felix matte*
Oj,oj så det kan bli laugh.gif
Ikväll satt vi och pratade om alla skandaler typ Systembolaget och Skamdia.
Vad tror ni då dyker upp i minnet hos min hälft och mig???
Jo...en MUTRESA! ohmy.gif som min man fick... utan att vara medveten om att det var en muta tongue.gif Han fick ju bara fråga om han kunde säga något gott om produkten företaget ifråga levererat tongue.gif
Så klart han gjorde... den var ju jättebra!
Herregud vilken tur han hade som inte hängdes ut i media.
Vi är också sååå tacksama för att ingen nosat fram alla presenter han (vi) fick under årens lopp wub.gif
Inte kan väl han/ vi vara ensam om att ha tagit emot gåvor som nu plötsligt klassas som varandes MUTOR wink.gif wink.gif wink.gif
Fialotta
Nejdå...inte alls.

I vår branch livsmedel så förekommer det jämt, men skillnader
är att det då är ett privat företag.

Säljarbranchen över huvudtaget så bjuder dom över varann hela
tiden för att få bästa platsen i butik...jättevanligt!

Lena N
CITAT (maudan @ 12-12-2003, 22:52)
I vår branch livsmedel så förekommer det jämt, men skillnader
är att det då är ett privat företag.

Säljarbranchen över huvudtaget så bjuder dom över varann hela
tiden för att få bästa platsen i butik...jättevanligt!

Jag är garanterat omutad. rolleyes.gif

(Jobbar som sekreterare på en socialförvaltning) laugh.gif
Ljusalfheim
jag fick en nyckelring från skolan idag!! (kanske inte muta men ändåå) wub.gif

men när jag och mina vänner kom till skolköket var maten slut. vi fick vänta i 20 minuter på slarvigt tillagad pulvermos, korven var helt slut.. hm sad.gif
mad.gif men men.. min sista lektion ´slutade vid halv fem, så jag var hemma halv sex och fick i mig nåt i alla fall! biggrin.gif
då var man hungrig som en trädgårdsmästare sleep.gif
Posse
Vill påminna om ett ord som tycks fallit i glömska:
mutkolv
Cilla
I journalistbranschen är det vanligt att de man ska intervjua och granska vill bjuda på mat od när man träffas. Ibland biljetter och resor också till konferenser och olika evenemang. Många gånger behöver man resonera med kollegor om hur man ska göra. Det kan vara viktigare för det journalistiska oberoendet att absolut neka en kopp kaffe, medan det kan vara OK att åka på en gratiskonferens - och ibland är det tvärtom.

De som granskar tekniska apparater testar dem hemma och företaget "glömmer" sedan bort dem. Detta verkar vara en långsiktig strategi, för journalisten har ofta skrivit om apparaten långt innan han börjat använda den privat.

Ambassader bjuder på valvakor med gratis snittar och vin, regeringsinstitutioner bjuder på guidade resor utomlands. De gånger man tar emot måste man göra sig mycket medveten om vad det är för bild den som bjuder vill ge av sig själv, och vad mer som finns utöver denna bild.

Ett gott riktmärke oavsett yrke tycker jag är att man efteråt kan berätta om vad man blev bjuden på och varför man tog emot. Om man sedan ska presentera en bjudprodukt för sitt eget företag, skriva om något där man delvis blivit bjuden på något, ska det inte kännas genant att berätta också vad som bjöds.
Annki
Jag älskar alla små trevliga mutor! Speciellt mjuka, gosiga små djur. Som inköpare får man en hel del prylar. Men jag brukar försöka dela med mig till arbetskamrater som inte är lika bortskämda. När fick en lagerarbetare en trevlig muta senast?

Så här inför jul känns det lite extra jobbigt när det kommer rätt mycket paket inramlande till vissa, medan andra inte får något. Då är det extra viktigt att dela med sig. För visst minns man hur kul det var att sitta på en ekonomiavdelning och se alla "tomtar" gå förbi... Och den största glädjen är ju att ge, inte att få. wub.gif
Virgo
CITAT
Om man sedan ska presentera en bjudprodukt för sitt eget företag, skriva om något där man delvis blivit bjuden på något, ska det inte kännas genant att berätta också vad som bjöds


Detta får du utveckla lite "delvis bli bjuden på"
Får man betala förrätten eller efterrätten själv? wacko.gif
Cilla
Det börjar kännas lite bjäbbigt, Virgo... Iallfall tror jag att det går att föreställa sig att om man är journalist som delvis blivit bjuden på något kan det t ex vara att man
- ska skriva om navigatörer och blir erbjuden en del av utrustningen till låns eller hela utrustningen under 2 månader som naturlitgvis inkluderar julimånaden, även om man inte jobbar då
- ska skriva om adoptioner och blir bjuden på organisationernas julmiddag
- ska skriva om landminor och blir erbjuden på resan till Geneve men inte uppehället

så är det att erbjuda en del av det man ska skriva om.
Det väsentligaste är att man öppet inför alla kan berätta om vad man tagit emot, vad man nekat - och varför. Många gånger är det relevant att skriva om det också i artikeln.

Men de flesta journalister blir inte bjudna på någonting i samband med sitt skrivande. Jag har fått fler hot än erbjudanden, och jag är inte ensam!
gammelnalle
Hur ofta tror ni att t.ex. våra partiledare eller kungafamiljen betalar maten själva?
Och alla läkar-seminarier....

[QUOTE]Så här inför jul känns det lite extra jobbigt när det kommer rätt mycket paket inramlande till vissa, medan andra inte får något. Då är det extra viktigt att dela med sig. "

jo,tack som "vanlig" knegare känns det igen. Hur ofta kommar man inte till jobbet runt jul och ser tomma choklad-lådor , almenackor tioll "alla andra".
(Jag har även sett halvtomma lådor med godis i, men jag har fått lära mig att man tar inte förrän man blivit bjuden)

MEN, jag sover iallafall GOTT !!!
*Felix matte*
CITAT (gammelnalle @ 13-12-2003, 19:25)
Hur ofta tror ni att t.ex. våra partiledare eller kungafamiljen betalar maten själva?
Och alla läkar-seminarier....

CITAT
Så här inför jul känns det lite extra jobbigt när det kommer rätt mycket paket inramlande till vissa, medan andra inte får något. Då är det extra viktigt att dela med sig. "

jo,tack som "vanlig" knegare känns det igen. Hur ofta kommar man inte till jobbet runt jul och ser tomma choklad-lådor , almenackor tioll "alla andra".
(Jag har även sett halvtomma lådor med godis i, men jag har fått lära mig att man tar inte förrän man blivit bjuden)

MEN, jag sover iallafall GOTT !!!

Det roliga i kråksången är att min man var vanlig knegare men med ganska mycket ansvar för sin avd. laugh.gif


Annki.... jag håller med dig.... den största glädjen är ju att ge, inte att få. wub.gif
Mariann
Vad är det för skillnad på en häst och en Skandiachef?
Mariann
Isamband med valrörelsen för några år sedan så sa Bo Lundgren i Tv efter ett valtal i Malmö till Korvkioskens gubbe - Jasså! Får jag inte betala här heller!? HÄR HELLER!!!
Det tyder på att känt folk sällan eller aldrig får betala för sig ohmy.gif . Lämpligare hade väl varit att han betalade dubbla priset så kunde nån fattigare fått korven sleep.gif .
Virgo
CITAT
Det tyder på att känt folk sällan eller aldrig får betala för sig  . Lämpligare hade väl varit att han betalade dubbla priset så kunde nån fattigare fått korven  .


Helt riktigt, känt folk utnyttjar sitt kändisskap. Di "små" borde inte låta sig luras av dessa snåljåpar.

Sen tycker jag att det är väldans (ibland) stor skillnad mellan gåva och muta.
Annki
Du har så rätt W! Och det är nog inte "mutor" i aktuell mening som landar hos mig, mer gåvor. Och jag ska se till att så många som möjligt får glädje av dem! Annars skulle jag inte sova gott.

Och till Gammelnalle - skaffa nya arbetskamrater! Eller så är du sälv för blyg! Ta för dig! Alla andra verkar ju göra det. Och jag tror inte att någon ställer ut en halvtom chokladask.
gammelnalle
[QUOTE] Annki Skickat den 13-12-2003, 23:01
--------------------------------------------------------------------------------
Och till Gammelnalle - skaffa nya arbetskamrater! Eller så är du sälv för blyg! Ta för dig! Alla andra verkar ju göra det. Och jag tror inte att någon ställer ut en halvtom chokladask.
"


"Ställer ut" har jag väl aldrig sagt? De står inte framme i lunchrummen om det var det du trodde, men jag rör mig över stora områden och har i princip tillträde överallt.

Blyg är jag då rakt inte! Men knappast framfusig heller. Jag skulle nog inte skrivit mitt inlägg om det gällde bara mig, men det är många på mitt jobb som känner sig förbisedda, just p.g.a. sådana här små "skitsaker". Att inte bli sedd och bekräftad.
Jag tror inte att man medvetet undanhåller oss dessa småsaker, man har helt enkelt inte tänkt på att vi finns.....
Mariann
CITAT (Mariann @ 13-12-2003, 21:12)
Vad är det för skillnad på en häst och en Skandiachef?

en häst kan inte sko sig själv laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
birgitek
Inom privat affärsverksamhet förekommer ganska ofta resor, middagar och
olika typer av presenter som väl är en form av mutor, men man kan ju också se det som ett sätt att underhålla och utveckla sina affärskontakter.
Personligen tackar jag ja om jag har min arbetsgivares godkännande, inte annars. Jag tycker att det är en enorm skillnad mellan privat och
offentlig verksamhet, speciellt monopol, där måste reglerna vara glasklara enl. min åsikt.
Birgit Ek
Annki
Gammelnalle har nog rätt i att folk inte tänker längre än näsan räcker. Hoppas att alla blir bättre på att dela med sig den här julen! wub.gif
birgitek
På ett mindre företag som jag jobbade en gång gjorde vi som så att vi samlade alla gåvor till jul på ett särskilt bord, sedan lottade vi presenterna
bland samtliga anställda dagen innan julhelgen
Birgit Ek
Ingo
Att företag ger julgåvor till olika kontakter, t ex och framför allt kunder, är ju så vanligt att det får betraktas som vedertaget. Och att det bjuds på saker ibland, någon lunch eller så. Det har sin funktion, folk som ska samarbeta gör det oftast bättre om de har lärt känna varandra lite utöver det rent yrkesmässiga.

Men det gäller ju att det håller sig inom rimliga gränser. Det finns väl bestämmelser om hur dyra gåvor får vara för att inte klassas som mutor men jag tycker att Cillas princip räcker bra även för andra än journalister: Om man känner att man kan berätta för kollegorna vad man fått och av vem så är det OK. Så fort det börjar kännas tveksamt bör man avböja.

Något mycket vanligt i databranschen just nu är kombinationserbjudanden av typen "Beställ en xxx före den 1/12 så får du en yyy på köpet". Sånt kommer i direktutskick till mig på jobbet och priserna är ex moms, så uppenbarligen menar de att man ska köpa för företagets räkning, men "bonusprodukten" brukar vara en digitalkamera, en handdator eller någon annan typiskt personligt. Verkligen en uppmaning till fiffel.
Wargen
CITAT
skillnad mellan gåva och muta

Jag har tänkt att ge lantbrevbäraren en liten chokladask som julklapp, bara för att visa att jag uppskattat god service under året.... unsure.gif
inget problem för mig, men för större företag t.ex. var går gränsen?
Jag vill minnas att det finns riktmärken, värdesummor, men kommer ej ihåg hur mycket.... huh.gif
Idén om lotteri av ihopsamlade gåvor tycker jag verkade rättvisare än att bara t.ex. inköpschefen får allt.
Varför är det ingen som skickar "mutor" till mig??? Känner att jag absolut skulle behöva mutas lite... tongue.gif
Virgo
Du som privatperson får ge din favoritbrevbärare nästan vad som helst.
Reglerna för gåvor gäller företags gåvor till anställda och utomstående.
Om du ger bort huset till brevbäraren så drabbas han nog av gåvoskatt.
Ger du honom/henne en t.ex tusenlapp i månaden för att hon ska lämna posten till dig först av alla andra, då är det muta.
Bettson
Jag har nog hamnat i bakvända världen.
När jag var anställd såg jag arbetskamrater och chefer få julgåvor av affärskontakter. Kändes många gånger ganska uselt. Speciellt när det var jag som till 100% utfört jobbet.

På min sista arbetsplats blev jag ganska illa behandlad. Cheferna för största kunden blev varje år bjudna på julbord tillsammans med ALL personal på företaget jag arbetade. Jag fick stanna hemma och svara i telefon. Tilläggas kan att de inte tvekade att låta telefonsvararen gå vid andra tillfällen. Det var inte heller min arbetsuppgift att svara i telefon. Eftersom jag var den där spindeln som höll firman flytande reagerade kunderna ganska häftigt och kom in och önskade mig God Jul efter Jul- lunchen. Det retade både chefen och chefens barn till ursinne.
Kundens inköpschef hade med sig julgåva till mig och en liten lapp inuti där det står "God Jul önskas en som verkligen förtjänar det". Det värmde i all bedrövelsen.
Jag blev friställd som julklapp för att chefens dotter skulle ha mitt jobb ( en dagisfröken skulle bli ekonomichef). Det tog två år så gick firman i konkurs. Kan inte annat än att säga att somliga straffar Gud med det samma.

Idag har jag egen firma. Egentligen är det jag som skall "muta mina kunder". Det är tvärt om. Jag har aldrig mött så mycket uppskattning i hela mitt arbetsliv. Jag skulle nog kunna gå under beteckningen mutkolv om det inte var så att det är mina kunder och inte mina leverantörer. Just nu härjar jag med alla kunder och försöker se till att både dom och jag skall kunna ha en riktigt trevlig helg med välförtjänt semester. Det blir många sena kvällar.
Däremellan går jag på julbord och kommer hem med både blommor, julgåvor och någon liten julbonus ibland. Observera att det är bara privatägda företag jag jobbar med så företagarna bestämmer själva.

Det känns faktiskt lite extra efter den extremt dåliga arbetsplats jag jobbade på innan. Jag skulle själv aldrig behandla en anställd på det vis jag blev behandlad som anställd.

Det värmer i hjärtat när jag hör att man lottar ut julgåvorna. Heder åt sådana arbetkamrater.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon