Full version: Kakla
BigDaddy
Jag ska sätta mosaik i köket med start idag är det tänkt.
Har tagit ner allt gammalt kakel & även hackat ner allt murbruk det var fäst med.

Underlaget är betong men ytan är inte helt slät. Nu är frågan hur jag gör?

Ska jag spackla över först & slipa så det blir helt slätt?
Sedan satt det ngn vit yta under som är borthackat. Är det ngn puts (?) av ngt slag även jag bör använda?

Att få betongen som den är nu helt slät fixar jag nog inte då det är minimala knölar lite varstans. Möjligtvis med slipmaskin men det har jag tyvärr inte.

Så jag tänkte alltså nu först tvätta & ta bort ev allt löst. Sedan spackla. Därefter slipa ytan slät & till sist murbruk & mosaiken.
Är det rätt tro?
Annars får ni gärna råda mig lite.
Aqvakul
Jag brukar göra precis som du tänkt! Lycka till! tummenupp.gif
*Stintan*
Jag skulle kolla med färgaffären vilken typ av spackel som är bäst i ditt fall och sen sätta mosaiken med kakelfix.
BigDaddy
Tack båda! smile.gif
Men behövs ngt under allt. Alltså på betongen?
El sätter jag kakelfixet & mosaiken direkt på betongen?

Isf vad är det där jag kan tänkas behöva?
Aqvakul
Du spacklar och slipar, sen kakelfixet som du trycker upp plattorna i.

Stintan har rätt i att det är bra att kolla upp så du får rätt spackel.
Bee
Hur stor yta är det du skall kakla? När vi renoverade köket var det så knaggligt, det skulle tagit alldeles för lång tid att slipa och spackla allt så vi satte dit något som heter reparationsgipsskivor (6 mm tjocka). Sen var det bara på med kakelfix och kakelplattor. Väldigt bekvämt. Och inte dammade det heller så som slipning av spackel brukar göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon