Full version: Dricker ni te
Sidor: 1, 2
netaave
På morgonen finns inget alternativ till påste, då ska det gå fort. Liptons svarta Earl greypåsar får det bli. I sånt te måste jag också ha en 1/2 tesked honung annars vaknar jag inte, köper honung hos en lokal biodlare här i byn.
Trekantspåsar har jag alltid hemma, blå bär är nog favoriten. Gillar även det vita tet i dom påsarna. Dom och löste sötar jag inte alls.
Löste ja det blir mest säsong, kanelte på hösten, glöggte till jul, somriga smaker som jordgubb, m.m. på sommaren. Impulsköper också mkt som jag tycker ser läckert ut.
Hostar jag gör jag te på lakritsrot, köper torkade och det är oslagbart både dämpar och främjar upphostning i en bra kombination.
Handlar det och löste när jag beställer kryddor på Borgeby. Men kan även handla på andra ställen.

Torkar också mkt blad o örter som jag kan brygga te på. Rosmarin o rönnbär t.ex. blir urgott.
Motti
Hej Netaave!jag kör enbart med löste ,hittade ett kanon Te på Invandrarhyllorna (dom hyllorna där specialgrejer för våra invandrare finns) på Willys,kanon kavlitet alltså hela torkade teblad ,tet kommer ursprungligen från Ceylon men det står på Arabiska på paketen,pröva det om du kommer över det jätte gott och mycket billigare än tex Koinor.
zissi
Liptons svart Earl Grey-påsar har vi alltid hemma. Ett gott baste. Sen har vi nästan alltid ett lösviktste hemma också och det varierar väldigt vad det är för sort.
Köpt hem grönt te med smak av citron och ingefära men inte öppnat det än. Likaså har jag rött te hemköpt. Jag försöker lära mig tycka om lite annat än det vanliga, ibland går det bra och ibland flyttar teet hem till våra kompisar. De tycker om alla möjliga slags teer.
Varje kväll är det ju så gott med en mugg te och en liten surdegssmörgås till det eller knäckemacka (eller två,tre... angel_not.gif) Vår testund är nästan helig på kvällen wub.gif

Tillägg: liten svätt mjölk och sen när temuggen är drygt halvfull tar jag en ½ bit av råsockerbitarna och dricker sen på bit upp resten av teet. Samma procedur varje kväll happy.gif
Bettis
Jag dricker alltid tee på morgonen har en kaffebryggare som är min teebryggare och det är löstee grönt tee med citron, så brygger jag hela kannan och så måste det vara en citronskiva till. Sedan häller jag på mer vatten så jag dricker väl enligt kaffemätaren ca 15-20 koppar, sedan dricker jag inget mer tee den dagen. Samma visa nästa morgon.. Men jag har påsar hemma om någon kommer och vill ha tee så blir det en påse går ju inte att brygga en hel kanna för en kopp och så har jag en jättestor härlig teekopp.
netaave
CITAT (Motti @ 03-02-2010, 23:46) *
Hej Netaave!jag kör enbart med löste ,hittade ett kanon Te på Invandrarhyllorna (dom hyllorna där specialgrejer för våra invandrare finns) på Willys,kanon kavlitet alltså hela torkade teblad ,tet kommer ursprungligen från Ceylon men det står på Arabiska på paketen,pröva det om du kommer över det jätte gott och mycket billigare än tex Koinor.


Ska kolla efter det smile.gif
Motti
Har en släkting som är gift med en Indier han har lärt mig koka te,han talade om att det vi köper i påsarna är den sämsta kvaliten,tet skiktas i tre nivåer det som hamnat längst ner "böset" görs det påste av,den högsta kvaliten är när det är hela blad,mitt imellan är tex Liptons löste,Te vatten ska aldrig koka man ska ta av vattnet när bubblorna är små som gåsögon sen ska det dra tre till fem minuter under lock.Ja det är vad han lärt mig på Indiskt vis.Ja så påste annvänder vi inte flirting.gif
Eva-Helene
Lösté för det mesta. Helst det-där-på-Willys-som-Motti-skrev om till vardags. Ibland, när man är sugen på lite variation, blir det något smaksatt lösté - svart, grönt eller rooibos. För egen del så är Lapsang storfavorit, men mannen gillar det inte (så det får jag ha för mig själv tongue.gif ).
Till sommaren ska jag skörda massor av svartvinbärsblad! Hallonblad också - hälsosamt men inte så gott (smakar mest hö tycker jag). Får inte glömma blåbärsblad *mumlar för mig själv* rolleyes.gif
blomkronan
För några år sedan jobba jag i en butik som sålde löste, då fick jag lära mig av leverantören som höll i kurser att löstet kommer från handplockade blad på den översta delen av plantan, teplantan blir i naturliga fall ett tvåmeters-träd, men odlarna håller dom i buskform för att nå bladen, busken får ge skörd under en begränsad tid, när busken har givit vad den kan, så tar dom skördetröskeln och kör över allt... det är det som hamnar i tepåsarna, bark, grenar och allt...

Dom flesta som använder löste, tar oftast för mycket... Det räcker med en tesked löste till att göra en hel kanna te (yrkes hemlighet flirting.gif ) Det gröna teet är känsligast för "fel" temp på vattnet det ska helst ligga på 70 grader och bryggas mellan 30 sekunder till upp till max två minuter brygger man det längre har teet en förmåga att bli beskt, så sa leverantören...men man får ju prova sig fram till vad man själv tycker smile.gif.
Samma gäller svart te men det kan klara temperaturer upp till 80 grader, det är dom beska "ensymerna" som "spricker" i för hög temp, men är man van att dricka sitt te från 100 grader så gör man det smile.gif... Det svara teet blir oxå beskt av att bryggas för länge, kaffedrickare har en förmåga att brygga te alldeles för länge... i tron att det ska bli starkare, men det blir bara beskare... Det röda teet innelåller inte dom beska "ensymerna" som finns i grönt och svart te, (svart och grönt te kommer från samma buske medans det röda är en annan sort/en annan buske) det röda teet kan man brygg i upp till 10 min om man vill och få riktigt gott tummenupp.gif (jag är kaffedrickare)

Iste på rött te är super gott tummenupp.gif Då tar jag tre till fyra teskedar till en kanna, låter det svalna med några myntablad i och massor med socker naughty.gif oftast gör jag det på Rooibus jordgubb/persika.

Någon som har provat vit te? Jag fick smaka på en av kurserna, smakar ljummet vatten = ingenting!!! och kostar 200 kr per hg w00t.gif. Vitt te kommer från det alldra yttersta bladet och "special" plockas, därför kostar det så mycket.

Dela med mig lite av vad jag fick lära mig smile.gif
Nauti
Jag hittade ett extremt gott te av ett visst märke, som jag inbillar mig har fler sådana goda sorter . Yogi heter märket tror jag och "Choco" heter smaken som jag gillar smile.gif Det teet skulle jag vilja tipsa om ifall ni hittar i hyllorna. Just den här smaken innehåller heller inget koffein alls vilket jag försöker undvika. Det är dessutom ekologiskt och även KRAV-märkt tror jag smile.gif
ingrids
Jag tror att jag har löste av alla sorter som går (svart, rött, grönt, vitt och "telöst" fruktbaserat) i skåpet, faktiskt mest av penga och miljöskäl eftersom påste är så himla förpackat och mycket dyrare.
Svart och grönt te före klockan fem, annars sover jag sämre. Inte många påsar längre, jag har köpt påsar man kan fylla på själv när jag har så många gäster att inte tekulorna räcker. Yogiteet har jag bara sett i påsar och jag är mycket förtjust i vad den nu heter som det är myckt ingefära i. Mjölk bara i svart utan smak, honung ibland i de andra och ja, jag håller med, det ska vara STORA temuggar smile.gif
Nauti
Jag kör på löste i bodumpress, det blir bäst tycker jag smile.gif Sedan kan man ju hejvilt blanda i vad man vill innan man häller på vattnet smile.gif
Eva i Höga
Jag köper enbart löste och så fort jag ser någon sort jag inte har köper jag den. Mot slutet när det inte är så mycket kvar i mina burkar tömmer jag över resten i en burk så där finns alla sorter och många olika smaker. Plockar även örter och blad som jag torkar och det blir också en salig blandning. Om jag någon gång sötar mitt te gör jag det med lite honung.

Blomkronan, tack för all information!
Rosmarin
Jag är också tedrickare sedan barnsben. Numera blir det dock rätt så mycket kaffe också. rolleyes.gif Föredrar helt klart löste gjort i keramikkanna. Tycker att det blir absolut godast. Är inte så förtjust i smaksatta teer. Förutom de som är smaksatta med olika kryddor eller citrus. Dricker gärna örtte och andra teer som inte nödvändigtvis är gjorda på blad från tebusken.

Godaste teet gör min morbror. Han har komponerat ett eget recept. Av svarta ej smaksatta sorter. Han köper de olika tesorterna i tebutiken och går sedan hem och väger upp och blandar. Allt efter sitt välbevarade hemliga giggle.gif recept. Han värmer vattnet i en kastrull på spisen och inväntar noga exakt rätt ögonblick då han slår vattnet över tebladen i sin förvärmda tekanna. Och det blir så gott!!!

CITAT (Nauti @ 04-02-2010, 06:56) *
Jag hittade ett extremt gott te av ett visst märke, som jag inbillar mig har fler sådana goda sorter . Yogi heter märket tror jag och "Choco" heter smaken som jag gillar smile.gif Det teet skulle jag vilja tipsa om ifall ni hittar i hyllorna. Just den här smaken innehåller heller inget koffein alls vilket jag försöker undvika. Det är dessutom ekologiskt och även KRAV-märkt tror jag smile.gif


Ja! Detta märke köpte jag också ofta under en period. Tack för påminnelsen Nauti!
...det finns en smak som heter "Cinnamon Spice" av detta märke som är fantastisk!
zissi
CITAT (blomkronan @ 04-02-2010, 06:41) *
Någon som har provat vit te? Jag fick smaka på en av kurserna, smakar ljummet vatten = ingenting!!! och kostar 200 kr per hg w00t.gif . Vitt te kommer från det alldra yttersta bladet och "special" plockas, därför kostar det så mycket.

Om du ser på bilden här så finns Markattas vita te med äppelsmak med i mitten någonstans unsure.gif smile.gif , vilket är det enda vita te jag tyckt om. Milt och gott te i min smak. Tyvärr finns det inte på min ort, men ibland kommer man ju in till de lite mer civiliserade trakterna tongue.gif
[attachment=46832:Matm_ssa...rminskad.JPG]
Gossen Ruda
Löste hemma, English breakfest eller Yellow label, dead mouse the på jobbet, alltså påste.
Bee
Vi kompletterar kaffet med löste. Te har blivit en kvällsdryck och det får gärna vara smaksatt. Chai tex med en skvätt mjölk i är gott. Men vi överdoserar nog. Jag skall prova Blomkronans förslag med en tesked i stället för två.


mojan
CITAT (blomkronan @ 04-02-2010, 06:41) *
För några år sedan jobba jag i en butik som sålde löste, då fick jag lära mig av leverantören som höll i kurser att löstet kommer från handplockade blad på den översta delen av plantan, teplantan blir i naturliga fall ett tvåmeters-träd, men odlarna håller dom i buskform för att nå bladen, busken får ge skörd under en begränsad tid, när busken har givit vad den kan, så tar dom skördetröskeln och kör över allt... det är det som hamnar i tepåsarna, bark, grenar och allt...

Det kan jag förstå, så illa som påste kan smaka när man är van vid löste. På konditorier (där jag sitter för ofta) frågar jag alltid efter löste även om jag ser att de bara har påsar. Inbillar mig att droppen kan urholka stenen. innocent.gif

Dom flesta som använder löste, tar oftast för mycket... Det räcker med en tesked löste till att göra en hel kanna te (yrkes hemlighet flirting.gif )

Det var en nyhet! Så det där med "en sked per kopp och en kopp för kannan" stämmer alltså inte? Ska pröva ikväll.


Någon som har provat vit te? Jag fick smaka på en av kurserna, smakar ljummet vatten = ingenting!!! och kostar 200 kr per hg w00t.gif . Vitt te kommer från det alldra yttersta bladet och "special" plockas, därför kostar det så mycket.

Har provat denna exklusivitet. Tycker inte att det är värt priset. Svart och grönt te, duger gott åt mig. Det röda har jag lite svårt för.

Dela med mig lite av vad jag fick lära mig smile.gif


Tack, blomkronan!
Myosotis
Dricker nästan bara löste nuförtiden. Men allt påste smakar inte dead mouse tycker jag.


CITAT (blomkronan @ 04-02-2010, 06:41) *
...Dom flesta som använder löste, tar oftast för mycket... Det räcker med en tesked löste till att göra en hel kanna te (yrkes hemlighet flirting.gif ) Det gröna teet är känsligast för "fel" temp på vattnet det ska helst ligga på 70 grader och bryggas mellan 30 sekunder till upp till max två minuter brygger man det längre har teet en förmåga att bli beskt, så sa leverantören...men man får ju prova sig fram till vad man själv tycker smile.gif...

Nä usch, så svagt te vill inte jag dricka i alla fall. Blää när folk doppar en tepåse i varmt vatten i 1 sekund och sen kallar resultatet för te! sick.gif Svart te 100° och 5 minuter, brygger oftast bara en mugg åt gången och tar då kanske ½-1tsk (svårt att beskriva mängden) för en mugg. Har börjat dricka mer och mer grönt te, det får dra 4 minuter, och jag håller på att lära mig hur vattnet låter när det är 75-85° varmt vilket är vad jag har hört att det ska vara. Fast jag tycker att det blir minst lika gott med kokande vatten. Min favoritsort ska faktiskt dra 5-10 minuter, det sa hon i tebutiken, gäller just denna sort; och det är sant, det blir alldeles för svagt annars.

CITAT (blomkronan @ 04-02-2010, 06:41) *
Någon som har provat vit te?

Ja, jag fick vitt te i påsar i julklapp, det var jättegott! Jag lät det dra i 4 minuter. Det var sånt rättvisemärkt så det var nog bra kvalité fast det var påste.
Motti
Nja en tesked till en hel kanna blir alldeles för dåligt enligt min smak ,jag vill ha starkt te inte blask och får jag inte te på morgonen så blir jag hysterisk fear.gif Jag kör i alla fall med en sked för koppen och en till kannan =en mugg som jag lärt mig av min släktings Indiske man.
.
Meriona
Jag har avskytt the till för ett par år sedan, då jag började dricka te efter lunchmaten. Varför vet jag inte, men jag var väl less på att balja i mig kaffe tre gånger om dagen. Och det blev pyramid-te i skogsbärssmak som blev favoriten. smile.gif
ingrid fuxwall
Dricker minst lika mycket te som kaffe och bara "bryggt te" och bara vissa sorter
netaave
Vi kör mycket med pyramidpåsarna också, om man tittar på det ser man också att det är en helt annan kvalité, bladen är mkt större och inte finns det nån bark där inte.
Svart gold, och vitt te med Mango är gott, men Blå frukter är som jag skrev från början favvo just nu. Upplever inte alls det vita som smaklöst.

Annars får man ju lära sig mkt av era svar här smile.gif
Jag dricker te till frukosten, men avslutar sen med en kopp kaffe. Jobbar jag får kaffet vänta tills jag kommer dit. Sen dricker vi te på kvällarna kan nästa inte somna utan.
Har också en tekanna med press och en tesil i form av en sked om jag dricker ensam.
blomkronan
Tack, och kul att en "kaffe" drickare kan tipsa om te biggrin.gif När jag jobba i butiken (som var min) drack jag en hel del te, tackvare tillgången... nu sista åren har det inte blivit så mycket, bara ibland.

Det som många inte känner till är att svart te innehåller lika mycket koffein som kaffe, men i te heter det "te-ein" (nu vet jag inte hur det stavas smile.gif ) grönt te innehåller mindre mängd te-ein/koffin, och rooibos te innehåller INGET Te-ein/koffin, därför anses det vara ett te att dricka innan sänggång...

Lite mera "telära" från min leverantör som jag minns smile.gif
Nu var det några år sedan jag gick mina kurser... som sagt, så kommer svart och grönt te från samma buske, det är "torknings processen" som avgör om det ska bli svart eller grönt... När man framställer svart te försvinner en del av det nyttiga, dels "dör" mycket av Anti-okzidanterna (????????? och hur stavas det då????) och en del mineraler försvinner. Anti-okzidanterna, vitaminerna och mineralerna stannar "mera" kvar i det gröna teet... därför säger man att det gröna teet är mycket nyttigare.

Att man har honung i teet är inte bara för att man vill ha söttman... honungen förstärker Anti-okzidanterna, vitaminerna och mineralerna tummenupp.gif

Rött Rooibus te innehåller mycket Anti-oxidanter smile.gif

Nu blev jag sugen på en koppa te smile.gif Men mina påsar är BRAAAAAA gamalt!
Ska skaffa mig en ny påse...
Myosotis
Lite märkligt att det så ofta påpekas att just rooibos inte är från tebusken. Kamomillte är inte heller från tebusken. Det är bara vitt, grönt och svart te som kommer från Camellia sinensis, alla andra tesorter kommer från andra växter.


Jag undrar om ni blir pigga av te? Jag har aldrig märkt att jag blir piggare av att dricka kaffe eller te. Jag kan däremot inte somna om jag dricker svart te på kvällen (kaffe går bra).
Meriona
Jag tycker tvärt om, dricker jag kaffe efter kl 5 på eftermiddagen så somnar jag dåligt, men te går bra. Pigg blir jag inte av te, men kan bli av kaffe. Alltså när paltkoman sätter in vid 2- tiden så hjälper kaffe, men inte te.
Myosotis
Trodde att det var inbillning men läste sen att teinet tydligen verkar långsammare än koffeinet, på så sätt skulle det vara logiskt om effekten av te håller i sig längre.
Meriona
Jag dricker en kopp te just nu, när kan jag förvänta mig att bli pigg tro? Om jag inte hinner bli pigg före klockan 3 då det är kafferast, så vet jag ju inte vilketdera det var som gjorde mig pigg? Det här blir mer och mer invecklat! help.gif giggle.gif
LasseB
När det gäller te är jag riktigt konservativ.
I gymnasieåldern hade jag en flickvän vars mor var från England så i det huset dracks bara lösvikt vilket jag har fortsatt med sedan dess, hejåhå det är 4o år sedan.
Dessutom vill jag inte da blommer och apelsiner i mitt te så det blir bara några enstaka sorter.
Eva i Skåne
Mitt favoritte är Lady Grey och det ska vara Twinings. Jag dricker minst 2liter te om dagen (aldrig kaffe) och till 95% är det Lady grey.
På jobb kör jag alltid med påse men hemma med löste i kanna. Jag gillar det ganska starkt och det drar 8-10min i kannan och när jag har tepåse i muggen tar jag inte upp den förrän koppen är tom.
Alltid med en sackett och mjölk i.
När jag kommer till jobb börjar jag alltid med att göra en riktigt stor mugg te och sen blir det en till vid förmiddagsfikan. Ett par muggar te till lunch och likadant till kvällsfikan. Oj, det blir nog mer än två liter...
På helgerna har vi nästan en kanna te på gång hela dagarna.

Grönt te tycker jag smakar hö och inte är det gott med rött heller. Vit har min dotter bjudit på, men det var smaklöst. Jag kan dricka en kopp citruste eller andra sorter när jag blir bjuden, men min fasa är Yellow label. Uurk thumbdown.gif
herkules
jag är ingen tedrickare men lärde mig i england att dricka detta.
massor av socker och mjölk i annars funkar det inte!
Motti
I England dricks det mycket te och citron !
Platinum
Hemma dricks svart, grönt eller rött te och lösviktsteerna bryggs i "kaffebryggare". Om vi väljer smaksatt eller neutralt varierar från dag för dag, det finns alltid minst fem olika varianter av te hemma för variationens skull.

Kaffe gör vi endast i ordning hemma på helgerna eftersom man får full dagsranson på jobbet vardagsvis.
Berith
Dricker inte kaffe, och te händer kanske en kopp vartannat år eller så... blink.gif
Eva i Skåne
CITAT (Berith @ 06-02-2010, 10:04) *
Dricker inte kaffe, och te händer kanske en kopp vartannat år eller så... blink.gif


Jag ser framför mig hur du sitter med ett glas saft på kaffekalasen biggrin.gif
4:an
Dricker mest kaffe men skall jag dricka te så är det grönt te i lösvikt, inget socker och ingen mjölk!
zaaritha
Jag kör med löst the i påse!
Kobbs Earl Green m smak av citrus o bergamott!
Tröttnar inte på den!
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 06-02-2010, 15:49) *
Jag ser framför mig hur du sitter med ett glas saft på kaffekalasen biggrin.gif

Jag blir aldrig bjuden på kaffekalas! -cry-.gif
Aqvakul
Dricker nästan aldrig te, men väldigt mycket kaffe...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi dricker te på eftermiddag eller kvällen. Jag dricker då helst fruktte eller örtte.

Min sambo dricker även ibland på morgonen te men jag vill då bara ha kaffe.

Men att hitta örtte elller fruktte är inte det enklaste. Jag vill inte ha smaksatt svart te utan ren örtte/fruktte. Var i olika tebutiker men det fanns bara smaksatt svart te.

Köpter nu alltid när vi kommer till tyskland men det måste väl också finnas här, men var?????

Grönt te försökte jag med eftersom det skall vara så nyttig. Men jag får så ont i magen av det att jag slängde 2 påsar te.

Elisabeth
Biggan_
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-02-2010, 15:44) *
Vi dricker te på eftermiddag eller kvällen. Jag dricker då helst fruktte eller örtte.

Min sambo dricker även ibland på morgonen te men jag vill då bara ha kaffe.

Men att hitta örtte elller fruktte är inte det enklaste. Jag vill inte ha smaksatt svart te utan ren örtte/fruktte. Var i olika tebutiker men det fanns bara smaksatt svart te.

Köpter nu alltid när vi kommer till tyskland men det måste väl också finnas här, men var?????

Grönt te försökte jag med eftersom det skall vara så nyttig. Men jag får så ont i magen av det att jag slängde 2 påsar te.

Elisabeth


HÄR finns örtteer att köpa på nätet, och du kan köpa mot faktura för att slippa lämna ut ditt kontonummer!
elleave
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-02-2010, 15:44) *
Vi dricker te på eftermiddag eller kvällen. Jag dricker då helst fruktte eller örtte.

Min sambo dricker även ibland på morgonen te men jag vill då bara ha kaffe.

Men att hitta örtte elller fruktte är inte det enklaste. Jag vill inte ha smaksatt svart te utan ren örtte/fruktte. Var i olika tebutiker men det fanns bara smaksatt svart te.

Köpter nu alltid när vi kommer till tyskland men det måste väl också finnas här, men var?????

Grönt te försökte jag med eftersom det skall vara så nyttig. Men jag får så ont i magen av det att jag slängde 2 påsar te.

Elisabeth


Hos Svampbutiken finns det fruktte med bara fruktbitar och örtte smile.gif
zissi
CITAT (elleave @ 07-02-2010, 22:43) *
Hos Svampbutiken finns det fruktte med bara fruktbitar och örtte smile.gif

Vilken härlig butik elle yes.gif ! Jag ska kolla runt lite mera där tror jag. Har lagt det under mina bokmärken.
Har du själv handlat där?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Tack Biggan och Elle

Elisabeth
karlsdal
Lös-thé såklart! biggrin.gif Om jag inte är på jobbet, där har vi bara pås-thé sad.gif Och riktigt, fint thé från en thé-bod ska det vara, det är godare. Speciellt när man vet att det är riktiga frukter/blommor i istället för smaktillsatser.
Jag har inget speciellt favorit thé, det beror helt på humör och årstid, men oftast brukar det senaste inköpet vara favoriten... Beroende på sort dricker thét med mjölk, eller med honung/socker, eller med både mjölk och honung/socker. Några enstaka théer dricker jag utan något i. Grönt thé har jag alltid mjölk i...

Och så ett tips till er som dricker pås-thé på morgonen för att det går fortare... det tar precis lika lång tid med riktigt thé. Öppna en burk, kör ner tången (en sån där thé-sils-tång) och stoppa i muggen, under tiden väntar du på att vattnet ska bli varmt.
skogstroll
på jobbet blir det pås-té för det finns inget annat. Hemma kör jag också pås-té ibland när jag är frusen, ont i halsen eller bara slö men om jag verkligen är sugen på smaken så kör jag lösté smile.gif
elleave
CITAT (zissi @ 07-02-2010, 22:50) *
Vilken härlig butik elle yes.gif ! Jag ska kolla runt lite mera där tror jag. Har lagt det under mina bokmärken.
Har du själv handlat där?


Japp jag har handlat där tycker det är jättesmidigt, rätt vad det är dycker det ner ett doftande kuvert i brevlådan, undra vad brevbärarn tycker crazy.gif
Jag har handlat både te och kryddor, bla julte, blue laogon fruktte, singö fiskkrydda, rödbetssalt och salladskrydda smile.gif
Peztis
Här är en teinist till!

Har alltid druckit det, jag och en kompis brukade ha téprovning ibland för att kolla olika smaker.

Det jag alltid har hemma - vardagstéet - är Earl Gray Deluxe, dvs med extra bergamotte.
Och det ska definitivt vara lösvikt, påstéer är inte så där väldans gott...
Om man öppnar skåpet över spisen så finns där en faslig massa burkar, räknade till ca 40 olika sorter en gång!

Detta har jag fått lära mig om té genom åren:
* Svart té innehåller hälften så mycket koffein/tein som kaffe och grönt hälten så mycket som svart.
* Svart té är gjort på samma blad som grönt té men det svarta har fermenterats.
* Om det fermenteras längre än en timme blir det svart, kortare tid blir det oolong.
* Rött té är gjort på barken av roibosbusken
* Om bladen har brutits sönder blir téet mörkare och starkare till smaken än om det är hela blad.
* Till svart té ska vattnet precis börja småbubbla och det ska dra i 4 minuter, oolong ca 5 minuter
* Grönt té ska ha vatten på ca 70-80 grader och dra i ca 2 minuter.
* Styrkan ändras genom att ta mer té, inte låta det dra längre.
* Vissa téer (särskilt de gröna och oolong) kan man brygga om tébladen 2-3 gånger.
* Påsté innehåller oftast "skräpet". Från början var påsen en marknadsföringsgrej, att kunna enkelt ge prover till kunder! Så det kan bli...

Kan tipsa om Gröna Teimporten som har jättebra téer och skickar mot faktura.
Ni som inte gillar gröna téer, det finns en väldig massa olika sorter som har väldigt skilda smaker.

Kul att se alla olika stavningar på te/té/the/thé! Idag stavade jag det té... imorgon tar vi en annan stavning!

Tänk om man skulle gå och brygga sig en kopp!
Gossen Ruda
Angående stavfningen så missade du den engelska "tea", det förkommer även här. Numera skriver jag te, förut var det mest the. Jag har märkt att man inte skall låta te dra för länge, över 5 minuter blir det gärna beskt.
Peztis
CITAT (Gossen Ruda @ 09-02-2010, 14:21) *
Angående stavfningen så missade du den engelska "tea", det förkommer även här.


Satt och funderade på det men sedan skrev jag det inte av någon orsak... biggrin.gif
lorentz
Jag har börjat med rooibos-te, sååå gott, teet brygger jag i kaffebryggarn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon