Full version: Val av bil på landet
smuleborg
Vi är här inte ensamma om att på på landet, pendla till arbetet och välja transportmedel efter det. Jag ber ödmjukt om råd. Vi har nu en bil som sjunger på sista versen och står inför den stora våndan att köpa ny bil.

Prio 1: Säkerheten.
Prio 2: Den ska klara fem kilometers körning (året runt) om dan på rätt dåligt underhållen enskild väg och pendling till arbete i Stockholm (landsväg, ofta köer) tre-fyra mil enkel resa.
Prio 3: Så miljövänlig som möjligt. Här tänker vi kanske i första hand på att inte köpa större bil än vi behöver. Val av bränsle tvistas det om; vi kan, med dagens partikelfilter, tänka oss diesel. Förbrukningen/mil är i alla fall viktig.
Prio 4: Ingen "hård" koppling" (där man sätter ner foten).
Prio 5: Pigg.

Inte helt oviktigt, men mindre viktigt är bagageutrymmet (man kan hyra ett släp när det behövs; eller hyra en bil för enstaka transporter).
Vi har ytterst sällan passagerare där bak, så trivseln o.s.v. där är oviktig.
När vi bor som vi bor är en riktigt liten bil inget alternativ, tyvärr (under alla mina år i innerstan ägde jag ingen bil).

Vi är inte gjorda av pengar.
Min känsla säger: Inte Audi, BMW eller Volvo. Vi har alla våra associationer.

Vi har inget garage.

Fyrhjulsdrift eller inte, det är frågan. Nästa fråga: SUV (tar inte lika mycket stryk, inbillar jag mig här i skogen; att köra sönder är inte miljövänligt eller ekonomiskt)? Den enda SUV jag - här talar känslan, jag har ingen kunskap - kan tänka mig är Skoda Yeti (det är ingen skrytbil!). Vi provkörde den i lördags; landsväg (pigg); på vår väg låg den som ett smäck. Men - ALLTID DETTA MEN - den var hård i (fot-)kopplingen (Haldex fyrhjulsdrift) och att med hård koppling sitta i köer till och från Stockholm - Nej tack. Shit.

Kan du ge oss ett råd?

Vad du för bil? Du som bor på landet och pendlar till ditt arbete?


Aqvakul
En mindre fyrhjulsdriven bil av typ Skoda Yeti - gärna med diesel - låter perfekt. Nog är det så att kopplingen blir mjukare när du har kört några tusen mil...
Huggorm
Volkswagen golf skulle nog passa bra. Lagom stora, och så vanliga att vilken bilmekaniker som helst känner till dom. Relativt robusta och med ett gott andrahandsvärde även om nypriset är något högt. Många olika motoralternativ, även miljöklassade motorer. Jag vet inte hur hård kopplingen är, men dagens automatlådor är så bra att de bilen drar mindre bränsle än när man har manuell låda. Väljer man inte någon sportmodell så är markfrigången relativt hög för att vara en personbil, så dåliga vägar är inga stora problem.

CITAT (Aqvakul @ 03-02-2010, 20:37) *
En mindre fyrhjulsdriven bil av typ Skoda Yeti - gärna med diesel- låter perfekt. Nog är det så att kopplingen blir mjukare när du har kört några tusen mil...

Det är inte säkert kopplingen blir mjukare. Det är förståss olika på olika bilar, men på vissa bilar som jag lagat kopplingen på har hårdheten berott på pedalens returfjäder. Tar man bort fjädern kan man sköta kopplingen med ett finger, men det är inte säkert pedalen orkar ända tillbaka till utgångsläge då. Hårdheten är alltså, åtminstone på en del bilar, medvetet vald. Det hade egentligen räckt med en mjukare fjäder, men i stället har man tagit en hård.

När det gäller små SUV:ar kan rekommendera suzuki, deras bilar är billiga och rätt så bra.
sqrulan
Jag har en golf V1 en 2000års modell den går billigt och är hur bra som helst. Kör tre mil morgon o kväll i alla typer av väder och den ligger bra på vägen.
Aqvakul
Själv är jag Toyotafrälst sen över tjugo år tillbaks. Pålitligheten är ju främsta signumet. Subaru spelar ju i samma division och har kommit med flera nya modeller. Subaru har blivit något av "hästfolkets" favorit.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 03-02-2010, 20:55) *
Själv är jag Toyotafrälst sen över tjugo år tillbaks. Pålitligheten är ju främsta signumet. Subaru spelar ju i samma division och har kommit med flera nya modeller. Subaru har blivit något av "hästfolkets" favorit.

Jag misstänkte nästan att du körde Toyota, bilden jag har av dig är nästan identisk med bilden jag har av den genomsnittliga toyotaägaren biggrin.gif

Subaru är inga dumma bilar, men dom har nog inte mycket som passar trådskaparens behov. Impreza kanske, men i det segmentet finns det många andra tillverkare som har bättre bilar. En Forester med boxerdiesel och automat hade inte varit fel, men det är ju en onödigt stor och tung bil och ganska dyr också.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 03-02-2010, 21:00) *
Subaru är inga dumma bilar, men dom har nog inte mycket som passar trådskaparens behov. Impreza kanske, men i det segmentet finns det många andra tillverkare som har bättre bilar. En Forester med boxerdiesel och automat hade inte varit fel, men det är ju en onödigt stor och tung bil och ganska dyr också.


Jo, den är kanske i största laget - men en mycket bra bil...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 03-02-2010, 21:02) *
Jo, den är kanske i största laget - men en mycket bra bil...

Jodå, en kamrat har en Forester med bensinmotor och det är mycket bra bil. Men fruktansvärt törstig tyvärr.
gnon49
Själv är jag Volvofrälst. Jag gillar driftsäkerheten, storleken, den fina ekonomin totalt. jag bara kör o kör o kör och jag tror bilen överlever mig. Men alla nya bilar är driftsäkra. Det är den total ekonomin som är intressant.
Service, reperationen, reservdelar mm. Och inte minst ett rejält rostskydd om mna skall behålla bilen över längre tid. Vilket ju faktiskt är det bästa alternativet, rent ekonomiskt.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 03-02-2010, 21:05) *
Själv är jag Volvofrälst. Jag gillar driftsäkerheten, storleken, den fina ekonomin totalt. jag bara kör o kör o kör och jag tror bilen överlever mig. Men alla nya bilar är driftsäkra. Det är den total ekonomin som är intressant.
Service, reperationen, reservdelar mm. Och inte minst ett rejält rostskydd om mna skall behålla bilen över längre tid. Vilket ju faktiskt är det bästa alternativet, rent ekonomiskt.

Nu för tiden finns ju volvo i alla storlekar från lilla C30 till dinosaurien XC90. Men det gäller att vara noga när man väljer, för annars får man en ford med volvoemblem. Personligen tycker jag dock att volvo är lite väl dyra i förhållande till vad man får.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 03-02-2010, 21:08) *
Nu för tiden finns ju volvo i alla storlekar från lilla C30 till dinosaurien XC90. Men det gäller att vara noga när man väljer, för annars får man en ford med volvoemblem. Personligen tycker jag dock att volvo är lite väl dyra i förhållande till vad man får.

Själv har jag en 940. Men om man köper en lätt begagnad Volvo modell större, så tror jag man får mer bil för pengarna än en liten ny bil.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 03-02-2010, 21:13) *
Själv har jag en 940. Men om man köper en lätt begagnad Volvo modell större, så tror jag man får mer bil för pengarna än en liten ny bil.

En betydligt större bensinräkning också...
Simplicity
Jag bor en bit ut på landet och kör en Cheva Transsport. En bekväm bil för långkörning, drar ca 0,9 l/mil och stort lastutrymme, vilket jag behöver.
Kan nog inte ha nån annan sorts bil. I ett annat liv skulle jag förmodligen ha kört en VW Golf. De flesta av mina grannar kör awd eftersom det är rätt backigt här.
Anma
Helt klart fyrhjulsdrivet! Det är en enorm skillnad på framkomlighet på snöiga(leriga/dåliga vägar jämfört med tvåhjulsdrivet.

Satsa också på automatlåda, en dröm i stockholms köer!
Bengalow
Volvo XC60..... Kan det bli bättre?
Motti
Vi kör BMW Touring men har insett att det får bli en fyrhjulsdriven bil nästa gång eventuellt en Japanare,bor man på landet just nu i det här vinterväglaget är nog fyrhjulsdrift det bästa man kan ha ,särskilt på morgonen när de inte hunnit ploga,gubben hade ett fasligt sjå att komma i väg i dag på morgonen i all drivsnö och fastnade flera gånger.
Bettis
Jag har Honda CRV med fyrhjulsdrift och är supernöjd som idag t.e.x var på ett årsmöte massor med snö, den enda bilen som stod på parkeringen var min väldigt ensamt, alla andra stod på kanten vid vägen som var plogad giggle.gif någon hade försökt köra över vallen som var intill parkeringen men fick ge upp, jag märkte knappt vallen, så i vinterväglag är den kanon, kör även upp för isiga ej skottade vägar på morgonen när jag ska ut med hundarna och det har aldrig varit något problem den segar sig upp. Gott om utrymme bak där har jag tre hundar.
diva&hero
Det är svårt att hitta en bil som man är nöjd med hela paketet,tycker jag..
Själva hade vi en Jeep Grand Cherokee, min drömbil lovar jag!! Vi bytte den mot en Volvo C70 Cab-00 för ett par månader sen.. Tårarna brände i ögonen när jag lämnade den.. -cry-.gif Löjligt, men jag älskade den bilen. Men det gjorde inte min plånbok,och inte heller miljön.. Fy fasen vilken soppaslukare! En tank i veckan!..Den gick 3-4 mil minst per dag. Men men, åkte som en gud i den. wub.gif
Nu har vi Volvon som vi använder så lite som möjligt och sen har vi en Renault Kangoo-03. Perfekt att köra grejer i till och från båten mestadels.

Nu fick du inte svar på din fråga, men jag var tvungen att hedra denna bilen..
Lycka till iaf!!
MogataMupp
Som Anma sade, med tanke på att Du/Ni sitter mycket i bilkö så är en bil med automat min starka rekommendation. Kanske en VW Caddy Life med DSG-lådan? Jag kör en Caddy med automat, dock med skåp, i mitt yrke. Är ofta ute på småvägar, och har hittintils i vinter inte fastnat en enda gång.
Huggorm
CITAT (MogataMupp @ 04-02-2010, 14:50) *
Som Anma sade, med tanke på att Du/Ni sitter mycket i bilkö så är en bil med automat min starka rekommendation. Kanske en VW Caddy Life med DSG-lådan? Jag kör en Caddy med automat, dock med skåp, i mitt yrke. Är ofta ute på småvägar, och har hittintils i vinter inte fastnat en enda gång.

DSG-lådan skall vara bland det bästa som går att få hävdas det. Relativt dyr, men skulle jag köpa en helt ny folkvagn skulle jag nog välja till en sådan i alla fall. Även andra tillverkare än VAG har ju växellådor med samma teknik nu, men jag vet inte hur dom står sig i konkurrensen
Aqvakul
Javisst, med automatlåda så slipper man ju kopplingen helt. Numera drar de knappast mer soppa heller.
smuleborg
thanks.gif . Jag ska kolla om Yetin (med fyrhjulsdrift) finns med DSG-låda. Vi har varit anti automatlåda, men ser nu fördelarna.

Någon nämnde Golf, sambon är en Golf-fan av stora mått (och jag gillar Mini Cooper smile.gif ). Här krävs dock någonting annat (det är bara att inse).

Jeep och Land Rover har för oss för hög prislapp (och skulle sticka ut för mycket). Och jag gissar att bränsleförbrukningen är hög (miljöaspekten).

Honda CRV, vi får nog testa den också innan vi bestämmer oss.
Huggorm
Är du intresserad av honda CRV så bör du kika lite på suzuki också
smuleborg
Suzuki också. Men jag är rädd för att Honda CRV och Suzuki är "för stora". Vi ska ta fram Teknikens Värld till helgen, läsa på nytt (för femtioelfte gången). Helgen därpå (sambon jobbar i helgen), provkör vi. Då måste vi bestämma oss wacko.gif
Huggorm
CITAT (smuleborg @ 04-02-2010, 20:17) *
Suzuki också. Men jag är rädd för att Honda CRV och Suzuki är "för stora". Vi ska ta fram Teknikens Värld till helgen, läsa på nytt (för femtioelfte gången). Helgen därpå (sambon jobbar i helgen), provkör vi. Då måste vi bestämma oss wacko.gif

Kolla på dom i verkligheten, dom är inte så stora som dom ser ut på bild. Fast dom har nog växt en del jämfört med äldre modeller. Gamla suzuki vitaran var allt annat än stor, och gamla CRV var också rätt smidig
smuleborg
CITAT (Huggorm @ 03-02-2010, 20:47) *
Volkswagen golf skulle nog passa bra... Väljer man inte någon sportmodell så är markfrigången relativt hög för att vara en personbil, så dåliga vägar är inga stora problem...


Det är tredje gången jag läser inläggen i denna tråd, först nu liksom ser jag dessa rader. Som sagt, sambon är en Golf-fantast. Nu är det ändå svårare duh.gif Jag kanske inte säger någonting whistling.gif

Jag kan inte låta bli att fråga, den nya Polon? Känns storleksmässigt som dåtidens Golf. Och har väl en något lägre prislapp.
Huggorm
Jag har ingen koll på polo, men det finns ju en något förhöjd variant som kallas crossPolo. Den hade nog passat dina behov som handsken
Myosotis
CITAT (smuleborg @ 03-02-2010, 20:20) *
...Så miljövänlig som möjligt. Här tänker vi kanske i första hand på att inte köpa större bil än vi behöver. Val av bränsle tvistas det om; vi kan, med dagens partikelfilter, tänka oss diesel...

Har för mig att diesel är bland det miljövänligaste. Alla s.k. miljövänliga drivmedel släpper ut mer koldioxid än bensin om man räknar med hur de framställs. Det blir förhoppningsvis bättre i framtiden.

Fyrhjulsdrift är väl att gå till överdrift om man inte ska köra i terräng eller på jättedåliga skogsvägar? Jag bor efter en liten grusväg och kör man bara dubbat på vintern är det aldrig några problem.
Huggorm
Diesel släpper ut en del "partiklar" som det kallas, och dom är cancerframkallande. Men dagens dieselbilar har partikelfilter, så då blir de riktigt bra miljöalternativ.
smuleborg
En fyrhjulsdriven Yeti finns inte med automatlåda crying.gif . Nu blir det svårt.

Tack igen för all hjälp smile.gif . Vi bär med oss klocka råd och synpunkter.
linalina
Jag har kört både med Honda CR-V och numera Golf Variant med DSG. Vilken som kan jag definitivt rekommendera. Min Golf ligger på 0,78 l/mil och då kör jag dessvärre inte så långa sträckor. Vid lite längre körning är den nere på 0,5-0,6. Den har hittills tagit sig fram mycket bra på skånska vintervägar (odubbat). Skitnöjd är jag med den! Inte heller några problem med att dra släp. Och relativt stort bagageutrymme, faktiskt. Med en golf hade ju sambon blivit glad också.... whistling.gif
smuleborg
Tack till dig också linalina. Vi har skjutit på köpet ett par veckor; i helgen blev det långa skidturer, nästa helg har vi kärt besök. Eftersom vi upplevde att Yetin har får hård (fot-)koppling (och inte finns som fyrhjulsdriven med DSG), väger det mellan Honda CRV och Golf GT. Nissan (fyrhjulsdrift) tipsade en kollega, men vi släppte det alternativet nästan på en gång. Vad svårt det är.

smuleborg
Det blev en Golf TSI 122 masters. Vi kallar den för vita pärlan.

Tack till er alla.

KRT
Så kul att hitta denna tråd, vi har också varit på jakt efter en ny bil, och provat/kollat det mesta i "golfklassen" och en del över också smile.gif Subaru Outback (för stor men jisses vilken bil!!!), V70 DrivE(för stor), V60 (för dyr), V50 DII och DriveE (för ....... volvo:)), Renault Megane (för plastig), Toyota Auris och Avensis (för litet bagage, osv osv osv. Bestämde oss för att vi ville ha en miljöbil, dock ej etanol (alltså bara diesel kvar) med automatlåda, dessutom måste det vara en kombi eftersom vi har barn. Jisses vad det var svårt att hitta en bil med den kombinationen!!!

Har nu till slut fastnat för en VW Golf Variant, BlueMotion Tech, med DSG7 låda, bästa och enda valet för våra önskemål.... Varför ska det vara så svårt för tillverkarna att göra bilar som folk behöver, inet bara sådan man vill ha????
Solstorm
Jag har tidigare haft några golfar av vanlig standardmodell. De är mycket bra på att ta sig fram när det är snö och dåligt plogat! Fast det är det enda bilmärket där det har varit problem med stötdämparna flera gånger och jag har behövt byta dem.
Motti
Vi kör BMW Touring och det fungerar utmärkt här på landet även på vintern.Fast ska man köra miljövänligt !ja det finns ju i stort set alla märken med miljövänlig drifft.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon