Full version: Gagnar detta oss
LasseB
Jag avser den politiska debatt som förs här på Odla.
I mina ögon är tonen och yxhuggen helt besinningslösa från allt för många medlemmar.
I en helt annan tråd får jag ett knivhugg som oansvarig får att jag går klocklös
Jag som bara varit här i 2,5 år känner inte igen mig.

Visst ska vi ha en öppen diskution om ditt och datt men MED SANS
Är jag kännslig eller har debatten gått över styr?



I en helt annan tråd får jag
Eva i Höga
Ignorera det som är tråkigt! Det finns så mycket roligt och bra och mycket värme här på Odla.
herkules
CITAT (LasseB @ 03-02-2010, 20:02) *
Jag avser den politiska debatt som förs här på Odla.
I mina ögon är tonen och yxhuggen helt besinningslösa från allt för många medlemmar.
I en helt annan tråd får jag ett knivhugg som oansvarig får att jag går klocklös
Jag som bara varit här i 2,5 år känner inte igen mig.
Visst ska vi ha en öppen diskution om ditt och datt men MED SANS
Är jag kännslig eller har debatten gått över styr?
I en helt annan tråd får jag


ja, jag tycker att du är för känslig smile.gif
fast ta inte illa upp för det, alla är vi olika.
tråden/trådarna kanske inte gagnar dig men någon annan kanske tycker det är roligt att diskutera/slänga käft.
varför måste man tycka till om trådar?
Aqvakul
CITAT (LasseB @ 03-02-2010, 20:02) *
Jag avser den politiska debatt som förs här på Odla.
I mina ögon är tonen och yxhuggen helt besinningslösa från allt för många medlemmar.
I en helt annan tråd får jag ett knivhugg som oansvarig får att jag går klocklös
Jag som bara varit här i 2,5 år känner inte igen mig.

Visst ska vi ha en öppen diskution om ditt och datt men MED SANS
Är jag kännslig eller har debatten gått över styr?
I en helt annan tråd får jag


Ja, jag tycker att du är väldigt känslig. Uppfattade du min kommentar om att gå utan klocka som ett yxhugg, så har vi väldigt olika referensramar.

Nedan följer först Lasses inlägg och sedan mitt:
CITAT
Tror jag har den i särklass billigaste klockan. Solen. Trist på natten bara
Nä men jag tag faktiskt av mig armbandsklockan i oktober 1973 sedan dess har jag inte haft någon.
Gjorde ett försök att ha morfars fickur men nä det försöket tog snabbt slut. Numera har man ju mobil men annars är jag ganska så befriad från minutjakten
CITAT
En del människor sätter en ära i att de inte har klocka och att det inte är så viktigt med tider. Vad man glömmer är att det ofta är någon annan som drabbas. Som lärare fick jag redan under min utbildning lära mig att föregå med gott exempel och alltid passa tiden. Genom att pasa tiden så visar jag att inte bara min tid är dyrbar utan också alla andras!







Det förekommer rätt så otrevliga personliga påhopp här på Odla ibland. Men med tanke på hur eldfängt politik är och hur utsatta en del personer upplever sig, så tycker jag att det gått sansat till.
Simplicity
Hmm..

Jag har bara varit här nån vecka och redan hittat ett otal internettroll... Men jag är väl en sån sort att jag tycker att det är ganska roligt och tar inte år mig så värst ifall nån ger sig på mig.

Men det kan bli ganska obekvämt och pinsamt ibland.. men det är ju just det som de här trollen eftersträvar...

Om man läser artikeln i länken ovan inser man vikten av att ha en moderator som är alert och kan styra diskussionen.
Aqvakul
CITAT (Simplicity @ 03-02-2010, 20:27) *
Hmm..

Jag har bara varit här nån vecka och redan hittat ett otal internettroll... Men jag är väl en sån sort att jag tycker att det är ganska roligt och tar inte år mig så värst ifall nån ger sig på mig.

Men det kan bli ganska obekvämt och pinsamt ibland.. men det är ju just det som de här trollen eftersträvar...


Märkligt vad en del ser troll överallt... confused.gif
Simplicity
CITAT (Aqvakul @ 03-02-2010, 20:29) *
Märkligt vad en del ser troll överallt... confused.gif



Troll är en sån person svars enda syfte är att reta upp...
herkules
CITAT (Simplicity @ 03-02-2010, 20:31) *
Troll är en sån person svars enda syfte är att reta upp...

sådana är väldigt sällsynta här inne på odla vilket ju är himla bra! bravo.gif
*Stintan*
CITAT (Simplicity @ 03-02-2010, 20:27) *
Hmm..

Jag har bara varit här nån vecka och redan hittat ett otal internettroll... Men jag är väl en sån sort att jag tycker att det är ganska roligt och tar inte år mig så värst ifall nån ger sig på mig.

Men det kan bli ganska obekvämt och pinsamt ibland.. men det är ju just det som de här trollen eftersträvar...

Om man läser artikeln i länken ovan inser man vikten av att ha en moderator som är alert och kan styra diskussionen.


Några troll har då inte huserat här på bra länge eller så betraktar du gamla medlemar som troll vilket för mig låter mycket märkligt.
Piccante
Jag tycker nog iofs att en politisk debatt även om den kan vara het ibland ändå känns uppfriskande. Är det inte skönt att folk engagerar sig och har åsikter om något mer Let´s Dance och bonde söker fru?
Simplicity
CITAT (*Stintan* @ 03-02-2010, 20:36) *
Några troll har då inte huserat här på bra länge eller så betraktar du gamla medlemar som troll vilket för mig låter mycket märkligt.



Nja... Men nu tycker ju jag att det är rätt kul att kasta mig in i en diskussion, så det stör mig inte så värst mycket...

Å alla har rätt att uttrycka sin åsikt.

Det som ställer till det emellanåt är ju att man kanske inte får fram vad man vill så att andra förstår...
Det skrivna språket är ju rätt onyanserat och det är lätt att missförstå... spec om man försöker sig på ironi...
*Stintan*
CITAT (Simplicity @ 03-02-2010, 20:53) *
Nja... Men nu tycker ju jag att det är rätt kul att kasta mig in i en diskussion, så det stör mig inte så värst mycket...

Å alla har rätt att uttrycka sin åsikt.

Det som ställer till det emellanåt är ju att man kanske inte får fram vad man vill så att andra förstår...
Det skrivna språket är ju rätt onyanserat och det är lätt att missförstå... spec om man försöker sig på ironi...


Visst är det så men var dina troll kommer in i bilden har jag svårt att förstå.
Jag vet då ingen medlem som är här enkom för att ställa till bråk vilket ju är det som utmärker ett troll. Man märker snabbt en sådan.
Aqvakul
CITAT (Simplicity @ 03-02-2010, 20:27) *
Hmm..

Jag har bara varit här nån vecka och redan hittat ett otal internettroll... Men jag är väl en sån sort att jag tycker att det är ganska roligt och tar inte år mig så värst ifall nån ger sig på mig.

Men det kan bli ganska obekvämt och pinsamt ibland.. men det är ju just det som de här trollen eftersträvar...

Om man läser artikeln i länken ovan inser man vikten av att ha en moderator som är alert och kan styra diskussionen.


Jag håller med dig om att det vore önskvärt med en mer aktiv moderering från admin. sida, Nu har man dock förklarat att man inte är intresserad av det. Majoriteten av medlemmarna är också negativa till medlemsmoderatorer. Att det finns starka åsikter här, att människor är känsliga och inte mår så bra, att diskussioner går över styr - är problem som vi får leva med.

Men internettroll, vars enda syfte att ställa till bråk, är vi enligt min mening närmast befriade från. Om du så säkert vill hävda motsatsen, så får du väl kasta ut trollen i ljuset!
*Stintan*
Sen är det ju faktiskt också så att bara för att det går lite hett till i en del trådar och man kan låta som värsta ovänner så utesluter inte det att man kan vara överens i andra trådar. Jag tror inte att man ska ta så allvarligt på allting och ta minsta lilla mothugg som påhopp för det är säkert inte avsikten.
Simplicity
CITAT (Aqvakul @ 03-02-2010, 21:13) *
Jag håller med dig om att det vore önskvärt med en mer aktiv moderering från admin. sida, Nu har man dock förklarat att man inte är intresserad av det. Majoriteten av medlemmarna är också negativa till medlemsmoderatorer. Att det finns starka åsikter här, att människor är känsliga och inte mår så bra, att diskussioner går över styr - är problem som vi får leva med.

Men internettroll, vars enda syfte att ställa till bråk, är vi enligt min mening närmast befriade från. Om du så säkert vill hävda motsatsen, så får du väl kasta ut trollen i ljuset!



Nejdå. Lugn i stormen... *ler*

Jag hävdar ingenting med bestämdhhet. Jag kan ju bara reflektera över det jag upplevt här. Och - jag har nog upplevt att vissa provocerar medvetet. Men det gör iofs att trådarna flyter på lite snabbare... Det är ju bra med lite energi i det hela...
Huggorm
CITAT (Simplicity @ 03-02-2010, 21:23) *
Nejdå. Lugn i stormen... *ler*

Jag hävdar ingenting med bestämdhhet. Jag kan ju bara reflektera över det jag upplevt här. Och - jag har nog upplevt att vissa provocerar medvetet. Men det gör iofs att trådarna flyter på lite snabbare... Det är ju bra med lite energi i det hela...

Jag tror nog att ganska många överdriver sina ståndpunkter en del för att göra dom lite tydligare. Det skrivna ordet är inte fullt lika effektivt som det talade. Sedan är det också svårare för folk att protestera i en diskussion i levande livet, där har många en tendens att bara låta diskussionen falla. Vissa människor har en förmåga att köra över andra med sina åsikter när man ställs öga mot öga, men så är det inte riktigt på nätet. Här kan man gå in och delta i diskussioner när man själv vill, och man har också tid att tänka igenom saker och ting innan man svarar. Därför ser man nog oftare att viljor ställs mot varandra här än i vardagen, och det kan verka allvarligare än det egentligen är.
Simplicity
CITAT (Huggorm @ 03-02-2010, 21:30) *
Jag tror nog att ganska många överdriver sina ståndpunkter en del för att göra dom lite tydligare. Det skrivna ordet är inte fullt lika effektivt som det talade. Sedan är det också svårare för folk att protestera i en diskussion i levande livet, där har många en tendens att bara låta diskussionen falla. Vissa människor har en förmåga att köra över andra med sina åsikter när man ställs öga mot öga, men så är det inte riktigt på nätet. Här kan man gå in och delta i diskussioner när man själv vill, och man har också tid att tänka igenom saker och ting innan man svarar. Därför ser man nog oftare att viljor ställs mot varandra här än i vardagen, och det kan verka allvarligare än det egentligen är.



Klokt talat, Huggorm!

tummenupp.gif
Meriona
Ibland kan man som jag låta bli att läsa infekterade trådar, så slipper man störa sig på folk, som man annars har ganska mycket gemensamt med. Men man ska kunna uttrycka sig på ett trevligt sätt, tycker jag.
ängsvädd
CITAT (LasseB @ 03-02-2010, 20:02) *
Jag avser den politiska debatt som förs här på Odla.
I mina ögon är tonen och yxhuggen helt besinningslösa från allt för många medlemmar.
I en helt annan tråd får jag ett knivhugg som oansvarig får att jag går klocklös
Jag som bara varit här i 2,5 år känner inte igen mig.

Visst ska vi ha en öppen diskution om ditt och datt men MED SANS
Är jag kännslig eller har debatten gått över styr?
I en helt annan tråd får jag

Jag tror man får lära sig att ignorera det man inte gillar på odla och fokusera på det man själv upplever som positivt. I politik blir det mycket heta känslor, om man är känslig så kan man skippa de trådarna.

Eller så kan man ögna litegrand de tillfällen man orkar.
Anma
Hätska diskussioner brukar jag undvika men i politiktrådarna kan jag bara inte hålla tyst. Känner jag mig själv rätt skulle jag nog varit minst lika hätsk även om jag inte personligen skulle varit drabbad av orättvisorna, möjligen skulle jag ha mindre känslor inblandad.
Myosotis
CITAT (LasseB @ 03-02-2010, 20:02) *
Jag avser den politiska debatt som förs här på Odla.
I mina ögon är tonen och yxhuggen helt besinningslösa från allt för många medlemmar...


Jag håller med. Just nu är det verkligen inte kul.

CITAT (Markus_H @ 03-02-2010, 20:53) *
Jag tycker nog iofs att en politisk debatt även om den kan vara het ibland ändå känns uppfriskande. Är det inte skönt att folk engagerar sig och har åsikter om något mer Let´s Dance och bonde söker fru?


Och jag tar faktiskt lite illa upp när man klumpar ihop folk som inte vill vara med och slåss på låg nivå och kallar dem ointresserade. Många är säkert det, men jag t.ex. har aldrig och kommer aldrig att se Let´s Dance och bonde söker fru, jag har många och starka åsikter om både politik och annat, men för det har jag inget behov att skrika ut dem på odla. Det finns faktiskt andra människor också som man kan kommunicera med, eller så kan man läsa böcker och behålla sina åsikter för sig själv. Det är beundransvärt när folk utan att tappa tålamodet skriver sina vettiga åsikter gång på gång, men alla orkar inte göra det. När jag skriver något förväntar jag mig att folk lyssnar vilket de sällan gör härinne har jag märkt. Då är det väl lika bra att hålla till i meningslösa tråden och ha kul, utan att för den skull vilja bli degraderad till en varelse utan intressen och åsikter!


lorentz
Visst kan det bli lite i spretigaste laget ibland, och en del kanske skulle behöva en kurs i gott bordskick eller köpa en bok av Magdalena Ribbing, men samtidigt så kan man ju inte låta bli att gå in och läsa och ibland kommentera
LasseB
Vilken tur att det inte diskuteras folboll eller hocky här på odla eller för den del invandring, pengar, skola m.m.
Jag blir så förvånad över alla rent falska påståenden som bara sprutar ur folk.
Jag tror att den här typen av trådar, eller rättare sagt det sätt som dom utvecklas på, är negativt för Odla som trädgårdsforum.
Aqvakul
Jag tycker fortfarande att de här "politiska" trådarna har hållit sig inom vettiga ramar. Undrar ibland om vi inte är lite konflikträdda i det här landet. Man bestämmer faktiskt en hel del själv hur mycket man ska ta åt sig.
*Stintan*
CITAT (LasseB @ 04-02-2010, 17:46) *
Vilken tur att det inte diskuteras folboll eller hocky här på odla eller för den del invandring, pengar, skola m.m.
Jag blir så förvånad över alla rent falska påståenden som bara sprutar ut folk.
Jag tror att den här typen av trådar, eller rättare sagt det sätt som dom utvecklas på, är negativt för Odla som trädgårdsforum.


Varför skulle det vara negativt. Det finns ju flera avdelningar på forumet av en anledning. Allmänt forumet - Småprat - ej trädgårdsrelaterat är ju till för alla möjliga andra diskussioner för att slippa ha dom i Trädgårdsavdelningen. Varför inte bara hoppa över trådar man inte gillar? Man kan t.o.m. klicka bort Allmänt forum och bara se Trädgårdsavdelningen. Jag förstår inte varför man sitter och läser sånt som man irriterar sig på och inte vill delta i. Vem som helst kan skapa trådar om i stort sett vad som helst så alla kan ju ta upp sånt man är intresserad av. Forumet blir väldigt aktivt varje gång lite jobbigare ämnen tas upp och nästan alla läser såna trådar, en del trots att dom inte gillar det som skrivs. Dom här trådarna hamnar efter ett tag på sidan 2 och sen faller dom i glömska och nästan inget händer på forumet förutom i evighetstrådarna som bara några stycken deltar i.

CITAT (Aqvakul @ 04-02-2010, 18:07) *
Jag tycker fortfarande att de här "politiska" trådarna har hållit sig inom vettiga ramar. Undrar ibland om vi inte är lite konflikträdda i det här landet. Man bestämmer faktiskt en hel del själv hur mycket man ska ta åt sig.


tummenupp.gif
herkules
CITAT (LasseB @ 04-02-2010, 17:46) *
Vilken tur att det inte diskuteras folboll eller hocky här på odla eller för den del invandring, pengar, skola m.m.
Jag blir så förvånad över alla rent falska påståenden som bara sprutar ur folk.
Jag tror att den här typen av trådar, eller rättare sagt det sätt som dom utvecklas på, är negativt för Odla som trädgårdsforum.

trädgårdsforumet är en avdelning och småprat en annan. småprat kom till just för att det pratades annat i trädgård. läs inte om du inte klarar upp det och bekymra dig inte för forumet, det får ägarna göra smile.gif
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2010, 18:07) *
...Undrar ibland om vi inte är lite konflikträdda i det här landet...

För min del tycker jag nog inte det, jag brukar säga precis vad jag tycker även om jag vet att konsekvenserna blir obekväma. Men det ska ju vara någon mening med det, eller hur. Varför ska man ha trådar där man idiotförklarar varandra för att man röstar på olika partier - folk kommer inte att rösta på något annat parti efter att ha läst tråden. Så vad är det som är så kul? Att kalla varandra för fula ord? Det finns folk som gillar att bråka om ingenting och då får de gärna göra det, men jag väljer kanske en skidtur i skogen framför att läsa en sådan tråd.
Och nu kommer någon - vanligtvis Stintan - in och kommenterar att jag kan ju låta bli att läsa trådarna. Men det har jag ju redan sagt att jag gör så då behöver ingen säga det.
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 04-02-2010, 22:36) *
För min del tycker jag nog inte det, jag brukar säga precis vad jag tycker även om jag vet att konsekvenserna blir obekväma. Men det ska ju vara någon mening med det, eller hur. Varför ska man ha trådar där man idiotförklarar varandra för att man röstar på olika partier - folk kommer inte att rösta på något annat parti efter att ha läst tråden. Så vad är det som är så kul? Att kalla varandra för fula ord? Det finns folk som gillar att bråka om ingenting och då får de gärna göra det, men jag väljer kanske en skidtur i skogen framför att läsa en sådan tråd.
Och nu kommer någon - vanligtvis Stintan - in och kommenterar att jag kan ju låta bli att läsa trådarna. Men det har jag ju redan sagt att jag gör så då behöver ingen säga det.


giggle.gif Nej det tänker jag inte säga en gång till i den här tråden. Måste alla tycka att samma saker är kul?
Myosotis
CITAT (*Stintan* @ 04-02-2010, 23:07) *
giggle.gif Nej det tänker jag inte säga en gång till i den här tråden. Måste alla tycka att samma saker är kul?

kompiskram.gif Klart de inte behöver.
lorentz
Har nonsenstrådarna (ämnena) större berättigande då ?
Aqvakul
CITAT (lorentz @ 08-02-2010, 12:12) *
Har nonsenstrådarna (ämnena) större berättigande då ?

Nonsenstrådarna lever så länge några vill skriva i dem. Det är sann demokrati. De är dessutom väldigt förskonade från bråk och hårda ord.
lorentz
Ämnesstartaren riktade kritik mot den politiska tråden, det var det som gjorde att jag frågade som jag gjorde.
Om man kan prata nonsens så bör man väl kunna prata om det som har mer substans.
Att en del inte kan uttrycka sig på ett hyfsat och vuxet sätt är en fråga för moderatorn.
Gossen Ruda
CITAT (lorentz @ 08-02-2010, 12:42) *
Ämnesstartaren riktade kritik mot den politiska tråden, det var det som gjorde att jag frågade som jag gjorde.
Om man kan prata nonsens så bör man väl kunna prata om det som har mer substans.
Att en del inte kan uttrycka sig på ett hyfsat och vuxet sätt är en fråga för moderatorn.

Vem då menar du? Det närmaste man kan komma på detta forum är moderater. laugh.gif Här är det helt omodererat.
Aqvakul
CITAT (lorentz @ 08-02-2010, 12:42) *
Ämnesstartaren riktade kritik mot den politiska tråden, det var det som gjorde att jag frågade som jag gjorde.
Om man kan prata nonsens så bör man väl kunna prata om det som har mer substans.
Att en del inte kan uttrycka sig på ett hyfsat och vuxet sätt är en fråga för moderatorn.

Vi är helt överens! tummenupp.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 08-02-2010, 13:44) *
Vem då menar du? Det närmaste man kan komma på detta forum är moderater. laugh.gif Här är det helt omodererat.

Tyvärr är det helt sant, förutom en liten vilsen spamsugare... flirting.gif
Blomstertanten
CITAT (Gossen Ruda @ 08-02-2010, 13:44) *
Vem då menar du? Det närmaste man kan komma på detta forum är moderater. laugh.gif Här är det helt omodererat.

rotfl.gif rotfl.gif bravo.gif
pimpim2
Jag tycker att spamsugaren fungerar alldeles utmärkt.
Samsara
CITAT (Eva i Höga @ 03-02-2010, 20:05) *
Ignorera det som är tråkigt! Det finns så mycket roligt och bra och mycket värme här på Odla.


Ignorera det som är tråkigt? Det blir väldigt svårt att göra det när man får PM om att man skriver fel (felstavningar) i trådar, hur himla kul är det egentligen? Inte alls! Vissa har en väldigt tråkig stil i forumet vilket man borde bortse men det är svårt att göra det när man får PM.
herkules
CITAT (Samsara @ 08-02-2010, 23:05) *
Ignorera det som är tråkigt? Det blir väldigt svårt att göra det när man får PM om att man skriver fel (felstavningar) i trådar, hur himla kul är det egentligen? Inte alls! Vissa har en väldigt tråkig stil i forumet vilket man borde bortse men det är svårt att göra det när man får PM.

be dom som klagar på dig via pm att dra åt skogen!
Samsara
Det gjorde jag också tongue.gif Idag e d fel dag att påpeka saker hos mig XD
bushman
eller så börjar vi alla stavva fel så får den medlemmen många PM att skikka. biggrin.gif
blomkronan
confused.gif jag som stavar fel hela tiden........... nu har jag stavningsprogram biggrin.gif som hjälper mig.
Men varför skulle någon påpecka via pm att man stavar fel confused.gif "stava fel" gör väll alla människor blush.gif
Freyas
CITAT (Simplicity @ 03-02-2010, 20:31) *
Troll är en sån person svars enda syfte är att reta upp...


Jag undrar om inte en del människor här på odla gärna uppfattar andra med motsatta åsikter som "troll"???
Nog tycker jag att man skall kunna hävda sin åsikt i sakfrågor utan att stämplas som någon som endast vill reta upp andra.
MVH
Freyas blomma.gif

CITAT (Aqvakul @ 04-02-2010, 18:07) *
Jag tycker fortfarande att de här "politiska" trådarna har hållit sig inom vettiga ramar. Undrar ibland om vi inte är lite konflikträdda i det här landet. Man bestämmer faktiskt en hel del själv hur mycket man ska ta åt sig.

Och jag har märkt en tendens till att människor här på odlas forum tar allmänna påståenden personligt - vilket aldrig varit menat från min sida blomma.gif
Myosotis
CITAT (bushman @ 12-02-2010, 01:01) *
eller så börjar vi alla stavva fel så får den medlemmen många PM att skikka. biggrin.gif

biggrin.gif bRaa ideé ßå jöhr wie!! xmp3zwykrr
Aqvakul
CITAT (Freyas @ 12-02-2010, 06:26) *
Jag undrar om inte en del människor här på odla gärna uppfattar andra med motsatta åsikter som "troll"???
Nog tycker jag att man skall kunna hävda sin åsikt i sakfrågor utan att stämplas som någon som endast vill reta upp andra.
MVH
Freyas blomma.gif

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon